جوشکاری تعمیری در صنعت سیمان

📖 زمان مطالعه : ۷ دقیقه ⏲️

جوشکاری تعمیری کاملا متفاوت از جوشکاری معمولی می باشد. هدف جوشکاری تعمیری بالا بردن مقاومت قطعاتی است که در جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرند. استحکام بخشیدن به قطعات در مرحله دوم جوشکاری تعمیری مدنظر قرار گرفته می شود. عوامل مختلفی در جوشکاری سطوح موثر هستند این عوامل به موقعیت قطعات و نوع آسیب دیدگی قطعات مربوط می شود. جوشکاری تعمیری ایجاد پوشش های سخت بر روی قطعات جهت جلوگیری از خوردگی را ایجاد می کنند.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

جوشکاری تعمیری و ایجاد یک پوشش سخت

جوشکاری تعمیری یکی از روش های اصلی برای تعمیرات و نگهداری فلزات می باشد. نکته مهم در تعمیرات جوشکاری این است که به هنگام بهره برداری و ساخت سازه های ساختمانی کارهای مربوط به تعمیرات و نگهداری از قطعات، بسیار بیشتر از کارهای مربوط به ساخت می باشد به همین علت تعداد جوشکارانی که به کارهای تعمیراتی می پردازند بیشتر است. با استفاده از جوشکاری تعمیری و سخت پوشانی یک لایه پوششی و محافظ بر روی قطعات کشیده می شود. این لایه پوششی یک لایه مقاوم با سختی بالا بوده و از قطعات در مقابل شرایط محیطی اعم از ضربه و ساییدگی محافظت می کنند. از این روش هم برای تعمیر قطعات آسیب دیده استفاده می شود که به موجب آن از قطعات به مدت طولانی تری استفاده می شود هم به عنوان روشی برای محافظت و نگهداری قطعات استفاده می شود و در مورد قطعات تازه ساز به کار برده می شود تا مدت زمان عمر آنها طولانی تر شود. عوامل بسیاری برای آلیاژ کردن فلزات و سخت کردن لایه های آن مورد نیاز است. این عوامل عبارتند از: عوامل مخرب کننده، نوع فلز پایه، روش جوشکاری، آماده سازی سطوح نهایی.

عوامل مخرب کننده در صنعت سیمان

در صنعت سیمان عوامل مختلفی موجب تخریب قطعات می شود گاهی یک عامل سبب تخریب و فرسایش قطعات می شود و در برخی مواقع نیز چندین عامل سبب تخریب قطعات می شوند. ساییدگی دو فلز بر روی هم یکی از عوامل تخریب کننده در صنعت سیمان است. همانطور که میدانید بعضی از قطعات فلزی تحت شرایطی خاص در معرض اصطکاک و ساییدگی قرار می گیرند. به عنوان مثال چرخ دنده ها و شفت ها از عوامل موثر در ساییدگی فلزات است این سایش در زمانی که دو فلز دارای سختی یکسانی هستند بیشتر است. برای جلوگیری از ساییدگی قطعات یا کمتر کردن میزان سایش قطعه ای که به نسبت قطعه دیگر کاربرد کمتری دارد و در رده پایین تری قرار دارد و نکته ی دیگر این که شرایط تعمیر و تعویض آن آسان تر است را از نوعی استفاده می شود که دارای سختی کمتری باشد. سایش مواد هم یکی دیگر از عوامل مخرب می باشد این عامل تخریبی به هنگام عبور ذرات ساینده تحت فشار از روی سطوح به وجود می آید و سبب ساییدگی می شود. هر چقدر ذرات تیز تر باشند و سختی بیشتری داشته باشند تخریب سطوح و سایندگی بیشتر خواهد شد.

تاثیرات ضربه دیدن و افزایش دما 

ممکن است تحت یک شرایط خاص قطعه ای دچار ضربه شود همین امر موجب می شود قسمتی از قطعه دچار تغییر شکل یا سایش شود این نوع از آسیب دیدگی در قطعات عموما در محیط هایی که سنگ شکن و آسیاب معدنی وجود دارد بیشتر اتفاق می افتد از طرفی ساییدگی با مواد ریز ساینده نیز اتفاق می افتد در برخی موارد فلزات مورد استفاده در یک سازه تحت دمای بالایی قرار می گیرند و  همین امر سبب کاهش مقاومت آنها می شود و موجب ترک خوردگی و خزش می شود. حتی در برخی از محیط های اکسید کننده ممکن است لایه ای از اکسید بر روی سطح فلز ایجاد شود و طی فرآیند های جوشکاری تعمیری یا انجماد و انقباض دچار شکستگی می شود و در انتها باعث نابودی کامل سطح رویی قطعه می شود. در جوشکاری تعمیری موادی که برای جوشکاری استفاده می شود دارای آلیاژ بالاتری نسبت به قطعات هستند به همین علت در زمان جوشکاری دو فلز تحت جوش با یکدیگر ترکیب می شوند و مقداری از یک فلز به فلز دیگر نفوذ می کند این پدیده را رقیق شدگی می گویند. این عامل سبب تغییر خواص فلز می شود.

تاثیرات لایه های بافر در تخریب قطعات

در جوشکاری تعمیری گاهی اوقات نیاز است که از یک لایه واسط برای تعمیرات استفاده شود. به این نوع لایه ها اصولا واسط یا بافر گفته می شود. لایه بافر اصولا به هنگام جوشکاری ایجاد می شود در واقع این لایه تغییرات از لایه سطحی فلز پایه به لایه نهایی را به انجام می رساند. برای جوشکاری تعمیری با بافر ترکیب فلز پایه و لایه سخت پوشانی نوع ماده بافر را تعیین می کند. این لایه کاربرد های دیگری دارد که شامل:

·       سبب اتصال لایه سطحی به لایه نهایی می شود.

·       مانع ایجاد ترک های هیدروژنی می شوند.

·       از پوسته شدن لایه نهایی جلوگیری می کند.

·       از بروز ترک ها جلوگیری می کند.

برای سخت پوشانی در جوشکاری تعمیری فلز پایه به دو گروه تقسیم می شود.

۱.   فولادهایی با آلیاژ کم

۲.   فولادهای آستنیتی

روش های جوشکاری تعمیری برای هریک از این نوع فلزات متفاوت است. گاهی اوقات فولادهای آلیاژ کم قبل یا پس از جوشکاری نیازمند حرارت بیشتری هستند. انجام عملیات پیش گرم کن برای جلوگیری از ایجاد ترک در این گروه از فولادها بسیار حائز اهمیت می باشد. پیش گرم کردن قطعات فولادی برای جلوگیری از تنش های انقباضی، تردی و … انجام می گیرد.

شرایط پیش گرم کردن در جوشکاری تعمیری

زمانی که قطعات فولادی دارای شرایط خاصی باشند. نیاز به پیش گرم کردن در جوشکاری تعمیری بیشتر می شود این عوامل عبارتند از:

·       مقدار بیشتر کربن در قطعات فولادی

·       میزان آلیاژ بیشتر در عناصر فولادی

·       ابعاد و اندازه قطعات فولادی

·       دمای محیط به میزان بالایی کاهش پیدا کند

·       میزان سرعت در کار جوشکاری

·       کاهش قطر الکترود

برخلاف فولادهای با آلیاژ کم که نیاز به پیش گرم و پس گرم کردن دارند. فولادهای گروه دوم فولادهای آستینی به هیچ وجه نباید تحت حرارت قبل یا پس از جوشکاری قرار بگیرند. چنانچه فولاد های آستینی تحت حرارت قرار بگیرند ترد و شکننده خواهند شد. در جوشکاری تعمیراتی به هنگام سخت پوشانی دمای قطعات فولاد بین پاس جوشکاری نباید از ۲۰۰ درجه سانتی گراد تجاوز کند.

روش پیش گرم کردن در جوشکاری تعمیری

در جوشکاری تعمیری برای پیش گرم کردن قطعات چنان چه قطعات کوچک باشند به وسیله شعله اکسی استیلن قطعات حرارت داده می شوند. چنانچه قطعات بزرگی برای تعمیر مد نظر قرار بگیرند از مشعل های مایع یا گازی استفاده می شود. به هنگام پیش گرم کردن قطعات باید حرارت به طور یکنواخت و مستمر به قطعات برسد و قطعات با هم گرم شوند. یک روش دیگر برای پیش گرم کردن قطعات این است که قطعه را داخل کوره آجرپزی یا فولادی قرار داد. قطعه باید در محل قرار گیری کمی بالاتر قرار بگیرد و به وسیله بست محکم شوند تا در اثر حرارت تغییر شکل ندهند. اگر در هنگام حرارت دادن کوره نیاز باشد قطعات جابجا شوند شرایط آن به هنگام ساخت کوره باید فراهم شود.

سرد کردن قطعات

پس از پایان جوشکاری قطعات و کوره باید به آرامی سرد شوند. برای این که قطعات کوچک به آرامی سرد شوند می توان آنها را داخل جعبه قرار داد و روی آنها را با آهک پوشاند تا به آرامی سرد شوند.

برای جوشکاری تعمیراتی به طور کل تعمیرات قطعات را به سه گروه تقسیم می کنیم

·       جوشکاری ترمیمی به صورت پوششی: در این روش یک لایه مقاوم در مقابل خمش، پیچش، خوردگی و … توسط آلیاژ هایی فلزی یا غیر فلزی ایجاد می شود

·       جوشکاری ترمیمی برای ترک: در این روش از ابزارات ویژه برای از بین بردن انواع ترک های هیدروژنی، ترک خستگی، ترک تنش و … استفاده می شود

·       جوشکاری ترمیمی ورق های کلد: این روش جوشکاری ترمیمی برای تعمیر و اصلاح مخازن تحت فشار، راکتور، صنایع نیروگاهی و … استفاده می شود.

روش های جوشکاری تعمیراتی 

برای تعمیرات قطعات از روش های گوناگون جوشکاری استفاده می شوند برخی از ای روش ها عبارتند از:

·       جوش الکترود دستی: در این نوع جوش با الکترود که دارای گازهای محافظ  هستند از اکسید شدن منطقه جوشکاری جلوگیری می شود.این پوشش می تواند مانند یک آلیاژ برای انواع آهن نیز عمل کند. مزایای استفاد از این روش عبارتند از سهولت دسترسی، ارزان بودن، تنوع مواد مصرفی و … معایب این روش سرعت پایین روش جوش دستی و دور ریز الکترود می باشد.

·       جوش زیر پودری:در این روش از جوشکاری ماده مورد استفاده که سیم یا تسمه است. به داخل پودر جوشکاری فرستاده می شود و بعد از آن قوس الکتریکی ذوب می شود

جوشکاری تعمیراتی در صنایع سیمان چه کاربردهایی دارد

یکی از چالش ها و مشکلات صنایع سیمان این است که قطعات مورد استفاده در این صنعت تحت سایش مواد معدنی، ضربه، حرارت بالا و سایش دو فلز قرار می گیرند و جوشکاران باید این قطعات را تعمیر کنند هزینه های مربوط به جوشکاری صنایع سیمان بسیار بالا می باشد. دستور عمل هایی که برای جوش ترمیمی باید استفاده شود عبارتند از:

·       تجهیزات جوشکاری باید به موقع در محل تهیه شوند.

·       مواد استفاده در فرآیند جوشکاری که شامل: الکترود، قطعات جایگزین، تقویتی ها و … می شود.

·       ترتیب اجرای عملیات جوشکاری باید رعایت شود.

·       ایمنی از اصول اساسی جوشکاری می باشد.

·       کیفیت جوشکاری باید در حد مطلوب باشد و به طور مکرر بازرسی شود. 

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *