آموزش و آشنایی با لوازم جوشکاری CO2

📖 زمان مطالعه : ۷ دقیقه ⏲️

در صنعت جوشکاری ، جوشکاری CO2  روشی پایه ای محسوب می شود که در صنایع تولیدی فلزی بسیار کاربرد دارد. این جوشکاری که با مزایای زیادی همراه است به عنوان گاز محافظ دارای کربن دی اکسید می باشد که قیمت پایین تری نسبت به دیگر گازها دارد و اثرات قابل توجهی بر جوشکاری دارد. در این مقاله به بررسی اطلاعاتی درباره جوشکاری CO2 و لوازم آن خواهیم پرداخت تا آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهید.

جوشکاری CO2

جوشکاری CO2 که به آن جوشکاری قوسی نیز می گویند دارای کربن دی اکسید می باشد که ضمن نقش محافظتی فواید بسیار زیاد دیگری نیز دارد که سبب شده است از این گاز استفاده شود. صفحاتی که نازک و نیمه ضخیم هستند و جنسشان فولاد غیر سخت است برای جوشکاری، از  روش  جوشکاری CO2 استفاده می کنند. جوشکاری CO2 در مقاطع فولادی کاربردهای بسیار زیادی دارد و مزایای آن سبب شده است استفاده از این روش با استقبال زیادی روبرو شود. این امکان وجود دارد که در این نوع جوشکاری ولتاژ و شدت جریان را دائما کنترل کنید . کابل، انبر جوش و اتصال از جمله تجهیزات این دستگاه می باشد  و زمانی که کار با آن را شروع می کنید، بهتر است در ابتدا سرعت پایینی برای تزریق الکترود داشته باشید و به مرور سرعت را زیاد کنید.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

 

نحوه انجام جوشکاری CO2

در ابتدا در این  روش به جمع آوری الکترود در سیم پیچ اولیه می پردازیم که این الکترود با حرکتی مدوام و خودکار به مشعل جوش وارد می شود . برای اینکه در نوک الکترود و فلز پایه قوس ایجاد شود، در سیم جوش جریانی الکتریکی وارد می شود. در این مرحله ذوب شدن سیم و فلز پایه رخ می دهد که دلیلش حرارت قوس می باشد. اینگونه در شکاف مورد نظر اتصال درستی برقرار می شود. در این لحظه کربن دی اکسید نقش محافظتی خواهد داشت و مانع از این می شود که نیتروژن و اکسیژن فلز جوش را تحت تاثیر قرار دهند. در جوشکاری CO2 صدای ریزش قطرات سیم جوش باید در ریزترین و مداوم ترین حالت خود باشد تا آمپر و ولتاژ دارای همخوانی باشند . دقت کنید که در دستگاه جوش خروجی کابل اتصال منفی درست تنظیم شده باشد  که با توجه به این خواهد بود که قطعه چه ضخامتی دارد و چه میزان گرما منتقل می شود. در صورتی که تنظیمات ولتاژ و آمپراژ به درستی صورت نگیرد، شاهد زیاد شدن پاشش و جرقه جوشکاری خواهیم بود.

نقش کربن دی اکسید در جوشکاری CO2

وقتی قصد داریم در فولادهای کربنی جوشکاری انجام دهیم کربن دی اکسید نقش محافظتی خواهد داشت اما در فلزات دیگر برای برقراری اتصال ممکن است باعث افزایش اکسیداسیون فلز جوش شود و خواص متالورژیکی مقاطع را مورد صدمه قرار دهد. نقش کربن دی اکسید افزایش نفوذ جوش، کاهش هزینه، کاهش اکسیداسیون ،کاهش تنش سطحی و … خواهد بود.

نقش کربن دی اکسید در جوشکاری CO2

کاربردهای جوشکاری کربن دی اکسید

از آنجا که جوشکاری CO2 جرقه کمی ایجاد می کند  برای اینکه فلزات مغناطیسی و غیر مغناطیسی را جوشکاری دهیم، کاربرد دارد. از جمله کاربردهای دیگر جوشکاری CO2 می توان به جوشکاری مقاطع با سرعت بالا، ساخت دروازه های ساده، اتصال دادن قطعات بدنه در صنایعی مثل خودرو و کشتی سازی، برای ساخت و انجام تعمیرات در حفاظ هایی که نرده ای هستند و در بالکن و‌ پنجره مورد استفاده قرار می گیرند و هم چنین ساخت اسکلت های طرح دار با زوار می توان اشاره نمود. برندهای مختلفی از این دستگاه در بازار موجود است اما تکنولوژی آنها یکسان است. طراحی سیستم در این دستگاه  تغذیه سیم و پاور سورس یکپارچه می باشد. در صورت نیاز به راهنمایی در زمینه جوشکاری CO2 و آموزش آن با شماره تماس های موجود در سایت تماس برقرار کنید تا کارشناسان ما راهنمایی های لازم را انجام دهند.

کاربردهای جوشکاری کربن دی اکسید

مزایای جوشکاری با CO2

جوشکاری CO2 جرقه کمی ایجاد می کند و این امکان وجود دارد که سیم جوش مستمرا تغذیه شود و اینگونه لازم نیست برای اینکه الکترود را تعویض کنید، زمان صرف کنید. این روش برای تمام وضعیت های جوشکاری مناسب است و قادر خواهید بود قوس الکتریکی و حوضچه مذاب را تماشا کنید. در جوشکاری CO2 سرباره وجود ندارد یا خیلی مقدار پایینی دارد. از آنجا که در این روش قطر سیم جوش بسیار کم است، چگالی جریان بالا می رود. همچنین در منطقه اتصال، سیم جوش با درصد بالایی رسوب می کند. اگر تنش سطحی زیاد باشد جوش نفوذ کمتری خواهد داشت و کربن دی اکسید تنها گازی است که این تنش را کم می کند و موجب بالا رفتن نفوذ می شود. در واقع کربن دی اکسید حرارت قوس را متمرکز می کند و نفوذ جوش را بیشتر می کند. قیمت پایین این کار موجب صرفه اقتصادی خواهد شد و هزینه های جوشکاری را کاهش می دهد. تجزیه کربن دی اکسید به اکسیژن و مونوکسید کربن مانع از این می شود که فلز جوش دچار اکسیداسیون شود و بدین ترتیب سختی و استحکام فولادهای کربنی را زیاد می کند. در جوشکاری CO2 گل جوش ایجاد نمی شود و در نتیجه نقطه جوش سالم تری خواهیم داشت. این مزیت سبب می شود فرزکاری لازم نباشد و زنگ زدن بخش های اتصالی رخ ندهد. این امکان وجود دارد که کربن دی اکسید با آرگون ترکیب شود تا قوس ایجاد شده پایدارتر باشد . چگالی مناسبی که این گاز دارد موجب می شود حوضچه مذاب به درستی مراقبت شود و سوختگی کنار جوش رخ ندهد.

مزایای جوشکاری با CO2

نکات مهم در جوش CO2

برای جوشکاری با کربن دی اکسید باید نکاتی را رعایت کنید تا نتیجه خوبی دریافت کنید. دقت کنید که برای شستشوی ابزار و دستگاه از گازوئیل استفاده نکنید و چک کردن موتور تغذیه را هر دویست ساعت انجام دهید .دقت کنید که فاصله ایمن در حین جوشکاری داشته باشید و ماسک مخصوص را به صورت بزنید. روکش کابل های دستگاه باید حتما پلاستیکی باشد و کابل از منبع  فاصله مناسبی داشته باشد. تنظیماتی که موجب دمش گاز محافظ می شود و قطر سیم جوش را مورد ملاحظه قرار دهید و از عملکرد درست فنر  مطمئن شوید. زمانی که کربن دی اکسید دمیده می شود فاصله نوک نازل الکترود تا نوک شعله  ۲ میلی متر باید باشد. در جوشکاری CO2 زاویه ای که جوش با خط عمود باید داشته باشد نباید از بیست و پنج درجه بیشتر باشد ، چون اگر این طور نباشد ریخته شدن  گاز محافظ روی حوضچه جوش به صورت کامل رخ نمی‌دهد. اسپری ضد جرقه را فراموش نکنید و آن را در حین کار و یا بعد از اینکه آثار جرقه ها را تمیز کردید، استفاده کنید، اینگونه مانع از این می شوید که جرقه ها به شعله جوش و یا حتی اطراف نازل سیم جوش بچسبند.

نکات مهم در جوش CO2

رعایت ایمنی در جوشکاری کربن دی اکسید

از آنجا که گاز کربن دی اکسید اثرات مخربی بر سلامتی دارد و تنفس زیاد آن مشکل ساز است، دقت کنید که فضای کاری تهویه مناسبی داشته باشد و از ماسک تنفسی در زمان هایی که در فضای بسته کار می کنید، استفاده نمایید. دستکش محافظ نیز برای جلوگیری از آسیب های احتمالی لازم است و در زمان جوش دادن که دما به شدت بالا می رود ، مراقب باشید که دچار سوختگی دست نشوید .

رعایت ایمنی در جوشکاری کربن دی اکسید

لوازم و تجهیزات جوش CO2

برای اینکه جوشکاری CO2 با بهترین کیفیت صورت بگیرد لوازمی باید مورد استفاده قرار بگیرد که عمر طولانی داشته باشند، اینگونه هم بهره وری بالا می رود و هم از خاموش شدن دستگاه جلوگیری می شود. فنر راهنما، نازل جوش و شعله پوش مهمترین لوازم جوشکاری CO2 می باشند. نازل جوش موجب انتقال جریان برق تورچ به سیم جوش می شود . شعله پوش نیز گاز محافظ را به منطقه جوش هدایت می کند. فنر راهنما نیز سیم جوش میگ را به سر تورچ می رساند.

رعایت ایمنی در جوشکاری کربن دی اکسید

نقش هر یک از لوازم جوشکاری با CO2

نحوه فعالیت در جوشکاری CO2 اینطور است که سیم از فیدر به قطعه کار به طور مداوم حرکت کند و جریان به سیم جوش منتقل شود که نازل جوش این جریان را برقرار می کند. این نازل ها سه سایز دارند و در انواع پیچی یا بدون پیچ تقسیم بندی می شوند . شعله پوش همانطور که گفته شد گاز محافظ را به منطقه جوش می برد و دارای انواع پیچی و فشاری می باشد. تعویض نوع فشاری آسان تر است اما چون پیچ ندارد، اتصال محکمی صورت نمی گیرد ، از این رو امنیت نوع پیچی بیشتر است. هرچه شعله پوش بزرگتر باشد گاز محافظ بیشتری را منتقل می کند و برخی برای این انتقال گاز پخش کن نیز دارند .ماده اولیه این قطعه برنج و یا مس است و نوع مسی از آنجا که هادی هستند در صنعت بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. فنر راهنما نیز موجب رساندن سیم جوش به سر تورچ می شود . اگر قصد جوش دادن فلزات استیل را دارید از نوع فولاد فنری استفاده کنید که مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند اما برای جوش دادن آلومینیوم، جنس فنر راهنما باید نایلون ، پلاستیک یا تفلون باشد. تعویض مرتب فنر راهنما به دلیل اینکه دچار آسیب در زمان عبور سیم می شود، لازم می باشد . سایز فنر راهنما نیز با توجه به سایز سیم جوش خواهد بود.

نقش هر یک از لوازم جوشکاری با CO2
این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *