معایب جوش پلاسما

📖 زمان مطالعه : ۶ دقیقه ⏲️

جوشکاری پلاسما نوعی جوشکاری است، که کاربرد زیادی در صنعت دارد. اما باید بدانید که جوش پلاسما دارای معایب بسیار زیادی است و بهتر است قبل از اقدام به فرایند جوشکاری با این روش، از معایب و مضرات آن آگاهی داشت و اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از خطرات احتمالی را صورت داد. ما در این مقاله اطلاعاتی را درباره انواع جوش پلاسما و همچنین معایب و مضرات جوش پلاسما خدمت شما ارائه کرده ایم. در ادامه با ما همراه باشید تا با راه های جلوگیری از مضرات و خطرات این روش از جوشکاری آشنا شوید.

جوشکاری پلاسما چیست

جوشکاری پلاسما به عملی گفته می شود که در آن، جوش بین قطعه کار و الکترودی از جنس تنگستن قرار می گیرد. به عبارتی جوشکاری است که دما و سرعت بسیار بالایی دارد و دارای گاز یونیزه می باشد. این نوع جوشکاری شباهت بسیار زیادی به جوشکاری آرگون دارد. اما کاربرد ها و مزایا و معایب آن با یکدیگر کاملا متفاوت است.

الکترودی که در جوشکاری پلاسما مورد استفاده قرار می گیرد، از جنس تنگستن و نازل مورد استفاده از جنس مس می باشد. که باید با ایجاد حرارت مناسب در بین الکترودها و نازل قوس پلاسمایی ایجاد کرد. در هنگام جوشکاری میزان دمای نوک شعله به حدود هزار درجه سانتیگراد می رسد و دلیل آن هم میزان جمع شدن انرژی زیادی در نوک آن است که دارای حجم کمی می باشد.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

در ادامه انواع جوشکاری پلاسما را نام برده ایم و به معایب آنها نیز پرداخته ایم، تا با دانستن معایب آنها بتوان از مضرات و خطرات احتمالی جلوگیری کرد.

انواع جوشکاری پلاسما

جوشکاری پلاسما به دو دسته تقسیم می شود و می توان آن را به دو روش انجام داد. دسته اول فرایند جوش مستقل و دسته دوم فرایند جوش انتقالی می باشد. هر کدام از این ها با توجه به نوعی که انجام می شوند و دستگاه هایی که مورد استفاده قرار میگیرند، مزایا و معایبی دارند که در ادامه به آنها پرداخته ایم.

جوش مستقل

در اولین دسته از جوشکاری های پلاسمایی قوس بین الکترود و نازل ایجاد می شود و هنگامی که قطعه از قوس مستقل می باشد، پلاسما همانند یک شعله از آن خارج می شود. کاربرد استفاده از جوش پلاسمای مستقل وقتی است که جریان کمی مورد استفاده قرار گیرد و مورد نیاز باشد. برای مثال می توان به جوش قطعه های سرامیکی و صفحه های فلزی اشاره کرد.

جوش انتقالی

این روش که کاربرد بیشتری نسبت به نوع اول دارد، توسط الکترود تنگستن به قطعه مورد نظر اتصال پیدا می کند. کاربرد آن هم در برش قطعات و ذوب فلزات می باشد. زیرا دارای انرژی بسیار زیادی است و فرایند جوش با سرعت بسیار زیادی صورت می گیرد.

معایب و مزایای جوش مستقل

به دلیل این که این فرآیند جوشکاری دارای نفوذ پذیری بسیار بالایی است. در مواردی که فضا و محیط محدود است از این روش استفاده می شود. همچنین در برخی موارد لازم است تا جوش به زیبایی صورت گیرد. زیرا از نظر ظاهری هم باید قطعه مورد توجه قرار گیرد. در این موارد از جوش مستقل استفاده می کنند. چون با اندازه کوچک خود می تواند عیب قطعه را رفع نماید و ظاهر آن را به هم نریزد. دیگر مزیتی که می توان برای این نوع جوشکاری در نظر گرفت، پایداری بسیار بالای آن است. در برخی از جوشکاری ها بعد از فرآیند جوش، طول عمر مفید قطعه بسیار زیاد نیست. اما با استفاده از روش پلاسما مستقل می توان برای مدت زمان زیادی عیب قطع را برطرف کرد. دلیل آن هم قدرت بالای آن در اتصال بین قطعات است.

اما علاوه بر این همه مزیت جوشکاری پلاسمای مستقل دارای معایب و مضراتی نیز می باشد. برای مثال استفاده از روش جوشکاری پلاسما مستقل در جوشکاری دارای هزینه‌ های بسیار زیادی است و خطراتی دارد که جان انسان را تهدید می کند و مهمترین آنها هم خطر برق گرفتگی است. صدای استفاده از جوشکاری پلاسما مستقل بسیار بالا است و گوش انسان را اذیت می کند. به همین دلیل باید از وسایل ایمنی استفاده کرد که در ادامه راه هایی برای جلوگیری از این مشکلات، خدمت شما ارائه کرده ایم.

معایب و مزایای جوش انتقالی

در جوش انتقالی به دلیل اینکه بین الکترود و قطعه جوش فاصله بیشتری نسبت به دیگر روش های جوشکاری ایجاد می شود. پرکننده کمتری مصرف می شود و به همین دلیل می توان جوشکاری پلاسما انتقالی را به صرفه دانست. همچنین در این روش نقطه جوش بسیار کوچک است و در قطعات کمتر به چشم می خورد و باعث می شود ظاهر قطعه به هم نخورد.

معایب و مضراتی که استفاده از این روش برای بدن ما دارد ایجاد و بروز اشعه های مضر فرابنفش و فروسرخ است، که باید از تجهیزات مناسب استفاده کنیم. در غیر این صورت امکان بروز مشکلاتی همچون ریزش مو و سرطان و مشکلات تنفسی برای فرد جوشکار وجود دارد. محدودیت هایی هم که در این روش برای جوشکار وجود دارد این است که در جوش، سر به سر باید حداکثر ۲۵ میلی متر ضخامت ایجاد کند. به همین دلیل این کار تخصصی تر می شود و هر کسی نمی تواند آن را انجام دهد. یعنی جوش کارانی که دارای تجربه کافی نیستند قادر به انجام آن نخواهند بود.

جلوگیری از اشعه های مضر

همانطور که گفتیم یکی از معضلات جوشکاری پلاسما، ایجاد اشعه های مضر مانند اشعه فرابنفش و مادون قرمز می باشد. اما برای جلوگیری و پیشگیری از خطرات آن باید از وسایلی استفاده کرد که اثر این اشعه ها را کاهش دهد و تا حدودی آنها را از بین ببرد.

جوش کاران باید از عینک و سپرهای حفاظتی مناسب استفاده کنند. نکته ای که باید در این وسایل رعایت شود این است که شیشه های این وسایل باید توانایی جذب اشعه های مضر را داشته باشد و اشعه های فرابنفش و فروسرخ به راحتی از آنها عبور نکنند. شما می توانید با مراجعه به شرکت ما با کیفیت ترین وسایل ایمنی را تهیه کنید.

آسیب شنوایی و خطر برق گرفتگی

در جوشکاری پلاسما به دلیل اینکه سر و صدای گوش خراش وجود دارد ممکن است پس از مدتی گوش انسان دچار آسیب هایی شود. به همین دلیل باید از وسایل پیشگیرانه و ایمن ساز استفاده کرد. توصیه ما به شما این است که از دو وسیله پلاک گوش و گوشی استفاده کنید. زیرا پلاک گوش کاملا درون مجرای گوش و گوشی هم بر روی آن در قسمت خارجی گوش قرار می گیرد. بدین شکل میزان آلودگی صوتی کاهش می یابد.

برای ایجاد کردن ایمنی در مقابل خطر برق گرفتگی هم باید از دستکش هایی با ساق بلند و لباس هایی با آستین و یقه بسته استفاده کرد. نکته دیگری ممکن است در جوشکاری پلاسما خطرساز شود این است که باید حتما از خشک بودن زمین و سطوح اطمینان حاصل کنید. زیرا می تواند باعث برق گرفتگی و انفجار شود.

کاربرد ها و از بین بردن معایب توسط جوشکاری پلاسما

در قطعات ممکن است عیب های مختلفی ایجاد شود و بسته به نوع عیب باید روش جوشکاری را انتخاب کرد. در ادامه مواردی که در آن عیب های قطعه ها می توانند توسط جوشکاری پلاسما برطرف شوند را نام برده ایم.

عیب هایی که می توانند از بین بروند و حتی اثر آنها را برای مدتی کاهش داد عبارتند از: ذوب ناقص فلز، جوش اضافی، زاویه نامناسب گرده جوش، چاله انتهایی جوش، انقباض ریشه جوش، تخلخل در ریشه جوش، لکه قوس، شروع ضعیف قوس، تخلخل خوشه ای، سوراخ های کرم مانند، بریدگی لبه جوش، نفوذ اضافی، عدم تقارن زاویه، باز شدن ناصحیح ریشه، ساق جوش نامساوی و عدم تقارن خطی.

هزینه های بالای جوشکاری پلاسما

همانطور که گفتیم باید برای ایجاد ایمنی در جوشکاری پلاسما به دلیل خطرات و مضرات بالای آن، از وسایل و لباس های ایمنی استفاده کنیم. همین وسایل باید دارای ویژگی هایی باشند تا بتوانند ایمنی مناسبی برای فرآیند جوشکاری ایجاد کنند. به همین دلیل هزینه این وسایل می تواند برای ما مشکل ساز شود. شاید این سوال برای تان پیش بیاید که برای تمام جوشکاری ها این وسایل مورد نیاز است، پس چرا در جوشکاری پلاسما هزینه آن چندین برابر است. در پاسخ باید بگوییم که در جوشکاری پلاسما به دلیل وجود مضرات خطرناک باید از وسایل مناسب استفاده کرد. برای مثال هر لباسی برای جوشکاری پلاسما مناسب نیست و باید لباس ضخیم باشد تا بتواند جلوی اشعه های مضر را بگیرد.

هزینه دیگری که در جوشکاری پلاسما برای جوش کار و صاحب قطعه ایجاد می شود، نگهداری و تعمیر وسایل جوشکاری پلاسما است. همچنین استفاده از الکترود و نازل با جنس خوب و اورجینال باید صورت گیرد. پیشنهاد ما به شما این است که وسایل جوشکاری خود را اعم از لباس ها و عینک ها و دستکش های جوشکاری که جزو وسایل ایمنی کار به حساب می آیند و همچنین انواع دستگاه جوش و الکترود و نازل مورد نظر خود را از شرکت ما تهیه کنید. شرکت ما با تجربه چندین سال در این امر می تواند بهترین وسایل و با کیفیت ترین قطعات را با قیمت مناسبی برای شما تهیه نماید.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *