جوشکاری در ساختمان‌های فولادی

📖 زمان مطالعه : ۶ دقیقه ⏲️

جوشکاری سازه فولادی یک نوع جوشکاری است که در ساخت و ساز های ساختمانی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و با توجه به اهمیت استحکام ساخت و ساز ها، چه در ایران و چه در جهان این نوع جوشکاری دارای قوانین خاصی است تا از استحکام بالایی برخوردار باشد. از این رو در ادامه این مقاله سعی کردیم به مسائلی پیرامون این نوع جوشکاری سازه فولادی بپردازیم.

اهمیت جوشکاری سازه های فولادی

در کشور ایران استفاده از جوشکاری سازه فولادی در ساختمان ها امری بسیار رایج و معمول است. با توجه به این موضوع که در ایران و جهان استفاده از جوشکاری و جوش در ساختن اسکلت های فولادی ساختمانی نقش مهمی دارد شناخت مسائل مربوط به جوش امری بسیار مهم است مخصوصا در ساخت ساختمان های بسیار بلند و با طبقات زیاد که احتمال بروز مشکلات بر اثر زلزله و حوادث بیشتر است.

این نکته واضح و مبرهن است که جوشکاری سازه فولادی یکی از عوامل مهم در ساخت و توسعه ساختمان سازی و پروژه های عمرانی است پس این نکته بسیار واضح است که بروز اشتباه و اجرای غیر اصولی آن باعث بروز خسارت های شدید و جبران ناپذیری هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ اجتماعی می شود. در ادامه سعی کردیم طبق آیین نامه جوشکاری سازه فولادی در ساختمان های ایران مطالبی را برای شما عزیزان بازگو کنیم که بیشتر در زمینه جوشکاری قوس فلزی دستی است و این نوع جوشکاری متداول ترین جوشکاری در ساختمان های فولادی است.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

قوانین کلی در جوشکاری سازه فولادی

جوشکاری سازه فولادی هم مانند همه کارها ضوابط مخصوص به خود را دارد. از ضوابط این حرفه این است که طبق جدول سوم مشخصات و اطلاعات فلز الکترود و مشخصات روکش یا پودر مشخص شده است وطبق جدول چهارم و پنجم استفاده از جوش سازگار الزامی است. نکته دیگر اینکه میزان تراز مقاومتی مورد نیاز برای الکترود که در جوش شیاری نیاز است هم در جدول چهار و پنج آورده شده است. بعد از خارج کردن الکترود ها از بسته بندی باید حتما از محافظت خوبی برخوردار باشند تا خواص آنها تغییر نکند.

ناگفته نماند که طبق جدول دوم در فولادهای ضد زنگ در حالت بدون رنگ باید از الکترود ضد زنگ مطابق با فلز پایه استفاده شود و همچنین اگر از جوش های چند عبوره استفاده شد برای جوش های اولیه و یا داخلی این امکان را دارید که مطابق جدول سوم از الکترود معمولی استفاده کنید ولی حتما باید دو لایه آخر  و همچنین لبه ها از الکترود ضد زنگ استفاده شود. قانون های دیگری هم درباره حرارت و پیش گرمایش عبور های اولیه و میانی وجود دارد. این قانون ها برای جلوگیری از ایجاد ترک گفته شده است که طبق جدول دوم میزان گرمایش و حرارت های میانی باید مقدار مشخصی باشد که این میزان حرارت در فولاد هایی از نوع های متفاوت بر مبنای مقاومت فولاد بزرگتر است. درباره حرارت القایی جوشکاری هم قانون هایی وجود دارد که در این جا از آوردن آنها خودداری کردیم.

جوشکاری در ساختمان های فولادی

جوشکاری سازه فولادی به این معناست که بین دو یا چند تکه فلز که حداقل یکی از این فلز ها به واسطه حرارت حالت خمیری و مذاب پیدا می کنند اتصال برقرار کنیم. این جوشکاری را می توان بدون هیچ فشاری و یا با به وجود آوردن فشار بیرونی انجام داد که از رایج ترین این نوع جوش ها جوش ذوبی است که در این نوع جوشکاری ها قسمت ذوب شده بعد از جوشکاری با منجمد شدن آن قسمت بدست می آید. فلز پایه و مبنا هم در اثر یک تحول قرار می گیرد که منوط به عواملی از جمله فاصله آن قسمت تا محل اتصال، میزان دمای جوشکاری، تواتر سرد و گرم شدن، نوع فلز مصرفی و … است.

ناگفته نماند که تحول و تغییر فلز مبنا و فلز ذوب شده نتایج زیر را منجر شود. اول از همه تغییر در مشخصات ظاهری و مکانیکی فلز، دوم بالا بردن شکنندگی جوش در حرارت های پایین و یا نامتعارف، بالا بردن حساسیت فلز در مقابل شکنندگی و یا ترک خوردن، به وجود آوردن حباب هوا در جوش، کم شدن مقاومت فلز در برابر زنگ زدگی و خورده شدن. در تمام این موارد ذکر شده میزان و شدت آن به نوع جوشی و یا روش زدن آن جوش بستگی دارد.

جوشکاری به وسیله انرژی برق

انجام جوشکاری به وسیله انرژی برق به دو نوع کاملا مجزا تقسیم می شود. نوع اول جوش قوس الکتریکی و نوع دوم جوش مقاومتی. در نوع اول که جوش قوس الکتریکی نام داشت هم از روش های متعددی مثل جوش قوس الکتریکی به وسیله فولاد روکش دار استفاده می کند که به روش دستی هم معروف است. روش بعدی جوش قوس الکتریکی به وسیله الکترود گرافیکی است، روش بعدی هم همین جوش به وسیله زیر حفاظ های گازی احیا کننده انجام می شود. یک روش دیگر هم وجود دارد که در تن جوش قوس الکتریکی به وسیله الکترود های فولادی و بدون روکش انجام می شود.

در کل بیان عبارت جوش قوس الکتریکی به وسیله الکترود فولادی یعنی نگهداری و ایجاد قوس الکتریکی در بین الکترود های فولادی و همچنین تکه هایی که باید به یکدیگر جوش بخورد. حرارت به وجود آمده از این قوس باعث آن شده است که الکترود و لبه های قطعات ذوب شده و به همدیگر متصل شود.

انواع برش در جوشکاری سازه فولادی

در جوشکاری سازه فولادی چند نوع برش وجود دارد که در این قسمت به آنها اشاره می کنیم. اولین نوع برش، برش به وسیله قیچی است که این روش برای تکه هایی که به وسیله جوش به یکدیگر متصل می شوند با توجه به نکاتی قابل انجام است. در این روش برای تکه هایی با ضخامت نهایت ۱۰ میلی متر قابل انجام است به شرطی که سطح کار کاملا تمیز و عاری از کثیفی باشد. در تکه هایی با اندازه ضخامت بالای ۱۶ میلی متر باید از روش دیگری با نام ماشین کاری از روی سطح و یا سنگ زدن استفاده کرد.

روش دیگری که برای برش وجود دارد برش با شعله است که این روش در صورتی مجاز است که سطح بریده شده را تبدیل به یک سطح صاف و تمیز و سنگ زده کنیم. البته باید بگوییم که اگر این برش انجام شده به وسیله ماشین آلات خودکار و یا نیمه خودکار انجام شود نیازی به سنگ زدن وجود ندارد. این در صورتی است که اگر در سطح برآمدگی و ناهمواری وجود داشت باید حتما صاف شود. مزیتی که این روش دارد این است که معایب داخلی که در فلز وجود دارد از جمله تا خوردگی و یا وجود ناخالصی و… خود را نشان می دهد ولی نکته دیگر  این است که اگر طول برش زده شده زیاد باشد این قطعه گرم می شود و باعث تغییر شکل در آن می شود.

 روش آماده کردن درزها در جوشکاری سازه فولادی

در جوشکاری در سازه های فولادی باید درز ها را اماده سازی کرد. در این روش می توان این درز ها را به وسیله یک کمک شعله و یا ماشین ابزار آماده کرد. در این حالت باید تمام شرایط که برای برش به وسیله شعله رعایت شد رعایت شود و اگر استفاده از این روش مقدور نبود باید برای آماده کردن این درز ها از وسیله های مخصوصی که به وسیله هوایی فشرده کار انجام می دهند استفاده کنید و همچنین در آخر کار سنگ زده و صاف کنید. البته باید بگوییم که در این وسیله ایراداتی هم وجود دارد و آن این است که اغلب باعث به وجود آمدن ترک های خیلی ریز می شود و ایمنی جوشکاری سازه فولادی را پایین می آورد. هر چه سنگ زدن بزرگ باشد ترک های ریز بیشتری ایجاد می شود.

شرایط محیطی در زمان جوشکاری سازه فولادی

درباره شرایط محیطی جوشکاری سازه فولادی باید بگوییم نباید درجه حرارت جوشکاری کمتر از منفی پنج درجه سانتی گراد  باشد و اگر انجام شد باید مراقبت های ویژه انجام دهند. در جوشکاری برای ورق هایی که ضخامت آنها کمتر ۴۰ درجه باشد می توان از درجه حرارت صفر و منفی پنج استفاده کرد. در جوشکاری قبل از شروع کار باید از اطراف درز تا اندازه ۴e به اندازه حرارت دست گرم کنید و این میزان حرارت را حفظ کنید. در زمانی که ضخامت ورق  از ۴۰ میلیمتر بیشتر باشد نباید درجه حرارت آنها از ۱۰سانتی متر کمتر شد.

عملیات بعد از اتمام جوشکاری

بعد از انجام جوشکاری سازه فولادی باید از عملیات هایی استفاده کنید که در ادامه برای شما شرح می دهیم. اول از همه اصلاح حرارتی نیاز است. این مورد برای کارهایی استفاده می شود که از دقت بالا برخوردار است و باید در انتهای کار تنش گیری کرد. مورد بعدی اصلاح کردن قطعات مشکل دار به کمک گرم کردن است و مورد بعدی چکش کاری و رنگ کردن جوش درز ها است.

 درجه بندی انواع جوشکاری

در جوشکاری سازه فولادی درجه بندی صورت گرفته است که در این قسمت قصد داریم به این درجه بندی بپردازیم‌. اول از همه کنترل میزان جوش پذیری در فلز مبنا است. مورد بعدی کنترل میزان تناسب درز ها با خودکار است. نکته دیگری که به ان اشاره می کنیم این است که مطالعه درباره مصالح و یا لوازم جوشکاری سازه فولادی صورت پذیرد. فرد باید از نظر مهارت ماهر باشد و همچنین ابعاد و اندازه ها را درست بزند و همچنین بتواند کیفیت را کنترل و مدیریت کند.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *