فلش بک چیست | انواع فلش بک بهمراه عکس

📖 زمان مطالعه : ۶ دقیقه ⏲️

فلش بک یکی از ابزار بسیار مهم و بسیار ضروری در انجام کار جوشکاری می باشد و حتی می توان گفت جوشکاری بدون استفاده از ابزار فلش بک یا به اصطلاح FBA کاری به شدت خطرناک می باشد و هیچ جوشکار حرفه ایی چنین کاری را انجام نمی دهد. ولی باز هم ممکن است کسانی باشند که ندانند فلش بک و کاربرد آن چیست. به همین منظور در ادامه ما به معرفی کاربرد فلش بک و انواع آن می پردازیم. اگر بطور خلاصه بخواهم این ابزار را معرفی نمایم باید بگویم که FBA وظیفه تامین کردن ایمنی جوشکار در حین انجام عملیات جوشکاری را بر عهده دارد که در ادامه مقاله بطور کامل کاربرد این ابزار را برای شما توضیح می دهیم.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

کاربرد فلش بک چیست؟

همان گونه که در بالا بطور خلاصه توضیح دادیم FBA یک دستگاهی می باشد که برای ایمنی جوشکار در حین جوشکاری کاربرد دارد ولی دقیقا این دستگاه چه وظیفه ایی دارد و چه کاری انجام می دهد که باعث شده از ضروریات استفاده در جوشکاری شود؟ این دستگاه بهترین راه پیشگیری و در امان ماندن از خطرات ناشی از  تجهیزات سوخت اکسی می باشد، اگر بطور ساده تر بیان نمایم جوشکار در حین جوشکاری با سه نوع خطر مواجه می باشد که این دستگاه جلوی بوجود آمدن این سه خطر بسیار بزرگ را می گیرد که در ادامه به شرح این سه اتفاق خطرناک می پردازیم تا بطور کامل به کاربرد فلش بک پی ببرید و بدانید چرا این ابزار یکی از ضروریات در انجام کار جوشکاری می باشد.

مهمترین خطراتی که جوشکار را تهدید می کند؟

در حین عملیات جوشکاری، جوشکار در معرض خطرات مختلفی قرار داد که مهمترین دسته خطرات جوشکاری به جوشکاری سوخت اکسی مربوط می شود. چرا که در انجام این نوع جوشکاری مشعل های برش و مشعل های جوشکاری با خطرات بسیار جدی مواجه هستند که حتی جان خود جوشکار نیز در معرض خطر جدی قرار می گیرد، ولی چرا جوشکاری اکسی این همه خطر را به همراه خود دارد؟ چرا که در انجام چنین عملیات جوشکاری امکان برگشت آتش و یا فلش بک به داخل مشعل وجود دارد که اگر این اتفاق بیفتد می تواند منجر به انفجار و اتفاقات ناگوار دیگری شود که در ادامه به توضیح کامل تر این خطرات می پردازیم.

فلش بک یا برگشت شعله چه خطراتی را به همراه دارد؟

اگر بخواهیم بطور خلاصه برگشت آتش را توضیح دهیم به فرایندی می گویند که آتشی که در هنگام جوشکاری ایجاد می شود به سمت نازل شعله هدایت می شود و اگر این آتش بطور کامل به داخل نازل جوش راه پیدا کند منجر به اتفاقات بسیار خطرناک اعم از انفجار بسیار شدید می شود که در اکثریت مواقع این برگشت با صدای بسیار مهیب و ترسناکی همراه می شود که پس از آن منجر به انفجار می شود که امیدواریم هیچ جوشکاری به همچین حادثه ایی دچار نشود

برگشت شعله پایدار چیست؟

برگشت شعله پایدار نیز یک نوع دیگر و البطه شبیه به برگشت شعله می باشد. اگر بخواهیم این نوع برگشت را برای شما توضیح دهیم باید بگوییم که به سلسله عملیاتی که باعث سوختن شعله و برگشت مجدد آن به داخل نازل می شود می گویند، در اکثر مواقعی که این اتفاق و این نوع برگشت شعله رخ می دهد به ترکیب اکسیژن و گاز سوختی دست پیدا می کند که همین امر باعث می شود قبل از انفجار صدای سوت نسبتا شدیدی از داخل نازل به گوش برسد و سپس پس از آن تبدیل به صدایی مانند فریاد کشیدن و بیرون آمدن دود از داخل نازل می شود .

راه های جلوگیری از به وجود آمدن فلش بک

در بالا به اکثر خطراتی که فلش بک به وجود می آورد اشاره کردیم ولی آیا برای جلوگیری از به وجود آمدن این اتفاق می توان کاری کرد و یا اصلا راهی یا ابزاری برای جلوگیری کردن از این اتفاق وجود دارد؟ قطعا که بله و شما با نصب یک ابزار بسیار کاربردی می توانید جلوی هرگونه فلش بک یا برگشت شعله به داخل نازل را بگیرید و این کار را می توانید به راحتی با استفاده از ابزاری به نام بازدارنده فلش بک انجام دهید.

بازگرداننده های آتش یا به اصطلاح بازگرداننده های flashback خود نیز انواع مختلفی دارند که در ادامه نیز به معرفی انواع این ابزار می پردازیم ولی همان گونه که از نامشان پیداست وظیفه اصلی این ابزار جلوگیری از برگشت شعله به درون نازل و جلوگیری از بوجود آمدن برگشت شعله پایدار می باشد که باعث می شود شما و دستگاه نازل از خطراتی که در قسمت بالا گفته شد کاملا در امان باشید. این دستگاه به نام شیلنگ یک طرفه و آتش یک طرفه نیز معروف می باشد چرا که به هیچ عنوان امکان ندارد آتشی که از درون آن خارج می شود به درون نازل بازگردد و جلوی این اتفاق را بطور کامل می گیرد.

انواع بازگرداننده های فلش بک

بطور کلی بازگرداننده های شعله های آتش به سه دسته تقسیم بندی می شود، البته همان گونه که در قسمت بالا توضیح دادیم کار بازگرداننده های آتش با هر سه نوع یکی می باشد و همه این نوع ها وظیفه جلوگیری از برگشت آتش به داخل نازل را دارند ولی از لحاظ جزییات و لحاظ ظاهری تفاوت هایی با هم دارند که در ادامه به تفاوت بین این سه مدل پس از معرفی خواهیم پرداخت. ابتدا به معرفی این سه مدل می پردازیم.

فلاش بک دو سره:

این نوع از فلاش بک ها در وسط و یا بین امتداد لوله شیلنگ وصل می شوند و اجازه نمی دهد که فلاش بک از آنجایی که دستگاه وصل شده به جلو نفوذ کند و در همان ابتدای شیلنگ و از جایی که فلاش بک دو سره نصب شده جلوی فلاش بک را می گیرد، این نوع از فلاش بک ها در بین جوشکاران و حتی تعمیرکاران خودرو اغلب استفاده می شود.

فلاش بک مانومتری:

این مدل از فلاش بک نیز همان گونه که از نامش پیدا می باشد بر روی مانومتر نصب می شود و هیچگونه تفاوتی با فلاش بک قبلی و حتی فلش بک مدل سوم ندارد و همان گونه که در بالا گفته شد فلاش بک ها از لحاظ کاربرد هیچگونه تفاوتی با یکدیگر ندارند و تنها تفاوتشان در محل نصب آنها می باشد و این که هر یک مدل از فلاش بک ها بین برخی از عموم مردم استفاده بیشتری دارد نسبت به انواع دیگر و فقط نام و برند این دستگاه ها با یکدیگر متفاوت می باشد.

فلاش بک سر پیکی:

این نوع از فلاش بک ها هم دقیقا بر روی سر پیک نصب می شوند  و باز هم از لحاظ کاربردی هیچ تفاوتی با مدل های دیگر ندارند و فقط محل نصب آن و شرکت های سازنده با هم تفاوت دارند. شایان ذکر می باشد که با وجود کاربرد یکسان فلاش بک ها ممکن است کیفیت های ساخت آنها با توجه به شرکت سازنده شان متفاوت باشد پس در هنگام خرید حتما به شرکت سازنده و کیفیت فلاش بک دقت نمایید.

دستگاه بازدارنده فلاش بک از چه اجزایی تشکیل شده است؟

در قسمت بالا به توضیح کامل فلاش بک و انواع بازدارنده های آن پرداختیم، حال می خواهیم بدانیم یک بازدارنده برگشت شعله از چه اجزایی تشکیل شده است؟به طور کلی بازدارنده های فلاش بک از اجزای زیادی تشکیل شده است ولی ما به معرفی مختصر مهمترین اجزای این دستگاه می پردازیم،

یکی از مهمترین ابزاری که بر روی این دستگاه وجود دارد والو چک می باشد، این قطعه وظیفه این را دارد که مانع از عبور هر نوع شعله و گازی در جهت عکس می شود، این سنسور یک درگاه دارد که در حالت عادی باز می باشد ولی هر آنگاه متوجه شود نیرویی به داخل شعله نفوذ کرده سریعا بسته می شود و مانع ورود گاز و فلاش بک می شود.

یکی دیگر از مهمترین اجزای فلاش بک بازدارنده آتش می باشد که وظیفه آن اطفاء حریق و کاهش دادن دمای شعله به پایین تر از دمای استفاده شده گاز می باشد که این قطعه هم با این کار جلوی وقوع فلاش بک را می گیرد. آخرین قطعه مهمی که می توانم بگویم در یک دستگاه بازدارنده فلاش بک تهیه شده است ولوم حساس به فشار گاز می باشد که کاری شبیه به قطع کننده جریان حساس به دما دارد و به وسیله یک فنر باز می باشد و به محض اینکه متوجه فشار معکوس می شود سریعا بسته شده و جلوی ورود گاز معکوس را می گیرد.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با خطرات فلش بک بیشتر آشنا کنیم و سعی کردیم اهمیت استفاده از دستگاه بازدارنده فلاش بک را برای شما شرح دهیم و به توضیح کامل وظیفه و کاربرد دستگاه بازدارنده فلاش بک پرداختیم، هم چنین بیان کردیم که دستگاه های بازدارنده فلاش بک به سه نوع مختلف دسته بندی می شوند ولی از لحاظ وظیفه و کارکرد هیچ گونه تفاوتی با یکدیگر نداشته و تنها تفاوت این دستگاه ها در محل نصب آنها و شرکت های سازنده آنها می باشد، همچنین بیان نمودیم که کیفیت ساخت دستگاه های بازدارنده فلاش بک از لحاظ کیفیت ساخت با یک دیگر متفاوت می باشند و حتما باید در هنگام خرید مراقب باشید که جنس بی کیفیت و نامرغوب تهیه نکنید، و در انتها نیز به بررسی اجزای اصلی تشکیل دهنده دستگاه فلاش بک پرداختیم و شرح کردیم که دستگاه بازدارنده فلاش بک از چه اجزای اصلی تشکیل شده است و وظیفه هر کدام از این قطعه ها چه می باشد.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *