جوشکاری مقاومتی (RW) چیست؟ | انواع، کاربرد، مزایا و معایب

📖 زمان مطالعه : ۷ دقیقه ⏲️

جوشکاری انواع مختلفی دارد و فرایند جوشکاری را میتوان با روش های متنوعی انجام داد. باید قبل از شروع فرایند، نسبت به جوشکاری مورد نظر اطلاع کافی داشته باشیم. ما در این مقاله اطلاعاتی را درباره کاربردها و انواع جوشکاری های مقاومتی(RW) خدمت شما ارائه کرده ایم. در ادامه با ما همراه باشید تا با مزایا و معایب این گونه از جوشکاری آشنا شوید.

جوشکاری مقاومتی(RW)

جوشکاری مقاومتی(RW) که نام دیگر آن جوشکاری مقاومت الکتریکی می باشد؛ در صنعت کاربردهای متفاوتی دارد. در این نوع جوشکاری با ایجاد فشار و گرما، به اتصال قطعه ها و رفع عیب آنها اقدام می کنند. در فرایند جوشکاری های مقاومتی به دلیل اینکه گرمای زیادی با درجه حرارت بالا توسط جوش ایجاد می شود؛ آن را داخل گروه جوشکاری های ذوبی قرار می دهند. اما این موضوع همیشه اتفاق نمی افتد و در بعضی مواقع، دارای استثناهایی می باشد. به طوری که در برخی از قطعات لازم است؛ حرارت را به نقطه جوش قطعه نرسانیم.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

نکته مهمی که در جوشکاری های مقاومتی وجود دارد؛ کوتاه بودن زمان فرآیند جوشکاری می باشد. به طوری که حتی کمتر از یک ثانیه می توان از جوشکاری نقطه ای استفاده کرد. اما شدت جریان باید بسیار بالا باشد. برای مثال در برخی از جوشکاری ها لازم است جریان تا حدود بیست هزار آمپر افزایش یابد.

انواع جوشکاری های مقاومتی

جوشکاری مقاومتی بسته به نوع کاربرد و مزایا و معایب به چند گروه تقسیم می شود. این گروه ها عبارتند از: جوشکاری مقاومتی نقطه ای، جوشکاری مقاومتی درز، جوشکاری مقاومتی با فرکانس بالا، جوشکاری مقاومتی تکمه ای. هر یک از این دسته ها برای کار مخصوص خود باید انجام گیرد. برای مثال اگر قطعه جوشکاری نیاز به جوشکاری مقاومتی با فرکانس بالا داشته باشد و ما از روش جوشکاری نقطه ای استفاده کنیم؛ قطعاً به مشکل خواهیم خورد و امکان دارد قطعه ما دچار مشکل شود. پس باید با آگاهی کامل نسبت به انتخاب نوع جوشکاری اقدام کرد. در ادامه به بررسی ویژگی ها و کاربرد انواع جوشکاری های مقاومتی پرداخته ایم.

جوشکاری نقطه ای مقاومتی(RSW)

با اینکه تکنولوژی پیشرفت بسیار زیادی داشته است و روش های بسیار نوین و جدیدی به وجود آمده است؛ اما همچنان جوشکاری نقطه ای مقاومتی، ساده ترین و کاربردی ترین روش انجام جوش می باشد. این روش جوش بسیار به صرفه است. به طوری که در تولید خودروها چند هزار جوش از این روش برای اتصال قطعات به کار گرفته می شود.

روش به کارگیری آن هم بدین شکل است؛ که ابتدا باید الکترودهایی با سر بسیار تیز و کوچک بر روی قطعه نگه داریم و بسته به میزان قطر جوش، فشار و جریان را به سطح مشترک آن ها وارد کنیم. اگر می خواهید جوش نقطه شما به صورت استاندارد بر روی قطعه پیاده شود؛ بهتر است دو نکته را در نظر بگیرید. اول اینکه قسمت گودی پایین الکترودها باید کوچک باشد. دوم اینکه باید میزان قطر جوش مناسب با عیب قطعه باشد. زیرا اگر اندازه جوش بسیار کوچک یا بسیار بزرگ باشد؛ در آزمون کششی قطعه دچار مشکل خواهد شد و کار شما بدون نتیجه خواهد ماند.

جوشکاری درز مقاومتی(RSEW)

دومین دسته از جوشکاری های مقاومتی جوش درز می باشد. در این روش ابتدا باید مخزن ها را کاملا گاز بند یا آب بند کنید؛ مانند تبدیل کننده های حرارتی ساده. سپس با استفاده از الکترودهایی که دایره ای شکل هستند؛ به تعداد لازم جوش نقطه ای بر روی ورق های فلزی ایجاد کنید. این نکته را در نظر بگیرید که در این نوع از جوشکاری باید مقدار جریان را نسبت به جوشکاری های ساده بیشتر کنید. زیرا باید با شدت جریان بیشتر کوتاه بودن جوش های کناری را جبران کرد. معمولاً بعد از این کار قطعه به وسیله آب یا هوا به دمای مناسب و عادی می رسد.

جدای از فرایند گفته شده، جوشکاری درز مقاومتی را میتوان به یک روش دیگر هم انجام داد. بهتر است از این روش برای کارهای بسیار نازک استفاده کنید. آن هم بدین شکل است که جریان را از داخل دیسک ها عبور می دهیم؛ تا درز مورد نظر به صورت پیوسته و خطی ایجاد شود. سرعت انجام این جوشکاری حدوداً دو متر در دقیقه می باشد.

جوشکاری های مقاومتی با فرکانس بالا(HFRW)

اگر نام جوشکاری لب به لب را شنیدید؛تعجب نکنید. زیرا نام دیگر جوشکاری مقاومت با فرکانس بالا جوشکاری لب به لب می باشد. تفاوتی که این روش با فرآیند درز مقاومتی دارد تنها در میزان فرکانس آنها است. یعنی در جوشکاری لب به لب از فرکانس بسیار بالایی استفاده می شود. میزان فرکانس هم بستگی به کار شما دارد. یعنی اگر می خواهید عمق جوش شما کم باشد؛ میزان فرکانس را کم تنظیم کنید. اما اگر می خواهید گودی و عمق جوش بر روی قطعه بیشتر باشد؛ فرکانس را باید افزایش دهید و بر روی درجه های بالاتری تنظیم نمایید. مهمترین کاربرد این روش در صنعت تولید لوله های درزدار فلزی می باشد؛ که بازار بسیار خوبی دارد. به همین دلیل بسیاری از جوشکاری های لب به لب برای تولید این قطعات به کار بسته می شود.

جوشکاری تکمه ای(RPW)

این نوع از جوشکاری آخرین روش از جوشکاری های مقاومتی است که به پروجکشن معروف می باشد. مزایای استفاده از آن نداشتن محدودیت در برخی از مسائل می باشد. برای مثال در فرایند جوشکاری ساده به دلیل اینکه فشار و دمای بالا در کار وجود دارد؛ باید پس از هر مدت جوش چک شود. همچنین اگر بخواهیم مقاومت را افزایش دهیم؛ باید از چند فرآیند جوشکاری استفاده کنیم. اما جوشکاری تکمه ای هیچ یک از این محدودیت ها را ندارد و به همین دلیل در بین جوشکاران بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربردهای جوشکاری های مقاومتی

جوشکاری های مقاومتی دارای کاربردهای فراوان و متنوعی می باشند. اما از مهمترین آنها می توان به تولید قطعات بدنه خودرو اشاره کرد. به طوری که تقریبا می توان گفت ۹۰ درصد جوش های به کار رفته در تولید ماشین ها از این نوع جوش می باشد. اما دیگر کاربرد های جوشکاری های مقاومتی عبارتند از: تولید ربات ها، تولید وسایل دندانپزشکی، تولید لوله های فلزی و…

مهمترین پارامترهای موثر در جوشکاری مقاومتی

در تمام فرآیندهای جوشکاری نکاتی وجود دارد که باید به آنها توجه کرد؛ تا فرایند جوشکاری به بهترین نحو ممکن اجرا شود. این قضیه برای جوشکاری مقاومتی هم صدق می کند و پارامتر هایی وجود دارد که به کارگیری آنها در میزان عملکرد جوش تاثیر بسزایی دارد. مهمترین این عوامل عبارتند از:

1-    زمان انجام فرایند جوشکاری

2-    شکل هندسی و نوع الکترودهای مورد استفاده

3-    ظرفیت گرمایی و میزان دمای لازم برای ذوب

4-    مقدار فشار و حرارت

5-    شدت جریان و میزان فرکانس

6-    مقاومت الکتریکی قطعاتی که در فرایند جوش تماس دارند.

مزایای استفاده از جوشکاری مقاومتی

همانطور که گفتیم جوشکاری مقاومتی یکی از پرکاربردترین جوشکاری های موجود در صنعت می باشد. به نظر شما به چه دلیلی این جوشکاری  مورد توجه قرار گرفته است و جوشکاران آن را به روشهای دیگر جوشکاری ترجیح می دهند!؟ در پاسخ باید بگوییم که دلیل استقبال از این روش جوش، مزایای فراوان آن می باشد. در ادامه مهمترین مزایای جوشکاری مقاومتی را نام برده ایم.

1-    مطمئن بودن کیفیت جوش ها

2-    قابلیت جوش دادن فلزاتی که جنس شان با هم متفاوت است.

3-    نیازی به جوشکار فوق حرفه ای نیست و فردی که دارای تجربه کوتاهی باشد می تواند آن را انجام دهد.

4-    کم تاب برداشتن قطعات

5-    به صرفه بودن از نظر اقتصادی به دلیل تجهیزات اندک

6-    سرعت انجام این جوشکاری ها بسیار بالا می باشد؛ به صورتی که می توان در کمتر از یک ثانیه یک جوش نقطه ای ایجاد کرد.

معایب و محدودیت ها در جوشکاری های مقاومتی

در تمام جوشکاری ها علاوه بر مزایا و فواید، معایبی نیز برای آنها وجود دارد. جوشکاری های مقاومتی هم از این قاعده مستثنی نمی باشند و دارای معایبی نیز هستند. در ادامه محدودیت هایی که برای انجام فرآیند جوشکاری مقاومتی وجود دارد؛ نام برده ایم.

1-    نیاز به سرمایه اولیه بالا

2-    ورق هایی را که می خواهیم جوش بدهیم باید نازک باشند.

3-    هنگامی که از چند جوش بر روی هم استفاده می کنیم وزن قطعه افزایش می یابد.

4-    برای ایجاد فرکانس و جریان بالا نیاز به وسایل و تجهیزات مخصوص داریم.

5-    تمام سطوحی که در فرایند جوشکاری با دیگر اجسام در تماس است؛ باید کاملا تمیز باشند.

نکات ایمنی در جوشکاری های مقاومتی

علاوه بر موارد گفته شده باید به نکات ایمنی توجه کنید. زیرا در صورتی که موارد ایمنی را در نظر نگیرید؛ ‌ممکن است برای شما مشکلاتی غیرقابل جبران ایجاد کند.

حتماً از ماسک و لباس مخصوص جوشکاری های مقاومتی استفاده کنید. زیرا در هنگام فرایند جوشکاری اشعه های مضر ساطع می شود؛ که لباس و عینک ایمنی می تواند اثر آن ها را کاهش دهد. همچنین استفاده از لباس با آستین بلند و دستکش های مقاوم توصیه می شود. شما می توانید تمام تجهیزات مورد نیاز خود را به خصوص دستگاه جوش مورد نظر خود را از فروشگاه ما تهیه کنید. فروشگاه ما با تجربه چندین ساله در این امر توانسته است رضایت و اعتماد مشتریان را به دست آورد.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *