الکترود جوشکاری MIG/MAG | بررسی انواع الکترود جوشکاری MIG

📖 زمان مطالعه : ۶ دقیقه ⏲️

الکترود جوشکاری MIG  یا همان سیم جوش، متشکل از یک الکترود خرد شده است که از طریق “تفنگ” جوشکاری MIG تغذیه می شود و برای ذوب فلز و اتصال قطعات به هم گرم می شود. انواع مختلفی از الکترود جوشکاری MIG وجود دارد و در این مقاله، برخی از تفاوت های آنها، مواردی را که هنگام انتخاب الکترود جوشکاری MIG  باید در نظر گرفت و اهمیت انتخاب سیم با کیفیت بالا را توضیح خواهیم داد.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره های  ☎️ ۰۹۱۲۱۵۷۴۷۷۱ و  ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

الکترود جوشکاری MIG

در جوشکاری قوس فلزی گاز (GMAW)، از الکترود چوبی یا میله پرکننده استفاده نخواهید کرد. در عوض، هر آنچه برای جوشکاری نیاز دارید از یک قرقره سیم فلزی حاصل می شود. در این فرآیند جوشکاری، معروف به MIG  یک مخزن گاز (به طور معمول CO2 یا آرگون) محافظت را در هنگام ذوب سیم در فلز پایه فراهم می کند. امروزه، این متداول ترین فرآیند برای جوشکاری سازه ای و ساخت محصول است.

انتخاب سیم

در جوشکاری MIG، وقتی نوبت به انتخاب نوع سیم می رسد، بستگی زیادی به فلز در حال جوشکاری دارد، اکثر جوشکارها فلز پرکننده ای را انتخاب می کنند که از همان نوع فلز باشد که باید جوش داده شود، بنابراین اگر قصد جوشکاری ضد زنگ را دارید شما باید سراغ یک سیم جوشکاری بروید که از فولاد ضد زنگ ساخته شده است. متداول ترین انواع سیم جوش استفاده شده عبارتند از: فولاد کربن، فولاد ضد زنگ، آلومینیوم و آلیاژهای آلومینیوم

فولاد:

برای فولاد، دو نوع الکترود مشترک وجود دارد. برای جوشکاری همه منظوره از طبقه بندی AWS ER70S-3 استفاده کنید. در صورت نیاز به اکسیژن سازهای بیشتری برای جوشکاری بر روی فولاد کثیف یا زنگ زده  از سیم ER70S-6 استفاده کنید. در مورد قطر سیم، قطر ۰۳۰ اینچ انتخاب خوبی برای جوشکاری طیف وسیعی از ضخامت فلزات در خانه و برنامه های ورزشی است. برای جوشکاری مواد نازک تر، از یک سیم ۰۲۳ اینچی برای کاهش گرمای ورودی استفاده کنید. برای جوشکاری مواد ضخیم تر در کل سطح حرارت بالاتر، از ۰۳۵/۰ اینچ استفاده کنید.

آلومینیوم

مواد آلومینیوم بیشتر با جوشکاری MIG ساخته می شوند. به طور کلی در این نوع از جوشکاری  از آرگون به عنوان گاز محافظ مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجا که آلومینیوم رسانایی گرمایی بالایی دارد، افزودن هلیوم به ویژه در اینجا بسیار مفید است. هلیوم هدایت حرارتی و احتباس حرارتی جو گاز محافظ را بهبود می بخشد. این یک نفوذ همجوشی عمیق تر و گسترده است. دو نوع اصلی الکترود جوشکاری MIG وجود دارد.

سیم شار هسته ای : سیم شار هسته ای یک الکترود فلزی است که شامل یک “ترکیب شار” در داخل الکترود است. هنگامی که سیم ذوب می شود و با قوس جوش واکنش می دهد، این  گاز تشکیل می شود که از جوش در برابر اکسیژن محافظت می کند و می تواند نقص در جوش ایجاد کند. این بدان معنی است که برای این نوع سیم ها هیچ گاز محافظ لازم نیست – اگرچه در برخی موارد، برای محافظت بیشتر حتی ممکن است از گاز محافظ در کنار سیم هسته شار استفاده شود.

الکترود های جامد: حلقه های بزرگ سیم فلزی جامد  فاقد هرگونه شار هستند. این بدان معنی است که باید از آنها با گاز محافظ استفاده شود. متداول ترین گاز محافظ ۷۵٪ آرگون و ۲۵٪ دی اکسید کربن است. تفنگ جوشکاری جریان پایداری از گاز را از یک ظرف خارج می کند که برای جلوگیری از اکسیداسیون و نقص در جوش، الکترود و منطقه جوش را احاطه کرده است. بسته به نوع کاربرد، هر دو نوع الکترود جوشکاری MIG (جامد و شار هسته) را می توان از انواع مواد از جمله آلومینیوم، فولاد ضد زنگ، مس و نقره تهیه کرد.

طبقه بندی الکترود جوشکاری MIG

در فرآیند GMAW دو ماده مصرفی گاز و سیم را باید در نظر گرفت، مانند الکترودهای چسبنده، یک سیستم طبقه بندی برای گزینه های مختلف سیم MIG موجود وجود دارد که توسط انجمن جوشکاری آمریکا اداره می شود.

طبقه بندی الکترود جوشکاری MIG مدل  AWS: ER70s-6  :

گاز محافظ: C25 (25٪ دی اکسید کربن و ۷۵٪ آرگون) یا ۱۰۰٪ Co2

فولاد ضد زنگ جوشکاری

درجه های فولاد ضد زنگ: ۳۰۱ ، ۳۰۲ ، ۳۰۴ ، ۳۰۵ و ۳۰۸.

طبقه بندی الکترود جوشکاری MIG مدل AWS: ER308L و ER308LSi

گاز محافظ: دی اکسید کربن C2 یا ۲٪ و آرگون ۹۸٪

درجه های فولاد ضد زنگ: ۳۰۹ ضد زنگ و

جوشکاری فولاد کربن به فولاد ضد زنگ یا فولادهای کم آلیاژ

طبقه بندی الکترود جوشکاری MIG مدل AWS: ER309L

گاز محافظ: دی اکسید کربن C2 یا ۲٪ و آرگون ۹۸٪

درجه های فولاد ضد زنگ: ۳۰۴،۳۰۵ ، ۳۰۸ ، ۳۱۰ ، ۳۱۲ ، ۳۱۴ ، ۳۱۶ ، ۳۱۷ ، ۳۲۱ ، ۳۴۷ و ۳۴۸.

طبقه بندی الکترود جوشکاری MIG مدل  AWS: ER316L و ER316LSi

گاز محافظ: دی اکسید کربن C2 یا ۲٪ و آرگون ۹۸٪

آلومینیوم جوشکاری

Aluminium Grades: 2014 ، ۳۰۰۳ ، ۳۰۰۴ ، ۴۰۴۳ ، ۵۰۵۲ ، ۶۰۶۱ ، ۶۰۶۲ و ۶۰۶۳

طبقه بندی الکترود جوشکاری MIG مدل  AWS: ER4043

گاز محافظ: ۱۰۰٪ آرگون

درجه های آلومینیوم: ۵۰۵۰ ، ۵۰۵۲ ، ۵۰۵۶ ، ۵۰۸۳ ، ۵۰۸۶ ، ۵۱۵۴ ، ۵۳۵۶ ، ۵۴۵۴ ، ۵۴۵۶.

طبقه بندی الکترود جوشکاری MIG مدل  AWS: ER5356

گاز محافظ: ۱۰۰٪ آرگون

کاربرد الکترود های جوشکاری MIG

 الکترود جوشکاری MIG برای فولاد کربن

جوشکاری فولاد کربن یا فولادهای خفیف در بیشتر مواقع با استفاده از الکترود جوشکاری MIG سری ER70s-6 ” که از گاز دی اکسید کربن(۱۰۰ درصد) یا گاز C25 ( 25٪ دی اکسید کربن و ۷۵٪ مخلوط آرگون) جوش داده می شوند.  اگر درجه بالاتری از فولاد کربن را جوش می دهید، حداقل مقاومت کششی چیزی است که معمولا تغییر می کند.

الکترود کربن استیل ER70S-6

برچسب ER70S-6 نشان دهنده موارد زیر است:

ER– یک میله الکترود یا پرکننده که در جوشکاری سیم MIG یا جوشکاری TIG استفاده می شود.

۷۰– حداقل ۷۰۰۰۰ پوند مقاومت کششی در هر اینچ مربع جوش.

S-سیم جامد.

۶– مقدار ماده اکسید کننده و ماده پاک کننده روی الکترود. این یک پوشش مسی روی الکترود است و انواع مختلفی نیز وجود دارد.

 الکترودهای جوشکاری فولاد ضد زنگ MIG

فولاد ضد زنگ در جوشکاری MIG دارای الکترودهای متنوعی است زیرا در طیف وسیعی از پروژه ها که به انواع بسیاری از درجه های فولاد ضد زنگ استفاده می شود. همچنین معمولاً در همان کارها به فولاد کربن جوش داده می شود. در اینجا انواع مختلف الکترودهای فولاد ضد زنگ آورده شده است. فولاد ضد زنگ به طور معمول با کلاس های الکترود جوش داده می شود و آنها عبارتند از: ER308L- ER309L-ER316L

کاربرد الکترودهای جوشکاری MIG  مدل های ER308L و ER308LSi

تعیین سیم به شرح زیر است:

ER– یک میله الکترود یا پرکننده که در جوشکاری سیم MIG یا جوشکاری TIG استفاده می شود.

۳۰۸ – درجه الکترود فولاد ضد زنگ.

L – کربن کم. محتوای کربن چیزی است که لکه های زنگ زدگی را ضد زنگ می کند.

Si– (اختیاری) گاهی “Si” اضافه می شود و این به معنای محتوای سیلیکون بالا است. اساساً به شستشوی بهتر جوش در فلز کمک می کند. نوعی گرما زیاد کردن و نگه داشتن طرفین برای مدت طولانی تر است.

کاربرد الکترودهای جوشکاری ER309L و ER309Si MIG (فلزات غیر مشابه جوشکاری)

الکترود جوشکاری MIG سری ۳۰۹ دارای کاربرد چند منظوره است زیرا از آن برای جوشکاری فولاد ضد زنگ به فولادهای ملایم یا ضد زنگ تا کربن یا آلیاژ کم استفاده می شود. در صورت لزوم درجه های فولاد ضد زنگ را از درجه ۳۰۴ تا ۳۱۰ جوش می دهد یا در صورت لزوم فلزات غیر مشابه را با هم جوش می دهد. نقطه ضعف استفاده از این الکترود برای جوشکاری فولاد ضد زنگ این است که ظاهر جوش ناهموار است. گازی که بیشتر اوقات استفاده می شود همان C2 یا ۲٪ دی اکسید کربن و ۹۸٪ آرگون است. بسیاری از گزینه های دیگر (برخی بهتر است) برای گاز وجود دارد اما C2 رایج ترین مورد استفاده است:

ER– یک میله الکترود یا پرکننده که در جوشکاری سیم MIG یا جوشکاری TIG استفاده می شود.

۳۰۹ – درجه الکترود فولاد ضد زنگ.

L – کربن کم.

Si– (اختیاری) گاهی “Si” اضافه می شود و این به معنای محتوای سیلیکون بالا است. اساسا به شستشوی بهتر جوش در فلز کمک می کند. نوعی گرما زیاد کردن و نگه داشتن طرفین برای مدت طولانی تر است.

کاربرد الکترودهای جوشکاری ER3016L و ER316LSi MIG

این الکترودهای ضد زنگ بیشتر برای فولادهای ضد زنگ درجه بالاتر عمدتا در صنایع غذایی و کاربردهای دریایی استفاده می شود. فلزات اساسی جوشهای ER316 از درجه ضد زنگ ۳۰۴۳۰۵ ، ۳۰۸ ، ۳۱۰ ، ۳۱۲ ، ۳۱۴ ، ۳۱۶ ، ۳۱۷ ، ۳۲۱ ، ۳۴۷ و ۳۴۸ هستند. در مورد گازها C2 (2٪ دی اکسید کربن و ۹۸٪ آرگون) بیشترین استفاده را دارد. مشخصات سیم برای ER316L و ER316LSI به شرح زیر است:

ER یک میله الکترود یا پرکننده که در جوشکاری سیم MIG یا جوشکاری TIG استفاده می شود.

. ۳۱۶– درجه الکترود فولاد ضد زنگ.

. L – کربن کم. محتوای کربن چیزی است که لکه های زنگ زدگی را ضد زنگ می کند. Si–

گاهی “Si” اضافه می شود و این به معنای محتوای سیلیکون بالا است.  اساساً به شستشوی بهتر جوش در فلز کمک می کند.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *