آزمون های مخرب جوشکاری

📖 زمان مطالعه : ۳ دقیقه ⏲️

یکی از مراحل خیلی مهم در صنعت جوشکاری، بررسی کیفیت جوش و اتصال فلزات است که از اهیمت بالایی بر خوردار است و به آن بازرسی جوش می گویند. بازرسی جوش تنها مختص به بعد از جوشکاری نیست چون انجام برخی از پروژه ها سنگین است و چنانچه قبل از جوشکاری فلزات، ایمنی کار و همچنین دستوالعمل جوش داده نشود می تواند منجر به خسارات اقتصادی بالا شود. به منظور بررسی کیفیت جوش قطعات از دو روش تست مخرب و غیر مخرب انجام می شود که آزمون های مخرب جوشکاری شامل تست کشش، خمش، ضربه، خزش و… است و برخلافت تست غیر مخرب باید یک نمونه از قطعه آسیب ببیند تا بتوان عیوب جوش را پیدا کرد.

آزمون مخرب چیست؟

برخلاف آزموهای غیرمخرب در تست مخرب قطعه مورد نظر آسی می بیند و خیلی کم پیش می آید بتوان از قطعه مجددا استفاده کرد. در واقع با توجه به اینکه مقیاس زیادی از یک قطعه ساخته می شود از این رو برای اینکه مطمئن شوند که کار جوشکار با بهترین کیفیت انجام شود باید یک نمونه کار را با روش های مخرب چون ضربه، خزش، کشش، خمش و… بررسی کنند تا مطمئن شوند که کار جوشکاری خوب پیش می رود.

با اینکه در مهندسی زلزله یا طراحی خودرو نمونه هایی که قرار است روی آنها تست مخرب انجام شود گران قیمت باشند اما برای اطمینان از عملکرد سایر نمونه های تولید باید این کار انجام شود.

با اینکه در روش تست مخرب نیز تنها آزمایش روی یک نمونه یا قطعه کار انجام می شود از این رو به صورت صد درصد نمی توان مطمئن شد که تمام نمونه کار سالم و بدون عیب باشند.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

انواع آزمون های مخرب

۱-تست کشش

یکی از روش های ساده، ارزان و کاملا استاندارد تست مخرب جوشکاری روش کشش است که به آن تست تنش نیز می گویند. در این روش ساده ب استفاده از نیروهای اعمالی در دو طرف قطعه میزان استحکام کششی، مقاومت تسلیم، انعطاف پذیری قطعه را  بدست می آورند.

۲- تست فشار

کیفیت جوشکاری روی مواد ترد چون چدن، آلیاژهای ترد و همچنین مواد غیر فلزی با بررسی تست فشار سنجیده می شود. دقت داشته باشید که به دلیل اینکه این دسته از مواد در شرایط کاری تحت تاثیر نیروهای فشاری چون تکیه گاههای فلزی، آلیاژهای یاتاقانی، سرامیکی و بتن قرار دارند از این رو باید مورد آزمایش مخرب قرار گیرند.

۳-تست خمش

در این تست برای اینکه بفهمند که قطعه در برابر خم شدگی مقاوم است توسط دستگاه تست کشش یونیورسال روی آن آزمایش انجام میش ود. در واقع باید با اعمال نیرو و خم شدگی از کیفیت کار جوشکاری یک نمونه کار مطمئن شوند.

۴-آزمایش ضربه

در این آزمون برای اینکه بفهمند که قطعه کار در برابر ضربه چقدر با دام است به آن ضربه وارد می شود. متداول ترین روش های آزمایش ضربه دو نوع روش “ایزود” و “چارپی” است.

۵-تست خزش

این روش تقریبا مشابه تست کشش است با این تفاوت که در دستگاه تست خزش نمونه به صورت قائم در آن قرار می گیرد و نیروی محوری به گیره های نمونه توسط یک سیستم اهرم یا بار مرده وارد می شود.

این روش تست هزینه بالایی در بر دارد و همچنین برای انجام آن نیاز به زمان طولانی است.

۶-تست خستگی

در این تست یکسری منحنی های نمایش داده می شود که با بررسی گزارش نتایج و اعمال تنش، نوع ماشین به کار گرفته شده و همچنین اندازه نمونه آزمایش گزارش می شود.

۷-متالوگرافی

برای بررسی ریز ساختار قطعه از روش متالوگرافی استفاده می شود که مراحل آماده سازی شامل موارد زیر است.

عملیات فیزیکی از قبیل تمیز کاری

  • صیقل دادن سطح فلز (پولیش و سمباده)
  • عملیات شیمیایی مثل اچ کردن

۸-آزمایش سختی سنجی

به منظور اینکه بفهمید که اجسام در برابر نفوذ جسم دیگر چقدر مقاوم است باید روی آن آزمایش سختی سنجی انجام شود. در این آزمایش حرکت یک جسم فرو رونده به داخل جسم و همچنین میزان فرو رفتگی را پس از ضربه بررسی می کنند.

مهم ترین روش های سختی سنجی در صنعت شامل موارد زیر می شوند:

  • سختی راکول: عمق فرو رفتگی در این آزمایش تحت بار ثابت انجام می شود.
  • سختی برینل: به وسیله یک گلوله فولادی به قطر ۱۰ میلی متر و نیروی ۳ هزار کیلوگرم روی سطح فلز فرورفتگی ایجاد می شود که با میکروسکوگ قابل اندازه گیری است.
  • سختی ویکرز: در این نوع تست سختی با یک هرم آزمایش انجام می شود که به آن هرم الماسی نیز می گویند.
این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *