مشکلات رایج در جوشکاری لوله

📖 زمان مطالعه : ۴ دقیقه ⏲️

به منظور گاز رسانی کشور، شهر و حتی روستا باید لوله گاز داخل خاک بذارند که برای اتصال لوله های گاز باید آنها را از طریق روش قوس الکتریکی بهم متصل کرد. کسانی که به شغل جوشکاری لوله ورود می کنند باید به اندازه کافی در این زمینه تخصص و مهارت لازم داشته باشند در غیر اینصورت با مشکلات رایج چون تخلخل، عدم همجوشی و همچنین افزایش هزینه های جوشکاری مواجه می شوند. در جوشکاری لوله با توجه به نوع پروژه کاری باید از بهترین دستگاه جوش و الکترود استفاده شود و حتما جوشکار پروژه مهارت لازم داشته باشد تا کار به بهترین نحو انجام و در صورت مشاهده مشکلات رایج در جوشکاری لوله آنها را برطرف کند.

مشکلات معمول در جوشکاری لوله و نحوه برطرف کردن آن ها

قطعا نوع روش جوشکاری لوله های فشار قوی، لوله های با خلوص بالا در صنایع غذایی و آشامیدنی و حتی جوشکاری لوله گاز و صنایع نفت شبیه به هم است با این تفاوت  که پیشرفت کار متفاوت است. در واقع یک سری قواعد و اصول در جوشکاری لوله وجود دارد که در صورت عدم رعایت آنها با مشکلاتی اعم از عدم همجوشی، تخلخل مواجه خواهید شد. در این روش جوشکاری خیلی مهم است که بهترین دستگاه جوش و وسایل را در اختیار داشته باشید و علاوه بر آن دانش و مهارت کافی در این زمینه داشته باشید در غیر این صورت کار با کیفیت بالا تحویل داده نمی شود و حتی باعث افزایش هزینه جوشکاری می شود.

برخی اوقات نامناسب نگه داشتن بنزین، غلتک های درایو و حتی انتخاب نامناسبت تفنگ MIG با رتبه پایین آمپر و انتخاب نامناسب الکترود جوش باعث بروز مشکلات در جوشکاری لوله خواهد شد.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

۱-فراموش کردن صاف کردن مفاصل بعد از برش سوخت اکسی یا برش پلاسما

در هنگام برش لوله یک لایه اکسید ایجاد می شود که در صورت عدم صاف کردن آن باعث می شود که فلز پایه بیش از حد داغ و منجر به سوختگی آن شود. در واقع به زبان ساده بگوییم در صورت صاف نکردن لبه های برش، اکسیدها باعث بروز مشکلاتی چون تخلخل، عدم همجوشی و سایر عیوب جوش می شوند. بنابراین خیلی مهم است که اتصال مفصل تمیز باشد.

۲- برش گوشه ها

دقت داشته باشید که برش لوله به دقت انجام شود در غیر این صورت منجر به شکاف های غیر ضروری می شود و هر چقدر فلز پرکننده بیشتری داخل شکاف لوله قرار دهید عملا باعث اعوعاج می شود و کیفیت فلز پایه را پایین می آورد. در صورتی که آماده سازی اولیه جوشکاری لوله به خوبی انجان شود باعث طولانی شدن چرخه جوش، هزینه های مصرفی بالاتر و البته تعمیرات هزینه بر خواهد شد.

۳-آماده سازی جوشکاری برای فرآیندهای MIG نسبت به جوشکاری استیک متفاوت است

یکی از کارهایی که اغلب جوشکاران لوله انجام می دهند این است که شکاف تا حد ممکن باریک باشد اما استاندارد آن باید حدود ۱.۸ اینچ باشد در غیر اینصورت رعایت نکردن آن باعث تمرکز گرمای بیش از حد به لبه های جوش ، عدم نفوذ و تقویت کافی در قسمت داخلی لوله خواهد شد.

۴- گاز محافظ بیشتر به معنی بهتر بودن نیست

یکی از تصورات اشتباه جوشکاران لوله این است که فکر می کنند گاز محافظ بیشتر بهتر است در صورتی که این کار منجر به اتلاف اتلاف گاز محافظ  ، تحریک غیر ضروری حوضچه جوش و یک اثر همرفتی که اکسیژن را به داخل جوش می شود که در نهایت منجر به تخلخل جوش می شود.

۵- گاز مخلوط تهیه کنید، به مخلوط کردن با تنظیم کننده های جریان اعتماد نکنید

گاز مخلوط که در آن ۷۵ درصد آرگون و ۲۵ درصد هلیوم داشته باشد بهترین حالت است و از بکار بردن سیلندرهای جداگانه هلیوم و آرگون اجتناب کنید.

۶- منابع برق جوشکاری باعث ایجاد تخلخل نمی شوند

اغلب جوشکاران فکر می کنند که منبع برق عامل اصلی تخلخل جوش است در صورتی که بیشتر به خاطر مشکلات ناشی از وقفه یا مشکل جریان گاز است که باعث بروز این مشکل می شود.

۷-سایز و نوع ناصحیح رول درایو

هنگام جوشکاری باید دقت کنید که نوع سیم های تو پودری از نوع رول درایو کنگرده دار باشد در صورتی که سیم های جامد از رول استاندارد درایو V استفاده شود. در واقع چنانچه شما از درایوهای رول V شکل برای سیم های توپودری استفاده کنید باعث ایجاد لغزش سیم جوش می شوید که باعث بروز مشکل بیشتر در جوشکاری لوله خواهد شد.

۸- اندازه ناصحیح نازل می تواند مشکلاتی ایجاد کند

انتخاب نوع و اندازه نازل در جوشکاری MIG کاملا ضروری است چون در صورتی که نازل با اندازه نامناسب انتخاب شود عملا باعث می شود گاز به درستی  تجمع نکند.

۹- از یک تفنگ جوشکاری که بتواند آمپراژهای بالا را هندل کند استفاده کنید

خیلی مهم است که در جوشکاری لوله تنها از یک تفنگ جوش MIG استفاده کنید که بتواند در آمپراژهای بالا کار کند. در واقع کسی که برای آمپراژ متوسط ۲۵۰ آمپر از تفنگ جوش ۲۵۰ آمپر استفاده می کند نمی تواند آنرا در آمپرهای بالا استفاده کند به همین علت باعث بالا رفتن نرخ سوختن آنها می شود.

۱۰-استفاده از فرایندهای اتوماتیک و مکانیزه بدون دانستن چرایی آن

بدون تمرین کردن شروع به جوشکاری اتوماتیک و مکانیز کنید باعث می شود که پروژه کاری به خوبی پیش نرود.

۱۱-در هنگام خرید دستگاه جوش دقت کنید که متناسب با نیازهای شما باشد

با اینکه خرید دستگاه جوشکاری ارزان و کوچک به صرفه است و می تواند هزینه جوشکاری لوله را پایین بیاورد اما توانایی انجام پروژهای سنگین را ندارد. به عنوان مثال شما نمی توانید از یک دستگاه جوش ۲۵۰ آمپری برای پروژه هایی با سطح توان و کارایی بالا استفاده کنید.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *