مشخصات و کاربرد الکترودهای روتیلی جوشکاری

📖 زمان مطالعه : ۶ دقیقه ⏲️

الکترود های روتیلی یک نوع از انواع الکترود های موجود در بازار می باشد که بسیار برای جوشکاری های قوسی مناسب هستند. این نوع الکترود ها با قوس سبک و ملایمی که دارند به صورت متوسط می سوزد به همین جهت عمق نفوذ آنها در هنگام جوش زیاد نمی باشد که نتیجه حاصل آن امتزاج فلز جوش و فلز پایه کم می باشد. این خاصیت همراه با شدت جریان و حرارت ورودی کم، مسائل ناشی از سوختگی و Under Cut را کاهش می دهد. پس می توان نتیجه گرفت که برای جوشکاری ورق های نازک مناسب می باشد. از نظر ظاهر جوش حاصل از جوشکاری این الکترود ها می توان به ظاهری صاف و کمی موج دار و سطح جوش تخت تا کمی محدب اشاره کرد.

الکترود روتیلی

یک نوع از الکترود هایی که در جوشکاری بکار می روند با نام الکترود روتیلی شناخته می شوند که این نام برگرفته شده از اکسید تیتانیوم ( TiO2 ) می باشد زیرا به این اکسید روتیلی هم می گویند. این الکترود ها بدین صورت می باشند که روی پوشش آنها را تیتانیوم گرفته است که در هنگام انجام قوس جوشکاری دارای پایداری بالایی می باشند همچنین می توان از این نوع الکترود ها در زمان جوشکاری در هر دو جریان AC و DC بهره گرفت.

به طور کلی الکترود به معنی میله فلزی یا گرافیتی می باشد که باعث عبور جریان برق از خود می شود.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

انواع الکترود های روتیلی 

به طور کلی با توجه به کاربردی که دارند الکترود های روتیلی به دو دسته کلی تقسیم می شوند که هر کدام نیز دارای انواع مختلفی می باشند:

  • الکترود های ذوب شونده :

این نوع از الکترود های روتیلی خود به سه دسته تقسیم می شوند:

  1.    الکترودهای روپوش دار SMAW:
  2.    الکترودهای بدون روپوش : زیرپودری، GMAW
  3.    الکترودهای توپودری : FCAW
  • الکترودهای غیر ذوب شونده :

این دسته از الکترودهای روتیلی نیز به دو دسته تقسیم می شوند که شامل موارد زیر می باشد:

  1.    جوش مقاومتی
  2.    THG

مشخصات الکترود های روتیلی

الکترود های روتیلی از فلز های مختلفی ساخته شده اند که هر کدام دارای مشخصات جداگانه ای می باشند از این فلز ها می توان به فولاد نرم، فولاد آلیاژی، فولاد پر کربن، فلزات رنگی، آلیاژهای نیکل، نیکل، چدن و کربن اشاره کرد.

از مشخصات دیگری که در زمان استفاده از الکترود های روتیلی وجود دارد معیار اندازه گیری آنها می باشد، به نوعی معیار اندازه گیری الکترود ها را می توان گفت بر مبنای قطر مغزی فلزی آنها می باشد زیرا قطر الکترود ها بسیار متنوع می باشد و می توان گفت در سایز های ۲ ، ۲٫۵، ۳٫۲۵ ،۴ ، ۶ ، ۷ و ۸ میلی متر است البته نباید فراموش کرد که طول آنها هم متغیر بوده و در اندازه های ۲۵، ۳۰، ۳۵ و ۴۵ نیز می باشد.

بعد از اندازه قطر الکترود ها نوبت به پوشش آنها می رسد که در انواع مختلف

  • الکترود روتیلی
  • الکترود روتیلی با پودر آهن
  • الکترود اسیدی
  • الکترود قلیایی
  • الکترود سلولزی
  • الکترود اکسیدی نیز می باشد.

کاربرد های الکترود روتیلی

الکترود های روتیلی در جهت تسهیل کار با آنها دارای مواد زیادی از یونیزه کننده و میکا نیز می باشند. این نوع از الکترود ها سرباره بسیار غلیظی تولید می کنند به همین جهت است که در جوشکاری برای قسمت هایی که در کنج و گوشه قرار گرفته اند و همچنین قسمتهای افقی و سر بالا بسیار مناسب می باشند. همچنین در مواقعی که می خواهیم در جوشکاری قوس ایجاد کنیم این الکترود ها به کمک ما می آیند همچنین برای جوشکاری ورق هم بسیار مناسب می باشند.

اگر در جوشکاری بخواهیم با بهترین ظاهر ممکن کار کنیم و جوشکاری از بازده بالایی برخوردار باشد الکترود های روتیلی بهترین گزینه می باشد. از بهترین کاربرد هایی که این الکترود ها دارد مناسب در مکان مرطوب بوده به همین دلیل هم در زمان جوشکاری یک قوس الکتریکی ملایمی ایجاد می کنند. ایجاد این قوس ملایم به دلیل وجود مقادیر بالایی از سدیم و پتاسیم در پوشش الکترود روتیلی می باشد که قوس را ملایم و نفوذ ناپذیر تر می کند، به طوریکه نفوذ آن در حد متوسط باشد. گرده حاصل از جوش منظم و ظریف بوده و سرباره به راحتی از جوش جدا می شود.

 الکترود های روتیلی با پودر آهن 

همانطور که از نام این الکترود ها پیداست دارای پودر آهن بسیاری می باشد و به نوعی بازاریابی آنها بالای ۱۴۵% می باشد. این الکترود های روتیلی که دارای پودر آهن می باشند برای بخش هایی مانند تخت، کنج و گلویی و پرکردن شیار های بزرگ بکار می روند. به نوعی می توان گفت این جوشکاری که گلویی نام دارد در ساخت و ساز های عظیم مانند ساخت پل، سوله و کشتی بسیار کاربرد دارد. همانند الکترود روتیلی، در این الکترود نیز شروع جوشکاری آسان بوده و سرباره جوش به راحتی جدا شده و کنترل آن به سهولت انجام می شود. جوش های حاصل از این الکترود ها بسیار صاف، منظم و بدون ایجاد بریدگی می باشند و پاشش جوش آنها بسیار ناچیز است.

خوب است بدانید که زمانی که از الکترود ها با پودر آهن استفاده می کنید دیگر نیازی به خشک کردن مجدد ندارید و می توانید بلافاصله از آن استفاده کنید. اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که در صورتیکه نیاز به خشک کردن الکترود باشد، باید در دمای ۱۲۰ الی ۱۵۰ درجه سانتی گراد در مدت زمان یک ساعت خشک کرد.

مزیت های استفاده از الکترود روتیلی 

الکترود های روتیلی با توجه به کاربرد و مشخصاتی که دارند دارای مزایای بیشماری می باشند که می توان به برخی از آنها اشاره کرد:

  •  جوشکاری با این الکترود ها بسیار آسان می باشد، یکی از دلایل راحتی کار با آنها شروع جوشکاری و شروع مجدد آن می باشد که به راحتی انجام می گیرد.
  •  امکان جدا شدن سرباره به آسان ترین حالت ممکن همینطور ایجاد قوسی بسیار مقاوم با حالتی نرم در تمام وضعیت های جوشکاری از جمله سرازیر و سر بالا می باشد
  • درز جوش تمیز و بدون بریدگی و گود افتادگی در کنار آن می باشد.
  • در جوشکاری های عمومی حتی با ترانسفورمر های کوچک نیز قابل استفاده است.

 الکترود با روکش روتیلی – قلیایی

الکترود های روتیلی که با پوشش روتیلی می باشند گاهی در انواع مختلف و با ترکیب پوشش های دیگر نیز بکار می روند مانند سیلیسیم یا پودر آهن. یکی دیگر از انواع الکترود های روتیلی که از این دسته می باشند، الکترود روتیلی – قلیایی است که بسیار مناسب برای جوشکاری پاس ریشه و وضعیت های مختلف جوشکاری می باشد مانند ساخت لوله ها، دیگ های بخار و مخازن و مواردی از این قبیل.

از کاربرد های دیگری که این الکترود با پوشش ترکیبی می تواند داشته باشد برای ایجاد پشت بند در جوش زیر پودری می باشد. به خاطر درصد پایین سیلیسیوم که این نوع از الکترود ها دارند فلز جوش برای گالوانیزه کردن یا لعاب کاری های بعدی بسیار مناسب است.

مشخصات فنی الکترود روتیلی

  • دارای گواهینامه DIN 1913 E 43 22 R© ۳ نیز می باشد
  • ساخت کشور ایران است
  • دارای رنگ طوسی می باشد.
  • جنس لایه اصلی آن روتیلی است.
  • ترکیبات شیمیایی خالص (درصد): ۳۰ درصد سیلیس (SI).
  • استحکام کششی فلز جوش (N/mm2): 450-550
  • استحکام تسلیم فلز جوش (N/mm2): > 360
  • تست ضربه چارپی : ۲۰+ درجه، ۶۰ <
  • ازدیاد طول فلز جوش A5 (%): > 22
  • نوع جریان قابل استفاده در جوشکاری: AC (min OCV 50) و DC ( ± )
  • در یک اتاق خشک و بدون باز کردن بسته انبار باید نگه داری شود.
  • موارد مصرف این الکترود ها: مصارف عمومی، مونتاژ کاری، جوشکاری فولاد های معمولی ساختمانی، مخازن، اسکلت های فلزی، ورق های نازک، لوله های فولادی و کشتی سازی نیز است که با خود نتیجه خوبی را به همراه دارد.

 مهمترین انواع الکترود های روتیلی در استاندارد AWS:

در این استاندارد تعداد مختلفی از الکترود روتیلی وجود دارند که به شرح زیر می باشند:

  1. الکترود با شماره E7014
  2. الکترود با شماره E7024
  3. الکترود با شماره E6013

پوشش های الکترود های روتیلی در استاندارد AWS، به ترتیب اعداد اولشان از  سمت راست، ۲، ۳ یا ۴ می باشد. در واقع این اعداد مشخصه های الکترود های روتیلی هستند که روی آنها نوشته شده اند.  به طور مثال خوب است بدانید که الکترودی که عدد اولش از سمت راست ۲  باشد، با جریان مستقیم DC بکار می رود. همینطور بقیه الکترود ها هم با جریان های مستقیم و متناوب قابل استفاده می باشند. جوشکاری با الکترود روتیلی با هر دو جریان AC  و DC صورت می گیرد. با الکترود روتیلی جوشکاری در تمام حالات امکان پذیر است و این الکترود کاربرد گسترده ای در صنعت جوشکاری دارد. البته باید توجه داشت که قوس الکترود روتیلی به راحتی شکل می گیرد و پایداری آن بالا است. همچنین این الکترود در جوشکاری قطعات، توانایی پل زنی در اتصالات را هم دارد.

 

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *