علل اصلی خرابی‌ های دستگاه جوش

📖 زمان مطالعه : ۴ دقیقه ⏲️

شغل جوشکاری یکی از مشاغل پر سود در کشور است و بازار کار آن حتی فراتر از ایران در کشورهای اروپایی چون آلمان، اتریش، نروژ و… عالی است. البته در این حرفه شما باید به اندازه کافی مهارت لازم داشته باشید در غیر اینصورت انواع عیوب جوش چون تخلخل، سوراخ شدن فلز، پاشش زیاد جرقه های جوشکاری و… برای شما رخ می دهد. در برخی از رشته ای جوشکاری که شما باید به صورت حرفه ای و تخصص آنرا آموزش ببینید مثلا جوشکاری زیرآب یا جوشکاری آرگون که کار هر کسی نیست. اگر تازه به حرفه جوشکاری قوس الکتریکی ورود کرده اید و با خاموش شدن ناگهانی دستگاه جوش یا روشن نشدن آن مواجه شده اید باید در ابتدای کار علل اصلی خرابی های دستگاه جوش را بیابید و سپس نسبت به رفع آن اقدام کنید.

خرید دستگاه جوش خوب با قیمت ارزان تر از بازار

قطعا همیشه دستگاه های جوش از زمانی که از کارخانه تا به دست مشتری می رسد این وسط قیمت آن افزایش می یابد. شما به راحتی می توانید به صورت مستقیم انواع دستگاه جوش اینورتری، رکتی فایر، آرگون، گوچینگ، زیرپودری، برش پلاسما را از کارخانه اورین الکتریک خریداری کنید. برای تماس و دادن پیام کافیست روی شماره های زیر کلیک کنید.

  1. فروش مستقیم  کارخانه :
  2.    ۰۸۶۳۳۵۷۳۲۲۲
  3.   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲
  4.   ۰۹۱۲۱۵۷۴۷۷۱
  5. واتساپ : ۰۹۱۲۳۷۶۶۸۳۲

دلایل اصلی خرابی دستگاه جوش

مهمترین عامل اصلی برای خاموش و روشن نشدن دستگاه جوش ممکن است به خاطر تنظیم نبودن آمپر آن باشد. دقت داشته باشید که در زمان راه اندازی اولیه باید حتما از فیوزهای بالای ۳۰ آمپر برای ایجاد جریان برق دستگاه استفاده کنید. در واقع حداقل آمپر مورد نیاز برای دستگاه های اینورتر در حالت ماکزیمم بازه ۳۰ تا ۴۵ آمپر بالا است.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

فواید دستگاه جوش اینورتر

  1. وزن سبک و قابلیت حمل
  2. توانایى دستیابى به ویژگیهاى عالى در جوشکارى با انواع الکترود
  3. خروجى جوشکارى چند منظوره ، بدون هرگونه تاثیر منفى روى قوس
  4. پاسخ دهى سریع به تغییر شرایط قوس و حفظ یکنواختى و ثبات در خروجى جوشکارى حتى در صورت لرزیدن دست جوشکار
  5. کنترل عالى در فرآیند هاى پالسى
  6. ولتاژ خطى مستقل تک فاز یا سه فاز و ولتاژهاى خروجى چند گانه بدون هر گونه مکانیزم برقرارى ارتباط مجدد دستى
  7. ضریب کارکرد بالاتر و کارکرد بهینه تر دستگاه
  8. حساسیت کمتر به نوسانات ولتاژ اولیه

۱- ضعیف بودن فیوز تغذیه دستگاه جوش

هنگام روشن کردن دستگاه جوید باید حتما از فیوزهای بالای ۳۰ آمپر استفاده کنید در غیر اینصورت ضعیف بودن فیوز باعث روشن نشدن دستگاه جوش می شود.

۲-کنترل سطح ولتاژ برق شهر و فاز و نول ورودی دستگاه جوش

مطمئن شوید که برق ساختمان دو فاز نیست چون این مسئله باعث آسیب جدید به دستگاه جوش می شود. در واقع دو فاز بودن برق ساختمان باعث آسیب جدی به خازن های الکترولیت، تقویت جریان یعنی همان ترانزیستورهای قدرتا ماسفت یا IGBT می شود.

۳- کنترل مؤلفه‌های انرژی خروجی موتور برق (در صورت استفاده)

در صورتی که برق دستگاه جوش را می خواهید از موتور برق یا ژنراتورهای صنعتی تامین کنید حتما مطمئن شوید که خروجی برق آن مطمئن است و دو فاز نیست.

۴- کنترل متراژ کابل برق ورودی دستگاه جوش از منبع

کابل ورودی دستگاه جوش نباید بیش تر از ۵۰ متر باشد چون افزایش آن باعث آسیب به دستگاه می شود. در واقع افزایش طول کابل جوشکاری باعث افت ولتاژ و جریان برق شهر می شود که همین منجر به فشار آوردن به دستگاه و ضعیف شدن خروجی دستگاه و روشن نشدن آن می شود.

۵- استفاده به جا از دستگاه جوش به نسبت توان آن

دقت داشته باشید که برای هر روش جوشکاری باید الکترود مناسب را بخرید و قطر الکترود و ضخامت قطعه را در نظر بگیرید. برخی اوقات ممکن است شما با بیش از حد کار کشیدن از موتور جوش باعث آسیب به آن شوید.

۶-بلندی بیش از جد مجاز کابل خروجی

در دستگاه های جوش اینورتر دی سی برق خروجی دستگاه به صورت مستقیم دریافت می شود. در واقع با کاهش فرکانس برق و طولانی بودن کابل جوش عملا افت جریان برق در خروجی دستگاه جوش مشاهده می شود که همین باعث خرابی دستگاه جوش می شود. در واقع برای دستگاه های تکفاز شما نهایتا باید ۱۰ متر کابل برای هر دو کابل اتصال و کابل جوش در نظر بگیرید و دقت داشته باشید که هنگام خرید آن دقت لازم را داشته باشید.

۷- استفاده از کابل جوش‌های نامناسب و غیر استاندارد

کابل جوش و اتصال باید به صورت یک تیکه و سالم باشد در غیر اینصورت ممکن است خروجی ضعیفی داشته باشد و حتی باعث افزایش دما و سوختگی تدریجی دستگاه جوش شود.

۸-بی کیفیتی کابل و انبر دستگاه جوش

یکی از موارد دیگر که باعث خرابی دستگاه جوش می شود کیفیت پایین کابل و انبر جوش است. در واقع در انبرهای بی کیفیت که آلیاژ آن از نوع آهن در کنار مس یا برنج است باعث می شود که از درون قطع شود و باعث افت آمپر دستگاه و در نتیجه سوختی قطعات داخل شود.

هنگام خرید کابل جوش و اتصال باید به کیفیت بالای آن و همچنین موارد زیر توجه کنید.

  1. کابل دستگاه جوش باید بتواند به راحتی جریان برق مورد نیاز را حتی در هنگام افت ولتاژ یعنی ۴ ولت انتقال دهد.
  2. نرمی و انعطاف بالای کابل جوش باعث می شود که جوشکار به راحتی در حین کار آزادی عمل داشته باشد.
  3. کابل جوشکاری باید در برابر کشش، سایش و البته اخگرهای حاصل از جوشکاری مستحکم باشد.
  4. نباید در حین جوشکاری داغ شود.
انواع کابل جوشکاری

۹- روشن کردن مجدد دستگاه جوش با ایراد جزئی

در صورتی که دستگاه جوش خراب شده است از روش کردن مجدد آن خوددداری کنید چون ممکن است باعث ایجاد جرقه داخلی یا خارج شدن دود شود. سریعا نسبت به تعمیر دستگاه جوش اقدام کنید تا قبل از اینکه وارد هزینه های زیاد شوید.

۱۰- وارد شدن ضربه شدید به دستگاه جوش

۱۱- قرار گرفتن دستگاه جوش در معرض رطوبت شدید

۱۲- قرار گرفتن دستگاه جوش در کنار اسید‌های لوله باز کن

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

1 دیدگاه برای “علل اصلی خرابی‌ های دستگاه جوش

  1. موسوی گفته:

    سلام من یه دستگاه جوش مدل ال مکس دارم یکسری دستگاه رو زدم برق دود زیاد ازش درآمد سریع خاموشش کردم فهمیدم برق پریز دوفازه. بعد چند ساعت دوباره زدم پریز دیگه که مطمئن شدم دو فاز نیست کار کرد حالا نمیدونم دستگاه آسیب دیده یا نه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *