آشنایی با انواع مختلف سیم و الکترود جوشکاری

📖 زمان مطالعه : ۷ دقیقه ⏲️

در این مقاله قصد داریم که به ارائه اطلاعاتی در مورد انواع سیم و الکترود جوشکاری بپردازیم، الکترود و سیم جوشکاری یکی از اجزای مهم و اساسی جوشکاری محسوب می شود که تصور انجام  برخی ازجوشکاری ها بدون آن ها ممکن نخواهد بود. در برخی از روش های جوشکاری، امکان اتصال دو قطعه از طریق حرارت مستقیم وجود ندارد به همین دلیل از یک قطعه الکترود  که به آن سیم جوشکاری و سیم جوش نیز گفته می شود برای اتصال استفاده می شود که در واقع  می توان گفت که سیم جوش و یا الکترود به مانند چسب عمل می کند و با پرکردن فضای بین دو قطعه آن ها را به یکدیگر متصل می کند. در صورتی که می خواهید در مورد انواع سیم و الکترود جوشکاری اطلاعات لازم را بدست آورید تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

 

سیم و الکترود جوشکاری چیست؟

در ابتدا بهتر است که پیش از پرداختن به انواع سیم و الکترود جوشکاری و معرفی آن ها، به تعریف این ابزار بپردازیم. الکترود جوشکاری که از آن به عنوان سیم جوشکاری و سیم جوش نیز یاد می شود مفتولی از نوع فلز و یا گرافیت است که توسط پوشش خاصی به اسم فلاکس، پوشانده شده است و جریان برق را از خود عبور می دهد و موجب ذوب شدن آن می شود که در نهایت کار اصلی خود یعنی اتصال دادن دو قطعه را انجام می دهد، پس از اتصال الکترود بسیار مستحکم می شود و در حقیقت یک ماده اتصال دائمی به حساب می آید. با توجه به تجهیزاتی که در جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرد، جنس سیم جوش به کار رفته نیز متفاوت خواهد بود.

سیم و الکترود جوشکاری و انواع آن ها

سیم و الکترود جوش کاری هر چند برای اتصال قطعات به کار برده  می شوند ولی در انواع مختلفی وجود دارند، انواع سیم و الکترود جوشکاری بر اساس موارد مختلفی از جمله جنس، شکل ظاهری، نوع پوشش، ساخت و ضخامت تقسیم بندی می شود که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

انواع سیم و الکترود جوشکاری بر اساس جنس

براساس نوع جنس و متریالی که در ساخت هسته سیم جوش به کار گرفته شده است، انواع سیم و الکترود جوشکاری به دو نوع تقسیم بندی می شود:

  • گروه آهنی مانند آهن
  • گروه غیرآهنی مانند مس، آلومینیوم و نیکل

انواع سیم و الکترود جوشکاری بر اساس شکل ظاهری

انواع سیم و الکترود جوشکاری با توجه به شکل ظاهری خود نیز دسته بندی می شود که به دو دسته کلی ذیل قابل تقسیم بندی هستند:

  • الکترودهای پوشش دار
  • الکترودهای بدون پوشش

الکترودهای نوع پوششی برای مصرف در جوش برق مورد استفاده قرار می گیرند و الکترودهایی که فاقد پوشش هستند در جوشکاری های دیگر از جمله آرگون و جوش کربن دی اکسید، مورد استفاده هستند.

الکترود بدون روکش

از انواع سیم و الکترود جوشکاری  الکترود بدون روکش بوده است، این نوع از الکترودها از دیرباز مورد استفاد بوده است و از اولین الکترودهای مورد استفاده در جوشکار محسوب می شود اما این الکترودهای جوشکاری با گذشت زمان و ابداع الکترودهای جدید مورد استفاده قرار نگرفتند، مهم ترین مشکل این نوع از الکترودها این بود که زمانی که برای جوشکاری از آن ها استفاده می شد قطعات متصل شده از طریق آن از ظاهر بسیار نامناسبی برخوردار بودند و علاوه بر آن یکی دیگر از مهم ترین مشکلات الکترودهای جوشکاری بدون روکش این بود که استحکام زیادی در برابر مواردی از جمله ضربه و یا تحمل اشیا سنگین نداشت.

انواع الکترود و سیم جوشکاری از لحاظ پوشش

  • الکترود جوشکاری با پوشش قلیایی: این نوع از الکترود ها توسط پوشش قلیایی احاطه شده است استفاده از این الکترودهای قلیایی در مسیر قطبیت دی سی مثبت است و در کل برای این منظور طراحی گردیده است. استفاده از این نوع الکترودها در تمامی موارد جوشکاری مشاهده می شود و کاربرد آن زیاد است در مقایسه با بقیه سیم جوش ها سرباره سبک تری دارد.
  • الکترود رتیلی: پوشش پایه ای در این سیم جوش ها از نوع رتیلی است و استفاده از آن برای هر دو قطبیت دی سی و ای سی متداول است. در صورتی که جوشکاری در شرایط سربالا، مستقیم و مایل انجام شود از این نوع سیم جوش استفاده می کنند. کاربرد این نوع سیم نیز در جوشکاری، زیاد است. از مهم ترین ویژگی هایی که این نوع سیم جوش دارد توانایی بالای آن در تحمل ترک گرم زیاد است و می توان با قوس های پایدار نیز ایجاد کرد.
  • الکترود با پوشش رتیلی پودر آهن: یکی دیگر از انواع سیم جوش است با توجه به نوع پوشش آن است که به عنوان سیم جوش اکسید سیلیس نیز شناخته می شود و از این نوع سیم جوش نیز در صنعت استفاده فراوانی می گردد.
  • الکترود جوشکاری  با پوشش سلولزی: در این نوع از الکترودها از پوشش سلولزی برای پوشش سیم جوش استفاده شده است،  به دلیل نوع سلولزی پوشش، حالت خشن ندارد، این نوع پوشش در صورتی که زیاد بمانند یا در محیط دارای رطوبت باشند به دلیل رطوبت گیر بودن، زود فاسد می شوند. برای جلوگیری از فاسد شدن در جعبه هایی قرار داده می شوند که رطوبت به داخل آن ها نفوذ نکند. از دیگر معایب پوشش سلولزی این است که نمی توان آن را خشک کرد با این وجود از خواص مکانیکی و نفوذپذیری بالایی برخوردار است و به منظور جوشکاری در سرازیر می توان آن را استفاده کرد.
  • الکترود جوشکاری با پوشش اسیدی: در این نوع از روکش های سیم جوشکاری از منگز  و سیلیکات آهن استفاده شده است. الکترودها با پوشش اسیدی دارای سرباره ضخیمی است که کاربرد زیادی در جوشکاری دارد. در صورتی که در ریخته گری عیب هایی وجود داشته باشد از این نوع سیم جوش استفاده می شود.

نقش روکش الکترود جوشکاری چیست ؟

روکش هایی که در انواع سیم و الکترود جوشکار به کار برده می شود کاربردها و استفاده های فراوانی دارد که می توانیم به موارد ذیل اشاره داشته باشیم:

  • نقش الکتریکی روکش ها: در بخش ، پوشش های سیم جوش، در قوس ثبات و پایداری ایجاد می کند، علاوه بر این ، پوشش ها و یا روکش های سیم جوشکاری، جریان الکتریکی را در قوس هدایت می کند.
  • نقش فیزیکی روکش: روکش های الکترودها نقش فیزیکی نیز دارند که در حین جوشکاری بسیار موثر و کاربردی می باشد و از تاثیرگذارترین موارد در جوشکاری است، از اهداف آن می توان به دسترسی عملیاتی به میزان ویسکوزیته روکش، سرعت خشک شدن بالای سرباره، کشش سطحی روکش، ایجاد ضخامت مناسب در سرباره اشاره داشت.
  • نقش متالوژیکی روکش سیم جوشکاری: روکش سیم های جوشکاری علاوه بر نقش الکتریکی و فیزیکی، نقش متالوژیکی نیز دارد. مهم ترین نقش آن در این مورد محافظت از قوس و مذاب است. از دیگر نقش های مهم آن می توانیم به مواردی از قبیل موارد ذیل اشاره داشته باشیم:
  • آلیاژ سازی
  •  افزایش راندمان
  • نرخ رسوب
  •  اکسیژن زدایی
  •  مواردی نظیر کاهش سرعت سرد شدن
  • و….

دسته بندی سیم  و الکترود جوشکاری از نظر ضخامت

انواع سیم و الکترود جوشکاری از لحاظ ضخامت و جنس مفتول نیز مورد دسته بندی قرا می گیرد، ضخامت الکترودها از مهم ترین مواردی است که در دسته بندی آن ها مورد توجه قرار می گیرد بر همین اساس الکترودها را به انواع الکترودهای ضخیم، خیلی ضخیم، نازک و متوسط دسته بندی می کنند.

دسته بندی سیم و الکترود جوشکاری بر اساس ساخت

یکی دیگر از روش های دسته بندی انواع سیم و الکترود جوشکاری بر اساس ساخت آن است که شامل موارد ذیل است:

  • سیم و الکترود جوشکاری شامل حداقل هیدروژن: در این نوع از سیم های جوشکاری، فلاکس هایی که به عنوان روکش هستند از کم ترین مقدار هیدروژن برخوردار هستند. استفاده از این الکترودهای جوشکاری برای فولادی پرکربن است و سیم جوش های E7018 و E7028 از مهم ترین و پر استفاده ترین سیم های جوش در این گروه هستند….
  • سیم جوشکاری چسبان: در ساخت آن از فلاکس سنگین به عنوان پوشش سیم جوش استفاده شده است و مهم ترین ویژگی آن این است که با سرعت، رسوب می کند از مهم ترین و پر استفاده ترین الکترودهای این نوع می توان به سیم جوش های E6027 و E6028 اشاره داشت.
  • سیم جوشکاری با سرعت بالای انجماد: یکی دیگر از انواع سیم جوش ها بر اساس ساخت است که از سه ویژگی خاص و ویژه برخوردار است از این نوع سیم جوشکاری می توان در ایجاد قوس های قوی استفاده کرده، به وجود آوردن سرباره حداقلی و مناسب بودن برای استفاده در محیط های مختلف از دیگر ویژگی های آن به حساب می آید ازمهم ترین انواع آن می توان به الکترود شماره E6010 اشاره داشت.
  • سیم جوشکاری انجماد پر شده: از مهم ترین انواع سیم جوش ها محسوب می شود و همانگونه که می توان از نام آن حدس زد، از فلاکسی سنگینی برخوردار است، از مهم ترین ویژگی سیم جوشکاری انجماد پرشده این است که هم می توان سرباره را خارج کرد و هم می توان دانه هایی ایجاد کرد که ترکیب یکنواختی داشته باشند. از جمله الکترودهای این گروه می توان به سیم های جوشکاری E7014، E6013 و E6012 اشاره داشت.
این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

2 دیدگاه برای “آشنایی با انواع مختلف سیم و الکترود جوشکاری

  1. Rasol گفته:

    سلام یه سوال داشتم E.6013 NEP 16
    این حروف و ارقام روی سیم جوش هس این یعنی نمره چنده ؟؟و بقیه رو هم بگین یاد بگیرم ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *