ویژگی، مشخصات و کاربرد الکترودهای سلولزی جوشکاری

📖 زمان مطالعه : ۶ دقیقه ⏲️

سلولز پوشش روی الکترود سلولزی، حاوی آرد چوب تا ۳۰ درصد یا بیشتر است. این پوشش نسبتاً نازک است و یک سرباره نازک، قابل جابجایی سریع منجمد و مناسب برای جوشکاری با تمام موقعیت، از جمله عمودی بالا و عمودی پایین ایجاد می کند. الکترودهای سلولزی قوس حفر / محرک با نفوذ عمیق را فراهم می کنند. در الکترود سلولزی گودال جوش به خوبی خیس و پخش می شود و خواص مکانیکی بسیار خوبی را نشان می دهد و دارای موج های مشخص است. الکترودهای سلولزی شامل E6010 ، E7010 و E6011 هستند که به طور معمول برای لوله ها، تعمیرات مزرعه، کارهای نگهداری و صفحات کثیف استفاده می شوند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با الکترود سلولزی و کاربرد و خصوصیات این نوع از الکترود بیشتر آشنا کنیم.

انواع الکترودها و ترکیبات آن ها

انواع مختلفی از الکترودهای دستی قوس فلزی (MMA) در تمام بازارهای جهان موجود است. بسته به ماده اصلی تشکیل دهنده شار آن ها، الکترودها در سه دسته الکترود سلولزی، روتیل و پایه دسته بندی می شوند. تمام الکترودها از یک سیم هسته تشکیل شده اند (به طور معمول ۲.۵-۶ میلی متر قطر) که توسط یک شار پوشانده شده است. سیم هسته به طور کلی از فولاد حاشیه ای با کیفیت پایین ساخته شده است و شارها حاوی عناصر زیادی هستند که اجازه تصفیه ریزساختار جوش را می دهند.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

الکترود سلولزی

پوشش الکترود سلولزی متشکل از مقدار زیادی مواد سلولزی است که در زمان جوشکاری در هر موقعیتی برای ایجاد نفوذ عالی با تأمین مقدار زیاد هیدروژن در قوس ایجاد می شود. پوشش ها دارای رطوبت بالایی هستند که بدین معنی است که فلز جوش حاصل حاوی مقدار زیادی هیدروژن محلول است. بنابراین لازم است از روش های ویژه جوشکاری استفاده کنید و حتی در هنگام جوشکاری مواد نسبتاً نازک (> 8-10 میلی متر) در دمای بالا از ۱۰۰-۲۵۰ درجه سانتیگراد کار کنید. کاربرد اصلی الکترودهای سلولزی جوشکاری خطوط لوله نفت یا گاز طبیعی با استفاده از موقعیت عمودی پایین است.

به طور مشابه با الکترودهای روتیل، تفاوت بین الکترود سلولزی E6010 و E6011 پارامترهای الکتریکی مورد استفاده در هنگام جوشکاری و نوع پوشش آن ها است. پوشش E6010 حاوی سدیم است. E6011 حاوی پتاسیم است. هر دو می توانند تحت جریان مستقیم (DC +) کار کنند اما فقط حالت دوم برای کار با جریان جایگزین (AC) مناسب است. فرآیند MMA می تواند در DCEN ، DCEP یا AC مورد استفاده قرار گیرد اما باز هم یک جریان ثابت برای ایجاد تعادل در عدم مقاومت دست جوشکار توصیه می شود.

جوشکاری با الکترود سلولزی

این روش جوشکاری باید توسط یک جوشکار با تجربه انجام شود که بتواند جوش ها را به سرعت پشت سر هم قرار دهد، تا شرایط جوشکاری گرم را حفظ کند و هیدروژن را از بین ببرد. بر روی لوله با جداره ضخیم، جوشکار می تواند در کنترل استخر جوشکاری به دلیل افزایش اندازه و خطر بیش از حد کار با قوس و طغیان اتصال، دچار مشکل شود. لازم به ذکر است که هر نوع  جوشکاری با الکترود سلولزی به یک جوشکار بسیار ماهر نیاز دارد، بنابراین جوشکاری لوله های اجاق گاز به خصوص نباید بدون مراقبت و اثبات صلاحیت جوشکار انجام شود.

خصوصیات مکانیکی الکترود سلولزی

خصوصیات نفوذ عمیق، میزان رسوب زیاد و توانایی استفاده در موقعیت عمودی پایین به معنای این است که عمده ترین کاربرد این الکترودها برای خطوط لوله بین کشوری است. اگرچه تا حد محدودتری برای جوشکاری مخازن ذخیره سازی استفاده می شود . در یک محیط صنعتی تر، استفاده از این نوع الکترودها معمولاً به عبور ریشه از روش جوشکاری محدود می شود. پس از عبور ریشه، باید ظرف ده دقیقه آینده یک پاس گرم رسوب داده شود تا خنک شدن مجرای جوشکاری محدود شود و اجازه خروج هیدروژن داده شود. این محدودیت باید در مشخصات روش جوشکاری مشخص شود.

نوع الکترود

مشخصات خاص جوشکاری الکترودهای سلولزی منجر به ترکیب پوششی خاص آن ها می شود. پوشش الکترودهای سلولزی شامل حدود ۳۵ درصد وزنی اجزای آلی است. مابقی از مواد تشکیل دهنده سرباره، فرومنگنز و چسب سیلیکات تشکیل شده است. الکترودهای سلولزی دارای رطوبت نسبتاً بالایی در پوشش هستند تا از سوختن زود هنگام قطعات آلی در هنگام جوشکاری الکترود جلوگیری کنند. محتوای رطوبت البته به طور قاطع بر خصوصیات جوشکاری تاثیر می گذارد. یک طرف از پیشنهاد هیدروژن برای خصوصیات جوشکاری مشخص این پوشش استقبال میکند، از طرف دیگر استفاده نادرست از این الکترودها موجب  ترک های زیر لایه، ناشی از گاز هیدروژن می شود.

پوشش الکترودهای سلولزی

پوشش الکترودهای سلولزی شامل پودر سلولز، اجزای سازنده سرباره – روتیل یا دی اکسید تیتانیوم، سنگ معدن آهن غنی شده و یا پودر آهن، کربنات ها (سنگ مرمر ، منیزیت یا دولومیت)، سیلیکات های آلومینیوم (بحث، زغال سنگ و غیره)، اکسید کننده ها ( فرومنگنز) و چسب (شیشه های مایع سیلیکات). پوشش الکترودهای سلولزی برای جوشکاری فولادهای با مقاومت بالا حاوی فرومولیبدن و پودر نیکل است. الکترودهای سلولزی با پوشش نازک و ضریب جرم کم (۲۵-۲۵٪) مشخص می شوند.

پوشش الکترودهای سلولزی حاوی ۴۵-۲۰ درصد وزنی پودر سلولز است. این پودر هنگام سوختن در قوس جوشکاری، گازهای محافظ تولید می کند که از فلز ذوب شده در برابر واکنش با هوا محافظت می کند. بسته به ترکیب و ضخامت پوشش، پایداری قوس، انتقال مواد در هنگام جوشکاری و همچنین ویسکوزیته سرباره و استخر جوش تغییر می کند. ترکیب شیمیایی پوشش سلولزی باعث محتوای نسبتاً زیاد گنجاندن غیر فلزی در فلز جوش می شود و بنابراین مقادیر انرژی ضربه کم است.

تفاوت الکترودهای معمولی با سلولزی

در مقایسه با الکترودهای معمولی، الکترودهای روکش شده با سلولز باید مقداری از رطوبت داشته باشند. این رطوبت به دلیل نیاز به اکسیداسیون پوشش و کاهش فرآیند اکسایش کربن، سیلیکون و منگنز ایجاد می شود. بنابراین باید از خشک شدن الکترود سلولزی پس از فرآیند تولید جلوگیری شود. قرار گرفتن در معرض نور شدید آفتاب در مناطق گرم و خشک ممکن است به اندازه پخت در دمای پایین مضر باشد، بنابراین بهتر است الکترودهای روکش دار سلولزی را در مناطق سایه دار و خنک در طول روز کار نگه دارید. آب رسانی مجدد الکترودها آن ها را به حالت دریافتی باز نمی گرداند، بنابراین بهترین روش دور انداختن الکترودهایی است که در معرض شرایط گرم یا خشک خاص قرار گرفته اند و تحت هیچ شرایطی نباید الکترودهای سلولزی را هرگز در کوره آردهای سلولزی و چوبی هنگام جوشکاری می سوزند و اکسیدهای کربن ایجاد می کنند که به عنوان گازهای بی اثر، جوش را از اکسیداسیون محافظت می کند. از آنجا که سلولز کاملاً می سوزد، پوشش های سلولزی سرباره کمتری تولید می کنند و بنابراین برای موقعیت های جوشکاری شدید مناسب هستند. از الکترودهای سلولزی برای جوشکاری عمودی پایین و به ویژه برای جوش های محیطی روی خطوط لوله استفاده می شود. سلولز اطمینان می دهد که مقدار قابل توجهی از مواد در هنگام جوشکاری ذوب شده و نفوذ زیادی حاصل می شود.

کاربرد الکترودهای سلولزی

الکترودهای چوبی روکش دار سلولزی که در جوشکاری عمودی پایین با سرعت بیشتر و خطر کمتری از نفوذ و عدم همجوشی استفاده می شوند.

الکترود سلولزی مناسب ترین الکترودها برای انجام جوشکاری پاس ریشه با سرعت بالا و نفوذ خوب هستند.

الکترودهای چسب سلولزی برای جوشکاری عبور ریشه خطوط لوله با نفوذ خوب شناخته شده اند.

از الکترودهای چسب سلولزی در جوشکاری اتصالات عمودی و محیطی مخازن ذخیره روغن استفاده می شود.

الکترودهای چوبی پوشش داده شده با سلولز با جریان مستقیم در قطب + (DC +) یا با جریان متناوب (AC) جوش داده می شوند.

خصوصیات الکترودهای سلولزی

الکترودهای چوبی روکش سلولز سرعت جوشکاری بالا با سرعت رسوب بالا تولید می کنند.

پوشش الکترود سلولزی در حین جوشکاری می شکند و تولید مونوکسید کربن، دی اکسید کربن و هیدروژن می کند که به عنوان گاز محافظ از فلز مذاب محافظت می کند.

هیدروژن تشکیل شده از ذوب شدن پوشش الکترود ولتاژ قوس نسبتاً بالایی تولید می کند.

الکترود سلولزی جوشکاری با کیفیت عالی را برای درزهای دایره ای شکل ایمن (خطوط لوله) تولید می کنند.

الکترود سلولزی حجم نسبتاً کمی سرباره تولید می کنند.

الکترودهای چوبی روکش شده با سلولز را نمی توان در حین تولید یا قبل از جوشکاری پخت زیرا پخت باعث تخریب سلولز می شود. بنابراین، آن ها رطوبت نسبتاً بالایی دارند و جوش های هیدروژنی بالایی تولید می کنند.

الکترودهای سلولزی به دلیل تولید جوش های زیاد هیدروژنی با خطر ترک خوردگی هیدروژن در ارتباط هستند.

استفاده از الکترود سلولزی برای جوشکاری مقطع فولادی با ضخامت بالا یا فولاد ضخیم به دلیل خطر ترک خوردگی ناشی از جوش های هیدروژن بالا تولید شده محدود است.

الکترودهای چوبی روکش سلولز در دمای پایین جوشکاری با مقاومت کم ایجاد می کنند.

الکترود سلولزی در هنگام جوشکاری دود زیادی تولید می کنند. با این حال، هنگام کار در فضای باز حواس شما را پرت نمی کند.

ذوب شدن لبه های خوب فلز جوش داده شده و تقویت عالی ریشه پشت

ضربه مجدد آسان قوس

حساسیت کم به تشکیل تخلخل

قابلیت جدا شدن بسیار خوب سرباره، همچنین در داخل مفصل باریک

امکان جوشکاری با همان رژیم در تمام موقعیت های جوشکاری

ترکیب شیمیایی مورد نیاز و خواص مکانیکی فلز جوشکاری

 

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

3 دیدگاه برای “ویژگی، مشخصات و کاربرد الکترودهای سلولزی جوشکاری

  1. مسعود گفته:

    سلول‌های سلولزی مغزم رگ به رگ شد
    منی که سالها آهنگری کردم ادعام میشد هرجوشی میتونم بدم فهمیدم جوشکاری خیلی وسعت داره از اینجا تا اونجااااااااااا حتی شاید تا اونجاهاااااااااااا هاهاااااااااااااا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *