بریدگی کنار جوش چیست | weld undercut

📖 زمان مطالعه : ۶ دقیقه ⏲️

بریدگی کنار جوش یا به اصطلاح weld undercut یکی از مهمترین و شایع ترین مشکلات برای جوشکاران عزیزمان می باشد که می توان گفت هر جوشکاری به این مشکل برخورد کرده است. به ویژه کسانی که تازه وارد حوزه جوشکاری شده اند. مهمترین مشکلی که می تواند برای آنها مشکل ساز شود بریدگی کنار جوش می باشد، به همین جهت ما در این مقاله آموزشی تمامی راه ها و کار هایی را که باید انجام دهید و رعایت کنید تا دچار بریدگی کنار جوش نشوید را در این مقاله بیان خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید. اکثرا مواردی که باعث ایجاد بریدگی کنار جوش می شود به دلیل نقص در انجام کار می باشد یا مواد سازنده شما معیوب می باشد ولی موارد بسیار دیگری نیز وجود دارند که در این مقاله به همه این موارد اشاره خواهیم کرد.

بریدگی کنار جوش دقیقا چیست؟

قبل از اینکه به این مورد بپردازیم که چگونه می توان از ایجاد بریدگی کنار جوش جلوگیری کرد باید ابتدا بفهمیم منظور از این بریدگی دقیقا چیست و دقیقا به چه چیزی بریدگی کنار جوش می گویند. بریدگی کنار جوش که به اختصار undercutting نیز نامیده می شود به یک شیار گفته می شود که معمولا در پایه فلز و در نزدیکی پای جوش یا در کنار ریشه جوش ساخته می شود و این بریدگی دقیقا زمانی ایجاد می شود که فلز جوشی که زده می شود قادر به پر کردن ناحیه مورد نظر نباشد که خالی بودن آن ناحیه هرچند کوچک باعث می شود جوش قدرت خیلی کمی داشته باشد و باعث ایجاد ترک هایی در نواحی انگشتان جوش می شود.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

علل اصلی بریدگی کنار جوش چیست؟

به جرات می توانم بیان کرد که ۹۰ درصد علتی که باعث ایجاد این بریدگی می شود undercutting می باشد، آندر کاتینگ یکی از مهمترین علت هایی می باشد که باعث کاهش بسیار زیاد کیفیت جوش و در خلل آن باعث ایجاد بریدگی کنار جوش می شود، یکی از مهمترین علل آندر کاتینگ بریدگی با گرمای بیش از حد استاندارد می باشد که باعث می شود جوش کیفیت و مقاومت لازم را نداشته و باعث ایجاد آندر کاتینگ و بریدگی در جوش شود که حتما باید در هنگام ایجاد بریدگی به گرما توجه ویژه ایی داشته باشید.

یکی دیگر از دلایل مهم که باعث ایجاد بریدگی در جوش می شود زنگ زدگی می باشد. پس حتما قبل از انجام عملیات جوشکاری باید توجه کاملی به ابزار و مصالح مورد استفاده داشته باشید، همچنین یکی از علل اصلی ایجاد آندر کاتینگ که صد در صد مشکل جوشکار می باشد سرعت بسیار زیاد و جریان جوشکاری بسیار زیاد می باشد که برای رفع این مشکل باید جوشکار تمام دقت و تمرکز خود را به کار ببندد و با سرعت مناسب و جریان متوسط عملیات جوشکاری را انجام دهد تا جوشی کاملا خوب و بدون بریدگی و آندر کاتینگ داشته باشد، تا اینجا به علت های مهم ایجاد بریدگی کنار جوش اشاره کرده ایم، در ادامه راه های ایجاد جوش مناسب که باعث می شود عملیات جوشکاری شما به دور از بریدگی و اندر کاتینگ و یا هر مشکل دیگری باشد را برای شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

حرارت وارده ی مناسب

همانطور که در بخش بالا نیز اشاره کردم حرارت بیش از حد در جوشکاری باعث ایجاد بریدگی و آندر کاتینگ می شود و حتما باید نهایت دقت را در ورودی گرما داشته باشید، شاید بپرسید چرا گرمای زیاد باعث ایجاد بریدگی می شود و دلیل آن کاملا ساده است چرا که حرارت ورودی بیش از حد مخصوصا در نزدیکی و کنار نواحی لبه های آزاد می باشد که باعث ذوب شدن فلز اصلی یا حتی فلز قبلی می شود و راه جلوگیری از این مورد نیز کاملا ساده می باشد و باید جریان جوش را کاهش دهید تا جوش گرمای زیادی ندیده و باعث ایجاد جوش صحیح و بدون بریدگی شود.

زاویه ی صحیح و مناسب الکترود

یکی از علل کاملا شایع در خطا و خراب کردن عملیات جوش، زاویه ی جوش می باشد، زاویه جوش نامناسب می تواند باعث حرارت دیدن بیش از حد بخش های مختلف و ایجاد بریدگی شود، همچنین اگر زاویه ی جوش مناسب نباشد باعث می شود که جوش استحکام و قدرت کافی نداشته و پس از مدتی باعث از بین رفتن کلی جوش می شود، جوشکار باید کاملا حواسش جمع باشد و گرما را از لبه های آزاد به بخش هایی که طول و قطر بیشتری دارند و ضخیم تر است انتقال دهد در غیر این صورت حرارت بیش از حد دیدن لبه های آزاد یا منطقی که ضخامت زیادی ندارند باعث ایجاد بریدگی کنار جوش و undercutting می شود و حتی پس از مدتی جوش به طور کامل از هم جدا می شود.

سرعت حرکت متوسط

یکی دیگر از شایع ترین علت های بریدگی کنار جوش سرعت حرکت بیش از حد می باشد که به این مورد نیز در بخش بالا اشاره کردیم و علت آن نیز این مورد می باشد که وقتی سرعت جوشکاری بیشتر از حد متوسط باشد برخی از پایه های فلز به فلز مذاب تبدیل می شوند و به این علت که سریعا به حالت جامد تبدیل می شود برگرداندن آن به حالت قبلی بسیار سخت و در بسیاری از موارد اگر سرعت بسیار بالا باشد کاری غیر ممکن می باشد.

همان گونه که سرعت زیاد در عملیات جوشکاری کاملا اشتباه می باشد سرعت کند نیز به همان اندازه بد بوده و باز هم باعث ایجاد بریدگی می شود و باعث می شود فلز به صورت ذوب شده در بیاید، ایده آل ترین سرعت برای جوشکاری سرعت کاملا متوسط می باشد که باعث می شود همه اجزای قطعه به مقدار کافی گرما دیده و باعث ایجاد جوشی استاندارد و با کیفیت می شود.

موقعیت جوشکاری مناسب

یکی دیگر از علت های بریدگی در جوش که اکثریت جوشکاران نیز به آن توجهی ندارند موقعیت نامناسب و اشتباه قرارگیری جوشکار می باشد، در بسیاری از اوقات جوشکاری از زاویه ی افقی و عمودی بیش از حد باعث ایجاد بریدگی و حتی عملیات جوشکاری نامنظم می شود و به دلیل اینکه جوشکار در زاویه ی مناسبی قرار ندارد باعث می شود زوایا را نیز به طور اشتباهی تشخیص دهد که باعث می شود جوش درست در سر جای خودش قرار نگیرد و پس از مدتی کاملا جدا شود، جوشکار همیشه باید در زاویه ی صاف و روبرو قرار داشته باشد تا همه زوایا را بطور کامل و صحیح مشاهده و بسنجد و اقدام به عملیات جوشکاری نماید چرا که جوشکاری از زاویه ی مناسب باعث می شود جوشکار کمترین خطای ممکنه را در عملیات جوشکاری داشته باشد.

ولتاژ وارده ی مناسب

یکی از علت هایی که باعث ایجاد بریدگی کنار جوش می شود ولتاژ جوشکاری نامناسب می باشد و علت آن نیز این مورد است که وقتی ولـاز شما قوس بسیار بلند و طولانی داشته باشد ممکن است باعث ایجاد بریدگی در کار شما شود، شایان ذکر می باشد که این مورد همیشه اتفاق نمی افتند و ممکن می باشد با اینکه شما از ولتاژ بالا یا کمی استفاده نموده اید عملیات جوشکاری شما بدون بریدگی باشد ولی باید در عملیات جوشکاری همه چیز را در حالت استاندارد و مناسب استفاده نمود تا جوشی کاملا ایده آل و بدون هیچ گونه مشکلی داشته باشید.

چگونه بریدگی کنار جوش را درست کنیم؟

حالت های ایجاد بریدگی و راه های جلوگیری از آن را برای شما معرفی و آموزش داده ایم ولی اکنون می خواهیم بدانیم که اگر بعد از عملیات جوشکاری باز هم بریدگی جوش اتفاق افتاد چگونه می توانیم آن را درست کنیم و آیا این مشکل قابل حل می باشد یا خیر؟

باید عرض کنم که بله خوشبختانه برای درست کردن و ترمیم بریدگی کنار جوش راه هایی وجود دارد که برای شما بیان می نماییم. اگر به طور خلاصه برای شما توضیح دهم برای ترمیم یک بریدگی بهتر است که یک مهره را در محل بریدگی قرار دهید، لازم به ذکر است که این مهره باید در تمام طول بریدگی قرار بگیرد و نباید جای خالی در آن وجود داشته باشد. همچنین اگر عمق بریدگی شما کمتر از ۵ میلی متر باشد اینجا ما نیازی به برطرف کردن آن ندارید و نمی توان آن را مشکل بزرگی خطاب کرد.

جمع بندی

در این مقاله ما به صورت کامل عوامل ایجاد بریدگی و آندر کات را برای شما توضیح داده ایم و همچنین تمامی راه های مهم جلوگیری از ایجاد بریدگی را نیز به طور کامل برای شما شرح دادیم و همچنین در انتها نحوه ی ترمیم و درست کردن بریدگی کنار جوش را برای شما به طور کامل توضیح داده ایم، به طور کلی برای اینکه در عملیات جوشکاری به مشکل بریدگی کنار جوش و مشکل هایی از این قبیل روبرو نشوید باید همیشه از قطعاتی سالم و بدون زنگ زدگی استفاده نمایید و همیشه پارامتر هایی مثل دما و گرما، ولتاژ، زاویه ی مناسب و از همه مهم تر دقت و تمرکز کامل در عملیات جوشکاری را داشته باشید. هم چنین باید همیشه به یاد داشته باشید که مهمترین عاملی که باعث می شود یک عملیات جوشکاری به بهترین شکل ممکنه انجام شود خود جوشکار می باشد نه شرایط و موارد دیگر.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *