آموزش جوش ارگون

📖 زمان مطالعه : ۷ دقیقه ⏲️

یکی از گازهای مورد استفاده در جوشکاری که غیر سمی است و خطری برای بدن ندارد گاز آرگون می باشد. جوش آرگون یکی از انواع جوشکاری های متداول در صنایع پتروشیمی، نظامی، هوایی، دریایی و… می باشد. نکته ای که در هنگام استفاده از گاز آرگون در جوشکاری وجود دارد این است که این گاز باید با پوشش محافظ در جوشکاری به کار رود زیرا گاز آرگون به هنگام قرار گیری با اکسیژن سمی می شود و برای بدن بسیار خطرناک است.

تاریخچه کشف جوش آرگون

ریشه کلمه آرگون یونانی می باشد در ابتدا تصور می کردن گاز آرگون در هوا وجود دارد؛ پس از کشف ترکیبات شیمیایی گاز آرگون توسط دانشمندان انگلیسی و اسکاتلندی دریافتند که آرگون از جمله گازهایی می باشد که رنگ و بو ندارد. این گاز حالت ساکن دارد و زمانی که برای عملیات جوش آرگون از این گاز استفاده می شود به علت ولتاژ بالای جریان الکتریسیته رنگ این گاز آبی می شود. گاز آرگون به میزان ناچیزی در اتمسفر وجود دارد این گاز را با استفاده از سیلندرهای ویژه به آزمایشگاه ها انتقال می دهند. همان طور که می دانید مواد در سه حالت موجود می باشند. گاز آرگون از جمله موادی است که در دو حالت مایع و گاز می باشد همچنین این گاز می تواند در صورت لزوم در آب حل شود تا به امروز ترکیبات شیمیایی خاصی از این گاز شناخته نشده است. گاز آگون را بیشتر برای ساخت لامپ های فلورسانس، لامپ هایی با گرمای زیاد، لامپ های الکتریکی و… استفاده می کنند. از گاز آرگون در جوشکاری و برشکاری همچنین به عنوان روکش برای برخی از فلزات استفاده می شود.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

فرآیند جوش آرگون

از جوش آرگون برای اتصالات فلزی با ویژگی های مختلف و همچنین برای اتصالات غیر فلزی نیز استفاده می شود. با استفاده از جوش آرگون می توان کلیه ی فلزات با ضخامت زیاد و کم را جوشکاری کرد. حوضچه مذاب و قوس الکتریکی در جوشکاری تیگ کاملا آشکار است اوایل برای اینکه عملیات جوشکاری به صورت ایده آل صورت گیرد تلاش می کردند تا با روشی از قوس و حوضچه مذاب محافظت شود اما پس از مدتی با ورود الکترود های سرپوش دار این ایده به طور کل منتفی شد سپس استفاده از الکترود تنگستن در صنعت جوش آرگون باب شد بعد از این بود که جوشکاری با محافظت گاز روز به روز پیشرفت کرد. در جوش آرگون سیم جوش به عنوان فلز پرکننده شناخته شده است. در زمان آموزش جوش آرگون به جوشکاران به آن ها توضیح داده می شود از جوش های مختلف برای چه قطعاتی استفاده می شود. تنها افرادی که تخصص، تجربه و آموزشات لازم در رابطه با جوش آرگون را دیده اند می توانند به کار جوشکاری با گاز آرگون بپردازند. معمولا جوش آرگون برای اتصال فلزات مس و آلومینیم کاربرد دارد.

آموزش جوش آرگون

به علت نیاز مبرم به جوش آرگون در صنایع مختلف و برای اتصال انواع فلزات یادگیری عملیات جوش آرگون تاثیر بالایی در جایگاه شغلی و حرفه ای جوشکار می گذارد. با شرکت در آموزشگاه های جوشکاری می توانید ضمن یادگیری سرفصل های جوش آرگون به صورت کاملا علمی و آکادمیک با حرفه جوشکاری آرگون آشنا شوید و تخصص و تجربه ی لازم در این حوزه را کسب کنید. بدین ترتیب می توانید جایگاه شغلی خود را به میزان زیادی ارتقا دهید. شما با حضور در آموزشگاه جوشکاری ما می توانید به طور کاملا حرفه ای از صفر تا صد مطالب مربوط به جوش آرگون را آموزش ببینید و پس از پایان دوره ی آموزشی جوش آرگون مدرک فنی و حرفه ای خود را کسب کنید از این مدرک می توانید برای یافتن شغل در داخل یا خارج کشور استفاده کنید. دوره ی جوشکاری آرگون در آموزشگاه ما یک دوره ی آموزشی کامل می باشد که با حضور در آن نیاز به هیچ دوره تکمیلی نخواهید داشت.

لوازم مورد استفاده در جوشکاری آرگون

مدت زمان جوشکاری با گاز آرگون نسبت به سایر روش های جوشکاری بسیار کوتاه می باشد. از آن جایی که در زمان جوشکاری با گاز آرگون حرارت و گرمای بالایی تولید می شود در حین کار سعی می شود از دستگاه های خنک کننده استفاده شود. در صورتی که روند پروژه های جوشکاری با گاز آرگون نیاز به مدت زمان طولانی داشته باشد حتما باید از وسایل خنک کننده آبی برای کاهش درجه حرارت استفاده شود. به عنوان مثال در پروژه های جوشکاری که مربوط به اتصالات گاز و نفت می شود حتما باید از دستگاه های خنک کننده آبی در محل استفاده کرد. جوشکاری با گاز آرگون از جمله روش های جوشکاری است که نیاز به تجهیزات و لوازم زیادی برای جوشکاری دارد. تجهیزات جوشکاری با گاز آرگون عبارتند از:

  • منبع تغذیه که تورچ و پدال پا به آن متصل می شوند.
  • نوع جریان الکتریکی مورد نیاز برای منبع تغذیه
  • الکترود تنگستن و کابل های متصل به منبع تغذیه
  • بست های سیلندر گاز

روش جوشکاری با گاز آرگون دارای ظرفیت بالایی است در جوشکاری با گاز آرگون سرباره، جرقه و دودی که در روش های دیگر تولید می شد وجود ندارد و از این لحاظ جزء جوشکاری های تمیز محسوب می شود.

مزایای جوشکاری با گاز آرگون

همان طور که گفته شد جوشکاری با گاز آرگون از انواع جوشکاری های متداول می باشد مزایای جوشکاری با آرگون عبارتند از:

  • در زمان جوشکاری معمولا جرقه هایی را مشاهده می کنید در جوشکاری با گاز آرگون این جرقه ها وجود ندارد
  • جوشکاری با گاز آرگون بسیار مناسب تر و با کیفیت تر از سایر روش های جوشکاری می باشد.
  • در این روش جوشکاری می توانید قطعات ظریف را نیز به هم اتصال دهید
  • با این روش می توانید هر نوع قطعه فلزی با هر وضعیتی را به یکدیگر اتصال دهید
  • انواع صفحات صاف و قوس دار با استفاده از این روش با یک کیفیت مناسب به یکدیگر جوش داده می شوند
  • در این روش جوشکاری بدون فیلتر می شود دو قطعه فلزی را به یکدیگر اتصال داد
  • می توان روش جوشکاری با گاز آرگون را به یک روش مکانیزه تغییر داد.

معایب جوشکاری با گاز آرگون

  • تجهیزات مورد استفاده برای جوشکاری با گاز آرگون زیاد و پر هزینه هستند.
  • جوشکاری با آرگون برای ضخامت های بالاتر از ۱۰ میلیمتر به صرفه نیست
  • سرعت جوشکاری با آرگون نسبت به سایر روش های جوشکاری کمتر می باشد
  • چنانچه درز جوش آلوده باشد جوشکاری به خوبی انجام نمی گیرد.

جوشکاری با گاز آرگون بسیار مناسب کارهای ظریف می باشد به علت نوع قوس الکتریکی که به هنگام جوشکاری آرگون ایجاد می شود بیشتر برای فلزاتی با ضخامت کم مورد استفاده قرار می گیرند. ورق های استیل، آهن، مس، آلومینیوم و فلزاتی دیگر که دارای ضخامت کمی می باشند معمولا از جوشکاری آرگون با فلز مس و آلومینیوم استفاده می شود.

جوشکاری گاز آرگون با فلز آلومینیوم

برای شروع جوشکاری گاز آرگون با فلز آلومینیوم باید سطح فلز را از هرگونه آلودگی پاک کرد. یکی از مشکلات فلز آلومینیم این است که در مجاورت اکسیژن فیلم اکسیدی بر روی فلز آلومینیوم تشکیل می شود و از آن جا که برای ذوب این فیلم اکسیدی نیاز به ۲۰۰۰ درجه سانتی گراد است کار جوشکاری بسیار مشکل می شود زیرا آلومینیم در دمای ۵۰۰ درجه سانتیگراد ذوب می شود. پس قبل از این که فیلم اکسید ذوب شود و شرایط اتصال فراهم شود آلومینیوم ذوب می شود و از این رو هیچ گونه اتصالی بین فلزات رخ نمی دهد. پس از این که فیلم اکسید به وسیله ی برس از روی فلز برداشته شد بلافاصله عملیات جوشکاری گاز آرگون را آغاز کنید. یکی دیگر از مشکلات آلومینیوم این است که آب موجود در هوا را جذب می کند و زمانی که الکترود گرمای مورد نیاز برای ذوب قطعه را ایجاد می کند این رطوبت از آلومینیوم خارج می شود. این مشکل کیفیت جوشکاری با گاز آرگون را کاهش می دهد .به همین علت توصیه می شود قبل از شروع جوشکاری، آلومینیم کمی حرارت ببیند.

آموزش جوشکاری گاز آرگون با آلومینیوم

جریان الکتریسیته جوشکاری گاز آرگون با آلومینیوم با جریان متناوب انجام می گیرد. برای  آموزش جوشکاری آرگون بهتر است ابتدا بر روی سطوحی جوشکاری را تمرین کنید سپس جوشکاری قطعات آلومینیومی اصلی را آغاز کنید پس از تمیز کردن قطعات باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

۱.   ورقه های آلومینیوم را در موقعیت مناسب قرار دهید.

۲.   با گرم کردن آلومینیوم رطوبت موجود را تا حدی از بین ببرید

۳.   لایه رویی که بر روی آلومینیوم تشکیل شده است با برس یا حلال بردارید

۴.   مشعل را در فاصله ی اندک الکترود قرار دهید و با فشردن دکمه قوس جوشکاری را آغاز کنید

۵.   زمانی که فلز ذوب شد یک ماده افزودنی را می توانید به ترکیب اضافه کنید

۶.   مشعل جوشکاری را به سمت چپ و راست حرکت دهید

۷.   پس از اینکه اتصال به طور کامل انجام گرفت مشعل را خاموش کنید.

مزایا و معایب جوشکاری گاز آرگون با آلومینیوم

جوشکاری با گاز آرگون دارای مزیت هایی است که عبارتند از:

  • محدوده ای که برای جوشکاری باید آماده شود نیاز به گرمایش خیلی کمی دارد.
  • میزان گاز و سیم جوش مورد استفاده در این جوشکاری قابل محاسبه است.
  • عمق جوشکاری در تمام سطح قطعات یکنواخت است.

معایب جوشکاری گاز آرگون با آلومینیوم شامل موارد زیر است

  • تجهیزات جوشکاری با آرگون پیچیده هستند.
  • سیم جوش باید در محل جوشکاری تغذیه شود اگر تغذیه ی سیم جوش یکنواخت نباشد قوس الکتریکی می سوزد در نتیجه مصرف آرگون و برق افزایش پیدا خواهد کرد.
  • جوشکاری گاز آرگون نیاز به تخصص و مهارت ویژه ای دارد.
این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *