استاندارد شیشه ماسک جوشکاری

📖 زمان مطالعه : ۷ دقیقه ⏲️

جوشکاری جزء مشاغل پرخطر محسوب می شود و رعایت نکات ایمنی و دستورالعمل های مربوطه بسیار لازم و ضروری است. ماسک جوشکاری از لوازم ضروری ایمنی می باشد که در همه ی روش های جوشکاری برای محافظت از چشم ها و صورت مورد استفاده قرار می گیرد. ماسک جوشکاری باید مطابق با استانداردهای روز و مورد تایید باشد تا بتواند وظیفه ی خود، که مراقبت از چشم ها و صورت جوشکار است را به درستی انجام دهد.

ایمنی با ماسک جوشکاری

همانطور که گفته شد ماسک جوشکاری از تجهیزات اصلی یک جوشکار متخصص و ماهر می باشد.یک جوشکار حرفه ای همواره ماسکی را متناسب با استاندارد های روز بین المللی انتخاب می کند تا بتواند از جان خود در برابر خطرات احتمالی به خوبی محافظت کند. یک جوشکار همیشه باید ماسک جوشکاری مورد نظر خود را به نحوی انتخاب کند که علاوه بر اینکه سبب محافظت از وی در برابر آسیب های احتمالی می شود سبب افزایش راندمان کار و کیفیت جوشکاری نیز شود.

شاید باور نکنید یک ماسک جوشکاری چه نقشی می تواند در افزایش کیفیت کار داشته باشد باید به شما بگویم یکی از مهمترین دستاوردهای یک ماسک جوشکاری ایمن این است که سبب افزایش اعتماد به نفس و آسودگی خیال جوشکار می شود و همین امر سبب افزایش تمرکز جوشکار بر روی کار می شود و سرعت، کیفیت و راندمان کار را در مقایسه با فردی که از یک ماسک جوشکاری استفاده نمی کند را بالا می برد.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

معرفی ماسک جوشکاری ساده

برای حرفه جوشکاری انواع لوازم و تجهیزات ایمنی وجود دارد که با گذشت زمان هریک ازاین تجهیزات ارتقا پیدا کرده اند توانسته اند برخی از مشکلات جوشکاران در حین کار را کاهش دهند و سبب افزایش ایمنی جوشکاران شوند. همانطور که گفته شد ماسک ها نیز یکی از انواع تجهیزات ایمنی جوشکاری هستند که دارای انواع گوناگونی هستند.

یکی از ماسک های کم هزینه مناسب برای جوشکاری ماسک جوشکاری ساده می باشد. مهمترین نکته در مورد ماسک جوشکاری ساده وجود صفحه ی شیشه ای استاندارد این نوع ماسک است که از جنس طلق پلیمری با رنگ تیره می باشد. وظیفه ی این طلق پلیمری محافظت از چشم ها در برابر نور و جرقه های جوشکاری است.با وجود اینکه ماسک جوشکاری ساده دارای یک قیمت مناسب است می توانید با خیال آسوده سال ها از این ماسک استفاده کنید.

استاندارد بالای این ماسک جوشکاری در برابر ذرات منتشر شده جوش و قوس سبب محبوبیت بالای این ماسک در بین جوشکاران شده است. البته بهتر است جوشکاران ماهر از از این نوع ماسک جوشکاری استفاده کنند زیرا این ماسک برای جوشکاران مبتدی به دلیل نداشتن برخی از ویژگی های ماسک های قوی تر سبب کندتر شدن روند جوشکاری و کاهش راندمان کار می شود.

معرفی ماسک جوشکاری اتوماتیک

ماسک جوشکاری اتوماتیک دارای تکنولوژی و ایمنی بسیار بالایی می باشد. این ماسک دارای اجزای مختلفی است که عبارتند از: ال سی دی، سلول های خورشیدی، اپتوالکترونیک، میکرو الکترونیک و… این ماسک علاوه بر اینکه صفحه شیشه ای ماسک به طور کامل از چشم ها و صورت جوشکار در برابر قوس الکتریکی محافظت می کند این امکان را برای جوشکار فراهم می کند تا دو دست وی آزاد باشد و با سرعت و تمرکز بالاتری به کار جوشکاری بپردازد.

این ماسک شامل مجموعه فیلترهایی است که می توانند به طور اتوماتیک تاریک شوند. روش کار به این صورت است که صفحه شیشه ای ماسک در ابتدا قبل از جوشکاری روشن می باشد و جوشکار این فرصت را دارد که به وضوح محل جوشکاری را ببیند اما در زمانی که جوشکاری شروع می شود و قوس الکتریکی برقرار می شود صفحه شیشه ای بلافاصله تاریک می شود.

حتی جوشکار می تواند به دلخواه خود ماسک را بر روی تاریکی مطلق تنظیم کند. این ماسک در برابر اشعه UV دارای سطح حفاظتی بالایی است. برخی از انواع ماسک های اتوماتیک توسط نور خورشید شارژ می شوند بنابراین دکمه خاموش و روشن ندارند. ماسک های اتوماتیک دارای سنسور حساس یه قوس الکتریکی هستند.

روش کار با ماسک اتوماتیک جوشکاری

ماسک های اتوماتیک در لایه بیرونی به وسیله پلیمرهایی با کیفیت بالا پوشش داده شده اند این نوع از ماسک ها در برابر سایش و ضربه بسیار مقاوم هستند و در صورت استفاده مناسب دارای عمر طولانی می باشند. اجزای تشکیل دهنده ماسک اتوماتیک عبارتند از: لنز، محافظ درونی و بیرونی لنز، فیلتر مجهز به تکنولوژی اتوماتیک، انواع پیچ، کلیدهای تنظیم و…حداقل زمان مورد نیاز برای روشن کردن لنز ماسک اتوماتیک وابسته به دمای جوش و میزان تیرگی صفحه شیشه ای جوشکاری دارد این زمان در حدود ۱/۰ ثانیه است و حداکثر زمان مورد نیاز برای روشن کردن لنز ماسک در حدود ۹/۰ ثانیه می باشد در آمپرهای بالا این جوشکاری به طور ایده آل تنظیم می شود نکته مهمی که وجود دارد این است که بعد از جوشکاری نیز تابش نور وجود دارد.در ماسک های اتوماتیک قسمتی به نام تنظیم حساسیت وجود دارد و با تغییر ولوم حساسیت میزان حساسیت آن نسبت به نور محیط قابل تغییر است.

حالت lo با تغییرات حساسیت به نور کم می شود و برای جوشکاری در آمپرهای بالا در مکان های پرنور استفاده می شود. حالت HI میزان تغییرات با حساسیت به نور زیاد می باشد.و برای جوشکاری در آمپرهای پایین و محیط های تاریک مناسب می باشد.

جوشکاری با ماسک لنز ثابت و لنز متغیر

از ماسک لنز ثابت برای سبک خاصی از جوشکاری استفاده می شود. لنزهای مورد استفاده در این نوع از ماسک جوشکاری ثابت می باشند اکثر این نوع از ماسک ها دارای لنزهای معمولی در سطح ۱۰ هستند و نکته ای که در این نوع از ماسک ها وجود دارد این است که فیلتر تاریکی خودکار در این سبک از ماسک ها وجود ندارد.

بنابراین برای انواع قوس الکتریکی مناسب نمی باشند زیرا درجه تاریکی فیلتر صفحه شیشه ای ماسک  را نمی توان تنظیم کرد. اما به طور کلی این نوع ماسک ها در رده ماسک های مقرون به صرفه با قیمت مناسب قرار دارند و  بیشتر کاربرد آن در پروژه های جوشکاری کوچک و در پروژه های DIY می باشد. در جوشکاری با ماسک لنز متغیر همانطور که از اسم آن مشخص است لنز آن قابل تغییر است. این ماسک برای جوشکاری و سایر مشاغل حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این کلاه دیگر نیازی به تغییر کلاه در روش های مختلف جوشکاری نمی باشد صفحه شیشه ای این ماسک به طور اتوماتیک تیره می شود و از چشم های شما به طور کامل محافظت می کند.

ماسک سلول خورشیدی و ماسک باطری دار

این ماسک جوشکاری برای کار در فضای باز بسیار مناسب می باشد زیرا انرژی مورد نیاز خود را از خورشید تامین می کند. این ویژگی سبب برتری ماسک های سلول خورشیدی در مقابل سایر ماسک ها می باشد از این نوع ماسک می توان بدون نگرانی از بابت اتمام شارژ آن در پروژه های بزرگ استفاده کرد. ماسک های سلول خورشیدی نیازی به تعویض باتری ندارند و فقط کافی است قبل از استفاده به طور کامل شارژ شوند و بعد از آن به راحتی در تمام طول روز پاسخگوی یک جوشکار حرفه ای خواهند بود. ماسک های باطری دار نوعی از ماسک هایی هستند که با باتری کار میکنند نوع باطری این ماسک ها از جنس لیتیوم می باشد و باتری آن در هر فروشگاهی پیدا می شود این ماسک ها مجهز به کلید خودکار می باشند.

ماسک سلول خورشیدی و باطری دار

این نوع از ماسک ها در واقع نوعی از ماسک سلول خورشیدی هستند که مجهز به باطری می باشند. زمانی که انرژی خورشیدی کلاه پایان یافت باطری به کار می افتد تا ماسک کار خود را ادامه دهد این نوع از ماسک ها برای افرادی که تمایل به خرید باطری اضافی ندارند ولی می خواهند از سیستم تاریک خودکار استفاده کنند بسیار مناسب می باشند. به عنوان مثال زمانی که جوشکار در یک پروژه عظیم مشغول به کار است هوا تاریک شده است و انرژی خورشیدی ماسک هم رو به اتمام است می تواند با استفاده از باطری ماسک ایمنی به کار خود ادامه دهد.

 حفاظت از چشم ها در جوشکاری

در زمان جوشکاری حساس ترین قسمت بدن چشم ها می باشند که باید به طور کامل در برابر جرقه ها و قوس الکتریکی محافظت شوند از این رو باید از ماسک های ویژه ای که دارای فیلتر و صفحه شیشه ای محافظ در برابر جوشکاری هستند استفاده شود. تاکنون همگان تصور می کردند اگر میزان اشعه های مرئی کم باشد میزان اشعه های ماوراء بنفش و مادون قرمز نیز کم می باشند. معمولا از ماسک های آبی و قرمز برای کاهش شدت نور استفاده می شود که تا حدودی برای حفاظت از چشم موثر می باشند. روش های علمی وجود دارد که توسط آن نمره عینک جوشکاری به طور کامل مشخص می شود. این روش ها میزان محافظت از چشم در برابر اشعه های مختلف را نشان می دهد.

نکات مهم حفاظت از چشم ها

·       اگر پس از پایان جوشکاری و برداشتن عینک از روی چشمتان نقاط سفیدی در جلوی چشم خود مشاهده کردید باید از عینک با فیلتر تیره تر برای جوشکاری استفاده کنید.

·       اگر در هنگام جوشکاری نتوانستید شعله ی معمولی را از شعله ی اکسی اتیلن کربن تشخیص دهید نشان دهنده این است که فیلتر عینک شما زیاد از حد تیره می باشد

·       اگر در حین جوشکاری با عینک محافظ نتوانستید حوضچه مذاب را ببینید بهتر است که عینک خود را عوض کنید و از عینکی با فیلتر روشن تر استفاده کنید

·       شیشه محافظ جوشکاری که عرق نمی کند بسیار مناسب می باشد زیرا ضمن محافظت از چشم ها دید خوبی را برای جوشکار فراهم می کند.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *