بازار کار جوشکاری

📖 زمان مطالعه : ۷ دقیقه ⏲️

جوشکاری با این که یک شغل پر مخاطره به حساب می آید، اما بازار کار جوشکاری می تواند بسیار جذاب و دلفریب باشد. زیرا که بسیاری از جوشکاران برای ادامه فعالیت خود، باید به مناطق مختلف سفر کنند. سفر های جذاب و درآمد بالا موجب شده تا در آمریکای شمالی به جوشکاران، لقب “سلحشوران جاده” را نسبت دهند. در ارتباط با بازار کار این شغل بی پایان، در ادامه توضیحات جامعه تری را ارائه می دهیم.

شغل جوشکاری و انواع آن

جوشکاری یکی از پر رونق ترین و همچنین پر درآمد ترین شغل های صنعتی به حساب می آید. در واقع به اتصال دائمی مواد به یکدیگر، جوشکاری می گویند. جوشکاری کاربرد های متفاوتی در صنعت دارد و مطابق با کاربرد های آن، انواع جوشکاری به وجود آمده اند. جوشکاری هایی نظیر آرگون، co2، زیر آب، قلع، برنج و … از جوشکاری های پرکاربرد هستند که هر کدام از آن ها برای مواد خاصی استفاده می شوند. برای مثال جوشکاری آرگون در اتصال و ساخت قطعات ظریف کاربرد دارد.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

از این رو بازار کار جوشکاری آرگون در کشوری مانند اتریش، بسیار پر رونق است. زیرا که در این کشور ظریف کاری در ساخت وسایل، از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. همان طور که احتمالا متوجه شدید، بازار کار جوشکاری رابطه ای اساسی با نوع جوشکاری دارد و می توان گفت که در هر کشور یک نوع جوشکاری خاص، بیشتر از سایر انواع آن بکار گرفته می شود. باید بدانید که برای اتصال مواد و قطعات به یکدیگر در جوشکاری، روش های مختلفی مانند، ذوبی، غیر ذوبی، با استفاده از مواد پر کننده و یا با استفاده از فشار وجود دارد.

شغل جوشکاری و انواع آن

بازار کار جوشکاری چگونه است؟

جوشکاری یکی از پر رونق ترین شغل هایی است که در صنعت کاربرد دارد. از این رو می توان گفت که این شغل، یکی از حیاتی ترین شغل های فنی و صنعتی است. قطعا همچین شغل مهم و حیاتی، از بازار کار پر درآمد و عالی برخوردار می باشد. جوشکاری معمولا در واحد های تولیدی و صنعتی مانند شرکت های نفت، پتروشیمی، گاز، ماشین سازی و … از اهمیت ویژه ای برخوردار است و جوشکاران با مهارت های خود به راحتی می توانند به استخدام صنایع نام برده شده، درآیند.

همچنین نیاز به جوشکاران در مشاغلی مانند ساخت ماشین آلات کشاورزی، ساخت درب و پنجره، کمد و کابینت و صافکاری خودرو نیز به چشم می خورد. به همین دلیل بازار کار جوشکاری بسیار وسیع و گسترده است و اغلب به دلیل شباهت انواع جوشکاری به یکدیگر، جوشکاران گزینه های فراوانی برای ادامه فعالیت های خود دارند. نکته ای که باید بدانید، این است که جوشکاری شغلی است که می تواند در شیفت های مختلف انجام گیرد و جوشکاران با توجه به مهارت های خود، در پست های کارگر، سرکارگر، مدیر کارگاه، مسئول شیفت و … فعالیت می کنند. به طور کلی جوشکاری از شغل هایی است که در تمامی صنایع گوناگون به آن نیاز است. از این رو بازار کار و آینده خوبی در پیش روی جوشکاران وجود خواهد داشت.

بازار کار جوشکاری چگونه است؟

تحصیلات مورد نیاز برای ورود به بازار کار جوشکاری

نحوه ورود جوشکاران به بازار کار می تواند به دو صورت کلی انجام پذیرد. نخستین راه، استفاده از مهارت های تجربی است که اصطلاحا به آن روش استاد و شاگردی می گویند. این روش بدین صورت است که تمامی مهارت های جوشکاری را به صورت تجربی یاد می گیرید و نیازی به تحصیلات در این رشته نیست. در روش دیگر، هم به تحصیلات نیاز است و هم به تجربه های عملی. دانش آموزان می توانند از همان ابتدا وارد رشته جوشکاری در هنرستان های کار و دانش شوند و دیپلم جوشکاری را دریافت نمایند و پس از آن، این رشته را به صورت تخصصی تر در دانشگاه های آزاد و علمی کاربردی آموزش ببینند. مسلما هر چه جوشکاران تحصیلات عالی تری در این رشته داشته باشند، می توانند در پست های مهم تر و تخصصی تر مانند تکنسین ها و بازرسان جوش فعالیت کنند. لازم به ذکر است که تحصیلات عالیه،  ورود به بازار کار جوشکاری در کشور های مهم و پیشرفته را هموارتر می کند.

تحصیلات مورد نیاز برای ورود به بازار کار جوشکاری

بازار کار جوشکاری زیر آب در ایران

همان طور که در مطالب پیشین اشاره کردیم، جوشکاری تنها در مناطق خشک کاربرد ندارد. بلکه در زیر آب نیز برای انجام اتصالات به جوشکاری نیاز است. البته جوشکاری در زیر آب تفاوت های خاصی با جوشکاری های معمولی دارد. می توان ذکر کرد که جوشکاری زیر آب از سخت ترین و خطرناک ترین انواع جوشکاری است. زیرا که در زیر آب احتمال انفجار بسیار زیاد است و اگر جوشکار، ماهر نباشد، امکان برق گرفتگی نیز افزایش می یابد.

با وجود تمامی این خطر ها، این نوع جوشکاری در ایران نیز رایج است. اما بازار کار جوشکاری زیر آب در کشور ایران، به اندازه دیگر کشور ها گسترده نیست. زیرا که یک جوشکار زیر آب در ایران، ماهانه حدود ۳۰۰ دلار حقوق دریافت می کند که این مبلغ از حد متوسط حقوق این قشر در جهان، بسیار پایین تر است. علاوه بر این ها، کشور ایران نمی تواند تجهیزات پیشرفته و ایمنی جوشکاری زیر آب را فراهم کند.

از این رو مهاجرت این جوشکاران از ایران، افزایش چشمگیری داشته است. به طور کلی بازار کار این نوع جوشکاری در کشور های حاشیه خلیج فارس به جز ایران، نروژ، استرالیا، هند، آمریکا و کانادا اهمیت ویژه ای دارد و بسیار گسترده و پر درآمد است. لازم به ذکر است که برای جوشکاری در زیر آب، حتما باید با رشته غواصی نیز آشنایی داشت.

بازار جوشکاری در کدام کشور ها پر رونق است؟

نیاز به جوشکاری در همه صنایع و در تمامی کشور ها به چشم می خورد. اما برخی کشور ها بازار کار ویژه تری برای جوشکاران دارند و سرمایه گذاری های گسترده تری بر روی این افراد انجام می دهند. از کشور اتریش می توان به عنوان یکی از کشور های پر درآمد نام برد که بازار کار جوشکاری در آن بسیار پر رونق است. از آن جایی که این کشور به ظرافت، اهمیت ویژه ای می دهد، متخصصان جوشکاری آرگون را بیش از سایر جوشکاری ها پذیرا می باشد.

آلمان از جمله اقتصاد های پر قدرت جهانی است و برای کارخانه های خود، جوشکاران ماهر را استخدام می کند. اما شرط وارد شدن به بازار کار در این کشور، تحصیلات بالا در رشته جوشکاری می باشد. طیف گسترده و وسیعی که در فرصت های شغلی کشور کانادا نهفته است، موجب شده تا کانادا به یکی از بزرگ ترین بازار های پر درآمد رشته جوشکاری تبدیل شود.

لازم به ذکر است که بازار کار جوشکاری co2 در این کشور بسیار پر رونق است و از این نوع جوشکاری در بسیاری از کارخانه های کانادایی استفاده می شود. هلند، چهارمین کشوری است که بازار کار قدرتمندی را در اختیار جوشکاران قرار می دهد. شما می توانید با در نظر گرفتن شرایط مد نظرتان به کشور های نام برده، مهاجرت کنید و از جوشکاری، درآمد بالایی را کسب نمایید.

بازار جوشکاری در کدام کشور ها پر رونق است؟

درآمد حاصل از شغل جوشکاری در بازار کار

شغل های فنی همیشه از درآمد خوبی برخوردار بوده اند. جوشکاری نیز یکی از شاخص ترین مشاغل فنی است. از این رو درآمد خوبی دارد و کارآموزان این رشته نیز تعداد بالایی دارند. اما هرچه تخصص، تجربه، دانش و مهارت جوشکاران بالاتر باشد، می توانند در پست های مهمتری ایفا نقش کنند و در نهایت درآمد بالاتری را به دست آورند. این شغل به دلیل خطرناک بودن، درآمد بالاتری را نسب به دیگر شغل ها به ارمغان می آورد.

میزان درآمد جوشکاری در کشور های مختلف

البته این امر در بازار کار کشور های مختلف متفاوت می باشد. میزان درآمد متوسط جوشکاران در بازار کار آمریکا حدود ۳۵ هزار دلار است. در حالی که متوسط درآمد دیگر مشاغل آمریکا، ۳۳ هزار دلار عنوان شده است. در کشور انگلستان، زیر شاخه های مختلف جوشکاری برای افراد متخصص، مبلغ ۴۶ هزار دلار به صورت ماهیانه به ارمغان می آورد. درآمد جوشکاران تازه وارد به باز کار این کشور نیز، مبلغی حدود ۱۹ تا ۲۶ هزار دلار ذکر شده است. به طور کلی جوشکاران ماهر در بازار های کار، می توانند به اندازه یک پزشک و یا وکیل، حقوق دریافت کنند.

مهارت های لازم جوشکاری برای ورود به بازار کار

جوشکاران برای این که بتوانند وارد باز کار شوند، باید با مهارت های اولیه جوشکاری آشنا باشند. آن ها باید انواع فلزات و نحوه کار با آن ها را بشناسند. ورود به بازار کار جوشکاری، دقت و تمرکز بالایی می طلبد. تسلط بر محاسبات ریاضی و توانایی درک صحیح نقشه ها، از دیگر مهارت های ابتدایی برای ورود به بازار کار جوشکاری می باشد. جوشکاران همچنین باید با علم برشکاری نیز آشنا باشند. زیرا که این دو رشته، برشکاری و جوشکاری، به عنوان رشته های مکمل شناخته می شوند.

مهارت های لازم جوشکاری برای ورود به بازار کار

آینده بازار های کار رشته جوشکاری چگونه پیش بینی می شود؟

در واقع جوشکاری را می توان شغلی دانست که پا به پای صنعت، رشد می کند و جاودان می باشد. در سال های اخیر، رکود های اقتصادی موجب آسیب به بازار کار برخی از زیر شاخه های جوشکاری شد. اما جوشکاران به راحتی با تغییر زیر شاخه فعالیت خود، توانستند شغل پردرآمد شان را حفظ کنند. از این رو دامنه انتخاب زیر شاخه های صنعت، برای جوشکاران بسیار وسیع است. در آینده ای نزدیک، در ساخت و تعمیر زیر ساخت ها و توسعه انرژی ها، جوشکاران نقش مهمی را ایفا می کنند. در واقع تا زمانی که دنیا به انرژی و تجهیزات نظامی نیاز دارد، بازار کار جوشکاری نیز پر رونق خواهد بود. به عبارت دیگر، اقتصاد جهانی بدون رشته جوشکاری، امکان حیات نخواهد داشت. از این رو بازار کار جوشکاری روز به روز در حال بهبود و گسترش می باشد.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

1 دیدگاه برای “بازار کار جوشکاری

  1. هانا گفته:

    بازار کار جوشکاری در ایران چطوره؟ برای خانمها؟ آیا میشه تنها با اموزش در فنی حرفه ای وارد بازر کار شد؟ مناسب خانمها هست در ابران؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *