انواع ورق استیل و کاربرد آنها

📖 زمان مطالعه : ۴ دقیقه ⏲️

از ورق های استیل یا استنلس استیل به خاطر مقاومت بالایی که در برابر خوردگی، حرارت بالا دارند در ساخت انواع لوازم خانگی، لوازم پزشکی، صنعت خودرو سازی استفاده می شود. ورق استیل از لحاظ خواص مکانیکی نسبت به فولاد متفاوت است و بخاطر ویژگی های آن اعم از ضد زنگ بودن، مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر حرارت بالا و همچنین قابلیت بازیافت برای ساخت انواع درب آسانسور، بدنه خودرو، لوازم خانگی، قطعات بزرگ کشتی از آنها استفاده می شود. ورق استیل از عناصر مهمی چون کربن، نیکل، آهن، کروم ساخته شده است که انواع آن براساس استاندارد ASTM آمریکا ساخته می شود و هر  چقدر میزان کربن ورق استیل بیشتر باشد از آن طرف میزان سختی استیل بیشتر می شود.

ورق استیل چیست؟

نام دیگر این ورق استنلس استیل است که از عناصر مهمی به نام کربن، کروم، نیکل، آهن ساخته می شود که میزان کربن بین ورق استیل با آهن تفاوت اصلی آنها محسوب می شود. در این بین میزان کربن فلز استیل به ۰.۳ الی ۱.۷۵ درصد می رسد که به دلیل وجود عنصر کروم مقاومت فلز استیل در برابر خوردگی بالا می رود و از آن طرف خاصیت ضد زنگ پیدا می کند.

تنها تفاوت اصلی بین ورق استیل با سایر ورق های موجود در بازار در میزان عناصر کروم و نیکل است.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

ویژگی ورق استیل

یکی از قابلیت های خوب ورق استیل مقاومت بالای آنها در برابر خوردگی است که از آن طرف با اضافه کردن عنصری به نام مولبیدن در واقع مقاومت فلز استیل بیشتر نیز می شود. ورق استیل در ابعاد زیادی تولید می شود که اغلب در کارخانه های تولید کننده ورق استیل با ابعاد ۱*۲، ۱.۲۵*۲.۵، ۱.۲۲*۲.۴۴، ۳*۱.۵، ۱.۵*۶، ۲*۶  متر تولید می شود.

مهمترین ضایعات فلزی را ضایعات ورق استیل می نامند چون ۷۰ الی ۸۰ درصد از ورق های استیل را در مرحل بازیافت تولید می کند. به صورت کلی این ورق به دو صورت رول و شیت تولید و در بازار موجود است که ویژگی های این ورق شامل موارد زیر است.

  • مقاوم در برابر خوردگی
  • ظاهر زیبا
  • قابل بازیافت
  • مقاوم در برابر حرارت
  • ضد زنگ
  • قابلیت جوشکاری دارند
  • عمر طولانی و مفید

کاربرد ورق استیل

به خاطر اهمیت بالای این ورق و مقاومت بالا در برابر خوردگی، مقاومت بالا در برابر حرارت بالا،عمر طولانی در صنایع مختلف از جمله صنعت ساختمان سازی، خودروسازی و ساخت انواع لوازم خانگی، لوازم پزشکی و حتی صنایع تولید سیمان، کاغذ، مواد شیمیایی و… از آن استفاده می شود.

برخی از رایج ترین موارد استفاده از ورق استیل در در صنایع مختلف شامل موارد زیر است.

  • پوشش بدنه و سقف درب آسانسور
  • ساخت قطعات بزرگ در کشتی سازی و همچنین ساخت پمپ
  • ساخت لوازم خانگی
  • ساخت بدنه خودرو، کامیون و هواپیما
  • ساخت تانکر حمل مواد شیمیایی
  • ساخت لوازم الکتریکی مانند ترانسفورماتور
  • سقف ساختمان

انواع ورق استیل

با توجه به میزان عناصر موجود داخل ورق های استیل براسل استاندارد ATSM آمریکا انواع ورق استیل تولید می شود ک براساس آلیاژ به شرح زیر است.

۱-سری ۴۰۰

در این دسته از ورق های استیل میزان درصد کربن آهن کم است و از آن طرف میزان عنصر کروم و مولبیدن در آن زیاد است که باعث افزایش مقاومت به خوردگی، جوشکاری خوب با این ورق ها، بالا رفتن خاصیت مغناطیسی و همچنین ضد زنگ بودن آن می شود  که در این سری از ورق استیل انواع گریدهای ۴۲۰،۴۱۰ و ۴۳۰ تولید می شود.

از استیل ۴۲۰ برای ساخت کارد و چنگال، از گرید ۴۳۰ برای دکوراسیون و تزیینات منزل و اتومبیل استفاده می شود.

ترکیبات شیمیایی ورق استیل ۴۳۰

نیکل کروم گوگرد فسفر سیلیسیوم منگنز کربن نمره ورق استیل
۱۶ حداقل ۴۳۰
۰.۵۰ ۱۸ ۰.۰۳۰ ۰.۰۴ ۱ ۱ ۰.۱۲ حداکثر

ترکیبات شیمیایی ورق استیل ۴۲۰

کروم گوگرد فسفر سیلیسیوم منگنز کربن نمره ورق استیل
۱۲ ۰.۱۵ حداقل ۴۲۰
۱۴ ۰.۰۳ ۰.۰۴ ۱ ۱ حداکثر

ترکیبات شیمیایی ورق استیل ۴۱۰

کروم نیکل گوگرد فسفر سیلیسیوم منگنز کربن نمره ورق استیل
۱۲ ۰.۷۵ حداقل ۴۱۰
۱۴ ۰.۰۳ ۰.۰۴ ۱ ۱ ۰.۱۵ حداکثر

۲-سری ۳۰۰

در این سری از ورق های استیل گریدهای ۳۰۳، ۳۰۴، ۳۰۵،۳۱۶،۳۲۱ و ۳۴۷ وجود دارد که پر مصرف ترین آن گرید ۳۰۴ است که علاوه بر مقاومت در برابر خوردگی دارای قابلیت جوشکاری، انعطاف پذیری، غیر مغناطیسی بودن را دارد.

ورق استیل بگیر و نگیر چیست؟

یک اصطلاحی که در مورد ورق استیل در بازار وجود دارد این است که به آن ورق استیل بگیر و ورق استیل نگیر می گویند که در واقع به ورق های استیل بگیر فولاد زنگ نزن می گویند که به راحتی با آهنربا جذب می شود اما از آن طرف ورق استیل نگیر را فولاد زنگ نزن می گویند که با آهنربا جذب نمی شود. در این سری از ورق استیل گریدهای ۳۱۶، ۳۰۴ وجود دارد.

ورق استیل طرحدار و کاربرد آن

از این دست از ورق ها برای ساخت انواع اتاقک آسانسور و پنل های دکمه های آسانسور و همچنین صنایع هواپیماسازی، روکش های دیوار و حتی ساخت لوازم خانگی و… استفاده می شود.

قیمت ورق استیل

بسته به نرخ دلار، گرید ورق استیل مسلما قیمت آن متفاوت است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *