معرفى فرآیند جوشکارى ”GTAW“TIG

📖 زمان مطالعه : ۶ دقیقه ⏲️

در جوشکارى قوسى گاز خنثى با الکترود تنگستن یا به عبارتى جوشکارى TIG ، قوس الکتریکى بین الکترود غیر مصرفى و قطعه کار پدید مى آید. جوشکارى با ذوب شدن لبه قطعات کار توسط قوس و در صورت نیاز استفاده از سیم جوش، انجام مى شود. در این فرآیند، قوس با تخلیه فرکانس بالا  (HF) برقرار مى شود، اما در دستگاه هاى طراحى شده عمل ایجاد قوس با تخلیه الکتریکى ولتاژ بالا صورت مى گیرد تا میزان تداخل امواج الکترو مغناطیسى به حداقل برسد. این عمل باعث یونیزه شدن محیط گازى اطراف قوس و جاری شدن جریان الکتریکی می شود. با برقراری اتصال بین الکترود وقطعه کار به صورت استارت LIFT نیز می توان قوس را فعال نمود. برای جلوگیری از صدمه دیدن الکترود، هنگام اتصال الکترود و قطعه کار، جریان الکتریکی را کاهش می دهند. فرآیند TIG برای جوشکاری در تمام موقعیت ها مناسب است و از آن مى توان براى جوشکارى ورقه هاى نازک چند میلیمترى و کمتر نیز استفاده نمود.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

 

از ویژگى هاى قابل توجه فرآیند  TIG، سهولت کنترل قوس، وجود یک منبع حرارتى قدرتمند و متمرکز و همچنین قابلیت کنترل آسان مقدار مواد افزودنى در طول جوشکارى مى باشد. با توجه به این مزایا، TIG فرآیندى ایده آل برای کاربردهای ظریف و  دقیق روی فلزات با ضخامتهای متنوع، جوشکاری در شرایط خاص و جوشکاری داخل لوله می باشد.به لطف وجود قابلیت انتخاب نیروى -DC جریان مستقیم  و  AC جریان متناوب از TIG براى جوشکارى هر نوع فلزى مى توان استفاده کرد. جریان مستقیم رایج ترین جریان مصرفى در فرآیند  TIG و مناسب ترین جریان براى انواع فلزات آهنى از قبیل آلیاژهاى منیزیم ، تیتانیوم ، مس و نیکل مى باشد .

به منظور افزایش قابلیت تطبیق پذیرى فرآیند با انواع فلزات ، با استفاده از تنظیمات ویژه اى، مى توان جریان الکتریکى را به نحوه دلخواه تغییر داد. تنظیم توابع و پارامترهاى جوشکارى در انواع فرآیندها و کاربردها استفاده مى شود. توابعى چون جریان ثابت، جریان پالس ، جوشکارى ۲ یا ۴ مرحله اى سطحى،شیب صعودى و نزولى جریان، پیش گاز، پس گاز و سایر موارد. از جریان متناوب – AC اغلب براى جوشکارى آلومینیوم و آلیاژهاى آن استفاده مى شود. جریان  AC اکثراً داراى موج سینوسى شکل مى باشد که در آن نیمه مثبت موج وارد اکسید آلومینیوم شده و نیمه منفى موج فرآیند جوشکارى را اجرا مى کند .

جوشکـارى تیگ – ”GTAW “TIG

مبنای فرآیند TIC (Tungsten Iner Gas) حضور دائم قوس الکتری میان الکترود غیر مصرفی و قطعه کار می باشد. تنگستن غیرمصرفی یا تنگستن خالص، آلیاژی با نقطه ذوب حدود ۳۳۷۰ درجه سانتیگراد است؛ حوضچه مذاب نیز توسط گاز خنثی مانند آرگون محافظت می شود. برای ممانعت از ورد تنگستن به اتصالات، الکترود هرگز نباید با قطعه کار تماس مستقیم داشته باشد. به همین خاطر معمولا منابع تغذهی ای این فرآیند، مجهز به یک وسیله قوس زنی هستند که میان نوکاالکترود و قطعه کار عملیات تخلیه الکتریکی ولتاژ بالا- فرکانس بالا را انجام می دهد. بنابراین فضاى گازى اطراف قوس یونیزه شده و قوس بدون هیچ گونه اتصال بین قطعه کار و الکترود ایجاد شده و برقرار مى ماند. براى کاهش آلودگى تنگستنى، استارت را به شیوه دیگرى نیز مى توان انجام داد. در این شیوه که به آن  Lift Arcمى گویند به فرکانس بالا نیاز نیست. تنها کافى است یک اتصال کوتاه اولیه با جریان پایین، بین الکترود و قطعه کارایجاد شود. بعد با بالا بردن الکترود، قوس ایجاد شده و جریان تا رسیدن به مقادیراز پیش تنظیم شده بالامى رود. بسیار مهم است که براى افزایش کیفیت جوشکارى در انتهاى درز، شیب نزولى جریان به دقت کنترل شود. همچنین ضرورى است که بعد از خاموش شدن قوس، گاز تنگستن کماکان به مدت چند ثانیه در حوضچه مذاب جریان داشته باشد. پیش تنظیم دو جریان جوشکارى و سوئیچ آسان بین آن دو در میان جوشکاری در بسیاری از موقعیت های اجرایی بسیار مثمر ثمر می باشد.

قطبیت جوشکارى

D.C.S.P : ( قطبیت مستقیم – جریان مستقیم ) 

رایج ترین و مطمئن ترین قطبیت مورد در جوشکارى TIG است که فرسایش الکترود را کاملاً کاهش مى دهد. چرا که در قطب آند (قطعه کار) ۷۰۰ حرارت متمرکز می شود. حوضچه های جوش عمیق و باریک، سرعت حرکت بالا و مصرف حرارت پایین از دیگر ویژگی های این قطبیت می باشند. براى جوش بیشتر مواد، به جز آلومینیوم ، آلیاژهاى آن و منیزیم، از این قطبیت استفاده مى شود .

D.C.R.P ( قطبیت معکوس – جریان مستقیم )

از قطبیت معکوس براى جوشکارى آلیاژهاى داراى یک لایه اکسید نسوز با درجه ذوب بالا در مقایسه با فلزات استفاده مى شود. به علت افزایش فرسایش الکترود، از جریان بالا استفاده نمى شود.

D.C.S.P ( قطبیت مستقیم پالس – جریان مستقیم پالس )

برخوردارى از جریان مستقیم پالس، در شرایط اجرایى خاص، باعث کنترل بهینه عرض و عمق حوضچه مذاب مى شود. پالس هاى پیک (lp) حوضچه جوش را شکل می دهند و جریان پایه (lb) قوس را  برقرار نگه می دارد. با این روش اجرایى، مى توان صفحات نازک تر فلزى را بدون دفرمه شدن جوشکارى کرد. ضمن این که احتمال ایجاد ترک گرم و نفوذ گاز نیز کاهش مى یابد. با افزایش فرکانس (MF) قوس نازک تر، متمرکزتر و پایدارتر شده و کیفیت جوش روى صفحات نازک فلزى افزایش چشمگیرى مى یابد .

جوشکارى TIG استیل و مس

فرآیند تیگ برای جوشکاری فولادهای آلیاژی و فولاد کربنی مخصوصا در دوره های اولیه جوشکاری لوله و جوشکاری دکه از نمای جوش در آن از اهمیت بالایی برخوردار است، مناسب می باشد. در این حالت استفاده از قطبیت مستقیم (D.C.S.P) ضروری است.

  • آماده سازی لبه ها: باید لبه ها دقیق تمیز و آماده جوشکاری شوند.
  • انتخاب و آماده سازی الکترود: توصیه می شود از الکترودهای تنگستن تریم ( ۲% تریم – قرمز رنگ) یا تنگستن سدیم یا تنگستن لانتانیم با قطرهای زیر استفاده گردد.
  • نوک الکترود را باید به حالتی که در تصویر نشان داده شده ،تمیز کرد.

مواد پر کننده:

میله های مواد پر کنده بایدد دارای خصوصیت مکانیک قابل مقایسه با فلز پایه باشند. از نوارهای که از جنس فلز پایه است استفاده نکنید. چرا که می تواند منجر به ورود ناخالصی به کار و کاهش کیفیت جوشکاری شود.

گازهاى محافظ:

معمولا از آرگون ناخالص ( ۹۹.۹۹ %) استفاده می شود.

منابع تغذیه GTAW اورین الکتریک

در دستگا های جدید AC/DC اورین الکتریک، نوآوردی اصلی ویژگی های خاص و شکل موج می باشد که این خصوصیات باعث سهولت هر چه بیشتر جوشکارى آلومینیوم و آلیاژهاى آن شده است. تمام منابع تغذیه  AC/DCاورین الکتریک، قابلیت جوشکارى با جریان AC موج مربعى را دارا هستند که این ویژگى باعث ایجاد جوشى تمیزتر و با کیفیت تر مى شود و بدین صورت مقدار جریان الکتریکى تمیز کننده به نسبت جریان الکتریک جوشکاری، کاهش می یابد.

در حالی که درد دستگاههای معمولی از ۵۰% جریان برای تمیزکاری و از ۵۰% جریان برای جوشکاری استفاده می شود. در دستگاههاى اورین الکتریک، از % ۳۵ جریان براى تمیز کارى و % ۶۵ آن براى جوشکارى استفاده مى شود که حتى این نسبت را نیز با استفاده ازویژگى بالانس دستگاههاى اورین الکتریک مى توان تغییر داد. دستگاههاى جوشکارى موج مربع اورین الکتریک، باعث کاهش حرارت تورچ و الکترود و افزایش سرعت هاى جوشکارى مى شوند .

دیگر ویژگی پیش بینی شده در دستگاه های AC/DC بهبود خاصیت قوس زنی می باشد پس از تثیبیت قطر الکترود، این تابع با توجه به فرآیندهای مصرف قبلی، جریان الکتریکی مناسب برای قوس زنی را در اختیار دستگاه ه قرار میدهد. این خصوصیات مانع بیش از حد گرم شدن اتصال و باقى ماندن اثر تنگستن روى قطعه کار شده و سبب افزایش پایدارى قوس مى شود .

با استفاده از دیگر خصوصیت دستگاه های اورین الکتریک، یعنی تنظیم فرکانس AC شما می توانید شدت قوس را با توجه به شرایط جوشکاری، افزایش یا کاهش دهید. منابع تغذیه اورین الکتریک، به منظور تامین کلیه ملزومات جوشکاری با انواع الکترودهای تنگستن مذاب TIG و الکترودهای روکشدار MMA  در رنجهای متنوع تولید می گردد.

قابلیت هاى ممتاز دستگاه هاى تیگ اورین الکتریک بدین جا ختم نمى گردند. عملکرد عالى و ثبات دستگاه در هنگام استفاده مستمر در دماهاى بالا بدلیل استفاده از بهترین مواد و طراحى مناسب، سیستم حفاظتى کامل، قابلیت انتخاب برنامه هاى جوشکارى، کلید انتخاب حالت AC/DC با توجه به جنس مواد جوش، سوئیچ تیگ الکترود، سوئیچ ریموت کنترل و کنترل پیوسته جریان، رگلاتورهاى پیش جریان وپس جریان، اتصال جوشکارى پیوسته و منقطع، واحد HF با عملکرد عالی برای پایداری قوس، امکان جوشکاری با جریان ثابت و مستقل از نوسانات جوشکاری، امکان کنترل الکتریکى پالس برای حصول جوش با بهترین کیفیت و چندین و چند قابلیت دیگر، همگی بر توانمندی دو کیفیت دستگاه های تیگ اورین الکتریک صحه می گذارند.

براى اطمینان از عملکرد صحیح دستگاه در انواع شرایط محیطى متفاوت، دستگاه هاى اورین الکتریک تحت انواع آزمایشات و مراقبت هاى ویژه قرار مى گیرند .تمام منابع تغذیه اورین الکتریک در زمینه ایمنى الکتریکى مطابق با استاندارد اروپایى (EN60974-1 معادل استاندارد بین المللى ) IEC 974-1 و در زمینه سازگارى الکترومغناطیسى، با استاندارد اروپایى  EN50199و در زمینه ایمنى عملکرد در هنگام مصرف نیز با استاندارد هاى اتحادیه اروپا تست و بررسى مى گردند .

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *