انواع سیم جوش آرگون

📖 زمان مطالعه : ۷ دقیقه ⏲️

در این مقاله قصد داریم که به ارائه اطلاعاتی در رابطه به انواع سیم جوش آرگون بپردازیم، در صورتی که به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع سیم جوش آرگون هستید تا انتهای مقاله همراه ما باشید. شناخت انواع سیم جوش آرگون بسیار حائز اهمیت است چرا که هر یک از این سیم جوش ها کاربردهای خاص خود را دارند و در صورتی که استفاده نادرست از آنها شود موجب هدر رفت قطعه کار خواهد شد.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

سیم جوش آرگون

انواع مختلفی از سیم جوش و یا الکترود جوشکاری وجود دارد که یکی از با کیفیت ترین و پرکاربردترین آنها، سیم جوش آرگون است. از این نوع سیم جوش به توجه به هدفی که وجود دارد می توان برای انواع مختلفی از جوشکاری ها استفاده کرد. از سیم جوش آرگون در جوشکاری تیگ استفاده می شود که در کشور ما بیشتر با نام جوشکاری آرگون شناخته می شود و دلیل آن هم به دلیل استفاده از گاز آرگون در هنگام جوشکاری است. از این جوشکاری در موارد گوناگونی از جمله صنایع هوایی، دریایی، نظامی، نیروگاه ها و پتروشیمی ها استفاده می شود

اهمیت شناخت انواع سیم جوش آرگون

ویژگی های انواع سیم های جوشکاری آرگون به مانند سایر سیم جوش ها بر روی آن ثبت شده است، بر همین اساس هنگام خرید و عملیات جوشکاری با توجه به نوع جوشی که انجام می شود باید به این ویژگی ها توجه شود تا از خسارت ها و هزینه های احتمالی جلوگیری شود.

انواع سیم جوش آرگون

انواع مختلفی از سیم جوش آرگون وجود دارد که  در اندازه های مختلف تولید می شوند و با توجه به مشخصات درج شده قابل شناسایی هستند. از مهم ترین نوع این سیم جوش که استفاده فراوانی از آنها می شود می توانیم به اندازه های ذیل اشاره داشته باشیم:

  • ۶ میلیمتر
  • ۴ میلیمتر
  • ۲ میلیمتر
  • ۴ میلیمتر
  • ۸ میلیمتر

مهمترین انواع سیم جوش آرگون بر اساس کد نامگذاری

به مانند انواع سیم جوش های دیگر، انواع سیم جوش آرگون نیز بر اساس سیستم مخصوص خود، کدگذاری می شوند. به دلیل این که در این نوع از سیم جوش ها روان کننده استفاده نمی شود، سیستم نامگذاری آنها بسیار ساده می باشد، مهمترین آنها شامل موارد ذیل هستند:

  • سیم جوش آرگون  ER 70S-3
  • سیم جوش آرگون  ER 80S-B2
  • سیم جوش آرگون  ER 310
  • سیم جوش آرگون  ER 309Lsi
  • سیم جوش آرگون  ER 309L
  • سیم جوش آرگون  ER 308L
  • سیم جوش آرگون  ER 308H

سیم جوش آرگون  ER 70S-3

یکی از انواع سیم جوش آرگون است، از این سیم جوش در جوشکاری تیگ هایی با جنس فولاد ساختمانی و فولادهای لوله از طریق گاز آرگون استفاده می شود.

از ویژگی های این سیم جوش می توان به خواص مکانیکی مختلف آن اشاره داشت که در کاربرد های حرارتی گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. این سیم جوش دارای قطر یک الی چهار میلی متری است و وزن آن نیز پنج تا ده کیلوگرم، متغییر است و بسته بندی آن نیز به صورت مسوار، انجام می شود.

سیم جوش آرگون  ER 80S-B2

یکی از انواع سیم جوش آرگون است،  از این سیم جوش برای جوشکاری آرگون فولادهای لوله و دیگ سازی که تا دمای ۵۵۰ درجه از مقاومت دارد استفاده می کنند. با توجه به نوع فلز، عملیات پیش گرم و پس گرم انجام می گردد.

این سیم جوش در قطرهای مختلف از ۱، ۱.۲، ۱.۶، ۲، ۲.۴، ۳.۲ تا ۴ میلی متری وجود دارد و وزن آن نیز پنج کیلوگرم است و طول آن نیز هزار میلی متر می باشد.

سیم جوش آرگون  ER 308H

یکی دیگر از انواع سیم جوش آرگون است، این سیم جوش به صورت دو رشته ای پیوسته است که از مقاومت بالایی در برابر خوردگی برخوردار است. این سیم جوش که از جنس کروم و نیکل است برای جوشکاری آلیاژهای ضد زنگ آستنیتی کروم/نیکل مناست. به دلیل این که آلیاژهای فوق از کربن زیادی برخوردار هستند استفاده از آنها در دماهای بالا توصیه می شود در صنایع مختلف از جمله پتروشیمی و شیمیایی می توان آنها را مورد استفاده قرار داد.

هر کدام از انواع سیم جوش آرگون از جریان های متفاوتی برخوردار هستند، جریان این سیم جوش آرگون دی سی منفی است. این سیم جوش همچنین از خواص گوناگون شیمیایی و فلزی برای جوشکاری برخوردار است.

سیم جوش آرگون  ER 310

یکی دیگر از انواع سیم جوش های آرگون به حساب می آید که از آن برای جوشکاری فولادی های آستینی استفاده می شود که مقاومت به گرمای آنها ۲۵ درصد از جنس کروم و ۲۰ درصد از جنس نیکل است. این سیم جوش از کروم بالایی برخوردار است و در دماهای بالاتر مقاومت خوبی نسبت به اکسیداسیون نشان می دهد. از مهمترین کاربردهای این سیم جوش می توان به کاربرد ها در مبدل های حرارتی، کوره های صنعتی و قطعات جوشاننده اشاره کرد. جریان در این نوع الکترود جوشکاری نیز دی سی منفی است و از خواص گوناگون شیمیایی و فلزی برخوردار است.

سیم جوش آرگون  ER 309Lsi

یک نوع از انواع سیم جوش آرگون است که دارای ترکیبات کروم و نیکل است و از این سیم جوش برای جوشکاری در فولادهایی که این ترکیب را دارند استفاده می شود. فولادهای ریخته گری که از کروم ۲۳ درصد و نیکل ۱۲ درصد تشکیل یافته اند از اهداف این سیم جوش ها به حساب می آیند. از این سیم جوش همچنین برای لایه های بافر در فولادهای ضد زنگ نیز می توان استفاده کرد. کنترل رقیق سازی جوش مهم ترین عاملی است که در جوشکاری لایه های بافر از طریق سیم جوش آرگون باید مورد توجه قرار بگیرد. ایم الکترود جوش از مقاومت بالایی در برابر خوردگی برخوردار است از آنجا که سلیکون زیادی دارد خاصیت مرطوب کنندگی جوش را بهتر خواهد کرد. جریان جوشکاری آن نیز دی سی منفی است.

سیم جوش آرگون  ER 309L

یکی دیگر از انواع سیم جوش آرگون است که از ترکیب کروم-نیکل تشکیل یافته شده است، از این سیم جوش برای جوشکاری در آلیاژهای کروم ۲۴ درصد و نیکل ۱۳ درصد می توان استفاده کرد. از دیگر کاربردهای آن می توان به جوشکاری لایه ها بافر بر روی فولادهای ضد زنگ اشاره کرد. در صورتی که برای لایه های حایل و اتصالات غیرمشابه استفاده شود باید رقیق سازی صورت بگیرد. از مهمترین ویژگی های آن داشتن مقاومت خوردگی عمومی مناسب است. جریان جوش کاری در این آلیاژ دی سی منفی است.

سیم جوش آرگون  ER 308Lsi

این نوع سیم جوش آرگون نیز در ترکیب خود کروم و نیکل دارد. از آن برای جوشکاری آلیاژهایی که ترکیبات کروم ۲۸ درصد و نیکل ۸ درصد دارند استفاده می شود. از ویژگی های مهم آن مقامت بالا در برابر خوردگی عمومی است. این الکترود جوش همچنین حاوی مقداری کربن می باشد و زمانی که احتمال خوردگی وجود دارد استفاده از این نوع سیم جوش، توصیه می شود.

در صورتی که در این سیم جوش میزان سیلیسیوم افزایش پیدا کند، خاصیت جوش از جمله مرطوب شدن بیشتر خواهد شد. از این سیم جوش استفاده فراوانی در صنایع مختلف از جمله شیمیایی، مواد غذایی ، ساخت لوله ها و دیگ های بخار استفاده می شود. جریان جوشکاری در این نوع سیم جوش به صورت دی سی منفی است.

سیم جوش آرگون  ER 308L

یکی دیگر از انواع سیم جوش های آرگون است که در ترکیب آن نیز کروم و نیکل به کار رفته است این سیم جوش از مقاومت زیادی در برابر خوردگی برخوردار است و مقاومت عمومی آن نیز بسیار مناسب است. در ترکیب آن مقدار کمی کربن به کار فته است زمانی که احتمال خوردگی دانه اس وجود دارد استفاده از آن توصیه می شود.  بیشترین استفاده از این نوع سیم جوش مربوط به صنایع شیمیایی و غذایی است در ساخت لوله ها و دیگ بخار نیز می تواند مورد استفاده باشد.

از این سیم جوش می توان برای فولادهای ضد زنگ حاوی ۱۸ درصد کروم و ۸ درصد نیکل که کربن کم تری دارند استفاده کرد. در محیط هایی که حاوی سولفور زیادی نباشند از این سیم جوش می تواند برای جوشکاری فولادهای کروم بهره برد. جریان جوشکاری در این الکترود به صورت دی سی منفی است ، همچنین این نوع سیم جوش از خاصیت فلزی و شیمیایی گوناگونی در جوشکاری برخوردار است.

سیم جوش آرگون  ER 308H

یکی دیگر از انواع سیم جوش آرگون است که دارای دو رشته است، دو رشته آن به صورت پیوسته هستند از مهم ترین ویژگی این سیم جوش نیز می توان به مقاومت در برابر خوردگی اشاره داشت. از این الکترود جوشکاری برای جوش دادن آلیاژهای ضدزگ آستینیتی حاوی کروم و نیکل که داری ۱۸ درصد کروم و ۸ درصد نیکل هستند می توان استفاده کرد. به دلیل داشتن مقدار زیادی کربن می توان آن را گزینه مناسب برای استفاده در دماهای بالاتر دانست. بیشترین استفاده از این سیم جوش در صنایع پتروشیمی و شمیایی است. همان طور که که قبلا اشاره شد هر کدام از سیم جوش ها از جریان الکتریکی متفاوتی برخوردار هستند جریان الکتریکی در این سیم جوش نیز به مانند بسیاری از انواع سیم جوش آرگون دی سی منفی است.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *