آموزش جوشکاری تیگ و آرگون و تنظیمات

📖 زمان مطالعه : ۶ دقیقه ⏲️

جوشکاری تیگ و آرگون در دسته جوشکاری ذوبی می باشد که قوس الکتریکی بین نوک الکترود تنگستن غیر مصرفی و قطعه کار، حرارتی که برای ذوب لبه ها لازم است را ایجاد می کند. گاز خنثی با خلوص مناسبی که دارد با اشباع در اطراف حوضچه، محافظت کافی از حوضچه مذاب و قوس الکتریکی را در برابر نفوذ هوای اطراف به عمل می آورد. در این مقاله نیز به آموزش جوش تیگ و آرگون خواهیم پرداخت تا اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.

جوشکاری تیگ و آرگون

نام دیگر جوشکاری تیگ و یا جوش آرگون، جوشکاری قوس تنگستن تحت پوشش گاز محافظ می باشد. این جوشکاری کاربردهای زیادی دارد و فلزات مناسب برای انجام آن مس، برنج، منیزیم، تیتانیوم، آلومینیوم، فولادهای زنگ نزن، فولادهای کربنی و آلیاژی و هم چنین فلزات رنگی خواهد بود. جوشکاری تیگ و آرگون کیفیت بالایی دارد و استفاده از آن در صنعت به دلیل تکنیک بالایی که دارد، بسیار رواج پیدا کرده است. از آنجا که در این جوشکاری از آرگون استفاده می شود، به آن جوش آرگون نیز می گویند. برای اتصال دو فلز در این جوشکاری از تورچ و فیلر استفاده می شود. سرعت پیشروی در این جوشکاری بر هزینه و مقدار نفوذ جوش تاثیر گذار است.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

برای اینکه بتوان طول قوس را در جوشکاری تیگ ‌کنترل کرد، از ولتاژ قوس کمک می گیریم و همزمان متغیرهای دیگر را نیز باید مدنظر قرار دهیم. شکل نوک الکترود و فاصله ای که تا قطعه کار دارد و هم چنین جریان قوس بر ولتاژ تاثیر می گذارند. اگر سیم جوش تغذیه نامناسبی داشته باشد و الکترود دچار فرسایش و تغییر دما شود، دچار عیوبی در جوشکاری تیگ و یا آرگون خواهیم شد. در صورت نیاز به آموزش جوش تیگ ‌و آرگون و آشنایی با تنظیمات آن با شماره تماس های موجود در سایت نیز می توانید تماس برقرار کنید و راهنمایی های لازم را از کارشناسان مجرب مجموعه دریافت نمایید.‌

اهمیت آموزش جوشکاری تیگ و آرگون 

جوشکاری تیگ و آرگون تخصصی می باشد و به دلیل تمایز بالایی که دارد، در صنعت استفاده زیادی از آن می شود.  با آموزش این جوشکاری در بازار کار جایگاه شغلی خود را تثبیت کنید و بدین ترتیب صلاحیت حرفه ای بالایی برای خود کسب نمایید. با آموزش جوشکاری تیگ و آرگون به شکل حرفه ای قادر خواهید بود در انتها و پس از پایان دوره یادگیری ، در آزمون های سازمان فنی و حرفه ای کشور شرکت کنید تا در صورت قبولی، مدرک بین المللی جوشکاری دریافت کنید و این گونه برای مهاجرت نیز می توانید از این مدرک استفاده کنید و یا اینکه صلاحیت شغلی خود را ارتقا دهید.

کاربرد جوشکاری تیگ و آرگون

صنایع کوچک از جوشکاری تیگ و آرگون بیشتر استفاده می کنند تا صنایع بزرگ و دلیلش هم ظرافت عملیات و تکنیک های ماهرانه ای است که این روش دارد. قوس الکتریکی ناشی از جوش آرگون سبب می شود تنها برای ورق هایی که ضخامت آن ها از ۵ میلیمتر کمتر است، کاربرد داشته باشد. از جمله فلزاتی که برای جوشکاری تیگ و آرگون مورد استفاده قرار می گیرند مس، فولاد، استیل، طلا، برنج، آلیاژهای نیکل، آلومینیوم و … خواهد بود. لوله های تحت فشار برای اتصال خود بیشترین استفاده را از جوشکاری تیگ و آرگون خواهند برد. برای صفحاتی که نازک باشند نیز از این جوشکاری استفاده خواهد شد. جوشکاری تیگ و آرگون را تنها یک متخصص آموزش دیده می تواند انجام دهد، چون تخصص و تجربه بالا لازمه ی انجام جوشکاری تیگ و آرگون خواهد بود. بیشترین موارد استفاده از آرگون در جوشکاری مس و آلومینیوم خواهد بود. صنایعی که جوشکاری تیگ و آرگون را به کار می برند نیز شامل صنایع دریایی و هم چنین صنایع ساخت تجهیزات نظامی خواهد بود.

مقایسه جوشکاری آرگون و میگ

جوشکاری تیگ برخلاف جوشکاری میگ تنها برای قسمت هایی که نیاز به جوش باشد استفاده خواهد شد.
که شامل جوش های نقطه ای و خاص خواهد بود. اما در هر دو برای ایجاد  جوش، قوس الکتریکی ایجاد می گردد. در جوشکاری تیگ و آرگون ضمن داشتن تورچ به فیلر هم نیاز دارید که به طور همزمان باید استفاده شوند اما در جوشکاری میگ این وضعیت را نخواهیم داشت. جوشکاری میگ رواج بیشتری دارد اما در نوع تیگ ما تنها فلزاتی با شرایط خاص را می توانیم جوش دهیم. از آنجا که دقت بالایی در جوشکاری تیگ و آرگون مورد نیاز است، دشوارتر از روش میگ خواهد بود و نیاز است که به طور همزمان به کنترل سرعت تورچ، فیلر و‌ پدال حرارت پا بپردازید، از این رو است که آموزش جوشکاری تیگ و آرگون بهتر تر از جوشکاری میگ خواهد بود.

جوش های ظریف با جوشکاری تیگ

نتیجه جوشکاری تیگ و آرگون یک جوش تمیز و ظریف خواهد بود و در موارد خاص کاربرد دارد و این طور نیست که برای جوشکاری های روزانه از آن استفاده شود. از آنجا که جوش های حاصله ظریف هستند، در حین عملیات باید به مواردی مثل آمپر، طول و‌ نوک الکترود، ضخامت فلز، سطح تمیز و جریان برق دقت کرد. همه اینها سبب می شود عملیات جوشکاری سخت و دشوار باشد و آموزش آن باید زیر نظر فردی متخصص صورت بگیرد. از آنجا که در  جوشکاری تیگ و آرگون گاز محافظ مانع از این می شود که خواص فلز تغییر کند، هر نوع فلزی را با این روش می توان جوش داد. قوس تیگ نیز دمایی ایجاد می کند که تمام فلزات را می تواند ذوب کند و لازم نیست که برای منظور مواد شیمیایی اضافه شود.

معایب جوشکاری تیگ 

جوشکاری تیگ و آرگون مانند همه روش های جوشکاری ضمن داشتن مزایای بسیار، معایبی نیز خواهند داشت که برای دریافت نتیجه بهتر باید به آن ها دقت نمود. زمانبر بودن جوشکاری تیگ و آرگون نسبت به سایر جوشکاری ها از جمله معایب این روش است. داشتن عملیات پیچیده که نیازمند تجربه و مهارت بالا برای انجام عملیات می باشد نیز دیگر عیب این روش است. از آنجا که جوشکار در معرض نور زیادی قرار می گیرد، احتمال آسیب به چشم وجود دارد از این رو باید نکات ایمنی را رعایت کرد. تجهیزات لازم برای جوشکاری تیگ یا آرگون نیز تقریبا قیمت بالایی دارند.

تکنیک های جوش آرگون

در رابطه با جوشکاری تیگ یا آرگون، استانداردهایی وجود دارد که رعایت آن ها موجب دریافت نتیجه بهتر خواهد شد. در این جوشکاری از هر دو دست استفاده می شود. قرارگیری سیم فیلر جوشکاری باید در ناحیه ای باشد که توسط گاز محافظت می شود تا موجب زنگ‌زدن سیم جوش نشود. نحوه شروع قوس مهم است و شروع با فرکانس بالا مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما اگر به شکل دستی یا خراشی آغاز گردد، احتمال اینکه تنگستن آلوده و کنده شود، وجود خواهد داشت. در این جوشکاری نحوه حرکت دست نیز مهم است. حرکت مارپیچی که دارای سرعت و آمپری متناسب باشد، موجب می شود گودال جوش حرکت صحیحی داشته باشد. تقریبا تمام فلزها را در هر زمانی با این روش می توان جوش داد و اینکه جوش افقی، عمودی، سربالا و یا تخت باشد تفاوتی نخواهد داشت. برای اینکه جوش صاف و یکنواختی ایجاد شود، لازم است که آموزش های لازم را ببینید و تمرین داشته باشید تا ذهنتان آماده انجام این جوش باشد.

تنظیمات دستگاه برای جوشکاری تیگ

برای شروع جوشکاری تیگ یا آرگون باید در ابتدا به تنظیم دستگاه جوشکاری پرداخت که در این رابطه دو تنظیم اصلی نیاز می باشد. یکی از این تنظیم ها آمپر جوشکاری است و دیگری تنظیم حجم جریان گاز می باشد. تنظیمات متغیری را برای آمپر داریم که به نوع و ضخامتی که قطعه کار دارد بستگی خواهد داشت. تنظیمات آمپر باید به گونه ای باشد که سرعت مناسبی برای ذوب شدن قطعه کار وجود داشته باشد. تنظیم مقدار جریان گاز نیز تحت تاثیر عواملی چون اندازه قطعه کار، سایزی که سرامیک جوشکاری دارد و شرایط محیط خواهد بود. تنظیم این گاز بین دو و نیم تا سی لیتر بر دقیقه خواهد بود البته با این پیش فرض که گاز آرگون خلوصی به اندازه صد در صد داشته باشد.

تجهیزات جوشکاری تیگ

جوشکاری آرگون دارای تجهیزاتی مثل مشعل، گاز محافظ و منبع می باشد. منبع نیرو، جریان و قوس الکتریکی را در این جوشکاری ایجاد می کند. در جوشکاری آرگون نیروی الکتریکی و ماشین جوش از اهمیت زیادی برخوردار می باشند. اپراتوری روی منبع نیرو وجود دارد که شدت جریان این جوشکاری را تنظیم می کند. تغییرات ولتاژ قوس الکتریکی نیز وابسته به تغییراتی است که طول قوس بین نوک الکترود تنگستن و قطعه کار دارد. وظیفه مشعل در جوشکاری تیگ نگهداری از الکترود تنگستن است و گاز محافظ را به حوضچه مذاب و منطقه قوس خواهد رساند. با توجه به شدت و نوع قطبیتی که جریان دارد، قطر الکترود مورد نیاز در جوشکاری متفاوت خواهد بود که ترکیب و خواص متفاوتی نیز دارند. تمرکز گاز محافظ نیز بر منطقه جوش خواهد بود و ذخیره آن ها در کپسول های محافظ می باشد. گاز خالص، مخلوط دوگاز و سه گاز را در این جوشکاری می توانیم داشته باشیم.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *