کاربرد گاز آرگون در جوشکاری

📖 زمان مطالعه : ۷ دقیقه ⏲️

جوشکاری با گاز آرگون در صنایع و مشاغل گوناگون کاربرد دارد.جوشکاری با  آرگون در واقع نوعی از جوشکاری با گاز محافظ می باشد که نام این گاز آرگون یا تیگ است فرآیند جوشکاری با آرگون توسط قوس الکتریکی انجام می گیرد.عملکرد قوس الکتریکی به این صورت است که با شروع جوشکاری الکترود بار موجود را برای ایجاد حرارت و اتصال بین فلزات تخلیه می کند.

تاریخچه جوشکاری با گاز آرگون

گاز آرگون برگرفته از یک واژه یونانی به معنی تنبل است. گاز آرگون بی بو و بی رنگ است؛ این گاز بر اثر قرار گرفتن در ولتاژ بالا به رنگ آبی می شود.آرگون به مقدار کمی در اتمسفر موجود است برای حمل آن از سیلندرهای تحت فشار هوا استفاده می شود. آرگون مانند بسیاری از گازهای دیگر در آب حل می شود. این گاز به دو حالت مایع و گاز موجود می باشد. از این گاز در ساخت لامپ های فلورسنت، لامپ های الکتریکی،  عکاسی و … بسیار استفاده می شود. از آن جایی که آرگون نوعی گاز بی اثر می باشد در انواع روش های جوشکاری، برشکاری، روکش فلزات و… نیز مورد استفاده قرار می گیرد. برای استفاده از گاز آرگون در جوشکاری می توان آن را با انواع گازهای دیگر مانند گاز هلیوم ترکیب کرد. از آرگون برای اتصال لوله های تحت فشار و همچنین برای جوشکاری بر روی صفحات نازک استفاده می شود. شخصی که در جوشکاری با آرگون فعالیت می کند باید تخصص ها و آموزشات لازم در این حوزه را ببیند. فلزهایی که به وسیله ی آرگون جوشکاری می شوند عبارتند از: آلومینیم، مس و… همچنین در صنایع نظامی، دریایی و… نیز از گاز آرگون استفاده شود.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

 تنظیمات دستگاه تیگ برای جوشکاری با گاز آرگون

برای جوشکاری با گاز آرگون در ابتدا باید آمپر دستگاه را تنظیم کنیم؛ تنظیمات آمپر کاملا وابسته به ضخامت و نوع قطعه برای جوشکاری می باشد سرعت ذوب قطعه به وسیله ی آمپر باید کاملا مناسب باشد تا مشکلی در جوشکاری به وجود نیاید. مقدار جریان گاز مورد نیاز برای جوشکاری کاملا وابسته به شرایط محیطی، اندازه قطعات جوشکاری و… می باشد. خلوص گاز آرگون همیشه ۱۰۰ است.

انواع الکترود مورد استفاده در جوشکاری با گاز آرگون به شرح زیر است:

  • الکترود مورد استفاده برای آلومینیم سبز رنگ و دارای خلوص بالایی است. در زمان جوشکاری با این وسیله صدای الکترود شنیده می شود.
  • نوعی الکترود مورد استفاده در جوش آرگون به نام الکترود توریم دار که به رنگ قرمز و زرد می باشد.
  • الکترود زیرکونیم دار به رنگ سفید یا قهوه ای از دیگر الکترود های مورد استفاده در جوشکاری است.
  • الکترود تنگستن لانتان دار به رنگ مشکی و سزیم دار به رنگ طلایی از انواع دیگر الکترود برای جوشکاری تیگ محسوب می شود.

برای جوشکاری فلز آهن با استفاده از دستگاه تیگ از جریان الکتریکی منفی استفاده می شود. برای جوشکاری فلز استیل از الکترود تنگستن قرمز استفاده می شود.

جوشکاری گاز آرگون با فولاد زنگ نزن

جوشکاری با فولاد زنگ نزن (استنلس استیل) کاملا مشابه با جوشکاری فلز آهن می باشد و تخصص و مهارت ویژه ای نمی خواهد. الکترود تنگستن مورد استفاده در جوشکاری با استیل دقیقا مشابه با فلز آهن می باشد. تنها تفاوت جوشکاری فلز آهن و استیل این است که به هنگام جوشکاری استیل گاز باید کاملا قطعات استیل را در بر بگیرد اما برای قطعات آهنی نیازی به پوشش گاز آرگون نمی باشد. یکی از مشکلاتی که به هنگام جوشکاری با استیل به وجود می آید تمایل فلز استیل به پیچ و تاب در حرارت و گرمای بالا می باشد. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است در ابتدای جوشکاری چند خال جوش به قطعه مورد نظر زده شود و سپس شروع به جوشکاری شود. زمانی که استیل تحت حرارت برای اتصال قرار می گیرد به رنگ مسی می شود چنانچه حرارت بیشتری به استیل وارد شود به رنگ خاکستری و تیره تبدیل می شود. یکی از نکات مهم جوشکاری گاز آرگون با فلز استیل تمیزی محل جوش و محیط کار می باشد به همین علت محل جوش باید عاری از هرگونه زنگ زدگی، روغن، رنگ و… باشد و حدالمقدور محل جوشکاری را با سنگ زنی و سمباده زنی تمیز کرد.

جوشکاری تیگ با فلز آلومینیم

مراحل جوشکاری گاز آرگون با فلز آلومینیم به این شرح است:

  • الکترود تنگستن برای جوشکاری با آلومینیوم سبز، قهوه ای و سفید است. نوک الکترود باید توپر و گرد باشد. جریان مورد استفاده برای الکترود AC می باشد.
  • برای شروع جوشکاری آلومینیوم نیاز به فرکانس بالا داریم
  • گودال جوش فلز آلومینیوم در مقایسه با سایر فلزات درخشان تر است
  • حرارت بالا در هنگام جوشکاری سبب ذوب فلز آلومینیوم می شود

جوشکاری با فلز آندش آلومینیوم به این صورت است که یک لایه ی نازک اکسید بر روی آلومینیوم قرار دارد که در زمان جوشکاری از خود مقاومت نشان می دهد برای جوشکاری آندش آلومینیوم در ابتدا باید فیلر آن را ذوب کرد سپس تورچ تنگستن را برای اتصال فلز آلومینیم استفاده کنیم. از آندش آلومینیوم برای صنایع قایق سازی و به طور کل صنایعی که با آب در ارتباط است استفاده می شود.

جوشکاری تیگ با مس و آلیاژ های آن

همان طور که گفته شد از جوش آرگون می توان برای اتصال انواع فلزات استفاده کرد به سه دلیل:

۱.   گاز آرگون مانع تغییر در خواص فلز می شود.

۲.   دمای حاصل از گاز آرگون تمام فلزات را ذوب خواهد کرد.

۳.   برخلاف سایر روش های جوشکاری نیازی به مواد افزودنی برای واکنش شیمیایی ندارد.

برای جوشکاری با مس و آلیاژ های مس از گاز آرگون و مخلوط آرگون و هلیم استفاده می شود. برای جوشکار از دو نوع الکترود تنگستن سر طوسی و سر قرمز استفاده می شود و از جریان برق مستقیم برای شروع جوشکاری استفاده می شود. چنانچه در زمان جوشکاری از حرارت بیشتر از حد استاندارد استفاده شود رنگ فلز تیره می گردد. اما چنانچه حرارت مورد استفاده برای جوشکاری درست باشد رنگ فلز مسی رنگ خواهد شد.گودال جوش فلز مس از لحاظ ظاهری کاملا مشابه گودال جوش آلومینیوم و استیل می باشد. از لحاظ نوع فعالیت گودال جوش مس و استیل کاملا مشابه است و از لحاظ درخشندگی کاملا مشابه گودال جوش آلومینیوم می باشد .جوشکاری فلز مس و آلیاژهای آن به علت سرعت بالای آن به هنگام سرد شدن بسیار مشکل می باشد.

جوشکاری تیگ با فلز منیزیم و تیتانیوم

برای جوشکاری فلز تیتانیوم با تیگ لازم است فلز تیتانیوم را در حمام آرگون  قرار داد سپس با استفاده از الکترود توریم دار جوشکاری را آغاز کرد و برای جوشکاری منیزیم با تیگ نیاز به گاز آرگون خالص است و همچنین نیاز به الکترود از نوع زیرکونیم دار با جریان متناوب می باشد.

یکی از مزیت های جوشکاری تیگ امکان جوشکاری فلزاتی است که دارای دو جنس مختلف هستند. برای جوشکاری این نوع فلزات باید از فلز پر کننده استفاده کرد. در مورد بعضی از اوقات جوشکاری فلزات در دو مرحله انجام می گیرد و در برخی از فلزات جوشکاری در یک مرحله انجام می گیرد .زمانی که وارد بحث تکنیک های جوشکاری می شویم رعایت استاندارد های جوشکاری بسیار اهمیت پیدا می کند. یکی از استانداردهای جوشکاری این است که به هنگام کار جوشکاری، فرد جوشکار باید از هر دو دست خود برای اتصال فلزات استفاده کند. برای جوشکاری با آرگون جوشکار باید برای اتصال فلزات الکترود را به صورت مارپیچ حرکت دهد.

مزایای جوشکاری تیگ

در فرآیند جوشکاری تیگ عملیات حرارت دهی و ذوب قطعات توسط قوس الکتریکی با گاز آرگون صورت می گیرد. از جمله مزایای جوشکاری تیگ عبارتند از:

  • افزایش کیفیت فلز جوش به علت این که تزریق فلز پرکننده در بیرون از قوس الکتریکی انجام می گیرد.
  • امکان جوشکاری فلزات رنگی با انواع ضخامت
  • قابلیت جوشکاری طولانی بدون وقفه در کار
  • امکان جوشکاری در کارهای زینتی و تزیینی
  • امکان کنترل الکتریکی با سرعت و دقت بالا برای جوشکاری
  • ایجاد جوش های تمیز با سرعت و دقت بالا

محدودیت در جوشکاری با آرگون

جوشکاری با آرگون با وجود کیفیت بالا و مزایایی که دارد محدودیت هایی نیز دارد که عبارتند از:

  • فلزی که در روش جوشکاری با آرگون رسوب می شود در مقایسه با سایر روش ها کمتر می شود.
  • برای جوشکاری با آرگون نیاز به جوشکار متخصص و حرفه ای می باشد
  • از جوشکاری تیگ در مورد قطعاتی با ضخامت بیشتر از ۹/۵ میلیمتر استفاده نمی شود زیرا از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

جوشکاری با گاز آرگون یک فرآیند محبوب و پرطرفدار در بین همه ی افراد می باشد و همان طور که گفته شد در بسیاری از مشاغل که شامل  صنایع هوافضا، انرژی، انواع وسایل نقلیه و… می شود، کاربرد دارد. دستگاه تیگ از اجزای مختلفی تشکیل شده است که شامل منبع تغذیه، گاز محافظ، الکترود تنگستن، وسیله ی ثابت کننده قطعه می شود.

آیا جوشکاری با آرگون خطرناک است؟

در هنگام استفاده از گاز آرگون بایستی به نکاتی توجه کرد. از آن جایی که گاز آرگون بی بو، غیر سمی و غیر قابل اشتعال است خطری از لحاظ مسمومیت برای انسان ایجاد نمی کند از طرفی احتمال سوختگی با این گاز نیز منتفی است. همانطور که می دانید این گاز را در داخل سیلندر ها نگهداری می شود. اگر قرار است از این گاز در فضای بسته استفاده کنید به این نکته توجه کنید که میزان فشرده سازی گاز در فضای بسته بسیار بیشتر از فضای باز است. این گاز در وضعیت عادی آسیبی به شما نمی رساند اما توجه کنید به هنگام استفاده از این گاز در فضای بسته از تهویه ی مناسب استفاده کنید و به هنگام کار لباس و کلاه ایمنی را فراموش نکنید

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *