عوارض جبران ناپذیر جوشکاری آرگون (TIG) برروی انسان

📖 زمان مطالعه : ۳ دقیقه ⏲️

آرگون به عنوان گازی بی بو و بی رنگ است که اولین بار در سال ۱۸۹۴ توسط  Lord Rayleigh فیزیکدان انگلیسی و William Ramsay شیمیست اسکاتلندی کشف شد. گاز آرگون به مقدار ۰.۹۴ درصد در اتمسفر زمین وجود دارد و تنها از تقطیر جز به جز هوای مایع به دست می آید. این گاز به مانند اکسیژن قابلیت حل شدن در آب دارد اما به طور کلی تا بحال گزارشی از آسیب آن به محیط زیست نداده اند البته کسانی که مشغول به کار جوشکاری آرگون هستند باید نکات ایمنی را رعایت کنند در غیر اینصورت به عوارض جبران ناپذیرآن چون مشکلات ریوی، گوارشی، کاهش شنوایی و حتی سقط  جنین دچار می شوند.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

دستمزد جوشکاری آرگون

بخاطر سختی در این حرفه و همچنین عوارض شدیدی که گاز آرگون به همراه دارد و خطرات و سختی هایی که به همراه دارد دستمزد جوشکار بالاست اما به منظور حفظ سلامت خود حتما نکات ایمنی را رعایت کنید.

فواید استفاده از گاز آرگون

این نوع گاز از ترکیب سه نوع ایزوتوپ به دست می آید و به منظور جوشکاری آرگون از گاز محافظ آرگون استفاده می کنند که امروزه آنرا به نام جدید فرآیند G.T.A.W و نام آلمانی آن WIG می نامند. از گاز آرگون در موارد زیر استفاده می کنند.

  1. استفاده در لامپهای الکتریکی ، لامپهای فلورسانس با فشار ۴۰۰ پاسکال؛
  2. بکارگیری در صنعت عکاسی و لامپهای گرم و مشتعل؛
  3. استفاده از آن در جوشکاری برقی و برش کاری

دقت داشته باشید که در این روش جوشکاری تنها از سیم جوش (Filler metal) بعنوان فلز پرکننده استفاده می شود. نوع جوشی که در این روش به دست می آید تقریبا شبیه به جوشکاری با اشعه اکسی استیلن(MIG/MAG) است.

عوارض جوشکاری(TIG) آرگون بر روی انسان

۱. اثرات طولانی مدت

هر جوشکار در هنگام کار با مواد خطرناکی چون کادمیوم، نیکل، بریلیوم، کروم و البته ارسنیک به خاطر بخاری که از این مواد به دست می آید دچار مشکلات ریوی، حنجره و مجاری ادراری می شود. البته به هنگام کار طولانی مدت جوشکار با گاز آرگون قطعا به مشکلات تنفسی چون برونشیت، آسم و حتی التهاب ریه دچار خواهد شد و  مشکلات قلبی، پوستی و حتی کاهش شنوایی را به آنها باید اضافه کنید.

جالب است بدانید که حتی همسران جوشکارها ممکن است دچار سقط جنین و تاخیر در حاملگی شوند که دلیل اصلی آن کار همسرانشان با فلزات زیر است.

  1. فلزاتی مثل آلومینیوم
  2. کادمیوم
  3. نیکل
  4. کروم
  5. آهن
  6. منگنز
  7. مس
  8. گازهائی مثل ازون
  9. گازهای نیتروژن دار
  10. گرما
  11. رادیوگرافی (برای چک کردن درزها)

۲. عوارض ناشی از گرما

در حین جوشکاری آرگون گرمای شدیدی به وجود می آید که همه آنها می تواند باعث سوختگی و بروز ضایعات چشمی شود. در کنار آن به خاطر گرمای شدید حین کار با گاز محافظ آرگون جوشکار دچار علائم گرما زدگی چون احساس خستگی، سرگیجه، کاهش اشتها، تهوع، درد های شکمی و تحریک پذیری می شود.

۳. نور و اشعه های مادون قرمز و ماورای بنفش

یکی دیگر از عوارض این نوع جوشکاری بروز نور شدید است که به شبکیه چشم جوشکار آسیب می زند. در این روش جوشکاری اشعه های مادون قرمز و ماورای بنفش ایجاد می شود که هر کدام عوارضی به همراه دارند.

  1. اشعه مادون قرمز باعث صدمه به قرنیه و ایجاد آب مروارید می شود.
  2. اشعه ماورای بنفش نیز جزو عواملی است که باعث برق زدگی چشم می شود و با علائمی چون تاری دیدی، ریزش اشک و سوزش چشم و سردرد همراه است.

۴. صدا

صدا ایجاد شده هنگام جوشکاری آرگون جزو عواملی است که باعث کاهش شنوایی فرد و همچنین ایجاد استرس، فشار عصبی و البته بالا رفتن فشار خون و بیماری های قلبی میش ود. در واقع کار کردن در محیط های پر سر و صدا باعث خستگی، عصبی شدن فرد می شود.

۵. ناراحتی های عضلانی و استخوانی

کمر و شانه درد، دردهای زانو و همچنین التهاب عضلات، مفاصل و رباط ها از دیگر عوارض جوشکاری آرگون است که به منظور پیشگیری از آنها باید موار زیر را انجام دهید.

  1. بلند کردن صحیح اجسام؛
  2. تغییر حالت بدن هر چند وقت یکبار ( کار نکردن در یک وضعیت بمدت طولانی) ؛
  3. قرار دادن کار در ارتفاع مناسب؛
  4. استفاده از محلی برای قرار دادن پاها در صورت ایستادن طولانی؛
  5. قرار دادن وسائل در محل مناسب جهت دسترسی؛
  6. کاهش لرزش.
این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

1 دیدگاه برای “عوارض جبران ناپذیر جوشکاری آرگون (TIG) برروی انسان

  1. مجتبی گفته:

    متاسفانه‌تو‌ایران‌چنین‌کارهای سخت، دستمزد واقعی که در خور هنر فرد باشه دریافت نمیشه
    وسختی عواقب کار نادیده گرفته میشه…
    جوشکاری جزء‌مشاغل‌سخته‌که‌اجرتش‌واقعا‌پایینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *