فولاد ضد زنگ و جوشکاری با این روش

📖 زمان مطالعه : ۶ دقیقه ⏲️

امروزه، فولاد ضد زنگ به دلیل ویژگی های ارزشمند خود، محبوبیت بسیاری دارد.  ویژگی های جوشکاری فولاد ضد زنگ شامل مقاومت در برابر انواع مختلف خوردگی مایع، شیمیایی و گازی است. همچنین به دلیل خواص مقاوم و ماندگاری بسیار معروف است. جوشکاری فولاد ضد زنگ ممکن است دشوار باشد، به خصوص اگر ابزار، تجهیزات، مهارت ها و دانش مناسبی نداشته باشید. درک اصول جوشکاری با  فولاد ضد زنگ برای دستیابی به یک نتیجه خوب و ارزشمند در ساخت فولاد ضد زنگ مهم است.

جوشکاری فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ یک اصطلاح عمومی است که برای توصیف کل خانواده فولادهای آلیاژی مقاوم در برابر خوردگی استفاده می شود که حاوی بیش از ۱۰.۵ کروم هستند. جوشکاری فولاد ضد زنگ به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و استفاده در مواردی که بهداشت ضروری و مشهور است. در صورت گرم شدن به راحتی تغییر می کنند. با این حال، هدایت حرارتی پایین آن باعث می شود که انرژی گرما به سرعت از منطقه جوش پراکنده نشود که این امر به جوشکاری کمک می کند.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

انواع فولاد ضد زنگ:

پنج نوع فولاد ضد زنگ وجود دارد که بر اساس ریزساختار آنها طبقه بندی می شوند (ریزساختار در یک فاکتور مهم و تأثیرگذار در میزان استحکام فولاد). سه نوع از پنج نوع فولاد به طور معمول در فروشگاه های وجود دارد:

فولاد ضد زنگ آستنیتی -: فولاد ضد زنگ آستنیتی به عنوان سری ۳۰۰ شناخته می شود و متداول ترین نوع ضد زنگ است که در مغازه های ساخت و ساز استفاده می شود. در حالی که این مواد پایه به پیش گرمایش احتیاج ندارند، اما حداکثر دما را دارند.

فولاد ضد زنگ مارتنزیتی: فولاد ضد زنگ مارتنزیتی کمتر برای اتصال و بیشتر به عنوان روکش و برای ساخت مواد مقاوم در برابر سایش استفاده می شود و به طور کلی دارای حداقل دمای بین دنده هستند. هنگام جوشکاری فولاد ضد زنگ مارتنزیتی، در صورت عدم رسیدن به دمای دقیق پیش گرم کردن و حفظ حداقل درجه حرارت اینترپس در کل مدت زمان جوشکاری، احتمالاً محصول دچار ترک می شود.

فولاد ضد زنگ فریتیک : از فولاد ضد زنگ فریتیک بیشتر در کاربردهای خودرو استفاده می شود. ضخامت ضد زنگ فریتی معمولاً دارای ضخامت های ¼ اینچ یا کمتر است، بنابراین بیشتر جوشکاری در یک گذر انجام می شود، این امر خوب است زیرا فولاد ضد زنگ فریتیک جوشکاری حداکثر دمای بین دنده ای ۳۰۰ درجه فارنهایت را دارد و با ورودی گرمای کم بیشترین موفقیت را دارد.

تکنیک های معمول برای جوشکاری فولاد ضد زنگ

در حالی که روشهای مختلفی برای جوشکاری فولاد ضد زنگ وجود دارد، سه روش وجود دارد که معمولاً توسط جوشکارها در ایالات متحده استفاده می شود. این روشهای جوشکاری از جنس استنلس استیل جوشکاری TIG، جوشکاری مقاومتی و جوشکاری MIG می باشد. انتخاب فرآیند جوشکاری فولاد ضد زنگ به پایان ماده استفاده شده و ضخامت فلز بستگی دارد. اگرچه روش های مختلفی برای جوشکاری با فولاد ضد زنگ وجود دارد، اما بیشتر جوشکارها فقط از این چند روش استفاده می کنند. این موارد به شرح زیر است:

۱. جوشکاری TIG (جوشکاری قوس تنگستن گاز)

جوشکاری گاز بی اثر TIG یا Tungsten متداول ترین فرآیند جوشکاری فولاد ضد زنگ است. این روش هنگام جوشکاری اتصالات حیاتی ایده آل است. همچنین در صنایعی که به جوشکاری دقیق نیاز است، به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی، در این روش از گاز آرگون استفاده می شود که با هلیوم، هیدروژن و نیتروژن مخلوط می شود. از گاز آرگون به دلیل محافظت و خنک سازی تنگستن استفاده می شود. جدا از آن، از اکسیداسیون جلوگیری می کند. دود کمتری نیز در مقایسه با گازهای دیگر توسط گاز آرگون آزاد می شود.

۲. مقاومت یا جوشکاری نقطه ای

همانطور که از نامش پیداست، این فرآیند جوشکاری برای جوشکاری نقطه ای یا درز است. جوشکاری نقطه ای به عنوان اقتصادی ترین تکنیک جوشکاری شناخته شده است. علاوه بر این، تجهیزات مورد استفاده برای جوشکاری مقاومتی بسیار متنوع است. از این رو، استفاده از آن برای پروژه های کوچک و بزرگ جوشکاری بسیار مناسب است. جوشکاری مقاومتی از جریان الکتریکی برای ذوب شدن لبه های فلزی و اتصال آنها به یکدیگر استفاده می کند

۳. جوشکاری MIG (جوشکاری قوس فلزی گاز)

جوشکاری MIG یک روش جوشکاری نیمه اتوماتیک است که اگر کار با آن به درستی صورت گیرد،  اتصال بسیار قوی و محکمی بین دو قطعه فولاد ضد زنگ را برای شما ایجاد می کند. این فرایند از یک گاز محافظ غنی از آرگون و یک الکترود سیم جامد استفاده می کند. جوشکاری MIG محبوب است زیرا به جوشکار اجازه می دهد تا از منبع جریان پالسی استفاده کند که می تواند جوشکاری آن نقاط سخت برای دسترسی به پروژه های پیچیده فولاد ضد زنگ را آسان کند. از مخلوط های گازهای دیگر، از جمله مخلوط های هلیوم، اکسیژن و دی اکسید کربن، اغلب برای تثبیت قوس و بهبود کیفیت جوش استفاده می شود.

کدام روش جوشکاری فولاد ضد زنگ بهترین است؟

انتخاب روش مناسب برای جوشکاری فولاد ضد زنگ واقعاً به این بستگی دارد که به دنبال چه کیفیتی باشید. اگر به دنبال جوش مقرون به صرفه تر هستید، ممکن است جوشکاری نقطه ای بهترین گزینه برای کار باشد. اما اگر ماده ای که  با آن کار می کنید نازک باشد، در این صورت ممکن است جوشکاری قوس الکتریکی TIG یا گاز گزینه بهتری باشد.

تجهیزات لازم

جوشکاری فولاد ضد زنگ به طور خاص برای اتمام کار به ابزار و مواد خاصی احتیاج دارد. در اینجا برخی از تجهیزات لازم برای کاار با جوشکاری فولاد ضد زنگ  آماده شده است.

دستگاه جوشکاری:  این دستگاه برای تولید جوش های قابل اعتماد و جامد از فولاد ضد زنگ ضروری است.

تفنگ جوشکاری: ماشین های جوشکاری معمولاً دارای یک تفنگ جوشکاری هستند. برای کنترل دقیق تر و کارهای خاص، تفنگ جوشکاری می تواند ارتقا یابد.

آستر اسلحه : این ابزار از اسلحه جوش محافظت می کند. همچنین به جوشکاران این امکان را می دهد که بین انواع سیمهای فلزی برای مشاغل خاص جوشکاری کنند.

فیدر سیم:  این دستگاه فقط در مواردی مورد نیاز است که پروژه به جوشکاری زیادی نیاز داشته باشد یا کسی در یک مرکز تخصصی کار کند.

سیم جوشکاری : باید از سیم جوشکاری مناسب برای فولاد ضد زنگ استفاده شود. شما باید دستگاه جوشکاری یا فیدر سیم اختصاصی را بررسی کنید تا بدانید از چه سیم جوش استفاده می شود.

برس تمیز کردن: برای کمک به آماده سازی قطعه کار برای جوشکاری بهتر و بادوام ، یک برس تمیز کننده و تراشکاری فلز مورد نیاز است.

گاز محافظ :  ترکیبی از آرگون، هلیم و دی اکسید کربن می تواند به عنوان گاز محافظ استفاده شود..

از چه گازی برای فولاد ضد زنگ جوشکاری MIG استفاده می کنید؟

مثل همیشه، انتخاب صحیح گاز هنگام جوشکاری MIG از فولاد ضد زنگ مهم است. شما ممکن است از آرگون خالص یا ترکیبی از آرگون و گازهای جزئی برای بهبود کار استفاده کنید. یا شاید حتی یک مخلوط گاز ضد زنگ مخصوص، به ویژه برای فولادهای ضد زنگ مانند آلیاژهای Inconel  Hastelloy یا Monel. با جوشکاری فولاد ضد زنگ MIG، از میزان جریان گاز کمی بیشتر در حدود ۱۴-۱۶ LPM استفاده خواهید کرد.

آماده سازی برای جوشکاری فولاد ضد زنگ:

در جوشکاری فولاد ضد زنگ مانند هر نوع جوشکاری دیگر،  تمیز کردن فولاد ضد زنگ قبل از جوشکاری بسیار مهم است. با این حال نکته ایی که توجه کردن به آن خیلی اهمیت دارد این است که از ابزاری که روی فولاد ضد زنگ استفاده می کنید روی فلزات دیگر استفاده نکنید. ابزارهایی مانند برس باید به دلیل حساسیت مواد به وجود هر نوع فولاد کربنی، برای پروژه های فولاد ضد زنگ جدا نگه داشته شوند. همین امر در مورد چکش ها و گیره های ضد زنگ نیز صدق می کند، زیرا مقادیر کمی از فولاد کربن می تواند در فولاد ضد زنگ قرار گیرد و باعث زنگ زدگی شود. به همین ترتیب، آسیاب کردن فولاد کربن در مجاورت فولاد ضد زنگ می تواند باعث همان مشکلات شود. گرد و غبار فولاد کربنی که در هوا معلق است می تواند بر روی فولاد ضد زنگ بنشیند و دوباره منجر به زنگ زدگی شود. بنابراین ایده خوبی است که مناطق کار فولاد کربن و فولاد ضد زنگ کاملاً جدا باشند.

نکات ایمنی در جوشکاری  فولاد ضد زنگ:

جوشکاری با فولاد ضد زنگ خطرات بالقوه جدی برای سلامتی به همراه دارد – از جمله بخار کادمیوم و کروم (Vi). اقدامات ایمنی مناسب، از جمله تهویه اگزوز محلی (LEV) و تجهیزات محافظت شخصی جوشکاران (PPE) مانند ماسک های جوشکاری با هوا ضروری است.

تهویه مناسب : برای تامین تهویه زیاد جوشکارها توصیه می شود در گاراژ روباز کار کنید. در صورت عدم وجود هوای تازه در محل کار، می توان از سیستم های اگزوز مخصوص کار استفاده کرد. علاوه بر این، باید نور کافی در فضای کار وجود داشته باشد تا عملکرد مطلوبی داشته باشد.

استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب: در هر کار جوشکاری، پوشیدن لباس محافظ شخصی مناسب بسیار مهم است. این امر برای اطمینان از ایمنی جوشکار در برابر حوادث خطرناک مانند جرقه، سوختگی، پاشش، تشعشع و شوک الکتریکی است. استفاده از تجهیزات محافظتی مناسب یک عمل ایمنی است. همچنین توسط نهادهای نظارتی مورد نیاز است.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *