چرخه کاری (duty cycle) دستگاه جوش

📖 زمان مطالعه : ۳ دقیقه ⏲️

خرید بهترین دستگاه جوشکاری می تواند به شما کمک کند که با مدت زمان جوشکاری بیشتر بتوانید فلزات وغیر فلزات را به هم جوش دهید. در هنگام خرید دستگاه جوش علاوه بر اینکه از کارخانه و مراکز معتبر باید خرید کنید باید به چرخه کاری دستگاه توجه کنید. در واقع چرخه کاری هر چقدر بیشتر باشد مدت زمان بیشتری می توانید از آن استفاده کنید و با توجه به افزایش درصد چرخه کاری دستگاه قطعا قیمت آن بیشتر است. البته بسته نوع فرآیند جوشکاری چرخه کاری هر دستگاه جوش متفاوت است بعنوان مثال چرخه کاری در جوشکاری الکترود دستی کمتر از جوشکاری میگ و تیگ اهمیت دارد از این رو شما می توانید دستگاه جوش با درصد چرخه کاری کمتر برای آن خریداری کنید.

چرخه کاری دستگاه جوش

یکی نکات مهم هنگام خرید دستگاه جوشکاری این است که با توجه به نوع فرآیند جوشکاری و فلزی که جوش می زنید و همچنین مدت زمان جوشکاری باید به چرخه کاری آن توجه کنید. در واقع هر چقدر زمان جوشکاری بیشتر باشد و مدت زمان روشن بودن دستگاه جوش بالاتر باشد باید دستگاهی با قدرت و آمپر و همچنین چرخه کاری بالاتری بخرید که به همین جهت قیمت آن بیشتر است. به درصدی از زمان که دستگاه جوش در طول یک ساعت می تواند به صورت مداوم عمل جوشکاری انجام دهد را چرخه کاری می گویند.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

دقت داشته باشید که چرخه کاری در زمان و آمپراژ مشخص اندازه گیری می شود. برای اینکه بهتر متوجه شوید بعنوان مثال اگر چرخه کاری یک دستگاه اینور جوشکاری برابر با ۸۵ درصد باشد به این معناست که شما با بالاترین سطح توان یعنی حدود ۵۰ دقیقه می توانید فرآیند جوشکاری بدون وقفه و خاموش کردن دستگاه جوش انجام دهید و سپس ده دقیقه باید آنرا خاموش کنید.

🧑‍🏭 چرخه عملکرد اینورتر جوشکاری چگونه محاسبه می‌شود؟

برای محاسبه چرخه کاری دستگاه جوش عوامل چون دمای محیط، مدت زمان تست و اندازه گیری تعیین کننده است.

  • مدت زمان تست و اندازه‌گیری (معمولا ۱۰ دقیقه)
  • دمای محیط بر روی تست تاثیر دارد. هر چه این دما بیشتر باشد، بهتر است.
  • دستگاه جوشکاری که ترجیحا مدتی کار کرده باشد و از خاموش شدن آن نیز مدتی گذشته و دستگاه خنک شده باشد.

اهمیت چرخه کاری در فرایندهای جوشکاری متفاوت

قطعا همانطور که گفتیم اگر می خواهید جوشکاری انجام دهید با توجه به نوع فرآیند اگر مدت زمان جوش زدن فلزات زیاد است باید دستگاه جوش با چرخه کاری بالا را بخرید تا بتوانید به خوبی و با سرعت بالا کار کنید. دقت داشته باشید که خرید دستگاه جوشکاری باید با توجه به نوع روش جوشکاری و فلزات جوش زده انجام شود تا بتوانید دستگاهی با قدرت، آمپر و بالاترین چرخه کاری بخرید.

چرخه کاری در جوشکاری TIG

در این روش اغلب جوشکاری روی مواد نازک انجام می شود که نیاز به ظریف کاری است از این رو شما می توانید با دستگاه جوش با آمپر پایین کار کنید بنابراین هیچ وقت در طول فرآیند جوشکاری دستگاه به بالاترین حد چرخه کاری نزدیک نمی شود.

البته جوشکاری لوله ها به روش تیگ انجام می شود در این نوع فرآیند جوشکاری مدت زمان طولانی انجام می شود از این رو باید چرخه کاری بالاتر باشد تا بتوانید بیشتر کار کنید.

چرخه کاری در جوشکاری MIG

در جوشکاری میگ یا جوشکاری GMAW دستگاه جوش مدام روشن و خاموش می شود از این جهت چرخه کاری بالا برای آن مهم نیست.

چرخه کاری در جوشکاری MMA

جوشکاری MMA یا جوشکاری الکترود دستی هم روشی است که در آن مدت زمان روشن بودن دستگاه جوش زیاد نیست از این رو اهمیت چرخه کاری در آن نیز کمتر از جوشکاری میگ و تیگ است. بعنوان مثال در این روش شما می توانید دستگاه جوشکاری اینورتر با ۳۰ درصد چرخه کاری بخرید چون کار شما راه می افتد.

چرا دستگاه جوش نسبت به چرخه کاری، کمتر کار می‌کند؟

یکی از سوالاتی که شما در ذهن دارید این است که چرخه دستگاه جوش با توجه به میزان چرخه کاری که روی آن ثبت شده است کار نمی کند که البته به عوامل متعددی چون دمای محیط، ولتاژ و تهویه هوا بستگی دارد.

  • دمای محیط: ممکن است چرخه کاری که داخل دفترچه نوشته شده باشد در شرایط و دمای استاندارد باشد در صورتی که شما جوشکاری را در دمای بالاتر یا پایین تر انجام می دهید.
  • ولتاژ: یکی از دلایلی که باعث می شود دستگاه جوش به اندازه چرخه کاری خود کار نکند میزان ولتاژ بالای آن است در واقع هر چقدر که ولتاژ بیشتر باشد چرخه کاری دستگاه کمتر است.
  • تهویه هوا: یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در کاهش چرخه کاری دستگاه نداشتن تهویه مناسب است.

 

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *