جوشکاری لوله گاز به چه صورت است؟

📖 زمان مطالعه : ۳ دقیقه ⏲️

امروزه علاوه بر مناطق شهری خیلی از روستاها از نعمت گاز برخوردار هستند و به همین منظور برای بهره مند شدن از گاز شهری و روشن کردن گاز، بخاری و حتی آبگرمکن دیواری در ابتدا باید لوله کشی گاز ساختمان انجام شده  باشد. در واقع یکی از مشاغل مرتبط به شغل جوشکاری مربوط به جوشکاری لوله گاز است که همیشه وجود دارد اما نیاز به دقت و مهارت تخصصی دارد در غیر این صورت نشتی گاز  و رعایت نکردن یک سری اصول می تواند باعث ایجاد خسارات جانی شود. علاوه بر نیاز به مهارت کافی در جوشکاری لوله گاز حتما باید دستگاه جوش و الکترود مناسب استفاده کنید و قبل از جوش زدن دو سر لوله حتما مواد زائد روی آنها را پاک کنید و گل جوش روی محل اتصال را از بین ببرید و تست کنید تا هیچ گونه نشتی نداشته باشد.

انواع روش های جوشکاری لوله گاز

لوله گاز در قطرهای مختلف وجود دارد که برای ساختمان ها قطر کمتر و برای لوله های گاز بین شهری با قطرهای بزرگ است از این رو لوله کشی گاز شهری با لوله کشی گاز بیرون شهری کاملا متفاوت است. در جوشکاری لوله های گاز از روش قوس الکتریکی استفاده می شود که با وارد کردن گرما به دو سر لوله و ذوب کردن آن قسمت باعث اتصال لوله ها به همدیگر می شود. در واقع در روش جوشکاری قوس الکتریکی لوله گاز با سه روش الکترود پوشش دار، جوشکاری تیگ و جوشکاری زیر پودری انجام می شود که هر کدام هزینه های متفاوتی به همراه دارد.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

جوشکاری با الکترود پوشش دار

در این روش شما با استفاده از الکترود مناسب و جریان برق دو سر لوله گاز را جوش می زنید. یکی از راحت ترین و کم هزینه ترین روش های جوشکاری گاز استفاده از الکترود پوشش دار است.

جوشکاری تیگ

این روش جوشکاری برای پروژه ها بزرگ با قطر زیاد لوله های گاز انجام می شود. در واقع در این روش به جای استفاده از الکترود از گاز آرگون استفاده می شود از این جهت به آن جوشکاری آرگون نیز می گویند. در این روش شما می توانید انواع لوله گاز نازک و ضخیم را با این روش بهم جوش بزنید.

جوشکاری زیر پودری

در این روش نوک الکترود را داخل پودری از مواد معدنی قرار می دهند تا زیر آن پودر روی دو سر لوله گاز قوس الکتریکی ایجاد شود.

جوشکاری زیر پودری برای لوله های گاز بزرگ استفاده می شود و هزینه جوشکاری آن بالاتر است و همچنین نیاز به تجهیزات جوشکاری بالایی دارد و در واقع جوشکار بیشتر به جای فعل جوش زدن فلزات به هدایت دستگاه جوش می پردازد.

جوشکاری لوله گاز خانگی و ساختمان

به منظور جوش دادن لوله های گاز باید ابتدا دقت و مهارت لازم را در این حرفه و شغل داشته باشید چون بی دقتی جوشکار می تواند حتی باعث نشتی گاز و خطرات جانی در طولانی مدت شود.

حتما باید جوشکاری لوله های گاز باید با استانداردهای لازم انجام شود و فراموش نکنید که انتقال گاز با فشار بالایی ۶۰ پی سی آی انجام می شود که در ورودی ساختمان تنها ۲ پی سی آی از این فشار کم می شود.

عملیات جوشکاری

به منظور اینکه لوله کشی گاز انجام شود باید دقت داشته باشید که حتما از وسایل جوشکاری با کیفیت چون دستگاه جوش و الکترود مناسب حین جوشکاری استفاده کنید و نکات زیر را رعایت کنید.

  • سطح لوله های گاز را با استفاده از برس تمیز کنید تا از ماد زائد پاک شود.
  • حتما الکترود و دستگاه جوش سالم استفاده کنید.
  • جوشکاری باید در محیطی به دور از مواد آتش زا انجام شود.
  • حتما پخ ۳۰ الی ۳۷.۵ روی لوله ها انجام شود.

آماده سازی لب های جوش در جوشکاری لوله ها:

به منظور جوش دادن لبه های لوله ی گاز باید حتما با توجه به ضخامت و قطر لوله عملیات پخ زدن جوشکاری را انجام دهید. دقت داشته باشید که برای لوله های با ۰.۵ تا ۱ نیازی به پخ زدن نیست اما در حالت های دیگر باید این کار انجام دهید.

  • حالت جناقی یک طرفه یا V شکل
  • حالت جناقی دو طرفه یا X شکل
  • حالت لاله ای یک طرفه یا U شکل
  • حالت لایه ای دو طرفه یا H شکل
این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *