آشنایی با الکترود جوشکاری و انواع آن

📖 زمان مطالعه : ۷ دقیقه ⏲️

اگر شما به یک حرفه جوشکاری علاقه دارید، ممکن است قبلا از ابزار و تجهیزات جوشکاری مانند الکترود جوشکاری استفاده کرده باشید. یکی از مهمترین ابزارهای جوشکاری، تفنگ جوشکاری یا دستگاه جوشکاری است که جریان الکتریکی تولید می کند و فلز را ذوب می کند و متصل می شود. الکترود جوشکاری ضروری هستند و مهم این است که یک جوشکار بداند از کدام نوع برای مشاغل مختلف استفاده کند.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

جوشکاری چیست

جوشکاری یک فرآیند ایجاد اتصال بین فلزات گوناگون است که در آن حالت های ایجاد پایدار است. در زمانی که عملکردهای موجود در ساختارها ناکافی  باشد لازم باشد اجزای مختلف فلزات به یکدیگر متصل شوند در این زمان از الکترود جوشکاری  برای متصل کردن آنها به هم استفاده می شود هنگامی که مواد به اندازه کافی سرد شوند، همجوشی بین آنها ایجاد می شود.

الکترود جوشکاری چیست؟

الکترود جوشکاری یک سیم فلزی روکش شده است. این ماده از مواد مشابه فلز در حال جوشکاری ساخته شده است. برای مبتدیان، الکترودهای مصرفی و غیر قابل مصرف وجود دارد. در جوشکاری قوس فلزی سپر (SMAW) که به آن چوب نیز گفته می شود، الکترودها قابل مصرف هستند، به این معنی که الکترود در حین استفاده مصرف شده و با جوش ذوب می شود. در تنگستن الکترودهای جوشکاری گاز بی اثر (TIG)  از نوع غیر قابل مصرف هستند،به همین دلیل  ذوب نمی شوند و به هرگز به بخشی از جوش تبدیل نمی شوند. با جوشکاری قوس فلزی گاز (GMAW) یا جوشکاری MIG، الکترودها به طور مداوم با سیم تغذیه می شوند. 

الکترود جوشکاری چیست؟

انواع الکترود جوشکاری

الکترود های جوشکاری را  بسته به نوع پوشش، ویژگی و مزایا که در آنها وجود دارد می توان  به دو نوع الکترود های جوشکاری مصرفی و الکترود جوشکاری غیر مصرفی تقسیم بندی می کنند. در ادامه این مقاله قصد داریم به شرح هر دو نوع این الکترود های جوشکاری بپردازیم.

۱. الکترودهای مصرفی

الکترودهای مصرفی در کار جوشکاری، از نقطه ذوب بسیار پایینی برخوردار هستند. این مدل الکترودهای جوشکاری برای استفاده در جوشکاری گازهای بی اثر فلز (MIG) بیشتر کاربرد دارند. در ساخت و تشکیل الکترودهای مصرفی موادی مثل: فولاد ملایم و فولاد نیکل به کار گرفته می شود. یک اقدام احتیاطی که باید انجام دهید جایگزینی الکترودهای مصرفی پس از فواصل منظم است. تنها عیب استفاده از چنین الکترودهایی این است که کاربرد صنعتی زیادی ندارند اما در عین حال استفاده و نگهداری آنها آسان است.

الکترودهای مصرفی به این دسته تقسیم می شوند:

۱) الکترودهای برهنه

الکترودهای برهنه، بدون هیچ پوششی هستند و بیشتر در زمانی که به الکترود روکش دار نیاز نباشد، به کار می روند.

۲) الکترودهای روکش دار

الکترودهای روکش دار بر اساس ضریب پوشش طبقه بندی می شوند. عامل پوشش نسبت قطر الکترود به قطر سیم هسته است.

بنابراین، انواع زیر از الکترودهای روکش شده وجود دارد:

الکترودهای روکش دار با ضریب پوشش ۱.۲۵

الکترودهای روکش متوسط ​​با ضریب پوشش ۴۵/۱.

الکترودهای قوس محافظ یا Heavy coated با ضریب پوشش بین ۱.۶ تا ۲.۲.

انواع الکترود جوشکاری

الکترودهای غیر قابل مصرف

فلزات پرکننده و موارد خاص دیگری نیز وجود دارد که معمولا در جوشکاری به کار می روند. اینها شامل الکترودهای غیر قابل مصرف (تنگستن و کربن) و سایر مواد از جمله نوارهای پشتیبان، دستگاه های پشتیبان، مواد افزودنی شار، لحیم ها و آلیاژهای لحیم کاری می شوند. نوع دیگری از مواد مصرفی در ساخت جوش، حلقه های مصرفی است که برای جوشکاری ریشه ای لوله استفاده می شود. همچنین فرول هایی که برای جوشکاری گل میخ و لوله های راهنما استفاده می شود در روش جوشکاری الکترو اسلاک راهنمای مصرفی وجود دارد. مواد پرکننده دیگر لحیم کاری و آلیاژهای لحیم کاری هستند.

دو نوع الکترود غیر قابل مصرف وجود دارد. الکترود کربن یک الکترود فلزی غیر پرکننده است که در جوشکاری قوس الکتریکی یا برش کاربرد دارد و متشکل از یک میله گرافیت کربن هستند که ممکن است با مس یا سایر پوشش ها پوشانده شود. دومین الکترود غیر قابل مصرف الکترود تنگستن است که به عنوان یک الکترود فلزی غیر پرکننده مصرف می شود که در جوشکاری قوس یا برش به کار می رود و عمدتا از تنگستن ساخته شده است.

الکترودهای کربنی.

از الکترود کربنی در جوشکاری قوس کربن، جوشکاری قوس کربن دوقلو، برش کربن و برش و اندازه گیری قوس کربن هوا است.

الکترودهای تنگستن.

 الکترودهای تنگستن هنگام جوشکاری قوس با عمل گاز بی اثر تنگستن (TIG) یا هنگام جوشکاری پلاسما به کار می روند. در هر دو  الکترود قوس و استخر جوش توسط گاز بی اثر، از آلودگی جوی محافظت می شوند. الکترود تنگستن به دلیل اینکه  در دمای بسیار بالا با حداقل ذوب یا فرسایش مقاومت کند، کاربرد بهتری دارد. الکترودها توسط متالورژی پودر ساخته می شوند و پس از پخت به اندازه آنها تشکیل می شوند.

الکترودهای غیر قابل مصرف

مشخصات مهم الکترودهای غیر قابل مصرف:

در حالی که از الکترودهای غیر قابل مصرف استفاده می کنید باید از گازهای محافظ را در ان به کار ببرید. گازهای محافظ یک نوع گاز بی اثر است و دلیل استفاده از آنها محافظت از محل جوشکاری در برابر اکسیژن و جو اطراف آن است. الکترودهای غیر قابل مصرف معمولا به صورت کاتد و قطعه های کار به صورت آند ساخته می شوند.

انواع مدل  الکترود جوشکاری

مدل های مختلفی از الکترود جوشکاری در بازار وجود دارد و هر یک از این الکترودها قابلیت و کاربرد مختلفی را برای یک عمل خاص شامل می شوند. در حرفه جوشکاری، برق از طریق الکترود جوشکاری کشیده می شود و قوس الکتریکی در نوک الکترود ایجاد می شود. هنگامی که قوس الکتریکی در انتهای الکترود جوشکاری به قطعه کار کشیده می شود، جوش ایجاد می شود. بسیاری از انواع الکترودها ذوب شده و بر روی یک قطعه کار منتقل می شوند و یک پرکننده فلزی ایجاد می کنند، در حالی که برخی دیگر ذوب نمی شوند و به راحتی مکانی را برای قوس الکتریکی فراهم می کنند.

انواع مدل الکترود جوشکاری

۶۰۱۰ الکترود

الکترود E6010 تنها با منبع جریان مستقیم (DC) کار می کنند. آنها نفوذ با عمق زیاد و قابلیت حفاری از راه  زنگ زدگی، خاک، روغن و رنگ را ایجاد می کنند. بسیاری از جوشکاران لوله باتجربه، الکترودهای E6010 را در تمام موقعیت برای عبور جوش ریشه بر روی لوله به کار می برند. با این حال، الکترودهای E6010 دارای قوس بسیار تنگ هستند، که  کار با آنها  می تواند برای جوشکار های تازه کار دشوار باشد.

مشخصات الکترود هایE6010

در حالت کلی، از این جهت که الکترود جوشکاری E6010 ترکیب پوششی دارند، از این الکترودها به عنوان الکترودهای «سلولزی»نام برده می شود. این الکترودها دارای مشخصات زیر هستند:

قوس نفوذپذیر، نیرومند و از نوع اسپری، که به اپراتور کمک می کند تا هنگام عبور ریشه از دو طرف مفصل اتصال خوبی داشته باشد. این ویژگی های “حفر” همچنین باعث می شود الکترودهای E6010 گزینه خوبی برای کار در زمینه تعمیرات باشد، زیرا قوس حفاری می تواند از طریق زنگ زدگی، خاک و رنگ بسوزد.

یک گودال جوشکاری شده که به خوبی خیس می شود، اما به سرعت خنک می شود. این ویژگی “انجماد سریع” باعث می شود که الکترودهای E6010 به ویژه برای جوشکاری سربار مناسب باشند. اپراتورها الکترودهای E6010 را دوست دارند زیرا فلز مذاب در اتصال می ماند و در مقایسه با سایر الکترودهای تمام موقعیت روی آنها نمی افتد. یک لایه نازک از سرباره که به راحتی از بین می رود، پاکسازی و آماده سازی برای عبور بعدی جوش را ساده می کند.

کاربرد الکترود جوشکاری E6010

الکترود E6010 به دلیل داشتن ویژگی هایی که در بالا به آن اشاره شد در موارد بسیاری کاربرد دارد که این موارد شامل:

جوشکاری لوله ها

برج های آب

ریخته گری های فولادی

ساخت و ساز

مخازن ذخیره سازی فولاد

مخازن و لوله های تحت فشار

کاربرد الکترود جوشکاری E6010

الکترود ۶۰۱۳

کار با الکترود جوشکاری ۶۰۱۳  بسیار راحت تر از مدل های دیگر است. این الکترود می تواند قوس نرم تری درست کند. الکترود ۶۰۱۳ در ورق های  فلز بسیار  ایده آل می باشند. این نوع الکترود اغلب برای ترمیم عمومی مواد نازک تر استفاده می شود. مطابق با اخبار متال وب، جوش های الکترود ۶۰۱۳ حدود ۶۰۰۰۰ psi حداقل مقاومت کششی را دارند. این الکترودها را می توان در هر موقعیتی نگه داشت و تحت هر دو جریان مستقیم یا متناوب (AC) استفاده می شود. طبق نکات و ترفندهای جوشکاری، الکترودهای ۶۰۱۳ دارای پوشش بیرونی پتاسیم با تیتانیا بالا هستند.

۶۰۱۳ یک الکترود جوشکاری با کاربرد عمومی است که از فولاد ملایم ساخته شده است. در تمام زمان هایی که عمل جوشکاری انجام می شود، می توان این الکترود را به کار گرفت. الکترود قوس نفوذی صاف و متوسط ​​را ارائه می دهد. الکترود را می توان با منابع کوچک برق متناوب ولتاژ مدار باز نیز استفاده کرد. ۶۰۱۳ کاربردهای خود را در وسایل نقلیه، کشتی سازی و تعمیرات، ورق فلز، تجمع سطوح فولادی ملایم بیش از حد ماشین کاری و فرسوده و ساخت نورهای عمومی پیدا می کند.

الکترود 6013

 الکترود ۷۰۱۸

از الکترود های جوشکاری ۷۰۱۸ غالبا به عنوان «الکترود کم هیدروژن» یاد می شود که دارای پوشش رطوبت کم است، که سطح هیدروژن را که به داخل جوش نفوذ می کند کاهش می دهد. این نوع الکترود نقاط جوش با کیفیت بالا و مقاوم در برابر ترک را با نفوذ متوسط ​​تولید می کند. این الکترودها قبل از استفاده باید خشک بمانند. طبق نکات و ترفندهای جوشکاری، این نوع الکترود دارای پودر آهن، پوشش بیرونی هیدروژن کم است.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *