با انواع پوشش الکترود در جوشکاری آشنا شوید

📖 زمان مطالعه : ۶ دقیقه ⏲️

در این متن قصد داریم تا شما با انواع پوشش الکترود در جوشکاری آشنا شوید، یکی از قدیمی ترین روش های جوشکاری که در سال ۲۰۲۱ مورد استفاده قرار می گیرد می توان فرآیند قوس الکتریکی نامید که با استفاده از الکترود ها تنظیم می شود، اما نکته مورد نظر برای برقراری قوس الکتریکی در میان یک الکترود پوشش دار می باشد که باعث ایجاد ذوب، قطعات کار،انواع اتصالات موضعی است، انواع پوشش الکترود در جوشکاری دارای ترکیبات بسیار متفاوتی می باشند که وظایف متنوعی از یکدیگر بر عهده دارند.

الکترود جوشکاری چیست ؟

قبل از اینکه شما با انواع پوشش الکترود در جوشکاری آشنا شوید باید نسبت به الکترود های جوشکاری اطلاعات بیشتری داشته باشید، این الکترود ها در دو دسته تقسیم می شوند:

الکترود های روکش دار

الکترود های بدون روکش

در نمونه های الکترود روکش دار شما با انواع پوشش الکترود در جوشکاری  آشنا خواهید شد، این سیم ها معمولا از جنس آزبست، خاک رس، سلولز، اکسید سدیم و پوشش های فلاکس یعنی پوشش سلولزی، پوشش قلیایی، پوشش رتیلی که ساخته شده از پودر آهن است و پوشش رتیلی بدون پودر آهن تقسیم بندی می شود اما اگر شما بخواهید الکترود های جوشکاری بدون روکش را در جنس مفتول تقسیم بندی کنید، این الکترود ها را می توان در دسته های فولاد ضد زنگ، نیکلی، فولاد کم کربن و آلومینیومی دسته بندی کرد.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

تفاوت الکترود های پوشش دار و بدون پوشش در چیست ؟

آیا می دانید که تفاوت الکترود های دارای پوشش و الکترود های بدون پوشش در چیست؟آیا می دانید که در زمان قدیم برخلاف امروز الکترود های بدون پوشش از انواع پوشش الکترود در جوشکاری پرطرفدارتر بودند؟

به صورت کلی می توان گفت انواع پوشش الکترود در جوشکاری دارای مقاومت بسیار بالاتری نسبت به الکترود های بدون پوشش هستند و می توانند در برابر ضربه مقاومت داشته باشند در صورتی که الکترودهای بدون پوشش توانایی مقاومت در برابر ضربه را ندارند، علاوه بر این انواع پوشش الکترود در جوشکاری می توانند در برابر آلودگی، ضربه یا اکسیدها نیز مقاومت بالا داشته باشد.

انواع پوشش الکترود در جوشکاری :

الکترود ها را می توان طیف بسیار گسترده از انواع متفاوت دانست، در این بخش پرکاربرد ترین آنها را برای شما بیان کرده ایم.

۱ ــ الکترود دارای پوشش سلولزی :

این نمونه الکترود همانطور که از نامش پیداست دارای پوشش سلولزی میباشد، پوشش سلولزی توانایی کم کردن از قوس الکتریکی را دارد و می تواند نفوذ جوش را تا حد بالایی زیاد کند، در واقع این پوشش به دلیل تناقض بالا در کارایی بسیار پرطرفدار است و دارای دو جریان متناوب و مستقیم در فرآیند جوشکاری می باشد.

این نمونه از انواع پوشش الکترود در جوشکاری دارای سطح ناهموار در الکترود می باشد و حالت نم گیر دارد به همین دلیل احتمال اینکه سلولز فاسد شود زیاد است، بیشتر کاربرد الکترود های سلولز را می توان در کوتاه مدت دانست زیرا با وجود خاصیت های مکانیکی بالا و انجماد بالا نمی توانند دوام بالا داشته باشند.

۲ ــ الکترود دارای پوشش قلیایی :

از مهم ترین انواع پوشش الکترود در جوشکاری می توان به پوشش نمونه قلیایی اشاره داشت، این پوشش دارای خواص بسیار زیادی است که می توان از مهم ترین آنها به خواص مکانیکی فلز جوش در این نمونه اشاره کرد، در واقع پوشش قلیایی می تواند تا حد بالایی خاصیت مکانیکی فلز جوش را افزایش دهد .

به دلیل پوشش خاص در این نمونه الکترود ها نیازمند به نوعی بسته بندی هستند،پوشش های قلیایی از اصلی ترین نمونه های پوشش الکترود شمرده می شوند، این پوشش از کربنات کلسیم و مقدار بسیار کمی فلورید کلسیم ساخته شده است و از هیچگونه مواد سلولز در ساخت آنها استفاده نشده است، به دلیل جنس پوشش در این الکترود در زمان ساخت شما هیچگونه نیازی به هیدروژن ندارید و حتی در صورت نیاز نیز مقدار بسیار پایینی هیدروژن مصرف می شود به همین دلیل به این نمونه پوشش الکترود کم هیدروژن گفته می شود.

از کاربرد های این نمونه الکترود می توان در جوشکاری اصلی فولاد های کم آلیاژ و پر کربن اشاره کرد، البته قابل ذکر است که نه تنها در این نمونه فولاد بلکه در فلز های دیگر نیز می توان از آن بهره گرفت.

۳ ــ الکترود های دارای پوشش رتیلی :

پوشش رتیلی را می توان یک نمونه پوشش دوگانه برای الکترود ها نامید، این پوشش علاوه بر اینکه فرآیند جوشکاری را تا حد بالایی آسان می کند می تواند میزان پاشش جوش را پایین بیاورد و باعث جدا شدن فلز جوش و الکترود ها شود، قابل ذکر است که قابلیت جوشکاری در این نمونه با جریان مستقیم و متناوب روی خواهد داد.

در ساخت این نمونه از الکترود ها مقدار بسیار زیادی اکسید تیتانیوم مورد استفاده قرار گرفته است به همین دلیل الکترود های رتیلی را می توان الکترود های همه کاره دانست که در تمام حالات جوشکاری قابل استفاده هستند، این الکترود ها دارای قطبیت، تحمل گرمای بسیار بالا و ترک گرما هستند به همین دلیل می توان از آنها در جوشکاری فلز های زنگ نزن نیز استفاده کرد.

قابل ذکر است که الکترود های رتیلی بر خلاف دیگر الکترود ها به دلیل ویژگی های منحصر به فرد و متفاوتی که دارند با قیمت های متفاوتی نیز به فروش می رسند و هزینه خرید در تمامی آنها یکسان نیست.

۴ ــ الکترود دارای رتیلی همراه با پودر آهن :

این نمونه پوشش توانایی ایجاد یک ظاهر کاملا مناسب برای سطح جوش را دارد و می تواند باعث ایجاد سهولت در جدا شدن سرباره تلقی شود، قابل ذکر است که در این نمونه از پوشش جریان به صورت متناوب و مستقیم وجود دارد.

در این نمونه الکترود از اکسید سیلیس یا پودر آهن برای ساخت استفاده می شود، توجه داشته باشید زمانی که شما سیلیسیم را به ساخت یک الکترود اضافه می کنید، پوشش این الکترود دارای غشای تشکیل شده از مقاومت بسیار بالا تر مذاب می شود و می تواند قطبیت خاصی را از خود در جوشکاری به نمایش گذارد.

۵ ــ الکترود های دارای پوشش جایگزین :

پوشش های جایگزین از انواع دیگر پوشش ها ایجاد شده اند، این نمونه ها بیشتر از پودر آهن ساخته شده اند و می توانند دلیل اصلی رسوب و افزایش سرعت در جوشکاری باشند.

وظایف انواع پوشش الکترود در جوشکاری :

از وظایف اصلی این نمونه پوشش ها می توان به ایجاد یک محافظ اصلی، ایجاد یک محافظ برای حوضچه مذاب، کمک کردن به پایداری قوس الکتریکی و ایجاد بهبود در انواع خاصیت های مکانیکی در جوشکاری و فلز جوش اشاره کرد.

البته قابل ذکر است که این وظایف پوشش الکترود ها در جوشکاری با توجه به نوع و جنس مورد استفاده در پوشش تعیین می شود و هر نوع با نمونه دیگر دارای وظیفه کاملا متفاوت است.

برای مثال اگر به پوشش سلولزی توجه کنید متوجه خواهید شد که این نمونه پوشش دارای خاصیت افزایش نفوذ می باشد، پوشش های قلیایی دارای خاصیت بهبود بخشیدن در خواص مکانیکی می باشد، پوشش های اسیدی توانایی خاصی در ایجاد یک ظاهر مناسب دارند و پوشش هایی که دارای پودر آهن هستند توانایی ایجاد رسوب را دارند.

خوب اگر به متن بالا توجه کنیم متوجه خواهیم شد که هیچ یک از این پوشش ها در مکان مناسب نمی توانند جایگزین مناسب برای پوشش دیگر باشند، زیرا هر نمونه برای نمونه دیگر محدودیت های خاصی ایجاد می کند که قابل جبران نخواهند بود.

ضخامت انواع پوشش الکترود در جوشکاری :

بسیاری از افراد تصور دارند که ضخامت تمامی پوشش های الکترود های مختلف یکسان هستند و پوشش سلولزی با پوشش قلیایی یا رتیلی تفاوتی ندارد، در صورتی که هر الکترود دارای یک پوشش متفاوت از الکترود دیگر می باشد، برای مثال یک الکترود دارای پوشش نازک است در حالی که یک الکترود دیگر ممکن است از پوشش متوسط، ضخیم و یا خیلی ضخیم بهره گرفته باشد پس به صورت کلی ضخامت انواع پوشش الکترود در جوشکاری را می توان در ۴ دسته تقسیم بندی کرد.

۱ ــ پوشش الکترود نازک

۲ ــ پوشش الکترود متوسط

۳ ــ پوشش الکترود ضخیم

۴ ــ پوشش الکترود خیلی ضخیم

آیا روش ساخت انواع پوشش الکترود در جوشکاری با یکدیگر تفاوت دارد ؟

یک دسته از الکترود ها را در نظر بگیرید، برای مثال اگر این دسته از الکترود ها، الکترود پوشش سلولزی باشد، آیا تمامی این نمونه از یک روش ساخت یکسان بهره گرفته اند؟ آیا تمامی این الکترود ها دارای یک ویژگی هستند، مسلما پاسخ به این سوال خیر است زیرا الکترود ها دارای روش ساخت متفاوتی از یکدیگر هستند، برای مثال برخی از الکترود ها در انجماد بسیار بالا و سریع ساخته می شود در حالی که برخی دیگر از الکترود ها به عنوان الکترود پر شده شناخته می شود، این دو الکترود ویژگی های متفاوت و منحصر به فردی دارند، به صورت کلی ساخت انواع پوشش الکترود در جوشکاری را می توان در ۴ دسته تقسیم کرد.

۱ ــ الکترود هایی که انجماد سریع دارند

۲ ــ الکترود هایی که انجماد پر شده دارند

۳ ــ الکترود هایی که چسبان سریع هستند

۴ ــ الکترود هایی که کم هیدروژن هستند

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *