تفاوت سیم جوش و الکترود جوشکاری

📖 زمان مطالعه : ۴ دقیقه ⏲️

خیلی از افراد سیم جوش و سیم الکترود را یکی می دانند در صورتی که کاملا اشتباه است و هر کدام از آنها کاربرد و ظاهر متفاوتی دارند. سیم جوش یک سیم فلزی بدون روکش است که به منظور افزایش سرعت جوشکاری استفاده می شود و حتی از آن برای جوش دادن فلزات نازک و کثیف  استفاده می شود در صورتی که الکترود جوشکاری دارای دو سر است که یک سر آن فلز و دیگر روکش است که انواع آن در بازار موجود است. در واقع الکترود جوشکاری با استفاده از جریان برق و رسانا باعث جوش دادن دو قطعه فلز می شود که مزایای زیادی به همراه دارد و سیم جوش یکی از وسایل و لوازم ضروری جوشکاری است که برای اتصال قطعات فلزی و پر کردن فضای خالی استفاده می شود.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

الکترود چیست ؟

الکترود جوشکاری جزو وسایل جوشکاری است که یک رسانا است که شامل دو سر و یا دو قطب است. در واقع یک سر الکترود جوشکاری از فلز و نوعی سیم مسی و سر دیگر آن از مواد غیر فلزی تشکیل شده است. با اتصال الکترود جوشکاری به یک مدار الکتریکی و جریان برق می توان دو قطعه فلز را به هم جوش یا اتصال دارد. به منظور اتصال یا جوش دادن دو قطعه فلز از الکترود جوشکاری استفاده می شود که حتی به نام میل کاربیت و یا باری معروف است. در واقع این ابزار شامل یک مفتول فلزی با لایه ای از رفلکس است.

جنس الکترودها به طور کلی از موادی به مانند اکسید سدیم، آزبست، خاک رس، آهک و سلولز تشکیل شده است. این را هم فراموش نکنیم که خود الکترود نوعی سیم جوش است.

کاربردهای الکترود چیست ؟

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم از این وسیله برای جوش دادن قطعات فلزی و در صنعت جوشکاری استفاده می شود و حتی به منظور تعمیر وسایل فلزی، خط انتقال لوله کشی ها، احداث خط لوله و … استفاده می شود.

مزیت استفاده از الکترود جوشکاری

بالا بردن استحکام فلزات، آب بندی و همچنین عدم محدودیت ضخام و عدم جدا شدن دو قطعه تنها بخشی از مزایا استفاده از الکترود جوشکاری است که به صورت مفصل به آن خواهیم پرداخت.

۱- عدم جدا شدن دو قطعه فلزی :

با جوش دادن دو قطعه فلز به راحتی نمی توان آنها را از همدیگر جدا کرد.

۲- عدم محدودیت ضخامت :

به منظور جوش دادن و اتصال قطعات فلزی با الکترود جوشکاری محدودیتی در نوع و ضخامت فلز وجود ندارد بلکه با استفاده از الکترود مناسب می توانید جوشکاری را انجام دهید.

۳- آب بندی شدن قطعات جوشکاری شده :

۴-استحکام استاتیکی بیشتر :

۴- افزایش انعطاف پذیری در طراحی :

۵- مقرون به صرفه بودن :

شایان ذکر است که جوشکاری با الکترود کاملا مقرون به صرفه است و باعث کاهش هزینه جوشکاری می شود چونکه استحکام بالایی دارد از این رو بعدا نیازی به تعمیر نیست.

انواع مختلف الکترود جوشکاری

الکترودها به دسته های مختلفی از نظر نوع ماده و پوشش فلاکس تقسیم می شوند که شامل موارد زیر است.

انواع الکترود براساس جنس ماده

  1. مفتول های فولادی ضد زنگ
  2. مفتول های کربن پایین
  3. مفتول های نیکل دار
  4. مفتول های آلومینیومی

انواع اکترود جوشکاری براساس نوع روکش

این وسیله از لحاظ روکش فلاکس شامل دو نوع روکش دار و بدون روکش است. در واقع الکترودهای جوشکاری روکش دار خود به چند دسته سلولزی، قلیایی و یا بازی، اکسیدی، روتیلی و اسیدی تقسیم شده اند.

سیم جوش چیست ؟

یکی از انواع وسایل مصرفی در صنعت جوشکاری سیم جوش است که در واقع نوعی سیم فلزی است که برای اتصال فلزات مختلف استفاده می شود. به طور کلی تفاوت اصلی بین سیم جوش و الکترود جوشکاری در همین روکش و پوشش آنهاست. سیم جوش کاملا بدون روکش است  و به دو نوع آهنی و غیر آهنی تقسیم می شوند.

معرفی انواع سیم جوش ها

دو نوع فلزی و غیر فلزی برای سیم جوش وجود دارد و حتی به دو نوع توپر و توپودری تقسیم می شوند. این وسیله براساس نوع کاربرد و عملکرد به پنج دسته تقسیم می شوند.

  1. سیم جوش های CO2
  2. سیم جوش های میگ مگ
  3. سیم جوش های توپودری
  4. سیم جوش های زیر پودری
  5. سیم جوش های تیگ

کاربرد های سیم جوش

یکی از وسایل شغل جوشکاری که به منظور اتصال فلزات و پر کردن فضای خالی استفاده می شود سیم جوش است که علاوه بر این برای اتصال صفحات فلزی نازک، فلزی کثیف و… استفاده می شود.

مزیت استفاده از سیم جوش

کم شدن عیب جوش، افزایش سرعت در جوشکاری و همچنین مراقبت از سیم جوش و …. جزو مزایای سیم جوش هستند.

۱- کاهش عیب های جوشکاری

با استفاده از سیم جوش عیب جوش در این شغل کاهش می یابد و به حداقل خود می رسد.

۲- افزایش سرعت جوشکاری :

مهمترین کاربرد سیم جوش افزایش سرعت در جوشکاری است و دلیل اصلی آن بالا بودن نرخ رسوب سیم است.

الکترود یا سیم جوش؟ کدامیک؟

این سوال را به راحتی نمی توان جواب داد چون هر کدام کاربرد خاص خود را دارند و نوع استفاده از الکترود یا سیم جوش به عوامل مختلفی از جمله قطعه مورد نظر و نوع استفاده از آن بستگی دارد.

خرید سیم جوش و الکترود جوشکاری در اورین الکتریک

برای خرید سیم جوش و الکترود جوش به قیمت پایین و با کیفیت بالا به صورت مستقیم از کارخانه اورین الکتریک خرید کنید.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *