تجهیزات مورد نیاز در تورچ جوشکاری TIG

📖 زمان مطالعه : ۶ دقیقه ⏲️

تورچ که جریان جوش را به الکترود منتقل می کند، دارای تجهیزاتی است که هر یک نقش مهمی در جوشکاری تیگ خواهند داشت.  تجهیزات تورچ جوشکاری TIG شامل  رگولاتور، سیلندر گاز محافظ  و هم چنین شیلنگ و بست های گاز خواهد بود. این ابزار مکانیکی وظایف دیگری نیز دارد و در انواع صنایع از آن استفاده می شود. در این مقاله به بررسی اطلاعاتی درباره تجهیزات تورچ جوشکاری TIG خواهیم پرداخت تا آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهید و قطعه مناسب برای تورچ خود انتخاب نمایید.

تجهیزات تورچ جوشکاری TIG

جوشکاری تیگ به دلیل مزایایی که دارد، کاربرد زیادی در صنعت دارد و در فرآیند آن از الکترودهای تنگستن استفاده خواهد شد. منبع قدرت نیز در این جوشکاری هر دو مولد برق یعنی AC و DC می تواند باشد. تورچ بخش مهمی در جوشکاری است که گاز محافظ را به ناحیه قوس منتقل می کند. تورچ آرگون نیز موجب نگهداشتن تنگستن و گاز محافظ خواهد شد و قطر آن بسیار مهم خواهد بود. قطر تورچ با قطر تنگستن باید متناسب باشد تا جوشکاری به درستی انجام شود و آسیبی به دستگاه وارد نشود. یکی از قطعاتی که در تورچ جوشکاری تیگ مورد استفاده قرار می گیرد، سیلندر گاز محافظ خواهد بود که این گاز محافظ را درون کپسولی فولادی خواهیم داشت.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

درزمان پر بودن کپسول از گاز، فشار داخل آن صد و پنجاه تا دویست bar خواهد بود. یکی دیگر از تجهیزات تورچ جوشکاری TIG رگولاتور می باشد که کاربرد آن، این مورد است که فشار گازی که از کپسول خارج می شود را کم کند  و شدت خروج گاز محافظ را به درستی تنظیم کند. با توجه به طرح اتصال، شماره سرامیکی ، نوع نازل و زاویه مشعل  مشخص می شود که گاز مصرفی چه میزان دبی داشته باشد و معمولا محدوده آن بین ۳ تا ۸ لیتر بر دقیقه خواهد بود. برای اینکه بتوان گاز محافظ را از سیلندر به تورچ جوشکاری رساند، از شیلنگ ‌و بست های گاز استفاده می شود و طول کلاف های آن پنجاه و صد متر می باشد.

وظیفه تورج جوشکاری تیگ

وظیفه ای که تورچ جوشکاری تیگ دارد این است که جریان برق را به الکترود تنگستن برساند و موجب هدایت گاز محافظ به  محدوده قوس و قطعه شود. خنک شدن تورچ ها با استفاده از آب یا هوا خواهد بود و بر این اساس انواعی دارد. اگر بخواهید تورچ را برای شدت جریان کم و کوتاه مدت استفاده کنید ( یعنی این شدت جریان زیر دویست آمپر باشد)٬ برای خنک سازی از جریان هوا و گاز محافظ می توانید استفاده کنید اما اگر  بخواهید آن را برای جریان های بالا و بلند مدت به کار ببرید، نیاز است که خنک سازی با گردش آب صورت بگیرد و علت آن این است که زمانی که با آمپراژ بالا جوشکاری انجام می شود، مشعل را تنها با گاز محافظ نمی توان خنک کرد.

اجزای تورچ جوشکاری تیگ 

کابل های اتصال ، الکترود تنگستن  و سیم جوش از اجزای تورچ آرگون می باشند. الکترودهای جوشکاری تیگ ذوب شدنی نیستند و ترکیب شیمیایی آنها بر اساس استاندارد موجود در AWS A۵٫۱۲، به پنج حالت خواهد بود. نوع اول الکترود تنگستن خالص می باشد که EWP نام دارد. نوع دوم EWTH می باشد که دارای الکترود تنگستن و ۱ تا ۲ درصد اکسید توریم می باشد و  نوع سوم EWZR است و دارای الکترود تنگستن و اکسید زیرکونیم می باشد. نوع چهارم EWLA-۱  است که دارای الکترود تنگستن و لانتانیوم می باشد. نوع پنجم  EWCE-۲ می باشد که دارای الکترود تنگستن و اکسید سریم می باشد.

الکترود تنگستن از تجهیزات تورچ جوشکاری TIG

یکی از تجهیزات تورچ جوشکاری TIG، الکترودهای تنگستن می باشند که دارای طول و قطرهای متفاوتی هستند. طول الکترودهای تنگستن در این جوشکاری معمولا هفتاد و شش تا ششصد و ده میلیمتر خواهد بود و قطری که خواهند داشت بیست و پنج صدم تا ششصد و سی و پنج صدم میلیمتر می باشد . اینکه چه نوع جریان و شدتی در جوشکاری برقرار است، موجب می شود که در جوشکاری تیگ قطر درستی را انتخاب نماییم. از نظر هزینه، الکترود تنگستن خالص ارزان تر از سایر انواع می باشد  و ظرفیت حملی که برای الکتریسیته دارند کمتر می باشد. هم چنین عمر کوتاهی دارند و تنها با استفاده از جریان AC کاربرد دارند. زمانی که حساسیت کار کم باشد، از الکترود تنگستن خالص استفاده خواهد شد. اگر شدت جریان بالا باشد و از الکترود تنگستن خالص در جوشکاری استفاده شود، امکان دارد که به مرور تحلیل برود. ظرفیت حمل الکتریسیته در الکترودهای تنگستن از نوع توریم دار، بالاتر است و از عمر طولانی تری برخوردارند. اگر از این الکترودها استفاده شود شروع قوسی راحت تر خواهیم داشت و قوس ایجاد شده ثبات بیشتری خواهد داشت چرا که الکترونها راحت تر خارج می شوند. جریانی که برای این نوع الکترود استفاده می شود، اغلب DC می باشد. اگر جوشکاری را بر ورق های آلومینیوم و یا منیزیم بخواهیم انجام دهیم، بهترین نوع الکترود زیرکونیوم دار خواهد بود که تمام مزایای دو الکترود قبلی را دارد. وقتی این الکترود را برای جریان AC استفاده می کنید، هم پایداری قوس را در جریان AC خواهیم داشت و هم ظرفیت حمل جریان خوبی که در الکترودهای توریم دار داشتیم، در آن وجود خواهد داشت و شروع قوس نیز راحت خواهد بود.

تقسیم بندی الکترودها بر اساس رنگ

الکترودها که از  تجهیزات تورچ جوشکاری TIG می باشند، بر اساس رنگ نیز دارای تقسیم بندی می باشند و نوع خالص آن به رنگ سبز خواهد بود.  الکترود نارنجی دارای سریم ،  الکترود سیاه دارای لانتانیوم،  الکترود زرد دارای ۱ درصد توریم، الکترود قرمز دارای ۲ درصد توریم، الکترود قهوه ای دارای زیرکونیوم و الکترود خاکستری  بدون عناصر ذکر شده خواهد بود. در صورت نیاز به راهنمایی در زمینه تجهیزات تورچ جوشکاری TIG با شماره تماس های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید و اطلاعات لازم را از کارشناسان مجموعه به صورت رایگان دریافت نمایید.

سیم جوش از تجهیزات تورچ‌ جوشکاری TIG

یکی دیگر از تجهیزات تورچ جوشکاری TIG، سیم جوش است که مسئله مهمی در فرآیند جوشکاری خواهد بود زیرا فلزات و آلیاژهای مختلفی را با این روش می توان جوش داد. طولی که سیم جوش ها دارند، متفاوت است و معمولا شصت و یک و یا نود و یک سانتی متر خواهند بود. بر اساس استاندارد AWS انواع سیم جوش را با توجه به نوع جریان ، ترکیب شیمبایی، قطر سیم جوش و شیوه کاربرد خواهیم داشت. سیم جوش یکی از تجهیزات تورچ جوشکاری TIG است که در دستگاه های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک قابل استفاده است و به صورت کلافی خواهد بود.

لوازم تورچ جوشکاری آرگون

لوازمی که در تورچ جوشکاری تیگ وجود خواهد داشت را معرفی خواهیم کرد که آشنایی لازم را با آنها داشته باشید. یکی از این لوازم  فیش موتور جوش دستگاه آرگون است که شامل مهره و نر فیکس می باشد. لوازم دیگر کابل تورچ می باشد که به صورت کابل قدرت تورچ ۶٬۴ و ۸ متری وجود دارد.  روکش تورچ بخش دیگری است که به صورت پلاستیکی، پارچه‌ای زیپی و روکش با شیلنگ آتش نشانی خواهد بود. سرامیک تورچ بخش دیگر است که در سایزهای مختلفی ارائه می شود و شامل سایز ۴، ۵، ۶، ۷، ۸ و ۱۰ می باشد. کلت و کلت بادی تورچ بخش دیگر است که به صورت کلت و کلت بادی ۱/۶ ، ۲/۴ ، ۳/۲ و ۴ وجود دارد. دنباله تورچ را نیز خواهیم داشت که در انواع کوتاه دنده ریز، متوسط دنده ریز، بلند دنده ریز، بلند دنده درست و کوتاه دنده درست موجود است. گردنه تورچ در انواع Vو FV می باشد و دسته گردنه آن نیز به شکل استوانه ای و یا میکرو سوئیچ دار خواهد بود. تنگستن تورچ مربوط به جوشکاری آرگون برای تمام رنگ ها در سایزهای ۱/۶ ، ۲/۴ ، ۳/۲ و ۴ می باشد.

خرید تجهیزات تورچ جوشکاری آرگون 

برای خرید تجهیزات تورچ جوشکاری TIG به صورت اینترنتی و از مجموعه ما می توانید اقدام کنید . تمام  تجهیزات تورچ جوشکاری TIG در این مجموعه اصل و با کیفیت می باشند تا آسیبی به تورچ مورد استفاده وارد نشود و طول عمر آن را نیز افزایش دهد. این مجموعه یا سال ها سابقه در زمینه فروش انواع تجهیزات جوشکاری توانسته است رضایت مشتریان خود را کسب کند. برای خرید هر یک از تجهیزات تورچ جوشکاری TIG، عکس قطعه مورد نظر را می توانید ارسال کنید و یا اینکه از طریق کارشناسان مجموعه مشاوره های لازم را دریافت نمایید و بهترین خرید را با مناسب ترین قیمت داشته باشید. انواع تجهیزات تورچ جوشکاری TIG و دستگاه های جوش استاندارد و با کیفیت را در سایت می توانید مشاهده نمایید.

اهمیت آشنایی با تجهیزات تورچ جوشکاری TIG

آشنایی با تجهیزات تورچ جوشکاری TIG از این نظر که می توان طول عمر تورچ را با انتخاب لوازم مصرفی با کیفیت افزایش داد، مهم است. اگر تجهیزات تورچ جوشکاری TIG را بدانیم و با کاربرد آنها آشنا باشید، قادر خواهید بود بهترین انتخاب را برای هر کدام از تجهیزات آن داشته باشید. اینکه تجهیزات مصرفی که انتخاب می کنید با کیفیت باشند، مهم است تا هم از خاموش شدن دستگاه جوشکاری آرگون ممانعت کرد و هم  بهره وری که نیروی انسانی خواهد داشت را بالا برد .

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *