دسته بندی روش های جوشکاری فولاد ضد زنگ

📖 زمان مطالعه : ۶ دقیقه ⏲️

تصمیم داریم در این مقاله پیرامون جوشکاری فولاد ضد زنگ صحبت نماییم و اطلاعات مختلف و جامعی پیرامون این موضوع در اختیارتان قرار دهیم. با توجه به آنکه تشخیص فولادهای ضد زنگ از فولاد های زنگ نزن بسیار دشوار می باشد، برای تشخیص انواع فولاد نیاز به دقت بالایی می باشد و می توان گفت اطلاعات بسیار زیادی نیز مورد نیاز است. پس تا انتها همراه ما باشید، تا پیرامون این زمینه تمام نکات لازم را در اختیارتان بگذاریم و با جوشکاری فولاد ضد زنگ آشنایی بیشتری کسب نمایید.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

تشخیص فولاد های زنگ زن از فولاد های ضد زنگ

بدیهی است که برای تشخیص فولاد های زنگ زن از فولادهای ضد زنگ، نیاز به نکات خاصی می باشد‌. برای انجام جوشکاری فولاد ضد زنگ ابتدا باید بدانیم که تمامی فولادها با کدام مشخصات، در کدام گروه ها قرار می گیرد و این باعث می شود تا به یادگیری انواع گروه‌ های فولاد بسیار آسان باشد و افراد بعد از آنکه این انواع گروه ها را شناختند، دیگر فراموششان نشود و بتوانند در جوشکاری فولاد ضد زنگ با علم و اطلاعات بیشتری فعالیت نمایند.

انواع فولاد های ضد زنگ

معروف ترین فولادهای ضد زنگ، آستینتیکی و آهن و کروم می باشند که یکی از بهترین انواع فولادهای ضد زنگ در جوشکاری فولاد ضد زنگ اند. علت آن که این نوع فولادها بسیار مورد توجه قرار گرفته اند، آن است که شکل پذیری بسیار عالی دارند و مقاومت آنها در برابر جوش پذیری و خوردگی بسیار عالی می باشد و تمام خصوصیات این نوع فولادها بسیار مطلوب است و همین طور دارای خاصیت های غیر مغناطیسی هم می باشد.

نوع دیگر فولاد های ضد زنگ، فریتی باشد که از جنس آهن و کروم است. می‌ توان گفت که این نوع فولادها همگی از دو فولاد تشکیل شده اند و هر دو ویژگی خاص متنوعی دارد که می توان از جمله آنها مقاومت بسیار بالا را ذکر نمود. نیتروژن نیز از جهت بالا بودن میزان مقاومت و بالا بودن میزان نقطه جوش و همینطور داشتن خاصیت مغناطیسی در این دسته قرار گرفته است.

فولادهای ضد مغناطیسی که در انواع نیکل و کروم و آهن بسته‌ بندی می‌ شود، درجه سختی متفاوتی دارند و زمانی که در معرض گرما قرار می‌گیرند، خصوصیات متفاوتی از خود نشان می‌ دهند. فرایند های متنوعی وجود دارند که در در فرایند های جوشکاری فولاد ضد زنگ استفاده می‌ شوند. فرایند هایی که در چندین دسته تقسیم بندی می شود، یکی از آنها جوشکاری به وسیله الکترودهای فلزی است که خاصیت نسوز دارند. این جوش ها در دسته جوشکاری قوس الکتریکی نیز قرار می گیرند.

مزایای استفاده از فولادهای ضد زنگ

زمانی که از فولاد ضد زنگ برای جوشکاری فولاد ضد زنگ استفاده می‌ کنیم، گرما در یک منطقه جمع می شود و قوس الکتریکی بسیار پایدار همراه با یک قطعه جوش در یک سایز کوچک به وجود می‌ آید. کیفیت جوشکاری بسیار بالا می‌ رود و انجام جوشکاری فولاد ضد زنگ نیز بسیار آسان می شود. همینطور الکترود پوشش بسیار کمی نیز به خود می گیرد.

دسته بندی روش های جوشکاری فولاد ضد زنگ

روش های جوشکاری که برای استفاده از فولاد ضد زنگ به کار می رود، در دسته های متنوعی قرار می گیرد. در انواع روش ها، از گاز محافظی استفاده می کنیم که به وسیله آن قطر دریچه بزرگتر بشود و گازهای محافظی به این عنوان انتخاب می شوند که برای جوشکاری فولاد ضد زنگ از گاز هیدروژن نیز برخوردار شده باشند.

روش های جوشکاری فولاد ضد زنگ

فرایند GMAW از جمله فرآیندها و روش های جوشکاری است که گرمای حاصل از جوشکاری را به وسیله یک قوس میان الکترود و قطعه کاری به وجود می آورد. در این فرآیند گاز محافظ نیز مورد استفاده قرار می‌ گیرد و ویژگی اصلی این روش و فرآیند این است که ذوب شدن بسیار سریع سیم الکترود می تواند به خاطر حرارت بالایی باشد که در قوس الکتریکی به وجود آمده است.

روش های جوشکاری فولاد زنگ نزن

جوشکاری برزینتی که به صورت محافظت شده انجام می شود، یک روش بسیار سریع برای جوشکاری می باشد که به فراوانی در زمینه استفاده از فولادهای ضد زنگ مورد استفاده قرار می گیرد. البته اَشکالی که در روش های جوشکاری اتوماتیک قابلیت اتصال را ندارند، بر اساس نوع پوشش با ترکیب آلیاژ استفاده شده و نوع الکترود نیز بر اساس ان انتخاب می شود. پوشش الکترود ها در این موارد از نوع آهک یا تیتانیا می باشد که انتخاب آن بر اساس تجهیزات به کار رفته و نوع جوشکاری می باشد. نکته بعدی که باید مورد تذکر قرار بگیرد، حمل و نقل و نگهداری ابزار الکترودها می باشد که بسیار با اهمیت است. زیرا پوشش الکترود ها تمایل زیادی به جذب رطوبت بالا دارند و رطوبت زیاد می‌ تواند در هنگام جوشکاری در سطح، خلخال ایجاد کند و باعث ایجاد مشکل می شود.

جوشکاری فولاد زنگ نزن

گاز هایی وجود دارد که در نقش گازهای محافظ در جوشکاری فولاد از نوع زنگ نزن از جنس آستنیتی مورد استفاده قرار می گیرند. ترکیب تمام گازهایی که برای فولادهای زنگ نزن استفاده می شود، معمولاً با گاز آرگون می باشد. زیرا گاز آرگون به نوعی گازی خنثی به حساب می‌ آید و این توانایی را دارد که به سهولت مورد استفاده قرار بگیرد و سازگاری زیادی را از خود نشان بدهد و در انتقال حرارت نیز به عنوان یکی از فلز های پرکاربرد مورد استفاده قرار بگیرد. البته برای برخی نمونه های فرآیندهای جوشکاری، دیده شده است که از گاز هلیوم نیز برای هدایت بیشتر مورد استفاده قرار گرفته شده است که حرارت آن بیشتر مربوط به نوع دیگر فلزی است که مورد استفاده قرار گرفته است.

همانطور که گفته شد گازهایی که برای ترکیب با گازهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد، باید از نوع گازهای خنثی باشد و به سادگی توانایی سازگاری و ایجاد توانایی ایجاد قوس و انتقال پیدا کردن با اسپری را داشته باشند. به همین دلیل است آرگون و هلیوم انتخاب بسیار مناسبی می باشد. گاز اکسیژن و گاز کربن دی اکسید نیز به گازهای محافظ افزوده می شوند تا از این طریق پایداری سیالیت حوضچه مذاب و پایداری گاز افزایش پیدا کند. البته در مواردی نیز دیده شده است که گاز هیدروژن و نیتروژن نیز به گازهای خنثی افزوده شده اند.

آماده سازی پیش از جوشکاری فولاد ضد زنگ

قبل از آنکه عمل جوشکاری فولاد ضد زنگ برای فولاد زنگ نزن انجام گیرد نیاز است که برای سنباده زنی و برش پلاسما آمادگی های مورد نیاز صورت بگیرد و طراحی اتصالات نیز انجام بشود. همچنین نباید از زوایای جوش بزرگتر و فاصله ریشه باریک و ریز نیز غافل شد. تمام مهارت های مهم جوشکاری بیشتر برای اطمینان حاصل کردن از مقدار نفوذ کافی بدون به وجود آمدن عیوب ریشه می باشد و همه اینها نیاز به یک طراحی اتصال بسیار خاص دارد که به طور معمول انجام می شود.

ملاحظات جوشکاری فولاد زنگ نزن آستنیتی

در این قسمت قصد داریم پیرامون ملاحظات جوشکاری فولاد ضد زنگ صحبت نماییم و چند نمونه از ملاحظات و فرآیند جوشکاری فولاد ضد زنگ را برایتان نام ببریم. برای آنکه جوشکاری و برشکاری بی نقص و بسیار مناسب با فولادهای ضد زنگ آستنیتی داشته باشیم، نیاز است که ملاحظات خاصی را رعایت نماییم که در این قسمت آنها را نام خواهیم برد.

مورد اول که یکی از مهمترین ملاحظات جوشکاری می باشد، مشکل بسیار معمول و بسیار شایع ترک های ناشی از ذوب انتخابی می باشد که ترک ها و ریز ترک های بسیار شایعی است. دومین ملاحظات نیز توجه به جوش های خود ریز می باشد که در معرض نفوذ قرار دارند و مورد سوم نیز حساس شدن قسمت HAZ می باشد که نسبت به خوردگی بسیار مقاوم است و میزان مقاومت آن در برابر خوردگی سطح بسیار بالا می باشد. عواملی که بر روی خوردگی جوشکاری اثر گذار می باشد، عواملی مانند تنش باقیمانده از جوش و ناخالصی ها و ریز ساختار های نزدیک به همسایگی سطح و عیوب مهندسی و سایر شیار ها و آلودگی ها می باشد.

تیپ ۳۰۴ نیاز به حرارت بسیار کمی برای تولید هم جوشی دارد. یعنی برای انجام جوشکاری بسیار سریع، مقدار کم و بیش از حد مشخصی از حرارت ورودی برای ایجاد مقدار یکسانی از سرعت نیازمند می باشد. این پدیده در روش‌ های مختلف جوشکاری مانند جوشکاری ذوبی الکتریکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. مقاومت بیشتر فولاد های زنگ نزن از نوع آستنیتی نیز منجر می‌ شود که حرارت بیشتر در اعمال جریان مشابه قرار گیرد که در مقایسه با فولاد کربنی نیز قرار می گیرد.

ممکن است که پاس های زیادی در جهت انجام جوشکاری نیاز شود که در این موقعیت باید دمای تمام این پاس ها در دمای کمتر از ۱۰۰ درجه سانتیگراد تهیه بشود که برای پیشگیری و جلوگیری از ایجاد اعوجاج و ترک ها نگه داشته می شود و به طور کلی حرارتی کمتر از مقدار ۳۰% مورد نیاز می شود. مقدار حرارتی بیشتر نیز باعث می‌ شود که اعوجاج یا پیچش به وجود آید، به خصوص در مناطقی که نازک هستند برای کنترل نمودن ابعاد به ماشین کاری نیاز می شود.

انواع دیگر فولاد ضد جوش، رتنزیتی یا فریتی می باشد و در این فولاد ماده غالب کربن می باشد. به همین دلیل باید از تنش بسیار کمی برخوردار باشد تا در اتصالات جوش از تنش باقی مانده جلوگیری شود‌.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *