جریان DC در دستگاه جوش و مقایسه آن با جریان AC

📖 زمان مطالعه : ۶ دقیقه ⏲️

 کیفیت و مقاومت جوشکاری تا حد زیادی به استفاده از قطب مناسب و الکترود مناسب بستگی دارد. اینجاست که جوشکاری جریان DC  (جریان مستقیم) و AC (جریان متناوب )وارد عمل می شوند. با جوشکاری DC معمولاً چیزهای بیشتری نسبت به جوشکارهای AC قابل ارائه است، اما AC برای جوشکاری با فرکانس بالا روی آلومینیوم بسیار مهم است. اکثریت قریب به اتفاق الکترودها را می توان برای جوشکاری جریان DC و AC  استفاده کرد .

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

 جوشکاری جریان DC

اصطلاح DC به معنای جریان مستقیم است،یعنی اینکه الکترونها همیشه در یک مسیر ثابت حرکت می کنند. قطب جوشکاری جریان DC  نیز ثابت است که می تواند به روشی منفی یا مثبت ارائه شود. یکی از مهمترین ویژگیهای جوشکاری جریان DC منفی میزان رسوب بیشتر آن است در حالیکه جریان DC مثبت بیشتر برای ایجاد نفوذ عمیق تر استفاده می شود. استفاده از DC متداول ترین نوع جوشکاری است و برای کارهای عمومی نگهداری و شغل بسیار مناسب است.

 کاربرد جوشکاری جریان DC

جوشکاری جریان DC به دلیل تنوع مواد، متداول ترین شکل منبع تغذیه در جوشکاری است. شما می توانید تقریباً همه نوع مواد را با استفاده از توان DC جوش دهید. ممکن است شما از قبل ویژگی های جوشکاری جریان DC را فقط از مواد آهنی بدانید. اما با استفاده از جوشکاری مستقیم ، انعطاف پذیری لازم را برای استفاده از هر یک از آنها از جمله مواد غیر آهنی خواهید داشت.

یکی دیگر از ویژگی های مناسب جوشکاری جریان DC توانایی جوشکاری عمودی بر روی مواد است. به این ترتیب می توانید روی موقعیت های بالای سر جوش بزنید. این یک واقعیت کلی است که جوشکاری DC صاف ترین جوش را از جوشکاری جریان DC  تولید می کند و به دلیل منبع تغذیه ثابت ، احتمال پاشش بسیار کمتری دارد.

انواع کاربردهای جوشکاری چوب با استفاده از جوشکاری جریان DC  انجام می شود. علاوه بر این ، شما می توانید بدون استفاده از نیروی DC ، بدون زحمت مواد فولاد ضد زنگ را جوش دهید. جوشکاری جریان DC  بهترین حالت برای ایجاد نرخ رسوب بالاتر است و همچنین دارای ویژگی های سخت با لحیم کاری تک کربن است.

جوشکاری جریان DC نیز برای موارد زیر گزینه مناسبی است:

  • چدن
  • پرچ
  • آلومینیوم سنگین
  • ورق فلز
  • هیدروژن کم
  • میله برنز قوس
  • فولاد ضد زنگ جوشکاری TIG
  • لحیم کاری تک کربن
  • جوشکاری سربار و عمودی
  • هنگامی که فلزات نازک تر جوش داده می شوند.

مزایای جوشکاری جریان DC :

جوشکاری جریان DC  برای جوشکاری بدون دردسر مواد نازک که در جوشکاری AC کاملاً چالش برانگیز است، بهترین است

مقدار پاشش در جوشکاری جریان DC  جریان بسیار کمتر است که اطمینان از جوشکاری پاک تر و صاف تر اتصال می دهد.

از آنجا که جوشکاری روی ولتاژ پایین انجام می شود ، عملکرد ایمن کل کار را تضمین می کند.

این ماده می تواند مواد آهنی و غیر آهنی را به طور کارآمد جوش دهد

در کل مراحل جوشکاری قادر خواهید بود از یک قوس پایدار لذت ببرید

جوشکاری جریان DC  برای بدست آوردن میزان رسوب بالاتر بهتر است و کارایی آن راحت تر و راحت تر از جوشکاری AC است

برای جوشکاری چوب DC بیش از AC می تواند ارائه دهد.

معایب جوشکاری جریان DC

خطر وقوع ضربه قوس در جوشکاری DC جریان بیشتر است

ابزار مورد نیاز برای تأمین جوشکاری جریان DC بسیار گرانتر از جوشکاری AC است

به دلیل کمبود شدت و گرما در جوشکاری جریان DC ، شما قرار نیست آلومینیوم را به درستی جوش دهید.

مصرف برق در جوشکاری DC بسیار زیاد است که نشان دهنده هزینه نگهداری بیشتر نیز می باشد.

ضربه قوس: بزرگترین مشکل فنی مربوط به استفاده از جوشکاری مستقیم ، ضربه قوس است. هنگام جوشکاری ، جوشکار می خواهد قوس شکل را به داخل مفصل هدایت کند تا نفوذ کامل پیدا کند

تجهیزات گران تر: ترانسفورماتور داخلی معمولاً برای جوشکاری DC ضروری است. این ترانسفورماتور به کاربر اجازه می دهد تا جریان را تغییر دهد ، اما این هزینه – به معنای واقعی کلمه – دارد.

برای آلومینیوم ایده آل نیست: DC در هنگام تلاش برای تولید حرارت با شدت بالا هنگام جوشکاری راه حل نیست. در نتیجه ، هنگام کار با آلومینیوم ، از بهترین روش جوشکاری AC عقب است.

بهترین نوع جوشکاری با استفاده از DC

الکترود فولاد خفیف

رو به سختی

لحیم کاری تک کربن

رسوبات سنگین جوش ایجاد کنید

فولاد ضد زنگ جوشکاری TIG

جوشکاری AC

AC مخفف Alternating Current (جریان متناوب) است ، یعنی اینکه بار الکتریکی در یک جهت در نیمی از زمان و جهت مخالف در نیمه دیگر حرکت می کند. قطب مثبت یا معکوس الکترود (از جریان AC) به طور معمول منجر به نفوذ عمیق تری از طریق یک فلز می شود. برخی از سپرهای الکترود می توانند با استفاده از هر دو قطب کار کنند، در حالی که برخی دیگر فقط به یک قطب نیاز دارند. انتخاب قطبیت صحیح برای اطمینان از به دست آوردن بهترین نتیجه از جوشکاری مهم است  در غیر این صورت ممکن است با گرم شدن بیش از حد، نفوذ ضعیف، مهره های غیر یکنواخت، پاشیده شدن، عدم کنترل قوس یا سوختن الکترود مواجه شوید.

موارد استفاده برای جوشکاری AC

از آنجا که AC باعث افزایش دمای بالاتر می شود، آلومینیوم ماده مناسب تری برای کار در پروژه های جوشکاری است. به عنوان مثال، آلومینیوم روی سطح خود یک فیلم اکسید مقاوم دارد که برای جوشکاری ایده آل نیست. با این حال وقتی AC به الکترود مثبت تبدیل می شود، اکسید برداشته می شود و سطح تمیز می شود. جوشکاری متناوب همچنین هنگامی که فلزات صفحات به نفوذ عمیق تری نیاز دارند، مانند ساخت کشتی – گزینه جوشکاری است. بعلاوه، AC اگر مواد جوشکاری دارای یک میدان مغناطیسی باشند، DC استفاده می شود. جوشکاری AC ظاهراً یکی از فرایندهایی است که برای کار کردن انواع وسایل الکتریکی ولتاژ بالا مانند لوازم خانگی و ماشین آلات مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایا و معایب جوشکاری AC

مزایای جوشکاری AC:

با مواد مغناطیسی شده کار می کند

برای استفاده در آلومینیوم

با توجه به ماهیت این فرآیند، جوشکاری AC می تواند بدون زحمت بر روی مواد سنگین مانند آلومینیوم و پر کردن سریع استفاده شود.

این یک واقعیت ثابت شده است که مواد مغناطیسی تمایل به تأثیر در ضربه قوس دارند که بیشتر در فرآیند جوشکاری DC دیده می شود. اما از آنجا که جوشکاری متناوب باعث تغییر قطب آن می شود ، احتمال وقوع آن نزدیک به صفر است.

جوشکاری AC به شما امکان جوشکاری در دمای بالاتر و بدون مواجه شدن با مشکلی را می دهد. در نتیجه ، شما می توانید مواد سنگین TIG را به راحتی جوش دهید

جوشکاری AC بسیار  به صرفه می باشد، زیرا در ترانسفورماتور آن هیچ قسمت متحرکی وجود ندارد و نیاز به نگهداری بسیار کمی دارد.

جوشکاری AC را می توان از طریق هر ترمینال متصل کرد.

از آنجا که با دمای بالا مصرف انرژی کمتری دارد، می توان با استفاده از جوشکاری AC جوش عمیق نفوذی را با داشتن صرفه جویی در هزینه انجام داد.

معایب جوشکاری AC:

حتی اگر از DC به عنوان گزینه اصلی در جوشکاری عقب باشد، AC در شرایط خاص مفید است. با این وجود،  چند اشکال قابل توجه دارد که در زیر به آن اشاره شده است:

در مقایسه با جوشکاری DC ، کیفیت جوش از نظر صافی مطابقت ندارد.

AC در مقایسه با جوشکاری DC نه تنها از قابلیت اطمینان کمتری برخوردار است ، بلکه از نظر پیچیدگی نیز سخت تر عمل می کند.

شما نمی توانید مواد غیر آهنی را با جوشکاری AC جوش دهید.

جوشکاری AC بیش از جوشکاری DC باعث پاشش می شود.

مقایسه جوشکاری DC  و AC

در جوشکاری AC یا جریان متناوب و DC یا جریان مستقیم به دو نوع منبع تغذیه مختلف برای جوشکاری قوس به کار می رود که قطبش را هدایت می کند. جریان های مستقیم در جایی رخ می دهد که الکتریسیته در جهت ثابت جریان داشته و قطبیت ثابت (مثبت یا منفی) را حفظ می کند. جریان های متناوب زمانی اتفاق می افتد که الکتریسیته جهت را به عقب و جلو سوئیچ کند و قطب در پاسخ به جهت تغییر جریان معکوس شود.

پس چرا جوشکاری  جریان DC گزینه محبوب تری نسبت به جوشکاری متناوب است؟  الکترون های آن همه در یک جهت ثابت و خوب جریان می یابند. هیچ تناوبی وجود ندارد. قطبیت ثابت است و می تواند به صورت مثبت یا منفی انتخاب شود. این دلیل اصلی است که چرا DC در دستگاههایی با ولتاژ پایین استفاده می شود. این شامل محصولاتی مانند کنترل از راه دور و باتری تلفن همراه است.

جریان های AC و DC مکانهای دیگر در حال کار هستند این دو نوع جریان در بسیاری از وسایل الکترونیکی که روزمره با آنها روبرو هستید جریان دارند:

جریانهای DC: باتری، تلفن همراه، کنترل از راه دور

جریان AC: پریزهای برق و لوازم خانگی

جوانب مثبت و منفی AC و DC

جوشکاری جریان مستقیم (DC) دارای یک جریان مستقیم است که امکان رسوب دهی سریعتر را فراهم می کند. این امر به دلیل ذوب شدن سریعتر الکترود ایجاد می شود. از آنجا که جریان متناوب (AC) به دلیل تغییرات جهت جریان ، جهت خود را به عقب و جلو تغییر می دهد، رسوب کندتر از جوشکاری جریان مستقیم (DC) است اگرچه جوشکاری DC سرعت رسوب سریعتر را امکان پذیر می کند، اما جوشکاری AC نفوذ کندتر اما عمیق تری را امکان پذیر می سازد. تغییر قطب آن ۱۲۰ بار در ثانیه با جریان ۶۰ هرتز است.

 

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

1 دیدگاه برای “جریان DC در دستگاه جوش و مقایسه آن با جریان AC

  1. مجيد گفته:

    آیا اینورترهای رایج در بازار (که معمولا دویست یا دویست و پنجاه آمپرند) از نوع اِی.سی هستند یا دی.سی؟
    اگر ای.سی، آیا امکان دی.سی کردن آنها نیست؟
    و اساسا امکانش هست درباره دستگاه جریان مستقیم در بازار توضیح مصداقی تری بدهید و نمونه هایی مثال بزنید؟
    چون من در مشخصات دستگاهها در فروشگاههای اینترنتی هرچه جستجو می کنم هیچ توضیح یا اشاره ای در اینباره نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *