جوشکاری قوسی با مفتول تو پودری

📖 زمان مطالعه : ۷ دقیقه ⏲️

ذوب و اتصال در جوشکاری قوسی با مفتول تو‌پودری، حاصل از حرارت قوسی خواهد بود که بین فلز پایه و ماده مصرفی که سیم جوش دارای پودر است، می باشد. دودی که از سوختن پودر جوش ایجاد می شود از حوضچه مذاب محافظت می کند. ممکن است گاز با منبع خارجی این محافظت را انجام دهد. در این مقاله به بررسی اطلاعاتی درباره جوشکاری قوسی با مفتول تو‌پودری خواهیم پرداخت تا آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهید.

جوشکاری قوسی با مفتول تو‌پودری

در جوشکاری قوسی با مفتول تو‌پودری اگر دودی که از سوختن پودر جوش حاصل می شود از حوضچه مذاب محافظت کند، به آن فرآیند خود محافظ می گویند ولی اگر  گاز با منبع خارجی این کار را انجام دهد، آن را فرآیند گاز محافظ می نامند. در این روش حداقل سطحی که اتوماسیون می تواند داشته باشد، نیمه خودکار است که همانند جوشکاری GMAW خواهد بود اما در جوشکاری قوسی با مفتول تو‌پودری این امکان وجود دارد که حداقل سطح اتوماسیون خودکار یا رباتیک شود. این جوشکاری اتوماتیک و یا نیمه اتوماتیک می باشد.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

در این جوشکاری ما نیاز داریم که به طور مداوم از الکترودهایی استفاده کنیم که حاوی پودر می باشند. ولتاژ و جریان برق برای جوشکاری قوسی با مفتول تو‌پودری باید ثابت باشند. برای محافظت از اتمسفر گاهی از خود پودر که به آن فلوکس نیز می گویند، استفاده می کنند که ضمن اینکه از گاز محافظت می کند از گدازه های مایع جوشکاری نیز محافظت به عمل می آورد. جوشکاری قوسی با مفتول تو‌پودری در ساخت و سازها کاربرد زیادی دارد زیرا هم سرعت بالایی دارد و هم حمل آن آسان است. جوشکاری قوسی با مفتول تو‌پودری یا FCAW را جایگزین جوشکاری قوس الکتریکی روی الکترود پوشش دار کرده اند.

مزیت های جوشکاری قوسی با مفتول تو‌پودری

جوشکاری قوسی با مفتول توپودری مزیت هایی دارد که سبب شده است کاربرد آن زیاد شود. در جوشکاری قوسی با مفتول تو‌پودری برای جایگزین کردن الکترود نیازی نیست که فرآیند جوشکاری متوقف شود که در جوشکاری الکترود دستی اینطور نخواهد بود. این جوشکاری نسبت به جوشکاری الکترود دستی سرعت بالاتری دارد و نرخ رسوب آن بیشتر می باشد. حالت خود محافظ جوشکاری قوسی با مفتول تو‌پودری در برابر باد نسبت به جوشکاری GMAW حساسیت کمتری دارد.

در فرآیندهای جوشکاری همه جهته از این نوع جوشکاری می توان استفاده نمود و در آلیاژهایی که مقدار نیکل آن زیاد است این جوشکاری را می توان انجام داد. آن دسته از استیل هایی که آلیاژ کمی دارند نیز با این روش متصل خواهند شد. اگر سرعت انجام کار در پروژه ای مهم باشد، جوشکاری قوسی با مفتول تو‌پودری بهترین انتخاب خواهد بود. در مقایسه با دیگر روش های جوشکاری نیاز به مهارت و تخصص بالا ندارد و جا به جا کردن آن از آنجا که تجهیزات کمی دارد، آسان می باشد. در جوشکاری قوسی با مفتول تو‌پودری نیازی نیست که به تمیز کردن اولیه مواد بپردازید.

محدودیت های جوشکاری قوسی با مفتول تو‌پودری

جوشکاری قوسی با مفتول توپودری مانند هر جوشکاری دیگری ممکن است با شکستن جوش و یا اتصال ناقص مواد رو به رو شود . تجهیزاتی که برای جوشکاری قوسی با مفتول تو پودری استفاده می شوند گران و پیچیده می باشند. اگر از نوع گاز محافظ در این عملیات استفاده شود تهویه مناسب شرط لازم خواهد بود. در پایان کار و یا زمانی که نیاز به جوشکاری مجدد می باشد نیاز است که سرباره برداشته شود. نسبت به جوشکاری SMAW مواد فیلر گران تری دارد که تعویض سخت تری دارند و باید زمان زیادی صرف آن کرد.

انواع جوشکاری قوسی با سیم تو‌پودری 

تقسیم بندی جوشکاری قوسی با سیم تو‌پودری  بر اساس گاز محافظ خواهد بود که در نوع اول این گاز وجود ندارد و به دلیل پودر جوشی که داخل الکترودهای مصرفی وجود دارد به این گاز نیازی نخواهد  داشت. علاوه بر پودر جوش در داخل هسته الکترود، مواد دیگری نیز وجود دارد طوری که در برابر حرارت بالای جوشکاری اقدام به تولید گاز محافظ می کنند تا از قوس الکتریکی محافظت شود. از آنجا که این نوع جوشکاری در مواد پایه نفوذ خوبی انجام می دهد جوشکاری جذابی خواهد بود. یک ایراد در این روش وجود دارد و‌ آن این است که امکان تولید دود سمی در حین انجام وجود دارد و با وجود آن تماشای حوضچه مذاب سخت خواهد بود. الکترود مناسب را برای این کار باید انتخاب کنید تا ویژگی های حرکتی و مکانیکی مناسبی ارائه گردد.
نوع دوم جوشکاری با استفاده از گاز محافظ است که منبع خارجی آن را تامین می کند.  جوشکاری دو محافظ نامی غیر رسمی است که به این نوع جوشکاری داده می شود. جوشکاری استیل اولین موردی بوده که این مدل جوشکاری برای آن در نظر گرفته شده بود. برخی این جوشکاری را ترکیبی از GMAW و FCAW می دانند، زیرا هم گاز محافظ و هم الکترود توپودری دارد. گازهایی که در این مدل جوشکاری استفاده می شوند کربن دی اکسید یا آرگون-کربن دی اکسید  خواهد بود. آرگون به میزان هفتاد و پنج درصد و دی اکسید کربن به اندازه بیست و پنج درصد رایج ترین ترکیب آن است. 

تجهیزات FCAW

برای جوشکاری FCAW تجهیزاتی مورد نیاز است که شامل منبع برق با یک خوراننده سیم جوش، سیم انتقال برق، تفنگ و سیستم کابل، درپوش کاری و گیره می باشد. اگر هسته جریان گاز محافظ داشته باشد نیاز به مقررات گاز محافظ خواهیم داشت و همراه با لوله اندازه گیری جریان لازم خواهد بود. ولتاژ ثابت عملکرد خوبی را برای جوشکاری فراهم می کند. الکترود به صورت مکانیکی توسط تغذیه کنند به سیم جوش و به وسیله تفنگ کشیده می شود. در این لحظه با تحویل سیم الکترود توسط تغذیه کننده، جریان گاز محافظ را خواهیم داشت  و انرژی توسط منبع تغذیه برق ایجاد می گردد. الکترود در کلیه حالت و تحت این شرایط ایجاد شده گرم خواهد بود.

تفاوت جوشکاری FCAW با جوشکاری MIG/MAG

یکی از انواع جوشکاری MIG/MAG جوشکاری قوسی با سیم توپودری می باشد و علاوه بر تفاوت های پایه ای، شباهت های بسیاری بین آنها وجود دارد. آلیاژها های مختلف در جوشکاری قوسی با سیم تو‌پودری برخورد منعطف تری نسبت به جوشکاری میگ دارند و پایداری بیشتری در قوس الکتریکی آن شاهد خواهیم بود . در الکترودهای  جوشکاری قوسی با سیم تو پودری  حفره توخالی وجود دارد که آن را از پودر پر کرده اند. تامین گاز محافظ این جوشکاری از هسته پودری آن خواهد بود . این خصوصیت سبب می شود در شرایطی که وزش باد شدید داریم، در بیرون از ساختمان جوشکاری را بتوانیم انجام دهیم. از آنجا که محافظت اطراف جوش در جوشکاری میگ با استفاده از بطری گاز خواهد بود مناسب جوشکاری های بیرون از ساختمان نیست. 

سرعت جوشکاری FCAW

سریع ترین جوشکاری دستی، جوشکاری قوسی با مفتول تو‌پودری خواهد بود و میزان آن در هر ساعت با توجه به جوشکاری میگ بسیار زیاد می باشد. در جوشکاری MIG در هر ساعت می توان ۵ تا ۸ پوند جوشکاری انجام داد که این میزان برای  جوشکاری قوسی با مفتول تو‌پودری در هر ساعت بیس و پنج پوند خواهد بود. در صنعت کشتی سازی از جوشکاری FCAW استفاده می شود. کشتی دارای صفحات خیلی بزرگی است و به جوشکاری زیادی احتیاج دارد  از این رو از  جوشکاری قوسی با مفتول تو‌پودری استفاده می کنند تا جوش های سریع و در عین حال با کیفیت داشته باشند. شرایط جوی تاثیری در این جوشکاری نخواهد داشت.

کاربرد جوشکاری قوسی با سیم تو‌پودری 

از جوشکاری قوسی با مفتول توپودری برای جوش دادن قطعات کربن استیل، استیل های ضد زنگ، چدن و آلیاژهای نیکل استفاده می شود. این جوشکاری برای فلزات غیر آهنی مثل آلومینیوم کاربرد نخواهد داشت. الکترودی که در این جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرد، همانند جوشکاری میگ است و‌ تنها فرقی که دارد این است که الکترودهای توپودری توخالی می باشند و‌ درونشان پودر ریخته شده است. سایزبندی استانداردی برای الکترودها وجود دارد و برای تقسیم بندی آنها کدگذاری انجام شده است. در صورت نیاز به راهنمایی در زمینه خرید تجهیزات و دستگاه های جوش با شماره تماس های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید و اطلاعات لازم را کارشناسان مجموعه دریافت نمایید.

نحوه انجام جوشکاری قوسی با سیم تو‌پودری

برای جوشکاری قوسی با سیم توپودری نیاز به ۳ مولفه داریم که شامل مواد فیلر، الکتریسیته و یک نوع محافظ در مقابل جریان هوا می باشد. فرآیند آن شامل استفاده مداوم از الکترود خواهد بود و با آغاز ذوب شدن الکترود، ذوب شدن قطعه کاری را نیز خواهیم داشت. این گونه حوضچه جوش به وجود می آید و به ذوب هسته پودری در همان زمان خواهد پرداخت و در نهایت منجر به ایجاد محافظی در برابر جریان هوا خواهد شد. ولتاژ این فرآیند ثابت است و آمپراژ تغییراتی با توجه به سرعت تغذیه سیم خواهد داشت. افزایش سرعت منجر به تولید بیشتر گرما و  آمپراژ خواهد شد. این جوشکاری بیشتر از نوع نیمه اتوماتیک است که تفنگ جوش که در دست جوشکار خواهد بود،  باعث کنترل سرعت خواهد شد. در نوع اتوماتیک ماشین به کنترل عملیات خواهد پرداخت.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *