دستگاه جوش دارای چه انواعی است؟

📖 زمان مطالعه : ۷ دقیقه ⏲️

مهمترین ابزار مورد نیاز در جوشکاری دستگاه جوش می باشد جوشکار با استفاده از این وسیله کلیه ی قطعات فلزی و غیر فلزی مورد استفاده در صنایع مختلف را به یکدیگر متصل می کند. دستگاه جوش هم برای ساخت قطعات و هم برای تعمیرات مورد استفاده قرار می گیرد. عملکرد دستگاه جوش به این ترتیب است که جریان برق خارج شده از دستگاه را به ابزاری به نام الکترود انتقال می دهد. وظیفه ی الکترود اتصال قطعات به یکدیگر است.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

دستگاه جوش

در جوشکاری میله ای به نام الکترود که دارای جنس های مختلفی اعم از آهک، سلولز، اکسید سدیم و… می باشد به وسیله ی قوس الکتریکی مشخص تحت حرارت قرار می گیرد و ذوب می شود به این ترتیب دو قطعه فلزی به یکدیگر متصل می شوند. جوشکاری به طور کل دارای انواع مختلفی است که عبارتند از: الکترود دستی، جوشکاری لیزری، جوشکاری زیر پودری، جوشکاری با سیم جوش. دستگاه جوش الکترود دستی خود به چهار قسمت تقسیم می شوند که عبارتند از:

·       ترانس های قدیمی که در گذشته استفاده می شدند؛ امروزه به دلیل وزن و حجم زیاد به تدریج از کاربرد آن ها در جوشکاری صرف نظر شده است و دستگاه های جوشکاری جدیدی جایگزین این وسیله شدند.

·       دستگاه جوش دارای دینام به نسبت ترانس های قدیمی جوش هایی با کیفیت بهتر دارند. این دستگاه ها نیز مانند تراس های قدیمی سنگین هستند به همین علت بعد از مدتی کاربرد خود را از دست دادند.

·       دستگاه جوش رکتیفایر که جریان DC را به AC تبدیل می کنند.

·       دستگاه جوش اینورتر که قادر است با هر دو جریان AC و DC کار کند.

دستگاه اینورتر

همان طور که گفته شد دستگاه های جوش دارای انواع مختلفی هستند. دستگاه جوش اینورتر چند سالی است که جایگاه ویژه ای در صنعت جوشکاری پیدا کرده است و روز به رو پیشرفت می کند دستگاه جوش اینورتر به نحوی طراحی شده است که با هر دو جریان برقی می تواند کار کند و از این نظر هیچ نگرانی وجود ندارد. تکنولوژی دستگاه جوش به صورتی طراحی شده است که کاملا متفاوت از دستگاه های دیگر است. نحوه رساندن انرژی لازم برای تولید حرارت به الکترود به صورتی می باشد که سبب کوچکتر شدن و کاهش حجم دستگاه جوش شده است. از این رو هزینه های ساخت و تولید دستگاه جوش اینورتر به میزان زیادی کاهش پیدا می کند. از دستگاه های جوشکاری برای صنایع مختلف استفاده می شود، برخی صنایعی که دستگاه جوش اینورتر و انواع دیگر دستگاه های جوشکاری از آن برای تولید قطعات استفاده می کنند عبارتند از: صنایع تولید اتومبیل، پتروشیمی، پروژه های ساختمانی، ساخت مترو، صنایع دریایی و… .

برتری دستگاه جوش اینورتر نسبت به سایر دستگاه ها

·       دستگاه اینورتر نسبت به سایر دستگاه های جوشکاری به علت تکنولوژی خاصی که دارد از لحاظ سایز کوچکتر است و وزن آن نسبت به نمونه های مشابه کمتر است.

·       دستگاه اینورتر بسیار انعطاف پذیر است به نحوی که قادر خواهید بود میزان جریان الکتریکی دستگاه را به راحتی کنترل کنید.

·       از آن جایی که می توانید میزان انرژی خارج شده از اینورتر را توسط ولوم دستگاه تنظیم کنید در نتیجه به هنگام جوشکاری قطعات به یکدیگر کیفیت کار به مراتب بالاتر خواهد بود

·       هر دستگاه جوشی برای تولید انرژی یک توان مشخصی دارند؛ دستگاه های قدیمی حدودا ۴۰ تا ۶۰ درصد توان برای تولید انرژی دارند. اما این توان برای دستگاه اینورتر ۸۰ تا ۹۰ درصد می باشد. توان بالای دستگاه اینورتر سبب کاهش میزان انرژی، هزینه ها و… می شود.

·       دستگاه اینورتر با سرعت بیشتری داغ می شود از این رو می توانید زودتر کار جوشکاری را آغاز کنید. در نتیجه سرعت انجام پروژه نیز بیشتر می شود.

·       با توجه به قیمت بالای دستگاه اینورتر شاید تصور کنید از لحاظ هزینه ها به صرفه نیست اما دستگاه اینورتر به علت مزایایی که دارد اعم از سرعت بالای کار، مصرف برق کمتر و… در دراز مدت بازدهی مالی بالایی دارد.

معایب دستگاه اینورتر

دستگاه های قدیمی جوش نوسانات زیادی دارند زیرا این دستگاه ها با آمپر ۲۵ ولت کار می کنند از این رو نوسانات ولتاژ در این دستگاه ها سبب قطعی دستگاه می شوند. اما دستگاه اینورتر با آمپر کمتر از ۲۲ ولت کار می کند از این رو دچار معضل نوسان برق نمی شود و کیفیت و سرعت جوشکاری بسیار بهتر از مدل های قدیمی می شود. یکی از ایرادات عمده دستگاه اینورتر این است که در پروژه های عملیاتی سنگین توانایی خود را از دست می دهد از این رو برای انجام پروژه های سنگین نیازمند انواعی از دستگاه اینورتر هستیم که بزرگتر هستند. یکی دیگر از ایرادات دستگاه اینورتر که در دراز مدت این ایراد پوشش داده شده و بازدهی اقتصادی بالایی هم دارد این است که در ابتدا هزینه زیادی برای خرید دستگاه اینورتر صرف می شود.

معرفی دستگاه جوشکاری ترانسفورماتور

یکی از ساده ترین انواع دستگاه های جوشکاری، دستگاه های ترانسفورماتوری می باشد. از این دستگاه به منظور افزایش یا کاهش ولتاژ در صورت لزوم استفاده می شود. از آن جایی که برای یک جوشکاری با کیفیت و سرعت بالا نیازمند ولتاژ پایین و جریان الکتریکی بالایی هستیم بیشتر از ترانسفورماتورهای کاهنده استفاده می شود. میزان ولتاژ تنظیم شده بر روی دستگاه کاهنده بین ۱۰ تا ۵۰ ولت قرار گرفته می شود. میزان و شدت جریان الکتریکی بین ۵۰ تا ۴۰۰ آمپر تنظیم می شود بدین ترتیب ترانسفورماتور کاهنده جریان AC را به جریانی با میزان و شدت بالا و ولتاژ پایین تبدیل می کند. به این ترتیب ایمنی دستگاه ترانسفورماتور افزایش پیدا می کند و خطر برق گرفتگی توسط ترانسفورماتور به میزان زیادی کاهش پیدا می کند. ساختمان ترانسفورماتور از دو سیم پیچ تشکیل شده است. زمانی که دستگاه به برق شهری متصل می شود جریان برق در مرحله ی اول وارد سیم پیچ اولیه می شود و مغناطیسی بر روی سیم پیچ به وجود می آید که تاثیرات خود را بر روی سیم پیچ ثانویه می گذارد این روند داخل دستگاه میزان شدت و ولتاژ را تغییر می دهد. نحوه ساخت ترانسفورماتور گاهی به صورت ساده و گاهی اوقات پیچیده است.

بررسی دستگاه جوشکاری رکتی فایر

دستگاه رکتیفایر مبدل هایی هستند که جریان متناوب را به جریان مستقیم تبدیل می کنند و به این ترتیب انرژی لازم برای جوشکاری فراهم می شود. این دستگاه برای جوشکاری نیاز به جریان برق سه فاز دارد به همین علت دارای فیش ویژه ای هستند که با سایر فیش ها کاملا متفاوت است .برای جوشکاری توسط این دستگاه از انواع الکترودهای مختلفی استفاده می شود و جوشکاری با این دستگاه دارای کیفیت بالایی می باشد.کاربرد اصلی دستگاه رکتی فایر در کارها و عملیات ساختمانی می باشد. یکی از ایرادات این دستگاه وزن بالای آن می باشد به همین علت جابه جایی این دستگاه بسیار مشکل است. قیمت دستگاه رکتی فایر نسبتا بالا است. زمانی که دسترسی به برق شهری امکان پذیر نیست رکتیفایر می تواند به راحتی در پروژه های جوشکاری به شما کمک کند.دستگاه رکتی فایر در دو مدل تولید می شود یک مدل آن نیم موج است که جریان الکتریکی موجود در دستگاه فقط از یک قطب آن خارج می شود. اما در مورد رکتیفایر موج کامل جریان الکتریکی از هر دو قطب آن خارج می شود. یکی از قطعات کاربردی در رکتی فایر دیودها می باشند.

دستگاه ژنراتور الکتریکی

ساختار کلی ژنراتور الکتریکی بر پایه ی دینام می باشد. دستگاه یک جریان مستقیم برای ایجاد حرارت و انرژی مناسب تولید می کند. کیفیت جوش این دستگاه بسیار مناسب است اما ایرادی که این دستگاه دارد سایز بزرگ و وزن سنگین آن است. علاوه بر آن هزینه های مربوط به کارهای تعمیراتی و نگهداری این دستگاه بسیار زیاد است از این رو نتوانست جایگاه خاصی را بین دستگاه های جوشکاری پیدا کند و خیلی زود دستگاه های جوش جدید جایگزین این دستگاه شدند. نوعی دیگر از دستگاه های جوش وجود دارد که با احتراق کار می کند و تفاوتی که با ژنراتور الکتریکی دارد مربوط می شود به سوختی که برای ژنراتور استفاده می شود. انرژی مورد نیاز این ژنراتور از بنزین و گازوئیل تامین می شود. به دلیل وزن سنگین و صدای زیاد این نوع از ژنراتور ها از آن ها برای عملیات ساختمانی استفاده نمی شود. برای دستگاه ژنراتور الکتریکی از هر جنس الکترودی می شود استفاده کرد.

تاثیر زاویه ی جوشکاری به نوع اینورتر انتخابی

با استفاده از دستگاه اینورتر می توانید انواع قطعات فلزی و غیر فلزی  را به یکدیگر متصل کنید.فلزاتی که به وسیله ی اینورتر جوشکاری می شوند عبارتند از: فولاد، هاردوکس، کروم، چدن، منگنز، آلومینیوم، برنج، طلا، مس و… زاویه ی دستگاه جوش تاثیر بسیاری در انتخاب نوع دستگاه جوشکاری دارد. جوشکاری بر روی سطوح صاف نسبت به سطوح زاویه دار کاملا متفاوت است. سرعت جریان داخل دستگاه و نوع مواد شیمیایی که برای جوشکاری ترکیب می شوند تاثیر مستقیمی بر زاویه ی قرارگیری وسیله ی جوشکاری دارد.

انواع دستگاه جوشکاری اینورتر

۱. جوشکاری میگ: این دستگاه جوشکاری با استفاده از گازهای بی اثر کار می کند از این نوع جوشکاری برای کارهای هنری، مجسمه سازی، قوس الکتریکی و… استفاده می شود.

۲.جوشکاری تیگ: این روش جوشکاری نیز با استفاده از گاز بی اثر و الکترود تنگستن کار می کند. این نوع جوشکاری بسیار دقیق است و بیشتر در صنایع خودروسازی و هواپیماسازی کاربرد دارد.

۳.جوشکاری نقطه ای: یک نوع تکنیک جوشکاری می باشد که توسط آن وقتی قطعات فلزی مقابل یکدیگر قرار می گیرند جوشکاری می شوند. جوشکاری نقطه ای بسیار پرکاربرد و ساده می باشد در اکثر صنایع از این روش جوشکاری استفاده می شود.

 

 

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *