کلاه ماسک جوشکاری چیست؟

📖 زمان مطالعه : ۴ دقیقه ⏲️

شغل جوشکاری یکی از مشاغل پر مخاطره است که در آن مهمترین قسمت که می تواند آسیب ببیند قسمت چشم جوشکار است. در واقع هنگام جوشکاری علاوه بر پاشش مواد مذاب دو نوع اشعه UV و مادون قرمز از آن ساطع می شود که در مورد اول یعنی اشعه ماورا بنفش را حتی در نور خورشید می بینیم و در نوع دوم یعنی اشعه مادون قرمز را در مایکروفر مشاهده می کنید از این رو به کار بردن کلاه ماسک جوشکاری که در آن یک لنز تیره رنگ وجود دارد باعث می شود که چشم شما در برابر این دو نوع اشعه مصون بماند.

ابتلا به بیماری سرطان پوست به دلیل در معرض قرار گرفتن در کنار تشعشعات UV و همچنین آسیب های چشمی چون آب مروارید،قرمزی چشم و حتی در طولانی مدت مشکل نابینایی افراد جزو دسته مشکلات هنگام جوشکاری است که بهتر است از کلاه ماسک جوشکاری استفاده شود.

کلاه ماسک جوشکاری نه تنها چشمان جوشکار را در برابر نور جوشکاری مصون قرار می دهد بلکه باعث جلوگیری از آسیب سر و صورت و گردن جوشکار در برابر پاشش مواد مذاب جوشکاری می شود.

چرا هنگام جوشکاری نیاز به استفاده از کلاه ماسک است؟

شغل جوشکاری به دلیل اینکه یک شغل خطرناک محسوب می شود بنابراین باید به خوبی از لباس جوشکاری به خصوص هنگام جوشکاری قوس الکتریکی مانند قوس الکتریکی با گاز محافظ،جوشکاری گاز تنگستن،و جوشکاری قوس الکتریکی گاز استفاده کنید تا چشمان شما از تشعشعات و نور ساطع شده هنگام جوشکاری در امان باشد.

برق گرفتگی چشم یکی از مشکلات عمده جوشکاران هنگام کار است که افرادی که کلاه ماسک و عینک جوشکاری را استفاده نمی کنند در معرض این بیماری قرار می گیرند.

برق گرفتگی چشم با التهاب قرنیه و تورم چشم و قرمزی چشم همراه است و به دلیل خیلی ضروری است که هنگام کار جوشکاری از ماسک، عینک استفاده کنید.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

علائم برق گرفتگی چشم

  1. چشم های پرخون
  2. درد (خفیف تا بسیار شدید)
  3. چشمان اشک آلود
  4. حساسیت به نور
  5. تاری دید
  6. احساس چسبیدن چیزی به چشم شما

خطرات جوشکاری در صورت استفاده نکردن از کلاه ماسک و عینک

  1. ابتلا به بیماری سرطان پوست به دلیل تابش اشعه ماورا بنفش
  2. ابتلا به مشکلات و بیماری های داخلی به دلیل تشعشع نور مادون قرمز
  3. بروز مشکلات شبکیه و قرنیه چشم و برق گرفتگی
  4. مشکلات دیداری ودر برخی اوقات نابینایی

ماسک دستی چیست؟

یکی از ابتدایی ترین محافظ های چشم و صورت در شغل جوشکاری استفاده از ماسک دستی بود که به دلیل اینکه به صورت مداوم هنگام جوشکاری باید یک دست ماسک را در دست می گرفت، همین باعث شده است که کلاه ماسک جوشکاری جایگزین این دسته از ماسک های دستی شود.

ماسک جوشکاری اتوماتیک چیست؟

اولین بار از حائل الکتریکی LCD در سال ۱۹۸۱ توسط یک مخترع سوئدی انجام شد که در آن حائل با تشخیص نور قوس الکتریکی به صورت اتوماتیک تیره می شد. یکی از فواید استفاده از کلاه ماسک جوشکاری اتوماتیک این است که برخلاف ماسک دستی نیازی به گرفتن ماسک نیست و به راحتی باعث پیشرفت سرعت کار جوشکاری می شود و  همچنین  ریسک برخورد تشعشعات را کاهش می دهد.

در این نوع از کلاه ماسک عملا کریستال مایع موجود بین فیلترهای پلاریزه ، نور را به اندازه ۹۰ درجه می شکنند و باعث می شود که چشمان جوشکار در برابر اشعه ماورا بنفش و مادون قرمز در امان باشد.

بهترین کلاه ماسک جوشکاری اتوماتیک

بهترین نوع کلاه ماسک جوشکاری اتوماتیک باید بتواند در کمتر از ۰.۱ میلی ثانیه نسبت به نور واکنش نشان دهد و نوع قوس الکتریکی جوشکاری را تیره کند و علاوه بر این باتری های بکار رفته در این کلاه ها باید ماندگاری طولانی مدت داشته باشد و کلاه طوری ساخته  شده باشد که گرما ، رطوبت و بخارهای محیط و داخل کلاه را کاهش دهند و وزن سبکی داشته باشد.

انواع کلاه ماسک جوشکاری را بشناسید؟

کلاه جوشکاری منفعل

در این نوع ماسک ها  عملا جوشکار در برابر پرتاب ها و اشعه ماورابنفش و گرمای بالای جوشکاری در امان بود.

 

کلاه ماسک جوشکاری اتوماتیک دستی

یکی از بهترین کلاه ماسک های جوشکاری بود با این مشکل اصلی که باید مداوم به صورت دستی لنزهای آن تنظیم می شد.

کلاه ماسک جوشکاری باتری خور

در این نوع کلاه دیگر نیازی به تنظیم درجه لنز و همچنین شارژ کلاه نیست بلکه به راحتی جوشکار می تواند ساعات طولانی را به جوشکاری بپردازد ونگران شارژ کلاه نباشد چون باتری آن از نوع لیتیوم است.

کلاه ماسک جوشکاری با لنزهای تیرگی ثابت

میزان درجه بندی این نوع کلاه ۱۰ است اما قابلیت تنظیم برای روشنایی های قوس را ندارد و تنها مختص یک نوع پروژه مخصوص است.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *