آموزش جوش لوله به لوله سر به سر همراه با عکس

📖 زمان مطالعه : ۷ دقیقه ⏲️

صنایع مهمی مانند نفت و گاز را می توان از دلایل اصلی جوشکاران برای آموزش جوش لوله به لوله دانست. این فرایند جوشکاری کاملا مربوط به لوله های درون زمین است و کاربرد اساسی آن در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز به چشم می خورد. به دلیل این که ایران یکی از مهم ترین کشور های استخراج نفت است، آموزش و یادگیری این فرایند جوشکاری بسیار حایز اهمیت می باشد.

جوشکاری لوله به لوله چیست؟

لوله ها از تجهیزات مهمی هستند که در صنایع مختلف کاربرد پیدا می کنند. برای این که بتوان دو لوله یا تعداد بیشتر را در کنار یکدیگر نگه داشت، لازم است که از جوشکاری لوله به لوله استفاده گردد. این جوشکاری یکی از فرایند های جوش به حساب می آید و می توان آن را با روش های مختلف جوشکاری مانند جوشکاری با الکترود های دستی، جوشکاری اکسی استیلن و … انجام داد. به دلیل این که این فرایند، در صنایع مهم کاربردی است، روزانه کارآموزان بسیاری مشتاق یادگیری آن خواهند بود.

از این رو در بسیاری از موسسات دوره های آموزش جوش لوله به لوله را برگزار می کنند. یکی از مهم ترین نکاتی که در ابتدا این فرایند باید به آن توجه کرد، این است که جوشکاری لوله به لوله برای لوله های با جنس های مختلف متفاوت می باشد. همچنین ضخامت لوله ها نیز تاثیر بسزایی برای انتخاب روش مناسب جوشکاری، در آموزش جوش لوله به لوله دارند.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره های  ☎️ ۰۹۱۲۱۵۷۴۷۷۱ و  ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

جوشکاری سر به سر چیست؟

جوشکاری سر به سر و جوشکاری لوله به لوله دو فرایند جوشکاری مشابه می باشند. جوش لوله به لوله برای لوله ها کاربرد دارد. اما از جوشکاری سر به سر اغلب برای میلگرد ها استفاده می کنند. روش های جوشکاری و تکنیک های مربوط به این دو فرایند شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند. از این رو این دو فرایند را در یک گروه و خانواده قرار می دهند. آموزش جوشکاری سر به سر نیز مطابق با آموزش جوشکاری لوله به لوله است و به همین در آموزشگاه ها، علاوه بر توضیح تکنیک های مربوط به آموزش جوش لوله به لوله، به آموزش جوش سر به سر نیز می پردازند. جوشکاری سر به سر یکی از روش های قدیمی و متداول برای جوشکاری میلگرد های ساختمانی است و با نام فورجینگ نیز شناخته می شود. این نوع جوشکاری به دلیل ظاهر تمیزی که پدید می آورد و آسانی در انجام آن، محبوب ترین روش برای جوشکاری میلگرد به حساب می آید.

آموزش جوش لوله به لوله

آموزش جوش لوله به لوله را می توان یک آموزش پیچیده دانست. زیرا که جوشکاری لوله ها به یکدیگر، از جوشکاری های چند پاسه هستند و نیاز است که به طور کامل و با تمرکز بسیار زیاد جوشکاری هر پاس به اتمام برسد. جوشکاری چند پاسه به جوشکاری های تعلق می گیرد که برای اتصال فلزات، باید جوشکاری را لایه به لایه انجام داد. در واقع اتصال میان لوله ها با یک مرحله جوش دادن، حاصل نمی گردد و باید از چند مرحله پیاپی برای اتصال آنها استفاده کرد.

توجه داشته باشید که اغلب لوله ها در زمین قرار گرفته اند و دما ان ها پایین است. از این رو نخستین گام در آموزش جوش لوله به لوله این است که دما دو سر لوله هایی که قرار است جوش بخورند را، با حرارت مناسب گرم نمود. حرارت ورودی به ضخامت لوله ها و جنس آن ها بسیار بستگی دارد. پس از آن جوشکاری پاس اول آغاز می شود. باید دقت داشت که پس از انجام جوشکاری در هر پاس، آن لایه را از مواد اضافی و گرده های جوش تمیز کنید تا محل جوش سست نشود و استحکام کافی را حفظ کنند.

انواع روش های انجام جوشکاری لوله به لوله

جوشکاری لوله به لوله به دو صورت کلی انجام می گیرد. نخستین نوع انجام جوشکاری لوله ها با نام جوشکاری لوله چرخان شناخته می شود. نام اختصاری این نوع جوشکاری ۱G است و در آن، برای جوش دادن قسمت های مختلف لوله آن را دوران می دهند. در این حالت، نیرو کار در محل خود ثابت است و لوله حرکت می کند. این فرایند در ابتدا ساده و آسان به نظر می رسد. اما باید بدانید که چرخاندن لوله ها برای جوشکاری، امری سخت و طاقت فرسا می باشد. لوله ثابت، یکی دیگر از انواع جوشکاری است که در آموزش جوش لوله به لوله عنوان می شود.

انجام این جوشکاری با نوع اول، کاملا در تضاد است و جوشکاران برای انجام این فرایند باید مدام محل استقرار خود را تغییر دهند. در این فرایند، جوشکاران لوله ها را به صورت فرضی به دو نیم دایره تقسیم می کنند و در ابتدا جوشکاری یک نیم دایره را اتمام می رسانند و بعد به سراع نیمه باقی مانده می رود. جوشکاری لوله ثابت با نام اختصاری ۵G در کل جهان شناخته می شود.

مشکلات اساسی در آموزش جوش لوله به لوله

در اموزش جوش لوله به لوله مشکلاتی و عیوبی وجود دارد. از اساسی ترین مشکلاتی که می تواند در روند انجام این فرایند اختلال ایجاد کند، تغییر وضعیت جوشکاری می باشد. جوشکاری لوله ها یکی از سخت ترین فرایند های جوشکاری است زیرا که محیط جوش بسیار رطوبت دارد و در اعماق زمین می باشد. هنگامی که جوشکار برای انجام جوش لوله ها مجبور می شود که مدام محل خود را تغییر دهد، ممکن است که محل جوش، قبل از انجام کامل جوشکاری پاس، به سرعت سرد گردد و مشکلاتی را ایجاد نماید.

مشکل بعدی در این فرایند، به نام مشکل مونتاژ شناخته می شود. این مشکل اصطلاح با نام مشکل عدم فیت صحیح لوله ها نیز شناخته می شود. در این فرایند، لوله ها به دلیل سنگینی بسیار زیاد ممکن است که جا به جا شوند و یا با لوله ای که قرار است جوش بخورد، به طور کامل فیت نگردد. از این رو جوشکاری ناقص انجام می شود و شکستگی در محل جوش را حاصل می کند.

انواع الکترود ها برای آموزش جوش لوله به لوله

الکترود ها نقش اصلی و اساسی در انجام فرایند جوشکاری لوله به لوله دارند و در واقع انتخاب الکترود مناسب برای جوشکاری هر پاس، یکی از مهم ترین پارامتر هایی است که باید به دقت رعایت گردد. همانطور که متوجه شدید برای هر پاس در این جوشکاری، باید از یک نوع الکترود مخصوص و با استاندارد خاص استفاده نمایید. علاوه بر آن ضخامت لوله ها نیز در تعیین نوع الکترود جوشکاری موثر می باشد. به طور کلی برای هر ضخامتی از لوله ها باید از یک الکترود با قطر متفاوت استفاده کرد.

برای لوله های نازک بهتر است از الکترود با قطر ۲.۵ و برای لوله های بسیار ضخیم از الکترود با قطر ۵ استفاده می شود. در این بین می توان به نسبت افزایش یا کاهش ضخامت لوله ها، از الکترود های ۳ و ۴ نیز استفاده کرد. باید دقت شود که کیفیت الکترود ها در این فرایند بسیار حائز اهمیت است و نباید در معرض رطوبت قرار بگیرند دانستن الکترود مناسب در هنگام آموزش جوش لوله به لوله می تواند نقش شایانی در یادگیری صحیح این جوشکاری داشته باشد.

آماده سازی سر لوله ها برای جوشکاری

برای این که یک فرایند جوشکاری تمیز و مسطح را خلق کرد، لازم است تا تمام تکنیک هایی که در آموزش جوش لوله به لوله گفته می شود را رعایت نمود. می توان گفت که نخستین کار برای جوش دادن لوله، اماده کرد سر لوله هایی است که برای جوشکاری آماده شده اند. سر لوله ها باید کاملا مسطح و صاف باشند تا بتوان به طور کامل لوله ها را بر روی یکدیگر فیت نمود.

همچنین باید تمیز و عاری از هرگونه آلودگی باشند. برای آماده کردن سر لوله ها، باید از تجهیزاتی نظیر برس جوشکاری، سوهان ها و یا سمباده های برقی استفاده کرد. نکته ضروری این است که در حین تمیز کاری لوله ها نباید از پخ های لوله غافل شد. پخ ها نیز می توانند محل تجمع آلودگی باشند و جوشکاری را با مشکلاتی روبرو کنند. از این جهت باید آن ها را به اندازه ای تمیز کرد که براقیت فلز مشخص گردد.

جفت کردن لوله ها برای جوشکاری

همان طور که در مطالب پیشین ذکر شد، اگر لوله ها به طور کامل در یکدیگر جفت نشوند، جوشکاری را با مشکلات فراوانی رو به رو خواهند کرد. برای جفت کردن لوله ها باید از بست های داخلی و خارجی استفاده نمود. انتخاب بست مناسب به قطر لوله ها بستگی دارد. اگر لوله ها قطر کمی داشته باشند، می توان هم از بست های داخلی و هم از بست های خارجی استفاده نمود. البته این امر تنها تا قطر ۱۶ اینچ می تواند کمک کننده باشد. برای لوله هایی که قطر آنها بیشتر از ۱۶ اینچ می باشد، استفاده از بست های داخلی ضرورت می یابد.

برای این دسته از لوله ها نمی توان از بست های خارجی استفاده نمود. مگر در شرایط بسیار خاصی که دسترسی به نصب بست های داخلی به هیچ عنوان ممکن نباشد. در آموزش جوش لوله به لوله عنوان می شود که می توان این گیره ها و بست ها را، پس از این که پاس اول جوشکاری انجام شد، برداشت. همچنین باید دقت داشت که زمان برداشت بست های داخلی مساوی با زمانی است که پاس اول به طور ۱۰۰ درصدی تکامل یافته باشد. اما برای برداشتن بست های خارجی، تکامل ۷۰ درصدی پاس اول کافی است.

تجهیزات لازم برای جوشکاری لوله به لوله

این نوع جوشکاری هیچ تفاوتی با دیگر فرایند های جوشکاری ندارد. تنها تفاوت میان آن ها استفاده مناسب از تجهیزات و انتخاب الکترود های مخصوص می باشد. به همین باید عنوان کرد که در آموزش جوش لوله به لوله می توان از تمام تجهیزات در فرایند های دیگر جوشکاری، استفاده گردد. دستگاه مخصوص جوش اصلی ترین وسیله جوشکاری است و بهتر است که برای جوشکاری لوله به لوله از دستگاه های اینورتر استفاده گردد. زیرا که این دستگاه ها قابلیت حمل راحت تری دارند و برای جوشکاری لوله ثابت بسیار مناسب هستند به همین دلیل برای آموزش جوش لوله به لوله نیازی به تجهیزات پیچیده نخواهد بود.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *