الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه

📖 زمان مطالعه : ۷ دقیقه ⏲️

ضرورت وجود الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه با سرعت بالا ، از این نظر است که این ورق  ها نسبت به قطعات فولادی دیگر سطح نازک تری دارند و حساسیت کار بالاتر خواهد بود. سرعت از این نظر مهم است که گرمای وارد شده در سطح، در صورت زیاد بودن می تواند منجر به ایجاد حفره روی سطح شود. در این مقاله به بررسی اطلاعاتی درباره  الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه خواهیم پرداخت تا آگاهی کافی را در این زمینه داشته باشید و فرآیند جوشکاری را با بهترین کیفیت انجام دهید.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه


یکی از روش های پرکاربرد و قدیمی در جوشکاری، استفاده از الکترودها است که معمولا به صورت دستی انجام می شود. الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه با سرعت بالا برای جلوگیری از کم شدن کیفیت جوش و از دست دادن انرژی لازم می باشد. هر چه سرعت جوش بالاتر باشد، بهتر است و تعداد قوس را نیز باید معقولانه انتخاب نمود. ورق های نازک نسبت به دیگر محصولاتی که جنسشان فولاد است، جوشکاری سخت تری خواهند داشت و اگر بخواهیم کیفیت درز یا نقطه جوش بالا باشد، باید تمامی نکات ذکر شده را رعایت کنید. اگر اصول جوشکاری در ورقه های نازک رعایت نشود، ورق بیش از اندازه داغ و در نتیجه ذوب خواهد شد. در انتخاب درست الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه تلاش کنید و در صورت نیاز به راهنمایی با شماره تماس های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان ما راهنمایی های لازم را ارائه دهند و پاسخگوی سوالات شما باشند.

الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه

ضخامت الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه

در انتخاب الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه باید دقت زیادی داشت . سایز الکترودهایی که برای جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرند، باید متوسط باشد. الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه ضخامت استانداردی باید داشته باشد  و حداکثر ۲.۵ میلی متر می تواند باشد. حدود استاندارد جریان نیز بین ده تا دویست آمپر باید لحاظ شود. کیفیت نقطه جوش رابطه مستقیمی با سرعت کار خواهد داشت، پس هر چه این سرعت بالاتر باشد کیفیت بهتری را خواهیم داشت. سایز متوسط الکترود سبب می شود درز جوش با کیفیتی در ورق های گالوانیزه ایجاد شود.

نحوه فعالیت الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه

با توجه به الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه، جریان مناسبی را باید انتخاب کرد  زیرا جریان برق اهمیت زیادی در فرآیند جوشکاری دارد و معمولا بین سی و ‌پنج تا چهل درجه سانتی گراد انتخاب می شود. بعد از انتخاب جریان مناسب باید الکترود را در جای مناسب خود بگذاریم  و برای شروع کردن فرآیند جوشکاری، قطعات و یا لبه هایی که قرار است متصل شوند را کنار هم می گذاریم. برای اینکه بتوانیم در هر بار که عمل جوش را انجام می دهیم، محل را از وجود سرباره و تراشه پاکسازی کنیم، از برس های مخصوصی باید استفاده کنیم. اگر در نقطه جوش متوجه تغییر رنگ شدید، باید بدانید که با توجه به کیفیت کار و تعداد دفعاتی است که جوش داده اید. برای اینکه گرمای فولاد به سطوح پایین برود و سطح محصول متحمل دمای بالا نشود، در زیر محلی که جوش داده می شود، قطعه ای مسی جایگذاری می گردد.

در این فرآیند بین الکترود و قطعه، قوسی که ایجاد می شود باعث عمل ذوب خواهد شد و اتصال را برقرار می کند . از جریان مستقیم یا متناوب در این فرآیند استفاده می شود. الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه ، هسته ای فلزی است که دارای پوششی با مواد مختلف می باشد. وقتی قسمتی از پوشش الکترود می سوزد، دودی حاصل می شود که این دود دو خاصیت مهم دارد. یکی محافظت جوشکار از تشعشعات مضر است که این کار را با جذب این تشعشعات انجام می دهد و دیگری این است که حوضچه مذاب را محافظت می کند. قسمت دیگری از پوشش الکترود نیز وارد حوضچه مذاب می شود و ناخالصی ها را جذب می کند و تا زمانی که سرد شود از فلز جوش محافظت می کند و این کار را در قالب سرباره انجام می دهد.
الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه-تصویر سوم

مشخصات الکترود ورق گالوانیزه


یکی از تجهیزات مهم جوشکاری، سیم فلزی روکش داری است که به آن الکترود می گویند. جنس الکترود جوشکاری ورق های گالوانیزه نیکل، فلز ضد زنگ، آلومینیوم و یا هر ترکیبی که کربن کمی دارد، می تواند باشد. روکش الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه نیز اکسید سدیم، آهک و آزبست می تواند باشد. عملکرد اصلی الکترود جوشکاری ورق های گالوانیزه این است که دو سطحی که از هم فاصله دارند را جوش می دهد و برای این منظور به پر کردن فاصله خالی می پردازد .

انواع الکترود و اهمیت آن


الکترود انواع مختلفی مثل انجماد سریع، انجماد پر شده، چسبان سریع و کم هیدروژن دارد و در فرآیندهای دستی از آن استفاده می شود. الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه  کاربردهای زیادی از جمله در صنایع ماشین سازی، اتصال فولادهای ضد زنگ مثل کروم، فولادهای کربنی و انواع آلیاژ دارد. انتخاب الکترود جوشکاری ورق های گالوانیزه با توجه به جنس قطعه خواهد بود تا بهترین نتیجه دریافت شود و مشکلی در حین جوشکاری رخ ندهد. در جوشکاری ورق های گالوانیزه باید مهارت داشت و باید این فرآیند را به صورت اصولی انجام داد و دقت شود به دلیل گرما این ورقه های نازک دچار سوراخ نشوند و در فرآیند جوشکاری مشکل رخ ندهد. وجود الکترود مناسب با سرعت بالا، کیفیت جوش را بالا می برد و مانع از اتلاف انرژی می گردد. از آنجا که قسمت رویی ورق و لوله گالوانیزه را فلز روی پوشانده است، حرارت دادن آن به دلیل انتشار بخار سمی خطرناک می باشد. از جمله راه حل های رفع این مشکل، حذف پوشش روی و یا انجام جوشکاری با شیب پانزده درجه خواهد بود. روش دیگر این است که فضایی را در نظر بگیرید که این بخار به راحتی از داخل لوله خارج شود. برای کاهش اثرات خطرناک، بهترین کار این است که سرعت کار را بالا ببرید که در اینجا انتخاب الکترود مناسب با سرعت بالا از اهمیت برخوردار است.

الکترودهای روکش دار در جوشکاری قوسی 


در جوشکاری دستی رایج ترین روش، استفاده از الکترودهای روکش دار است و همان شرایطی که در فولادهای بدون پوشش وجود دارد، برای این نوع جوشکاری نیز لازم می باشد. از آنجا که کاهش زاویه الکترود را به اندازه سی درجه خواهیم داشت و این الکترود باید فلز رویی که ذوب شده را دور از محل جوش با حرکات شلاقی به جلو و عقب، حرکت دهد سرعت جوشکاری ممکن است کاهش یابد. در واقع سرعت الکترود باید از حد معمول آهسته تر باشد و به صورت شلاقی باشد.

درصد مناسب مواد مختلف در الکترود 

الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه باید توانایی بخار کردن روی را از جلوی حوضچه جوش داشته باشد. هر چه مقدار سیلیسیم در الکترود کمتر باشد بهتر است چون در حضور این عنصر، نفوذ روی در آهن افزایش پیدا می‌کند. در اثر نفوذ روی ترک رخ می دهد و برای جلوگیری از این امر درصد سیلیسیم در الکترود بهتر است کمتر از ۰/۲ درصد باشد. هم چنین زیاد بودن سیلیکون الکترود نیز موجب نفوذ روی به فلز جوش می شود و ترک ایجاد می گردد از این رو مقدار مناسب سیلیکون در الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه باید از هشتاد و پنج صدم درصد بیشتر نشود. بخار شدن روی در زمان جوشکاری و خارج شدن از فلز جوش، رخ دادن ترک را کم می کند. انتخاب دستگاه جوش مناسب برای ورق گالوانیزه و الکترودی که با ضخامت قطعه متناسب باشد، اهمیت دارد.

نقش پوشش الکترود در جوشکاری 

پوشش الکترود جوشکاری ورق های گالوانیزه با توجه به این که از چه نوعی است، نقش های متفاوتی خواهد داشت. این پوشش گاز لازم را برای محافظت از حوضچه مذاب و قوس فراهم می آورد و کمک می کند که قوس الکتریکی پایداری داشته باشد. پوشش الکترود ترکیباتی را فراهم می کند تا ناخالصی ها و اکسیژن را جذب و خارج کند. این پوشش سرباره ای مناسب فراهم می کند تا از فلز جوش محافظت کند و کمک می کند که شکل گیری مناسبی داشته باشد. هم چنین برای اینکه خواص مکانیکی فلز جوش بهبود پیدا کند، عنصرهای آلیاژی مناسب را ایجاد می کند. سرعت بالای الکترود در فرآیند جوشکاری سبب می شود زمانی که فلز روی در زمان جوشکاری بخار می شود ، این بخار حاصله به سرعت خارج شود . این بخار علاوه بر مشکلات بهداشتی که دارد،  در جوش تخلخل ایجاد می کند که راهکارهای مختلفی برای حل این مشکل پیشنهاد شده است و یکی از آنها انتخاب الکترود با سرعت بالا می باشد.

مزیت های جوشکاری با الکترود 


جوشکاری با الکترود ها تجهیزات ساده ای دارد که هم ارزان هستند و هم قابل حمل می باشند. اگر قسمتی از سازه از لحاظ دسترسی محدودیت داشته باشد، این نوع جوشکاری بهترین انتخاب خواهد بود. طیف بزرگی از فولادهای  ساده و آلیاژی امکان جوشکاری با این روش را دارند، اما دقت کنید که این روش برای فلزات غیر فلزی نامناسب خواهد بود. در حین کار باید نکات امنیتی را رعایت کرد و از ماسک و دستکش های مخصوص جوشکاری استفاده نمود. دقت کنید در محیطی که جوشکاری انجام می دهید، مواد اشتعال زا وجود نداشته باشد.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *