پشت بند در جوشکاری چیست

📖 زمان مطالعه : ۷ دقیقه ⏲️

در زمان جوشکاری در محل پشت اتصال، قطعه ای قرار می گیرد که به آن پشت بند می گویند. کاربرد پشت بند در این است که موجب نگهداری حوضچه مذاب خواهد شد و اجازه نمی دهد که از پشت جوش مذاب ریزش کند. کاربرد پشت بند بیشتر در مواقعی است که جوشکاری از یک طرف انجام می شود و دسترسی به پشت جوش نخواهید داشت. در این مقاله به بررسی اطلاعاتی درباره کاربرد پشت بند در جوشکاری خواهیم پرداخت تا آگاهی کافی در این زمینه را داشته باشید.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

کاربرد پشت بند 

در پروژه های عمرانی و صنایع ساختمانی، جوشکاری نقش مهمی را ایفا می کند و اگر به طور صحیح انجام نشود، خسارات اقتصادی و اجتماعی زیادی در پی خواهد داشت. در جوشکاری از ابزار و قطعاتی استفاده خواهیم کرد که هر یک نقش مهمی در فرآیند جوش خواهند داشت. یکی از این قطعه ها پشت بند می باشد که وجود آن بسیار با اهمیت است. زمانیکه در جوشکاری  فاصله ای که لبه ها از هم دارند، زیاد باشد کاربرد پشت بند نمایان خواهد شد. در زمان جوشکاری این پشت بند باید اتصال کاملی به قطعه کار داشته باشد تا در ناحیه ی ریزش جوش، تفاله جوشکاری به وجود نیاید. برای دریافت راهنمایی در زمینه کاربرد پشت بند و  خرید هر یک از قطعات و دستگاه های جوشکاری، با شماره تماس های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید و راهنمایی های لازم را از کارشناسان مجموعه دریافت نمایید. 

کاربرد پشت بند

اهمیت استفاده از کاربرد پشت بند

  استفاده از پشت بند در جوشکاری مهم است زیرا اگر از آن استفاده نکنید در پاس اول ممکن است ریشه بسوزد، البته اگر این امکان وجود داشته باشد که ریشه از پشت کار سنگ زده شود، اقدام به برداشتن این ریشه سنگ خورده خواهیم کرد تا عیوب آن رفع شود و سپس اقدام به پاس جوش شود. وقتی پشت جوش شیاری یک طرفه جوش داده شود، نام آن جوش پشتی خواهد بود. برای اینکه ریشه و پشت بند به طور کامل ذوب شوند، باید دهانه ریشه را افزایش دهیم. در این شرایط ریشه نخواهد سوخت و لازم نیست از پشت کار به سنگ زدن ریشه بپردازیم. استفاده از کاربرد پشت بند در جوشکاری باعث می شود به تعیین ضخامت برای ریشه جوش نپردازیم، همچنین درون فضای خالی نیز از گاز پر خواهد شد.

حذف پشت بند بعد از جوشکاری 

بعد از اینکه جوشکاری تمام شد، باید پشت بند را حذف کرد تا تنش متمرکز نشود. جنس پشت بند فلز و یا غیر فلز خواهد بود اما به طور کلی سازگار با جنس مواد پایه خواهد بود. اگر قرار باشد از کاربرد پشت بند در جوشکاری استفاده شود، جنس آن تعیین خواهد گردید، در صورت نیاز به راهنمایی در زمینه اهمیت استفاده از پشت بند در جوشکاری با کارشناسان ما در ارتباط باشید و سوالات خود را بازگو نمایید. پشتیبانی ۲۴ساعته از مشتریان عزیز از جمله خدمات این مجموعه خواهد بود.

حذف پشت بند بعد از جوشکاری

انواع پشت بند 

کاربرد پشت بند بسیار زیاد است و با توجه به جنس های مختلفی که دارند دسته بندی می شوند. تسمه فلزی، پشت بند مسی، پشت بند سرامیکی ، پشت بند پودری و جوش پشت بند نمونه هایی از پشت بند با جنس های مختلف هستند. محل قرارگیری تسمه های فلزی، پشت درز اتصال می باشد و جنس آن با قطعه کار مشابه خواهد بود به طور مثال فولاد، آلومینیوم و … می تواند باشد. در این نوع جوش نفوذ تسمه را خواهید داشت و زمانیکه جوشکاری به اتمام می رسد، تسمه دینام بخشی از قطعه خواهد بود. از سنگ تراش برای جداسازی آن می توان استفاده نمود تا از تمرکز تنش جلوگیری شود.  در جنس مسی، هدایت حرارتی بسیار خوب خواهد بود و از انواع حجیم آن استفاده خواهد شد. در این حالت نه ذوب قطعه مسی را خواهید داشت و نه نفوذ فلز جوش رخ خواهد داد.  قابلیت حرکت این نوع پشت بند در سراسر درز اتصال وجود خواهد داشت.

در نوع پشت بند سرامیکی که غیر فلزی می باشد قابلیت چسبیدن به پشت درز اتصال را بدون اینکه فلز جوش نفوذ کند ، خواهیم داشت. از آنجا که این نوع پشت بند عایق می باشد، در زمان هایی که حوضچه مذاب هنگام استفاده سریعا سرد می شود، می توانید عیوب ایجاد شده را کنترل کنید. در نوع پشت بند پودری جعبه ای خواهیم داشت که با توجه به جنس جوش، دارای پودر می باشد و یک سیستم فشار دهنده آن را در پشت مسیر اتصال نگه خواهد داشت و قابلیت حرکت در مسیر درز را خواهد داشت. در جوش پشت بند ابتدا در پشت مسیر اتصال یک پاس جوش انجام می شود و سپس به جوش اصلی شیار می پردازیم. در طرف دیگر نیز عملیات اصلی جوشکاری را خواهیم داشت.

انواع پشت بند

فواید پشت بند 


کاربرد پشت بند این است که سرعت انجماد جوش را تغییر می دهد و مانع از این می شود که از ناحیه پشت بند شیار جوش، ریزش مذاب رخ دهد. همچنین از اکسیداسیون مذاب جوش جلوگیری خواهد شد و سبب نفوذ کافی جوش می شود. اگر جوشکاری به نحوی بود که نیاز به این قطعه وجود داشت، استفاده از آن را نباید فراموش کرد تا جوشکاری به بهترین شکل ممکن انجام شود و خللی در کار رخ ندهد. کاربرد پشت بند به نحوی است که نبود آن موجب آسیب رساندن به قطعات خواهد شد پس با دانستن فواید آن، در مواقع لازم استفاده از این قطعه را فراموش نکنید.

فواید پشت بند

منظور از نگهدارنده چیست 


برخلاف پشت بند که ماده ای قابل ذوب شدن است و نفوذ جوش در آن رخ می دهد و جزئی از  اتصال خواهد شد، نگهدارنده که فلزی و یا غیر فلزی می باشد، در حین عملیات جوشکاری ذوب نخواهد شد. در نگهدارنده نفوذ جوش رخ نمی دهد  و در پایان کار جزئی از اتصال نخواهد شد. پشت بندهایی که قابل ذوب شدن نباشند و یا انواع غیر فلزی آن مثل پشت بند سرامیکی، در زمره نگهدارنده ها قرار می گیرند ولی نیمه فولادی در گروه پشت بند قرار خواهد گرفت. البته این جداسازی و تفکیک کردن الزامی نیست و تنها ذکر نوع آن و اینکه فلزی یا غیر فلزی می باشند، کافی خواهد بود.

منظور از نگهدارنده چیست

مراحل لازم برای جوش پشت

اگر بخواهیم از پشت بند برای جوشکاری استفاده کنیم، در ابتدا باید دهانه ریشه را بازتر کنیم تا عمل ذوب قطعه پشت به خوبی صورت بگیرد. در این حالت سنگ زدن پشت جوش رخ نمی دهد و لبه های تیز دچار سوختن نخواهند شد. فیلر نیز همانند کاربرد پشت بند عمل می کند و زمانی که آن را برای جوشکاری و پر کردن فاصله استفاده می کنیم  برای اطمینان از اینکه عمل ذوب به خوبی صورت گرفته است، باید پشت آن را سنگ زد. زاویه شیار با باز بودن ریشه در ارتباط است یعنی علاوه بر اینکه برای داخل شدن الکترود به داخل اتصال، فضای کافی باید وجود داشته باشد و عمل ذوب ریشه به طور صحیح صورت بگیرد، به فلز جوش اضافی نباید نیاز داشته باشیم .

مراحل لازم برای جوش پشت

کاربرد پشت بند در مواقع لازم 


نیاز به استفاده از پشت بند در جوشکاری با توجه به سلاح طراح خواهد بود و دلایل مختلفی برای استفاده از آن وجود خواهد داشت . به طور مثال اگر بخواهیم قسمت پشتی جوش زبر شود، طراح استفاده از از پشت بند را مطرح می کند. در این موقع نوع آن نیز مشخص خواهد شد و در صورتی که از گاز یا پودر در پشتی استفاده می شود نوع آن نیز باید معلوم گردد.

جوش شیاری با نفوذ کامل

اگر قطعات ورق روی یک سطح باشند و در یک امتداد قرار گرفته باشند، برای اتصال آنها از جوش شیاری با نفوذ کامل استفاده می شود. مقاومت این جوش با مقاومت قطعاتی که متصل شونده هستند باید برابر باشد . توجه به ریشه جوش از نظر امتزاج کامل ضروری است و از دو روش برای این منظور استفاده می شود که یکی از آنها استفاده از کاربرد پشت بند می باشد. در این روش عبور ریشه صورت می گیرد طوری که به ممزوج شدن پشت بند به فلز جوش و فلز پایه منجر شود. تسمه پشت بند باید مشخصاتی مثل فلز پایه داشته باشد. بعد از این که جوشکاری انجام شد، تسمه ها باقی خواهند ماند و جزئی از اتصال خواهند شد. برای اینکه بتوان تسمه ها را تثبیت کرد خال های متناوب را قبل از جوشکاری به کار می گیرند و قرارگیری آنها به صورت چپ و راست در دو طرف تسمه خواهد بود. این نحوه قرارگیری مانع از تنش اضافی خواهد شد. دقت کنید که قرارگیری خال جوش ها دقیقا مقابل هم نباشد. دقت کنید که برای جلوگیری از تشکیل تفاله جوشکاری در ریشه جوش، تسمه های پشت بند کاملا زیر ورق چسبیده باشند. روش دوم جوش پشت است که شیار با جوش از یک سمت پر می شود و سنگ زدن ریشه از پشت کار انجام می شود و عبور جوش رخ می دهد.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *