تورچ جوشکاری چیست و چه کاربردی دارد؟ | welding torch

📖 زمان مطالعه : ۶ دقیقه ⏲️

تورچ جوشکاری از جمله لوازم ابزار مکانیکی می باشد که در هنگام جوشکاری بسیار کاربرد دارد. کاربرد این دستگاه جوشکاری برای ذوب نمودن دو قطعه به کار می‌ رود که از طریق یک شعله با سوخت اکسیژن و گاز، یک درز محکم را بر روی قطعات فلزی ایجاد می کند. مشعل ایجاد شده یا همان تورچ در بسیاری از صنایع برای بسیاری از اهداف مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد های زیادی دارد که ما در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا از این اطلاعات به نحو احسنت استفاده نمایید.

تورچ جوشکاری چیست

همانطور که گفته شد ابزار مکانیکی تورچ برای ذوب نمودن قطعات به وسیله شعله باز همراه با اکسیژن و سوخت گاز بسیار کاربرد و اهمیت دارد و چند نوع رایج در صنعت دارد که دو نوع آن از طریق گاز بی اثر تنگستن و از طریق گاز بی اثر فلزی صورت می گیرد که کاربرد های بسیار گسترده‌ ای را در صنعت داشته است. مشعل جوشکاری که در ابزار تورچ مورد استفاده قرار می گیرد، از یک ساقه فلزی بسیار بلند به وجود آمده است که در انتهای آن معمولاً به صورت یک زاویه خم می‌ شود تا فرد جوشکار بتواند به درستی عمل جوشکاری را انجام بدهد.

در انتهای مشعل هایی که در ابزار جوش مورد استفاده قرار می‌گیرند، شعله کنترل شده ای وجود دارد  که در انتهای مشعل های جوش به صورت یک ساقه بلند وجود دارد. لوله هایی که حاوی یک مخلوط سوخت اکسیژن و بنزین اند، اجزای تشکیل دهنده این ساقه بلند می باشند. این لوله ها و شیلنگ ها به یک منبع سوخت متصل می‌ شود و فرد جوشکار قادر است مقدار این مخلوط اکسیژن و سوخت را تنظیم نماید. شعله آبی نیز زمانی ایجاد می شود که اکسیژن و سوخت با یکدیگر مخلوط شوند و شعله را ایجاد کند.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره های  ☎️ ۰۹۱۲۱۵۷۴۷۷۱ و  ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

تورچ جوشکاری در بین دو قطعه فلزات قرار می گیرد و با گرمای خود می تواند فلزاتی مانند آلومینیوم و یا فولاد و یا قلع را ذوب نماید. تورچ جوشکاری به تنهایی می تواند بین دو قطعه فلز قرار بگیرد و در اثر گرم نمودن فلزات نقطه ذوب آنها را فراهم کند و جرقه ای ایجاد کند تا برای اتصال دادن قطعات فلزی در حد چند ثانیه مفید واقع شود. تورچ جوشکاری که در طول سطوح فلزات جابجا می‌ شود، یک پیوند بسیار محکم برای آن ایجاد می کند.

دستگاه تورچ جوشکاری در نوع جوشکاری اتوماتیک مورد استفاده قرار می گیرد تا از طریق آن بتوانیم الکترود جوشکاری را در داخل قوس هدایت نماییم و قدرت جوشکاری را بالا ببریم و بتوانیم تامین محافظت از ناحیه قوس و الکترود بالا ببریم. تورچ جوشکاری انواع مختلفی دارد که انتخاب آن می تواند نقش بسیار زیادی در محافظت عمل جوشکاری داشته باشد.

کدام لوازم در دستگاه تورچ به کار برده می شود؟

استفاده از یک گاز بی خطر در دستگاه تورچ بسیار پر اهمیت می باشد. گاز آرگون یک گاز بسیار بی خطر و غیر سمی می باشد. این گاز باید در یک کپسول که مخصوص نگهداری گاز آرگون است، نگهداری شود. این گاز باید در کپسول مخصوص دستگاه تورچ قرار بگیرد و جزو لوازم تورچ جوشکاری می باشد. از جمله نکات ایمنی که باید به ان توجه نمود این است که گاز آرگون بسیار پر فشار است و هنگام استفاده نمودن از ان باید بسیار مراقب بود. از دیگر تجهیزاتی که در دستگاه تورچ مورد استفاده قرار می گیرد، می توان به پشت بند و کلت بادی و کلت و تنگستن و دسته تورچ و روکش کابل تورچ و فنر و کابل مورد نیاز اشاره نمود.

کاربرد های تورچ جوشکاری

از جمله کاربرد های دیگر دستگاه تورچ استفاده از دستگاه کپسول گاز ارگون است که بسیار بی رنگ و غیر سمی و بی بو می باشد. این گاز بسیار کاربردی است و در انواع روند های جوشکاری قابل استفاده می باشد. ارگون یک گاز محافظ می باشد که در دمای جوشکاری ۷۰۰۰ درجه مورد کاربرد قرار می گیرد.

قیمت تورچ جوشکاری

دستگاه تورچ جوشکاری بنا به فرایندی که انجام می دهد قیمت های متفاوتی دارد. برای مثال یکی از بهترین انواع تورچ جوشکاری، تورچ آب خنک گاز Co2 می باشد و میگ مگ مکسی نام دارد که توان ان ۴۰۰۰ می باشد و قیمت آن یک میلیون تومان و چهارصد هزار تومان می باشد. نوع دیگر نیز تورچ آب خنک می باشد که MAXI 4000 می باشد و به جوش SB 4000 M می باشد و یک میلیون تومان و سیصد هزار تومان می باشد.

دسته بندی این ابزار جوشکاری

تورچ جوشکاری با توجه به نحوه خنک کنندگی ان دسته بندی می شود. انواع تورچ جوشکاری ممکن است به وسیله آب خنک کننده با هوای محیط خنک شود. تورچ جوشکاری را می توان برای تمام فرایند جوشکاری مانند جوش قوس دار با شار و قوس فلزی استفاده نمود. حتی برای فرایند محافظ گاز نیز می توان استفاده نمود. با توجه به ان که مشعل این نوع دستگاه مشعل مستقیم محافظ گاز است، اغلب برای تمام برنامه های جوشکاری در قوس رباتیک مورد استقاده قرار می گیرد و دسترسی به جوش را به سادگی فراهم می کند.

کاربرد اصلی دستگاه تورچ جوشکاری، انتقال جریان جوش به ابزار الکترود می باشد. بر مبنای این که انتقال جریان به ابزار الکترود در هنگام استفاده از الکترود و حرکت دادن آن از طریق مشعل کار می کند، تورچ و یا همان مشعل باعث انتقال دادن گاز محافظ به ناحیه قوس می باشد. دومین کار اصلی مشعل یا همان تورچ، انتقال گاز محافظ در صورت استفاده ، به ناحیه قوس است. جوش قوس فلزی از گاز محافظ استفاده می کند که ممکن است یک گاز فعال باشد که معمولاً دی اکسید کربن یا مخلوطی از یک گاز بی اثر ، به طور معمول آرگون ، با CO2 یا اکسیژن است.

دستگاه تورچ بر چه اساسی دسته بندی می گردد

در سیستم جوشکاری اتوماتیک از تورچ جوشکاری استفاده می شود تا الکترود جوشکاری به داخل قوس هدایت شود و بر اساس این عملکرد تورچ های جوشکاری به انواع مختلفی تقسیم می شود و این عملکرد می‌ تواند بر روی اندازه الکترود و محیط محافظ و یا تغییر روند جوشکاری تاثیر بسیار زیادی بگذارد. البته تورچ جوشکاری بر اساس نحوه خنک نمودن قطعات نیز تقسیم بندی می شود و بر اساس آن که چگونه محیط را خنک می کند دسته بندی می شود. جوشکاری الکترود های مصرفی مانند جوشکاری قوسی یا قوس فلزی گازی ممکن است به گاز محافظ نیاز داشته باشند و یا ممکن است از گاز محافظ بی نیاز باشند.

به چه مواردی در هنگام خرید این دستگاه باید توجه نمود؟

همه ابزار های  welding torch مانند هم دیگر نمی باشند و زمانی که به انواع مختلف تورچ وشکاری توجه کنید باید به موارد مختلفی در هنگام خرید دقت نمایید زیرا تاثیر عمیقی بر روی روند جوشکاری خواهد گذاشت و می تواند بر تمام عملکرد دیگر ابزار ها نیز همانند الکترود جوشکاری تاثیر بگذارد. اغلب تصور می‌ شود که مشعل‌ های جوشکاری و یا تورچ جوشکاری همه یک عملکرد را دارند بنابراین هنگام خرید تنها به قیمت آن توجه می‌ کنند و ارزان ترین آن را خریداری می‌ کنند. در صورتی که عملکرد انواع دستگاه تورچ جوشکاری متفاوت می‌ باشد و بهره‌ وری و افزایش خرابی و ضعف دستگاه نیز مانند هم نمی باشد.

تا چه اندازه قیمت این دستگاه در هنگام خرید عامل تعیین کننده است؟

به هنگام خرید تورچ جوشکاری نیاز است که کیفیت را مد نظر قرار داد و با توجه به آن تاثیر عمیقی که هر دستگاه و ابزار جوشکاری بر روی عملکرد کل دارد باید هزینه را مقایسه نمود. مشعل های جوشکاری  welding torch و یا تورچ جوشکاری ولدینگ تفاوت عمده‌ ای با دیگر دستگاه دارد و تا طول مدت زمان بسیاری خرابی را به حداقل می رساند و کیفیت را بالا می‌ برد و ضعف جوشکاری را پایین می‌ آورد و باعث می‌ شود که خرابی زود اتفاق نیفتد.

همه این مزیت ها می تواند باعث شود که شما پس انداز بلند مدتی را داشته باشید زیرا در طول مدت خرابی اتفاق نمی‌ افتد و شما با کمترین آسیب و ضرر می توانید در طول مدت زمان زیادی آن را استفاده نمایید. در مقایسه با اجزای بسیار با کیفیت و گران این ابزار بسیار ارزان و با کیفیت است و شما با هزینه بسیار معمولی می توانید این ابزار بسیار کاربردی و با کیفیت را تهیه نمایید.

ویژگی های مهم این دستگاه در بازار

تورچ جوشکاری از نوع خنک کننده نیمه اتوماتیک و با هوا از نوع بهترین نوع تورچ می باشد که از چرخ وظیفه ۶۰ ٪ و تشکیل شده از مخلوط گاز ها می باشد. این نوع گاز ها ویژگی های بسیار مهمی دارند. دسته c از نوع دسته جدید می باشد و مشعل جوشکاری ان از این دسته تشکیل شده است. نوک مصرفی آن به صورتی طراحی شده است که قوس آن بسیار پایدار است و پوشش آن به نوعی محافظ گاز حوض چه جوش استفاده می شود. با توجه به آنکه ویژگی این دستگاه با یکدیگر بسیار متفاوت است و بسته به عملکرد متفاوتی که دارند باید هنگام خرید به این ویژگی‌ها توجه لازم را به خرج داد تا با قیمت مناسب عملکرد بسیار مناسبی را در اختیار داشته باشید و می توانید با توجه به نیازتان نوع این دستگاه‌ها را با قیمت مناسب خریداری کنید.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *