جوشکاری مشعل و اصول و راهکارهای آن

📖 زمان مطالعه : ۷ دقیقه ⏲️

جوشکاری مشعل یکی از فرایند های متصل کردن قطعات فلزی در صنایع می باشد. این فرایند همچنین با نام جوشکاری گاز نیز شناخته می شود. دلیل این نامگذاری را می توان استفاده از گاز ها، برای ایجاد حرارت مخصوص جوشکاری عنوان کرد. در این فرایند گاز اکسیژن یک گاز ثابت و غیر قابل تغییر است. اما می توان گاز سوخت را از میان گاز های مختلف انتخاب نمود.

جوشکاری مشعل چیست؟

جوشکاری مشعل را می توان یکی از رایج ترین فرایند های جوشکاری در کل جهان دانست. این جوشکاری با استفاده از سوختن گاز در محفظه های شعله انجام می گیرد. در مشعل های جوشکاری، گاز اکسیژن با استفاده از یک گاز دیگر می سوزد و حرارت لازم برای انجام فرایند جوشکاری ایجاد می گردد. گاز ها در جوشکاری مشعل می توانند متفاوت باشند که در ادامه به این امر بیشتر خواهیم پرداخت. این جوشکاری در واقع روش خاص و منحصر به فردی برای اتصال قطعات نیست.

بلکه در هر روش جوشکاری، جوشکاری گاز یا مشعل وجود خواهد داشت. به طور کلی می توان گفت که پایه و اساس اتصال قطعات با هر روش جوشکاری، مبتنی بر جوشکاری مشعل می باشد. شعله هایی که در این فرایند جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرند، به نسبت میزان گاز اکسیژن و گاز سوختنی مکمل آن، بستگی دارد. از این رو برای تنظیم هر شعله می توان میزان گاز ها را تنظیم نمود. باید توجه داشت که شدت و فشار شعله ها برای اتصال هر قطعه متفاوت خواهد بود.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

جوشکاری مشعل و اصول آن

برای این که جوشکاری مشعل به درستی انجام گیرد، لازم است تا اصول اولیه آن به طور کامل رعایت گردد. اصلی ترین نکته برای انجام این فرایند جوشکاری، این است که میزان ترکیب گاز سوختنی با گاز اکسیژن باید یکسان باشد. در واقع اگر یکی از این دو گاز بیشتر از دیگری به مشعل سوخت وارد شوند و بسوزند، مشکلاتی فراوانی ایجاد می گردد. از این جهت برای اندازه گیری صحیح میزان و فشار گاز ها برای سوختن و ایجاد حرارت، از فشار سنج های مجزا استفاده می گردد.

از دیگر اصولی که باید در این فرآیند رعایت گردد، روشن کردن مشعل می باشد. همیشه باید مشعل ها را به آرامی باز نمود تا بتوان شعله مناسب جوشکاری را تشخیص و ایجاد کرد. شعله ایجاد شده حرارت بسیار بالایی دارد. از این رو رعایت کردن تمامی نکات ایمنی الزامی می باشد. شعله های مخصوص این فرایند، باید دارای حاشیه های آبی رنگ باشند.

جوشکاری مشعل و راهکار های آن

انجام فرایند جوشکاری مشعل و راهکار های مناسب برای انجام، آن تا حدود بسیار زیادی به اصولی که در مطالب پیشین ذکر کردیم بستگی دارد. انجام این فرایند جوشکاری بسیار ساده می باشد. نکته ای که باید در ابتدا انجام این فرایند بدان دقت کنید، این است که اگر قطعاتی که قرار است جوش بخورند و متصل شوند کثیف باشند، جوشکاری مطلوبی به ثمر نخواهد رسید. از این جهت در ابتدا با استفاده از اسید ها و روغن های چربی زدا مخصوص، سطح قطعات و به خصوص محل جوش را با دقت تمیز نمایید تا از هرگونه آلودگی عاری شوند.

پس از آن بهتر است فلزات را در آب گرم قرار دهید تا اسید های اضافی نیز از بین بروند. حال نوبت به انجام فرایند جوشکاری می رسد. مشعل جوشکاری را نزدیک محل جوش قرار دهید و به صورت رفت و برگشت، آن را به آرامی حرکت دهید تا فلزات ذوب گردند. زاویه قرار گیری مشعل بسیار مهم است و حرارت باید مستقیم بر روی محل جوش باشد. پس از آن شعله را خاموش کنید و قطعات را به یکدیگر فشار دهید و اجازه دهید که خنک شوند.

تجهیزات مورد نیاز برای جوشکاری گاز

اصلی ترین تجهیزاتی که در جوشکاری مشعل باید به همراه داشت، مخزن های حاوی گاز می باشد. در واقع گاز ها با فشار بسیار زیادی در سیلندر ها ذخیره شده اند و سیلندر ها به دستگاه های جوش اتصال پیدا خواهند کرد. رگولاتور ها و شیلنگ ها، از دیگر تجهیزات مخصوص برای این فرایند جوشکاری هستند که به سیلندر ها متصل می شوند. یکی دیگر از تجهیزات ضروری در این فرایند، دریچه های مشعل می باشند. دریچه ها از وسایل ایمنی هستند و استفاده ان ها الزامی می باشد. دریچه های مشعل از رسیدن شعله های آتش به سیلندر ها جلوگیری به عمل می آورند.

در برخی موارد، شعله هایی که از سوختن گاز ها تولید شده است، به وسیله فلاش بک ها به مشعل ها یا همان سیلندر ها  باز می گردند، که در این صورت اگر دریچه مشعل وجود نداشته باشد، انفجار سهمگینی رخ خواهد داد. اصلی ترین عاملی که موجب برگشت شعله آتش می شود، آلوده بودن لوله های اتصالی می باشد. همچنین اگر نازل های جوشکاری بیش از ظرفیت خود حرارت ببینند و داغ شوند، شعله آتش به سمت سیلدر ها بازگردانده خواهد شد.

از دیگر تجهیزات ضروری در حین انجام این فرایند، استفاده از وسایل ایمنی جوشکاری نظیر عینک ها و ماسک های جوشکاری، لباس مخصوص و دستکش ها می باشد. در این فرایند جوشکاری ممکن است اشعه مضر UV تولید گردد که در این صورت استفاده از عینک های مخصوص برای اپراتور های جوشکاری، ضرورت می یابد.

انواع گاز های ساختنی برای فرایند جوشکاری گاز

ترکیب شدن گاز اکسیژن با یک گاز سوختنی، موجب ایجاد فرایند جوشکاری مشعل شده است. گاز سوختنی در این فرایند می تواند متفاوت باشد. به طور کلی رایج ترین گاز برای جوشکاری مشعل، گاز اکسی استیلن است اما از دیگر گاز ها نیز می توان برای ایجاد شعله و حرارت استفاده نمود. گاز های بوتان، پروپان، هیدروژن و گاز متیل استیلن پروپادن نفت، از دیگر گاز های متداول برای انجام فرایند جوشکاری مشعل می باشند که هر کدام از ان ها در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

استفاده از گاز اکسی استیلن برای جوشکاری گاز

اکسی استیلن یکی از گاز های مخصوص برای انجام جوشکاری مشعل است. همان طور که می دانید برای انجام فرایند جوشکاری گاز، به گاز اکسیژن و گاز سوختنی نیاز داریم. از این رو استفاده از گاز اکسی استیلن به عنوان گاز سوختنی در این فرایند جوشکاری کاربرد دارد. این گاز همچنین یکی از رایج ترین و کاربردی ترین گاز ها برای این فرایند جوشکاری در کل جهان به حساب می آید.

اما با این وجود محدودیت بسیاری در استفاده از گاز اکسی استیلن وجود دارد که موجب شده از دیگر گاز ها به عنوان جایگزین اکسی استیلن، استفاده شود. باید بدانید که شعله و حرارت این گاز بسیار بیشتر از گاز های دیگر است و برای استفاده از آن باید میزان اندکی از شعله را استفاده کرد. این گاز بسیار ناپایدار است و همچنین از گران ترین گاز های سوختنی به حساب می آید.

مشعل جوشکاری چیست؟

مشعل های مخصوصی که در جوشکاری مشعل مورد استفاده قرار می گیرند، از ابزار های مکانیکی به حساب می آیند. در واقع در این مشعل ها، گاز اکسیژن و گاز سوختنی با یکدیگر ترکیب خواهند شد و شعله بسیار داغی را به وجود خواهند آورد. از مشعل ها، هم برای فرایند های جوشکاری و اتصال دائمی قطعات استفاده می شود، و هم برای برشکاری و بریدن فلزات کاربرد دارند.

لازم به ذکر است که حرارتی که مشعل های جوشکاری ایجاد می کنند، حداقل ۲۷۵۰ و حداکثر ۳۳۰۰ درجه سانتی گراد می باشد. ابزار مشعل های جوشکاری، یک میله بسیار باریک دارند که شعله را به طور مستقیم به محل جوش هدایت می کند. در میان راه این لوله ها نیز شیر باز و بسته کردن مشعل وجود دارد. لازم به یادآوری است که پس از ذوب شدن سطحی فلزات جوش، باید شیر اصلی مشعل ها را ببندید و شعله را خاموش نمایید.

انواع مشعل جوشکاری

به طور کلی مشعل های جوشکاری در دو نوع به بازار عرضه شده اند. نخستین دسته این مشعل ها، مشعل های فشار بالا می باشند. در این مشعل ها گاز اکسیژن و گاز سوخت فشار بسیار بالایی دارند و میزان فشار آنها با یکدیگر برابر است. گاز های تحت فشار پس از ترکیب با یکدیگر، به سمت دهانه مشعل حرکت می کنند و میزان شعله آنها توسط دهانه مشعل تنظیم و کنترل می شود. در دسته دوم که با نام مشعل های فشار پایین شناخته می شوند، تنها گاز اکسیژن فشار بالایی دارد و گاز سوختنی تحت فشار نیست. در این دسته مشعل ها، شعله آتش توسط گاز اکسیژن تنظیم خواهد شد.

خاموش کردن مشعل جوشکاری

خاموش کردن مشعل و شعله های آتش در جوشکاری مشعل اهمیت ویژه ای دارد. زیرا که این شعله می تواند خطرناک باشد و گاز ها باید به صورت صحیح تخلیه گردند. اگر خاموش کردن مشعل جوشکاری با روش صحیح انجام نگیرد، امکان آتش سوزی در محل بسیار زیاد خواهد بود. از این رو توصیه می شود که این فرایند جوشکاری در فضا های آزاد انجام گیرد. برای خاموش کردن مشعل، ابتدا باید شیر اصلی مشعل را به طور کامل ببندید.

پس از آن نیز باید دریچه هر دو مخزن گاز، که شامل دریچه گاز اکسیژن و گاز سوخت است، را ببندید. در مرحله بعد دریچه گاز سوخت را دوباره و به آرامی باز کنید تا گاز آن کاملا تخلیه شود. پس از تخلیه کامل، دریچه گاز سوخت را ببندید و دریچه گاز اکسیژن را به آرامی باز کنید. دقت داشته باشید که فشار سنج های هر دو مخزن باید عدد صفر را نشان دهند، تا با اطمینان بتوان گفت که گاز ها تخلیه شده اند.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

1 دیدگاه برای “جوشکاری مشعل و اصول و راهکارهای آن

  1. حسن میرزایی گفته:

    اورین خدایگان صنعت جوش و برش
    ممنونم زحمتتون بابت گرداوری مقالات تون
    دایره‌المعارف صنعت جوش یعنی اورین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *