جوشکاری مقاومت الکتریکی (ERW) در یک نگاه

📖 زمان مطالعه : ۶ دقیقه ⏲️

زمانی که قطعات فلزی تحت تاثیر جریان الکتریکی و فشار، داغ شده و متصل می شوند، جوش حاصل از نوع مقاومت الکتریکی خواهد بود. جوشکاری مقاومت الکتریکی کاربرد گسترده ای دارد و در صنعت برای تولید لوله هایی که استیل باشد نیز از این روش استفاده می شود. در این مقاله به بررسی اطلاعاتی درباره جوشکاری مقاومت الکتریکی خواهیم پرداخت تا آگاهی خود را در رابطه با این روش افزایش دهید و با کاربردهای آن آشنا شوید.

 جوشکاری مقاومت الکتریکی

ترکیبی از فشار و ‌گرما را در جوشی که از این روش حاصل می شود خواهیم داشت. جوشکاری مقاومت الکتریکی انواعی دارد و هر کدام دارای ویژگی هایی هستند. از انواع مختلف این جوشکاری در تهیه تیوب و لوله استفاده می شود. نقطه ذوب فلزات درگیر در این جوشکاری هر چقدر باشد، گرمای کمتری نسبت به آن نیاز خواهیم داشت. فشاری که در زمان گرمادهی به فلزات بر قطعه وارد می شود، از چسبیدن لبه هایی که داغ شده اند جلوگیری خواهد کرد. در این جوشکاری منبع برق، گرمایی تولید می کند که به واسطه مقاومتی که مواد به عبور جریان الکتریکی دارند، خواهد بود. وقتی فلزات متحمل جریان الکتریکی که چگالی زیادی دارد می شوند، در زمان کوتاهی به شکل خمیری در خواهند آمد. این مرحله قبل از ذوب شدن انجام می شود. قبل از اینکه جریان عبور کند و همینطور حین عبور آن، فشار زیادی را باید وارد کنیم. حتی بعد از اینکه جریان برق قطع شد، این فشار را باید ادامه داد. خارج شدن این فشار تولیدی توسط رول هایی است که لوله ها را به هم می فشارند و موجب ایجاد شکل نهایی می شوند.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

انواع جوشکاری مقاومت الکتریکی

جوشکاری مقاومت الکتریکی در دو نوع فرکانس بالا و چرخ تماس چرخشی انجام می شود. نوع فرکانس بالا یا HF خود دارای دو نوع تماس HF و القای HF می باشد. فرآیند و منبع برق دو وجه اصلی در جوشکاری از نوع فرکانس بالا هستند. تجهیزات تولید کننده جریان الکتریکی از تجهیزات ایجاد کننده فشار جدا هستند و مستقل می باشند.عاملی که سبب متمرکز شدن جریان الکتریکی می شود، قطعات مغناطیسی خواهند بود که در تیوب ها واقع شده‌اند. در نوع القایی انتقال جریان الکتریکی به فلزات به وسیله سیم پیچی است که ابتدای منطقه جوشکاری واقع شده است. سیم پیچ و ‌لوله اتصالی با هم ندارند و القای جریان الکتریکی به مواد به واسطه فیلدهای مغناطیسی خواهد بود که گرداگرد تیوب قرار گرفته اند. این جوشکاری موجب حذف علائم تماس های جوشکاری می شود و ‌موجب کاهش تنظیماتی می شود که برای تغییر دادن سایز تیوب لازم خواهد بود. هزینه ای که برای نگهداری در این روش نیاز دارید، نسبت به نوع تماسی کمتر خواهد بود.

فرآیند جوشکاری تماسی

در نوع تماسی نیز قطعاتی روی نوار وجود دارند که انتقال جریان با آن ها خواهد بود. اعمال توان جوشکاری روی تیوب به صورت مستقیم می باشد که موجب صرفه جویی برق نسبت به نوع القایی خواهد شد. در مواقعی که قطر لوله ها بسیار بزرگ ‌هستند این روش به دلیل مصرف بهینه استفاده خواهد شد. با توجه به اینکه تولید برق در آن ها چگونه است دارای دسته بندی در ماشین های جوشکاری خواهند بود که شامل وکیوم و جامد می باشد. منبع برق سنتی را در نوع وکیوم خواهیم داشت که ساخت آن ها مربوط به سال نود میلادی می باشد. نوع جامد در صنعت بهتر از نوع وکیوم می باشد.

جوشکاری چرخ تماس چرخشی

انتقال جریان الکتریکی در جوشکاری چرخ تماس چرخشی به وسیله چرخ های تماسی خواهد بود که محل قرارگیری آن ها در نقطه جوش می باشد. بخشی از فشار که برای جوشکاری مورد نیاز است، توسط این چرخ های تماسی تولید می شود. چرخ های تماسی در سه نوع  AC ، DC و موج مربعی وجود دارند. در نوع AC انتقال جریان به شفت چرخشی به واسطه برس خواهد بود که دارای ترانسفورماتور هایی بر روی خود هستند و موجب کاهش ولتاژ و افزایش جریان خواهند شد.

دراین شرایط است که می توان جوش دادن را انجام داد. در مدار ترانسفورماتور دو پایه خروجی وجود دارد که به دو نیمه از چرخ تماس چرخشی متصل شده اند. هم چنین ایزوله شدن این دو قسمت نسبت به هم انجام شده است و کامل شدن مدار تنها با یک نوار امکان پذیر خواهد بود. نوار در نیمه های چرخ به عنوان رسانا عمل می کند. در نوع سنتی این نوع جوشکاری، جریان خطی به اندازه شصت هرتز خواهد بود. جریان و گرمای این روش در حال تغییر است و بالا و پایین می رود و این موضوع عیبی است که به این روش وارد است و سرعت جوش خوردن تیوب را دچار محدودیت می کند.

انواع جوشکاری چرخ تماس چرخشی

در جوشکاری چرخ تماس چرخشی از نوع DC نوسان ثابتی را در توان تولید شده خواهیم داشت. اینکه در روش های قبلی گرمای متفاوتی داشتیم با این مسئله حل خواهد شد اما هزینه ای که نگهداری این روش دارد بالا است که از معایب آن به شمار می آید. در این روش از ترانسفورماتور برای تغییر ولتاژ نمی توان استفاده نمود و لازم است که با تعداد زیادی برس، آمپر بالا و ولتاژ پایین جریان را به شفت منتقل کنیم، این برس ها باید چگالی جریان بالایی داشته باشند. این انتقال آمپر و ولتاژ، موجب تولید گرمایی می شود که به آن گرمای هدر رفته می گویند و در نتیجه موجب بالا رفتن هزینه نگهداری خواهد شد. در نوع موج مربعی که آخرین گام جوشکاری چرخ تماس چرخشی می باشد، میزان ثابتی در گرمای جوشکاری خواهیم داشت که سبب کاهش هزینه های نگهداری خواهد شد.

جوشکاری مقاومت الکتریکی در ساخت لوله ها

لوله های استیل که با استفاده از آن ها مواد را از سمتی به سمت دیگر جا به ‌جا می کنیم، به شکل تیوب هایی هستند که بلند و توخالی می باشند. ساخت آن ها به دو روش خواهد بود تا لوله‌ هایی بسازند که درز ندارند و جوش خورده اند. در هر دو روش در ابتدا باید استیلی که خام است را به شکلی تبدیل کنید که کاربرد بیشتری دارد. سپس لبه های ورقه های استیل را به هم می رسانیم تا تبدیل به لوله شوند که از روش های مختلفی برای این منظور می توان استفاده نمود. در جوشکاری مقاومت الکتریکی برای ساخت سیلندر های استیل، عبور جریان برق را از بین دو لبه سیلندر استیل خواهید داشت. نام این روش استیل داغ خواهد بود. سپس هل دادن لبه ها را با فشار به سمت هم خواهید داشت که موجب ایجاد منحنی خواهد شد. این جوشکاری در فرآیند خود از فیلر استفاده نمی کند.

فرآیندهای جوشکاری های مقاومتی

فرایند جوشکاری مقاومت الکتریکی به صورت درزی می تواند باشد که در این فرآیند، در محلی که قرار است قطعات جوش بخورند، درز یا شکافی ایجاد می کنند و نتیجه کار قوسی است که نتیجه روی هم قرار گرفتن قطعات می باشد. در نوع نقطه ای اتصال در یک یا چند نقطه خواهد بود که‌ به وسیله حرارت دادن به قطعاتی که روی هم واقع شده اند. نوع دیگر جوشکاری مقاومت الکتریکی، زائده دار است که در آن تمرکز جریان الکتریکی را در نقطه تماس خواهیم داشت  که این نقطه یک زائده خواهد بود و هدف هم متمرکز شدن حرارت بر این نقطه خواهد بود. در نوع جرقه ای سر به سر که اتصال از طریق جرقه زدن و وارد کردن فشار خواهد بود. در نوع فشاری سر به سر نیز فشار خارجی به قطعه وارد می شود تا جوش حاصل شود.

تصویر ششم

تجهیزات جوشکاری مقاومتی

از جمله تجهیزات جوشکاری مقاومت الکتریکی به الکترودها، قطعات کاری و دستگاه جوشکاری می توان اشاره کرد. دستگاه های جوشکاری دارای دو نوع ثابت و ایستگاهی و هم چنین قابل حمل و متحرک می باشد. هر کدام از دستگاه ها دارای بخش حرارتی، کنترلی و فشاری می باشند. در صورت نیاز به راهنمایی در زمینه خرید تجهیزات جوشکاری مقاومت الکتریکی با شماره تماس های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید و اطلاعات لازم را از کارشناسان مجرب مجموعه دریافت نمایید.

مزایا و معایب جوشکاری مقاومتی

سرعت جوشکاری مقاومت الکتریکی زیاد است و این امکان وجود دارد که اتوماسیون کامل را برای تجهیزات داشته باشند. از آنجا که به گاز محافظ و فلز پر کننده نیازی ندارد، صرفه جویی را موجب می شود. در این فرآیند حداقل تاب برداشتگی را خواهیم داشت و نیازی به این نیست که جوشکار مهارت بالایی داشته باشد. امکان اتصال فلزاتی غیر همجنس نیز وجود دارد که اطمینان و تکرارپذیری آن را بالا می برد. در رابطه با معایب نیز می توان گفت که تجهیزات، هزینه اولیه بالایی نیاز دارند. برای اینکه بخواهید نیرو و فشار مناسب وارد کنید، لازم است که به دو طرف اتصال تسلط داشته باشید.

محدودیت در ضخامت ورق نیز از دیگر معایب جوشکاری مقاومت الکتریکی می باشد. سطح باید کاملا تمیز باشد و حتی برخی نیز نیاز به آماده سازی سطوح دارند. پاکسازی سطوحی که اکسید شده اند از روی فولاد زنگ نزن و آلومینیوم لازم خواهد بود. هم چنین در فولاد گالوانیزه و دیگر لایه ها باید روی را از سطح پاک ‌نمود. محدودیت در نوع جوش از دیگر عیب های جوشکاری مقاومت الکتریکی است و ورق های روی هم را تنها می توان جوش داد. البته جوش های روی هم وزن را نیز افزایش خواهد داد. با وجود معایب ذکر شده این روش مزیت های زیادی دارد که سبب استفاده روزافزون از آن شده است.

 

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *