اصول بازرسی چشمی در جوشکاری

📖 زمان مطالعه : ۳ دقیقه ⏲️

قطعا در فرآیند جوشکاری کوچکترین سهل انگاری ممکن است با  خسارات اقتصادی بالا همراه شود به خصوص اگر انواع عیوب جوش در اسکلت فلزی ساختمان یا جوشکاری زیر آب به وجود آید. از این رو بازرسی جوش باید قبل و در حین جوشکاری و بعد از جوشکاری انجام شود. یک بازرس جوش با بررسی کیفیت جوش و اطراف محیط جوشکاری به شناسایی انواع عیوب جوش می پردازد که در این بین به روش های مخرب و غیر مخرب انجام می شود. یکی از روش های غیر مخرب جوشکاری که هزینه کمتری در بر دارد بازرسی چشمی است که با استفاده از ذره بین، آینه، انواع وسایل چون بورسکوپ، سنجه انجام می شود.

بازرسی چشمی VT چیست؟

یکی از ساده ترین و ارزان ترین روشها برای بازرسی جوش روش چشمی است. با وجود انواع وسایل و روش های پیشرفته چون جریان گردابی یا روش فراصوتی هنوز استفاده از سیستم های حسی انسان برای پیدا کردن انواع عیوب جوش استفاده می شود. در این بین انسان ها با استفاده از انواع وسایل چون ذره بین، میکروسکوپ ها قادر به دیدن عیب جوش است. در واقع با تابش نور به سطح روی کار و قسمت جوش به راحتی می توان انواع ریختگی ها، فورج شده ها را مشاده کرد.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

اساس کار روش بازرسی چشمی

در این روش برای پیدا کردن عیب جوش کافیست که قطعات به وسیله نور کافی روشن شود تا با استفاده از چشم به صورت مستقیم آنها را پیدا کنید. البته خیلی مهم است که سطح روی کار کاملا تمیز باشد تا بتوانید به صورت دقیق عیوب درشت را با چشم ببینید.

اجزای بازرسی چشمی VT

در این روش غیر مخرب جوشکاری با استفاده از چشم، ذره بین، آندوسکوپ، میکروسکوپ، سنجه و… قابلیت تشخیص عیب جوش وجود دارد.

۱-چشم

چشم انسان به دلیل داشتن قدرت دید بالا به راحتی قابلیت تشخیص عیب جوش درشت را دارد. در واقع چشم انسان با دیدن نور و  طول موج های مختلف تغییر می کند از این رو با تابش نور به سطح قطعه و محل جوش به راحتی امکان تشخیص عیب جوش وجود دارد. البته این را باید در نظر گرفت که یک بازرس جوش با  برای پیدا کردن هر عیب جوش با چشم خود تنها دو ساعت می تواند کار کند در غیر این صورت چشمانش آسیب می بیند.

۲-ذره بین

به ساده ترین نوع میکروسکوپ گفته می شود که تنها یک لنز همگرا دارد. دقت داشته باشید که برای بازرسی چشمی قطعه های بزرگ به وسیله ذره بین باید از ذره بینی با قدرت بزرگنمایی بسیار زیاد لازم است.

۳-میکروسکوپ

برای اینکه تصویر قطعه فلز بزرگ نشان داده شود باید بتوانید آنرا تا حد امکان به لنزهای میکروسکوپ نزدیک کنید. شما به راحتی امکان مشاهده انواع ترک های ریز سطحی، حفرات و دیگر عیوب سطحی را با میکروسکوپ دارید.

۴-بورسکوپ

یکی دیگر از وسایل مورد نیاز در بازرسی چشمی جوش استفاده از بورسکوپ است که یک سیستم روشنایی دقیق دارد ک در آن مجموعه ای از منشورها و عدسی های صفحه ای وجود دارد.

۵-اندوسکوپ

این وسیله به بورسکوپ شبیه است با این تفاوت که سیستم نوری آن قوی تر از بورسکوپ  است. در واقع بزرگنمایی تصویر با این وسیله ده برابر است. در بازار انواع آندوسکوپ ها با قطرهای کمتر از ۱.۷ میلی متر و طول ۱۰۰ الی ۱۵۰۰ میلی متر وجود دارد.

۶-دیفرکتوسایت (دی­سایت)

برای بازرسی سریع انواع سازه های بزرگ از این روش استفاده می شود.

۷-سنجه

یک وسیله کاربردی در تست جوش استفاده از سنجه ها است که به راحتی بازرسی های زیر را انجام می دهد.

  • اندازه گیری ضخامت تا ۲۰ میلی متر و زاویه پخ جوش از صفر تا ۶۰ درجه
  • اندازه گیری جوش اضافی در گذر رو و عمق بریدگی کنار جوش
  • اندازه گیری گلویی جوش و ناهم ترازی

کاربردهای بازرسی چشمی

با استفاده از بازرسی چشم به راحتی می تواند انواع عیوب جوش را پیدا کرد.قطعا قبل از انجام هر کدام از روش های غیر مخرب جوشکاری چون تست فراصوتی، جریان گردابی و… باید اول از روش بازرسی چشمی استفاده شود چون هزینه اجرای آن خیلی کم است.

  • شرایط عمومی قطعه
  • از حضور یا عدم حضور لایه های اکسیدی یا محصولات خوردگی مطلع خواهید شد.
  • اطلاع از حضور انواع ترک های جوش و موقعیت آنها
  • شناسایی انواع تخلخل های سطحی، چاله های پر نشده، شکل خط جوش و جهت گیری احتمالی اتصال جوش
این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *