همه چیز درباره جوشکاری استنلس استیل

📖 زمان مطالعه : ۷ دقیقه ⏲️

جوشکاری استنلس استیل یکی از انواع روش های جوشکاری صنعتی و تخصصی می باشد. از این روش جوشکاری برای اتصال قطعات استنلس استیل استفاده می شود. جوشکاری استنلس استیل به روش های گوناگونی انجام می گیرد و نیاز به ابزارات و تجهیزات مختلفی دارد. ضخامت، موقعیت، ابعاد و … از جمله عوامل موثر در تعیین نوع جوشکاری استنلس استیل است. انواع روش های جوشکاری با گاز محافظ خنثی از جمله روش های پرکاربرد و قدیمی این نوع جوشکاری می باشد.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

آشنایی با استنلس استیل

در ترکیبات تشکیل دهنده استنلس استیل، الکترونی وجود دارد که سبب زنگ زدن این نوع از استیل در شرایط مختلف می شود. با اضافه کردن مقدار کمی کروم به فولاد معمولی استنلس استیل تولید می شود. البته ترکیبات دیگری نیز در این فولاد وجود دارد که برخی از خواص استنلس استیل را تغییر می دهد. به عنوان مثال وجود نیکل در این فولاد سبب فرم دهی، شفافیت و استحکام بالای این فولاد در برابر حرارت بالا می شود. به دلیل وجود کروم در ترکیبات این استیل چنان چه در مجاورت اکسیژن هوا قرار گیرد به اکسید کروم تبدیل می شود. زمانی که این ترکیب بر روی استیل می نشیند از زنگ زدگی استیل جلوگیری می کند. با وجود سختی پوشش ایجاد شده بر روی استنلس استیل ممکن است این پوشش به دلایل مختلفی دچار خوردگی شود و چنان چه اکسیژن کافی در محیط نباشد، اکسید کروم تولید نمی شود و به تدریج دچار زنگ زدگی می شود. ویژگی های فلز استنلس استیل عبارتند از: دوام بالا، هزینه نگهداری اندک، قابل بازیافت. فلز استنلس استیل خواص بیشماری دارد که عبارتند از: دوام بالا در برابر خوردگی، شکل زیبا، مقاومت در برابر حرارت و تولید محصول آسان.

تقسیم بندی استنلس استیل

استنلس استیل به ۴ گروه تقسیم می شوند که عبارتند از: ۱-استنلس های نگیر از ترکیب آهن، کروم، نیکل و کربن تشکیل شده است که خاصیت غیر آهن ربایی دارد. ۲-استنلس های بگیر از ترکیب آهن، کروم و کربن کم تشکیل شده و خاصیت آهن ربایی دارد. ۳-استنلس های مارتنزیت متشکل از آهن، کربن با مقدار بیشتر از گروه ۲ و کروم است و خاصیت سختی پذیری بالایی دارد. ۴-استنلس های دوبلکس متشکل از آهن، کروم و نیکل است. علاوه بر این که خاصیت آهن ربایی دارد دارای درجه حرارت معمولی نیز می باشد.

جوشکاری استیل

برای مصارف صنعتی، کشاورزی، ظروف آشپزخانه و… روش جوشکاری استیل به کار می رود. با استفاده از انواع روش های جوشکاری استیل می توانید فلز را با آلیاژ های گوناگون ترکیب کرده و با توجه به نوع فرم دهی آن برای کاربردهای مختلفی از آن استفاده کرد. معمولا جوشکاری استیل برای تولید ورقه های استیل نازک در صنعت ساختمان سازی کاربرد دارد. گاهی با ترکیب کردن این فلز با آلیاژهای دیگر ترکیباتی تولید می شود و در مصارف گوناگون به کار می رود. جوشکاری استنلس استیل یکی از روش های جوشکاری مناسب برای صنعت ساختمان سازی می باشد. برای شروع کار جوشکاری باید قطعات به طور کامل تمیز شوند. نکته ی مهمی که به هنگام تمیز کردن قطعات فلزی باید مد نظر قرار دهید این است که ابزارهایی نظیر چکش ها و برس ها معمولا دارای آلودگی هایی هستند. مراقب کربن باقی مانده بر روی این ابزار باشید و در صورت لزوم از آن ها برای سایر قطعات فولادی استفاده نکنید و یا حتما آن ها را به طور کامل تمیز کنید؛ زیرا وجود یک دانه ریز از کربن بر روی این ابزار سبب زنگ زدگی قطعات به هنگام جوشکاری استنلس استیل می شود.

روش های جوشکاری استنلس استیل

فرآیند جوشکاری استنلس استیل با توجه به قطر ضخامت و نوع پوشش آن تغییر می کند. همانطور که می دانید روش های مختلفی برای جوشکاری استنلس استیل وجود دارد که سه مورد از اصلی ترین روش های جوشکاری استنلس استیل عبارتند از: جوشکاری تیگ، جوشکاری میگ، جوشکاری نقطه ای. انتخاب نوع مشعل در جوشکاری تیگ تاثیری در کیفیت جوشکاری ندارد اما نوع دستگاه و روشی که برای جوشکاری استنلس استیل انتخاب می شود، تاثیری بسیاری بر روی کیفیت جوشکاری دارد. جوشکاری تیگ عموما در مورد کارهای ظریف کاربرد دارد.

جوشکاری استنلس استیل روش TIG : جوشکاری تیگ با یک حرارت اولیه کمی آغاز می شود. این نوع از جوشکاری برای ورق های نازک فولادی کاربرد دارد. کیفیت بالای جوشکاری، انعطاف پذیری و استحکام و استقامت طولانی مدت از ویژگی های جوشکاری استنلس استیل به روش تیگ می باشد. همانطور که می دانید برای جوشکاری تیگ نیاز به یک نوع گاز محافظ خنثی است که معمولا از گاز آرگون و هلیوم برای این نوع از جوشکاری استفاده می شود. گاهی اوقات آرگون با سایر گازهای موجود در اتمسفر ترکیب می کنند و بدین ترتیب برخی از خواص گاز محافظ افزایش پیدا می کند.

جوشکاری استنلس استیل به روش نقطه ای

یکی از ارزان ترین روش های جوشکاری استنلس استیل روش نقطه ای می باشد. این روش جوشکاری زیر مجموعه ی جوشکاری مقاومت الکتریکی می باشد. در این روش برای ایجاد اتصال قطعات بر روی یکدیگر از ترکیب مشترک گاز و فشار استفاده می شود. به این صورت که در ابتدا گرما سبب ایجاد یک فصل مشترک در بین قطعات می شود. زمانی که قطعات به نقطه ی ذوب نزدیک می شوند به حالت خمیری می شوند و با فشاری که به قطعات وارد می شود، اتصال بین قطعات ایجاد می شود. از جوشکاری استنلس استیل به روش نقطه ای برای اتصال ورق های استیل استفاده می شود. در این روش جوشکاری دو عدد الکترود مسی که کاملا شبیه هم هستند بر روی قطعه به کار می رود. با اعمال فشار بر روی قطعات اتصال در یک نقطه بین قطعات ایجاد می شود. میزان حرارت که بین قطعات ایجاد می شود ارتباط مستقیم با مدت زمان عبور جریان الکتریسیته دارد. اگر جریان الکتریسیته عبوری از قطعه برای مدت طولانی ادامه داشته باشد امکان دارد که کیفیت جوش افت کند یا سوراخی در قطعه ایجاد شود. جوشکاری نقطه ای برای کلیه ی فلزات و آلیاژهای که به صورت ورقه ای می باشند به کار می رود.

جوشکاری استنلس استیل به روش میگ

در جوشکاری میگ یک قوس الکتریکی توسط الکترود ایجاد می شود این قوس الکتریکی که بین الکترود و قطعه قرار دارد، سبب ذوب شدن فلز می شود. الکترود موجود در جوشکاری استنلس استیل به روش میگ نقش یک فلز پرکننده و یک منبع تولید کننده حرارت را دارد. الکترود سیمی از طریق یک لوله که به تفنگ جوشکاری متصل است، حرارت را به قطعه انتقال می دهد. از طرفی گاز محافظ خارج شده از تفنگ جوشکاری از محل جوش محافظت می کند تا با سایر گازهای موجود در اتمسفر ترکیب نشود و جوش خواص خود را از دست ندهد. با توجه به نوع مواد در جوشکاری ، از گاز محافظ آرگون و هلیوم استفاده می شود. گاهی اوقات هم با توجه به خواص موجود در مواد از گاز دی اکسید کربن به مقدار اندک استفاده می شود. جوشکاری استنلس استیل به روش میگ نوعی از جوشکاری نیمه اتوماتیک می باشد. پارامترهای تاثیر گذار بر انتقال فلز به حوضچه مذاب عبارتند از: نیروی جاذبه که سبب انتقال ذرات مذاب فلزات به سمت حوضچه مذاب می شود. اثر پینچ نیز در واقع توسط میدان مغناطیسی الکترود موجب انتقال ذرات فلز می شود.

جوشکاری قوس الکتریکی توپودری

الکترود توپودری یا فولکس، ولتاژ ثابت و جریان برق ثابت از ملزومات جوشکاری الکترود توپودری می باشد. برخی از مواقع برای جوشکاری به این روش از گاز محافظ نیز استفاده می شود. اما پودر یا فولکس هم می تواند نقش گاز محافظ را ایفا کند. از این جوشکاری بیشتر برای صنعت ساختمانی استفاده می شود. استنلس استیل به روش الکترود توپودری به دو صورت انجام می گیرد. در روش اول نیازی به گاز محافظ نیست و پودر جوش موجود در الکترودها به خوبی از جوش محافظت می کنند؛ تنها ایرادی که این روش دارد این است که گاهی گاز سمی از این پودر ها تولید می شود. در روش دوم از گاز محافظ استفاده می شود به این روش، جوشکاری با دو محافظ نیز گفته می شود. این روش جوشکاری بیشتر برای استنلس استیل به کار می رود. گاز های آرگون و دی اکسید کربن نیز به طور مشترک در این روش جوشکاری وجود دارند.

جوشکاری با پرتو لیزری

یکی از روش های جوشکاری ذوبی مناسب جوشکاری پرتو لیزری می باشد که با تابش اشعه ی لیزر روی قطعات حرارت مورد نیاز برای جوشکاری فراهم می شود. جوشکاری پرتو لیزری سبب ایجاد یک جوش ظریف و نازک می شود به دلیلی عمق نفوذ جوش کم از این روش برای کاربردهای مختلفی استفاده می شود. این جوشکاری سبب ایجاد تعادل بین گرما و سرما می شود و در نتیجه با ذوب و انجماد قطعات جوشکاری صورت می گیرد. برای جوشکاری قطعات استنلس استیل میزان سرعت جوشکاری بالا می باشد و حرارت ورودی بسیار کمتر است. برای جلوگیری از ایجاد ترک و تخلخل می توان از نوعی گاز محافظ استفاده کرد. جوشکاری با پرتو لیزری فقط به کمک دستگاه های پیشرفته انجام می گیرد.

مناسب ترین روش جوشکاری قطعات استنلس استیل

برای انتخاب جوشکاری استنلس استیل با یک روش مناسب اول باید به این نکته توجه کنید که چه کاربردی از جوشکاری برای شما در اولویت قرار دارد. چنانچه صرفه جویی در هزینه ها مد نظر شماست و اولویت شما کاهش هزینه ها است، جوشکاری نقطه ای بهترین گزینه است. اما چنان چه مقاطعی که قصد جوشکاری آن را دارید نازک است و نیاز به ظریف کاری می باشد، جوشکاری تیگ گزینه بهتری است. به غیر روش های جوشکاری های گفته شده روش های دیگری هم وجود دارد که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند؛ این روش ها عبارتند از: جوشکاری قوس الکتریکی پلاسما، جوشکاری اصطکاکی، جوشکاری قوس الکتریکی با الکترود پوشش دار و…  .

 

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *