مشعل پروپان را چگونه استفاده کنیم؟

📖 زمان مطالعه : ۶ دقیقه ⏲️

مشاغلی که مربوط به تعمیر منازل هستند از ابزاری متنوع به نام مشعل پروپان استفاده می کنند. کاربرد این مشعل برای مصارف کم حرارت می باشد که می تواند رنگ های قدیمی را نرم کند و یا پیچ زنگ زده را شل کند. در صورتی که گرما بالاتر برود لحیم کردن لوله کشی و اتصالات برق نیز ممکن خواهد بود. مشعل کاربردهای زیادی دارد و برای استفاده از آن باید نکاتی را رعایت کرد. در این مقاله به بررسی اطلاعاتی درباره مشعل پروپان ‌و کاربردهای آن خواهیم پرداخت تا آگاهی خود را در رابطه این دستگاه و نحوه صحیح استفاده از آن افزایش دهید.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

مشعل پروپان

با توجه به نیاز خود قادر به انتخاب مشعل پروپان خواهید بود. از اجزای این مشعل به مخزن گازی کوچک که دارای تنظیم کننده است، می توان اشاره نمود که ممکن است بدون احتراق برقی نیز باشد. اگر مشعل را برای کاربردی می خواهید که به شعله کم نیاز دارد، مشعل را با نوک پخش شعله انتخاب کنید که امکان پخش شعله و پایین آمدن گرما را می دهد. برای کار با مشعل پروپان ایمنی جوشکاری را باید رعایت کنید که برای این منظور عینک و دستکش کار سنگین را استفاده نمایید. در انتخاب لباس خود دقت کنید طوری که پیراهن آستین بلند و شلوار بلند به تن کنید. برای کار با مشعل فضایی که مشغول کار هستید باید تهویه مناسب داشته باشد. با رعایت این نکات قادر به استفاده از مشعل پروپان و انجام کارهای خود خواهید بود و بهترین نتیجه را از مشعل دریافت خواهید کرد.

نحوه استفاده از مشعل پروپان

در صورتیکه قصد دارید از مشعل استفاده کنید باید نحوه صحیح استفاده از آن را بدانید و به نکاتی توجه کنید. در زمان استفاده از مشعل پروپان به وجود باد دقت کنید تا موجب پرش شعله نشود و مواد غیرعادی در آتش گرفته نشود. از سوزاندن مشعل در مجاورت موادی که قابل اشتعال هستند خودداری کنید و لباس های که گشاد هستند و حالت آویزانی دارند به تن نکنید تا شعله به آنها برخورد نکند و سبب سوختگی و آتش سوزی نشود. برای کار با مشعل در ابتدا آن را روشن کنید و با کمک نوک مشعل که در سمت شما قرار دارد، آن را دور نگه دارید و اقدام به باز کردن شیر گاز نمایید. این کار ممکن است تلاش زیادی از فرد بخواهد، سپس به تنظیم ارتفاع شعله بپردازید که برای این منظور بعد از اینکه مشعل را روشن کردید، شیر گاز را بچرخانید تا تنظیم ارتفاع شعله صورت بگیرد.

اگر مشعل پروپان را برای مصارفی چون لحیم کاری یا کاربردهای گرمایی استفاده می کنید، کوچک بودن شعله بهترین انتخاب خواهد بود. اگر کاربرد کم حرارت را می خواهید، شعله بزرگتر مناسب است. شعله را به سمتی بگیرید که مقابل ماده ای که قرار است گرما بگیرد، قرار داده شود. در رابطه با لوله لحیم کاری  به قرار دادن نوک مخروط داخلی بر روی مفصل بپردازید و مشعل را به گونه ای قرار دهید که ثابت باشد. اگر مشعل را برای شل کردن پیچ‌هایی که زنگ زده اند می خواهید، باید تمرکز شعله تنها روی مهره یا فلز اطراف آن باشد. در رابطه با کاربردهایی که کم حرارت هستند شعله را به گونه ای بگیرید که دور از مواد باشد  و در حرکت باشد. اینگونه بهترین استفاده را از مشعل پروپان خواهید داشت.

نکات استفاده از مشعل پروپان

وقتی گرمای مشعل به فلز می خورد سبب گسترش فلز خواهد شد از این رو وقتی می خواهید پیچ ها را شل کنید، اطراف فلز را برای جلوگیری از پراکنده شدن پیچ گرم کنید. بعد از انجام جوش مشعل به خاموش کردن گاز بپردازید. برای بسته شدن گاز، شیر آن را بچرخانید تا کاملا بسته شود. بعد از اینکه مشعل پروپان کاملا خنک شد، در مکانی که خشک باشد نگهداری کنید.  برای لحیم کاری لوله در ابتدا به پاک کردن لوله بپردازید که با نوک زدن لوله به شکل وارونه موجب شود آب از یک سمت لوله خارج شود اما اگر این کار قابل انجام نبود، برای اینکه آب یا هر مایعی که در مجاورت محل اتصال لحیم وجود دارد جذب شود، از پارچه ای تمیز استفاده کنید.

نکات جوشکاری لوله لحیم شده

اگر قصد دارید به لحیم کاری لوله بپردازید باید نکاتی را فرا بگیرید تا ایرادی در حین و بعد از کار رخ ندهد. در جوشکاری لوله اگر امکان دارد لبه های خشن را طوری قرار دهید که روی لوله خود باشند. در زمان ریخته شدن لبه های فشرده لوله شما از دستمال برای پاک کردن قطعاتی که باقی مانده است استفاده کنید. از آنجا که آب موجب اختلاف در فرآیند لحیم کاری می شود و موجب ایجاد پیوند ضعیف در آن می گردد، خشک کردن لوله را با دقت انجام دهید. از آنجا که در جوشکاری لوله آن دسته که براق تر هستند راحت تر لحیم می شوند، به برق انداختن لوله بپردازید. از برس سیمی برای قسمتی که لحیم می شود، استفاده کنید و به مسواک زدن آن تا زمانی که می درخشد بپردازید. برای مفصلی که لحیم می شود نیز همین کار را انجام دهید. مانع از جریان آب در لوله شوید و برای این منظور یک پلاستیک تخلیه درون لوله قرار دهید. در محل لحیم کاری به مالش شار به لوله بپردازید و استفاده از عینک مخصوص و دستکش را فراموش نکنید. لایه ای نازک از شار خود را در سطح خارجی لوله ای که قرار است لحیم کاری شود، بمالید.

فاصله مناسب مشعل از لوله

مشعل باید از لوله فاصله مناسبی داشته باشد تا میزان گرمادهی به حد مناسبی باشد و ایرادی در کار رخ ندهد. بعد از اینکه شار را گرم کردید به روشن کردن مشعل پروپان بپردازید و فاصله را از  قسمتی از لوله که شار روی آن است در حد ۱/۵  سانتی متر حفظ کنید. در این ناحیه آن را به مدت ده تا بیست ثانیه به عقب و جلو ببرید. بعد از براق شدن شار، تاریک شدن لوله را خواهیم داشت. صاف شدن شار و‌ دود دادن آن بدین معنی است که لوله را می توان لحیم کرد و وقت آن رسیده است. بعد از جمع کردن قطعات لوله آنها را گرم کنید  و به حرکت دادن شعله مشعل به عقب و جلو به شکل مساوی بپردازید. اما اگر این گرم کردن مساوی نباشد، موجب ذوب یکنواخت لحیم کاری می شود و در نتیجه با نشتی آب رو به رو خواهید شد. در این حین به مالیدن لحیم روی لوله بپردازید. با لحیم کاری، داغ شدن اجزای لوله به مقدار کافی صورت می گیرد تا قادر به شروع لحیم کاری باشید.

تمیز کردن لوله بعد از لحیم کاری

تمیز کردن لوله بعد از لحیم کاری موضوعی مهم است که نتایج کار را تحت تاثیر قرار می دهد. در زمان جوشکاری، به تمیز کردن لوله بعد از لحیم کاری بپردازید  و همچنان که لوله گرم است، روی لحیم کننده لایه ای دیگر و نازک از شار را بزنید. مفصلی که لحیم شده را با یک دستمال پاک کنید و دقت کنید که سرد کردن مفصل را بلافاصله انجام ندهید چون ممکن است سبب آسیب رساندن به آن شود. فیکسر یا جابه جایی مفصل را تا زمانی که به طور کامل سرد نشده است، محکم نکنید.

نتیجه گرمادهی زیاد

اگر گرمای زیادی را اعمال کنید سبب می شود اجزای لوله درخشان شوند . اگر گرمای زیادی اعمال کرده اید باید تا زمان خنک شدن صبر کنید. با خنک شدن لوله باید دوباره به تکرار روند از ابتدا بپردازید. با رعایت نکات استفاده از مشعل پروپان خواهید توانست بهترین نتیجه را دریافت کنید. در صورت نیاز به راهنمایی در زمینه مشعل پروپان و خرید دستگاه با کیفیت با شماره تماس های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید تا راهنمایی های لازم از جانب کارشناسان مجموعه صورت بگیرد.

عیب یابی در مشعل

اگر با شعله ور شدن مشعل پروپان رو به رو شدید یعنی درجه مشعل جوشکاری را در حالت ایستاده و بیش از شصت درجه گذاشته اید و نوک زدن مشعل را در همین حالت انجام داده اید. این اقدام در روزهایی که باد باشد، خطرناک خواهد بود زیرا پرت شدن شعله در باد به محیط اطراف رخ می دهد و ممکن است سبب آتش سوزی شود. اگر شعله مشعل پروپان بیش از اندازه کوچک است ممکن است به این دلیل باشد که از مشعل در هوای سرد استفاده کرده اید و یا اینکه تنظیمات مشعل را انجام نداده اید. بنابراین اهمیت تاثیرات دما را بر مشعل جوشکاری خواهید دانست. اگر در زمان استفاده از مشعل متوجه از دست گاز می شوید ممکن است نشانه نشت باشد، پس باید از نظر نشت دادن، مشعل را بررسی نمایید.

تعمیرات مشعل جوشکاری

تعمیرات مشعل پروپان اهمیت زیادی دارد و باید برای این منظور به موقع اقدام کنید. برخی مشعل ها بدین منظور طراحی شده‌اند که به جذب ضربه در زمان طراحی بپردازند. این کار برای این منظور است که از آسیب رسیدن به سیلندر سوخت تحت فشار جلوگیری شود. این امر ممکن است در هنگام ریزش موجب شکستن مشعل در حفره های هوا شود و یا به اجزای دیگر آسیب وارد کند. مشعل اگر آسیب ببیند، بسیار خطرناک خواهد بود و نیاز است که حتما آن را برای تعمیرات به نزد سازنده بفرستید.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *