جوشکاری میگ چیست | از جوشکاری GMAW چه میدانید؟

📖 زمان مطالعه : ۶ دقیقه ⏲️

تولید گرما برای جوشکاری میگ از طریق قوس الکتریکی تامین می شود برای ایجاد قوس الکتریکی نیاز به الکترود مصرفی می باشد.جوشکاری میگ در واقع همان جوشکاری قوس الکتریکی با گاز محافظ خنثی می باشد.در جوشکاری میگ گاز آرگون و هلیوم از حوضچه مذاب محافظت می کنند تا به وسیله ی سایر گازهای موجود در جو آلوده نشوند.در واقع جوشکاری میگ زیر مجموعه از جوشکاری GMAW می باشد.

مفهوم GMAW

کلمه GMAW مخفف عبارت Gas Metal Arc Welding می باشد البته برخی از جوشکاران قدیمی این نوع از جوشکاری را با نام جوشکاری سیمی نیز می شناسند.یکی از ویژگی های این روش جوشکاری این است که می توانید فلزات غیر آهنی را نیز به یکدیگر متصل کنید.در این روش جوشکاری یک الکترود از جنس فلز به طور مداوم از تفنگ جوشکاری به سمت حوضچه مذاب حرکت می کند و سبب اتصال دو ماده ی فلزی به یکدیگر می شود از طرفی در اطراف محدوده جوشکاری گاز محافظ خنثی از آلودگی حوضچه مذاب جلوگیری می کند.روش جوشکاری میگ به این صورت است که با یک الکترود مصرفی قوس الکتریکی بین الکترود و قطعه فلزی ایجاد می شود این قوس سبب ذوب فلز می شود و حوضچه مذاب تشکیل می شود.در واقع الکترود هم به عنوان فلز پرکننده هم وسیله ای که گرما را انتقال می دهد در جوشکاری میگ به فعالیت میپردازد.سیم جوش که معمولا از جنس مس می باشد توسط لوله ی تماس متصل به تفنگ جوشکاری به حوضچه جوش انتقال پیدا می کند از طرفی گاز خنثی که به محل جوش انتقال پیدا می کند از جوشکاری محافظت می کند و به این ترتیب جوش شکل می گیرد.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره های  ☎️ ۰۹۱۲۱۵۷۴۷۷۱ و  ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

تاریخچه جوشکاری میگ

دوره شکوفایی و حرکت رو به جلوی جوشکاری در دهه هشتاد میلادی بود در ده فرآیند جوشکاری میگ به وجود آمد و به عنوان یک روش جوشکاری پیشرفته تر جایگزین روش جوشکاری با الکترود دستی شد.با نگاهی بر تاریخ روند رو به رشد جوشکاری متوجه می شوید جوشکاری قوس الکتریکی با گاز محافظ با یک سرعت مناسب جایگزین انواع جوشکاری های متداول در آن دوره اعم از جوشکاری زیر پودری، جوشکاری الکترود دستی و… شد.امروزه استفاده از جوشکاری میک در آمریکا، اروپا و… بسیار پرکاربرد است.این روش جوشکاری مدام در حال تغییر و پیشرفت است حتی محققان با استفاده از این روش جوشکاری توانسته اند روش های جوشکاری با نرخ رسوب بالا را نیز کشف کنند. و اکنون بسته به نیاز در جوشکاری های مختلفی از این روش جوشکاری استفاده می شود. همان طور که گفته شد گازهای خنثی مورد استفاده در جوشکاری میگ گاز آرگون و هلیوم می باشد در بعضی موارد از مقدار کمی از گاز دی اکسید کربن نیز برای جوشکاری میگ استفاده می شود سیم جوش مورد استفاده در جوشکاری میگ معمولا از انواع ساده می باشد اما سیم جوش در انواع هسته ای و کامپوزیتی نیز موجود می  باشد.

پارامترهای انتقال فلز مذاب در جوشکاری میگ

نیروی جاذبه و اثر پینچ دو پارامتر تاثیر گذار انتقال فلز مذاب به سمت حوضچه مذاب می باشد.

·       نیروی جاذبه:قطرات مذاب بر اثر نیروی جاذبه به حوضچه مذاب انتقال پیدا می کنند.برای اینکه این انتقال صورت گیرد نیروی جاذبه باید قوی تر از نیرویی که قطرات مذاب را در خود نگه داشته است باشد.در واقع دو نیروی کششی و اینرسی قطرات مذاب فلزات را بر روی الکترود نگه می دارد.

·       اثر پینچ:الکترود مورد استفاده در جوشکاری میگ، یک رسانای جریان الکتریکی می باشد که محیط اطراف خود را به صورت میدان مغناطیسی می کند.میزان توان و قدرت میدان مغناطیسی رابطه ی مستقیمی با چگالی جریان الکتریکی که از قطعه فلزی عبور می کند دارد.نیروی پینچ موثر در انتقال مواد مذاب از طریق نیروی مغناطیسی تولید می شود.این نیرو با توان دوم جریان الکتریسیته ی عبوری از الکترود موجود در تفنگ جوشکاری نسبتی مستقیم دارد.بر همین اساس زمانی که نیروی جریان الکتریکی دو برابر شود نیروی پینچ چهار برابر می شود.نیروی پینچ مانند نیروی جاذبه سبب افتادن قطرات مذاب از الکترود می شود.

از آن جایی که منبع تغذیه وظیفه ی میزان سرعت تغذیه ی سیم جوش و طول قوس الکتریکی را دارد جوشکاری میگ به صورت نیمه اتوماتیک می باشد.

تجهیزات مورد استفاده در جوشکاری میگ

بسته به نوع روش و تکنیکی که برای جوشکاری میگ مورد استفاده قرار می گیرد از دستگاه های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک برای جوشکاری استفاده می شود.در برخی از موقعیت ها و جوشکاری قطعات نیازمند دستگاه های کنترل شونده دستی با تفنگ جوشکاری می باشیم.به هنگام جوشکاری با دستگاه های اتوماتیک نیازی به دخالت انسانی نیست. فقط برای شروع کار جوشکار دستگاه را روشن می کند و بقیه ی کارهای جوشکاری به طور اتوماتیک انجام می شود.ابزارهای که در جوشکاری میگ به کار می روند عبارتند از:منبع جریان الکتریکی، تغذیه کننده سیم جوش، الکترود مصرفی، تفنگ جوشکاری، سیلندر گاز محافظ. برخی از فرآیندهای جوشکاری مانند SMAW که نوعی جوشکاری با فلز محافظت شده می باشد از گازهای محافظ استفاده نمی کنند. اما برخی از انواع جوشکاری مانند جوشکاری توپودری که زیر مجموعه ی جوشکاری MIG است نیز اغلب از گازهای محافظ خنثی برای جوشکاری استفاده نمی کنند و به جای آن از نوعی الکترود توخالی استفاده می کنند که حفره های آن را با پودر یا فولکس پر می شود.

مراحل آماده سازی برای جوشکاری

قبل از شروع به جوشکاری باید نکات ایمنی را رعایت کنید. مهمترین نکات ایمنی استفاده از لباس و ملزومات ایمنی می باشد.برخی از لوازم ایمنی عبارتند از:کفش ایمنی، لباس ایمنی که شامل شلوار و پیراهن مناسب کار میباشد، ماسک جوشکاری، عینک و کلاه محافظ. در مرحله بعد باید شرایط آماده سازی فلز را فراهم کنید برخی از الکترودها دارای مواد افزودنی محافظ در برابر آلودگی ها و خوردگی هستند اما الکترود مورد استفاده در جوشکاری MIG در برابر آلاینده ها و سایر آلودگی ها دارای مقاومت خوبی نمی باشد به همین علت قبل از استفاده از آن توسط تفنگ جوشکاری بهتر است تمام آلودگی های موجود بر روی آن را پاک کرد و به کمک برس، آلاینده های آن را تمیز کرد.قطعه کار باید توسط گیره به یک تکیه گاه متصل شود.برای افزایش کیفیت جوشکاری بهتر است مفصل اتصال قطعات فلزی به صورت اریب باشند.از این روش عموما برای جوشکاری هایی که تماس قطعات به صورت لب به لب است استفاده می شود.

نحوه ی اجرای  فرآیند جوشکاری MIG

برای شروع جوشکاری MIG باید کلیه ی تجهیزات را بررسی کنید.کابل  ها را بررسی کنید تا از عدم قطعی کابل ها اطمینان حاصل کنید.بعد از آن باید قطب الکترود را تعیین کنید.برای جوشکاری MIG نیاز به قطب مثبت دستگاه و جریان متناوب دارید.سپس گاز محافظ را در دستگاه جوشکاری تنظیم کنید بررسی کنید که شلنگ جوشکاری هیچ گونه نشتی نداشته باشد.بررسی تنش بر روی قرقره سیم سبب می شود کارکرد سیستم تغذیه کاهش پیدا نکند.در مرحله انتهایی بازرسی از تجهیزات جوشکاری باید موادی که مورد استفاده قرار می گیرد را چک کنید چنانچه الکترودها ایرادی دارند تعمیر یا تعویض کنید.معمولا دو نوع سیم برای جوشکاری استفاده می شود که اندازه ی قطر آن نسبت مستقیم با ضخامت جوشکاری دارد.ترکیب مناسب گاز محافظ از ۷۵ درصد آرگون و ۲۵ درصد گاز دی اکسید کربن تشکیل شده است که سبب عدم پاشندگی، نفوذ عمیق و ظاهر بهتر جوشکاری می شود.در انتها باید ولتاژ و آمپر دستگاه را تنظیم کنید برای تنظیم کردن آن ها می توانید از چارت موجود در دستگاه و تکنولوژی خودکار دستگاه استفاده کنید.

نکات مهم فرآیند جوشکاری MIG

برای جوشکاری با قوس الکتریکی باید به نکاتی توجه کنید تا با رعایت این نکات یک جوش با کیفیت بهتری را داشته باشید.

·       میزان پیش آمدگی سیم قوس الکتریکی نباید از ۸/۳ اینچ بیشتر باشد.یکی از دلایل قوس نامنظم در جوشکاری MIG این است که پیش آمدگی سیم بیشتر از حد مجاز می باشد.

·       استفاده از تکنیک فورهند سبب می شود در فاصله ی مناسبی از حوضچه ذوب قرار بگیرید و سیم جوش را با دید بهتری به داخل مفصل هدایت کنید در نتیجه نفوذ جوش کمتر می شود

·       استفاده از تکنیک بک هند سبب نفوذ عمیق تر جوش و باریک شدن مهره جوش می شود

نقاط قوت جوشکاری MIG

  • برای اتصال کلیه ی قطعات نازک و ضخیم کاربرد دارد
  • به سرعت می توانید محل جوش را از آلودگی تمیز کنید
  • قابلیت اجرای جوشکاری در انواع حالت های عمودی، افقی، لبه و…
  • از نظر اقتصادی بسیار با صرفه است
  • سرعت بالای جوشکاری MIG
  • جلوگیری از به هدر رفتن الکترودهای مورد استفاده در جوشکاری
  • جوشکاری با این روش دارای کیفیت بالایی می باشد
  • زائده های جوشکاری در فلز باقی نمی ماند
  • میزان پاشندگی جوش به هنگام جوشکاری در پایین ترین حد خود قرار دارد
  • احتمال خوردگی جوشکاری MIG بسیار کمتر است
  • میزان هیدروژن مورد استفاده در این جوشکاری بسیار کمتر از سایر روش های جوشکاری هاست

معایب و محدودیت های جوشکاری MIG

  • تجهیزات مورد استفاده در جوشکاری MIG زیاد و بسیار پیچیده است از این رو حمل و نقل آن نیز سخت و زمان بر است
  • ابزارات و تجهیزات مورد استفاده در این جوشکاری نسبت به سایر روش های جوشکاری گران تر می باشد علاوه بر این هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری این تجهیزات نیز بسیار بالا است.
  • تفنگ مورد استفاده در این نوع جوشکاری کوتاه می باشد
  • الکترودها و سیم های جوش مورد استفاده در جوشکاری MIG متنوع نیستند
  • باید از قوس الکتریکی در برابر باد محافظت کرد
  • ممکن است خواص مکانیکی فلز جوش داده شده به علت سرعت بالای انجماد تغییر کند.

 

 

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *