علت پاشش زیاد هنگام جوشکاری و نحوه رفع آن

📖 زمان مطالعه : ۴ دقیقه ⏲️

جوشکار ماهر به کسی گفته می شود که علاوه بر تخصص لازم در زمینه جوشکاری بتواند به راحتی عیوب جوش را پیدا و نسبت به رفع آن اقدام کند. کسی که به دنبال خرید وسایل جوشکاری و دستگاه جوش ارزان قیمت است بعدا با مشکلاتی چون ترک جوش، جوش سرد و گرم و حتی پاشش زیاد هنگام جوشکاری مواجه می شود که دردسرهای زیادی برای جوشکار به همراه دارد. خرید مناسب می تواند مانع از بروز این مشکلات شود اما نگران نباشید با خرید اسپری جوشکاری آنتی اسپاتر اورین الکتریک مانع از پاشش زیاد هنگام جوشکاری خواهید شد. در این مقاله به بررسی دلایل بروز این مشکل می پردازیم.

علت اصلی پاشش زیاد هنگام جوشکاری

در حین جوشکاری آنچه که جوشکار و اطرافیان را اذیت می کند جرقه های جوشکاری است که ذراتی از مذاب و الکترود است که با پاشش روی سطح و اطراف حتی باعث ایجاد خوردگی می شود. شما می توانید با استفاده از اسپری جوشکاری مانع از بروز این مشکل شوید اما بد نیست بدانید که دلایل اصلی وقوع این مشکل چیست.

  1. آمپر یا ولتاژ نامناسب در حین جوشکاری
  2. رطوبت در الکترود جوشکاری
  3. سرعت زیاد فرایند
  4. فاصله نامناسب قطعه از نازل
  5. زاویه کاری نامناسب و کثیفی سطح قطعه

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

هفت علت برای ایجاد پاشش و اسپاتر در جوشکاری

۱-تنظیمات نادرست دستگاه جوش

در واقع تنظیم نبود آمپر، ولتاژ دو تا از مهمترین عوامل پاشش ذرات جوشکاری است که باید نسبت به تنظیم صحیح دستگاه جوش سریعا اقدام کنید.

  1. آمپر:  دقت داشته باشید آمپر در جوشکاری MIG/Mag بوسیله سرعت تغذیه سیم تعیین می شود و با بالا بودن آمپر دستگاه جوش اسپاتر ایجاد می شود که باید نسبت به کاهش آمپر دستگاه جوش اقدام کنید.
  2. ولتاژ: کاهش ولتاژ دستگاه جوش نیز یکی از دلایل پاشش و اسپاتر است که باید نسبت به افزایش آن اقدام کنید تا پاشش کم شود.
  3. Electric Stick Out (ESO) : ESO  به  فاصله بین contact tube  و قطعه کار گفته می شود. دقت داشته باشید که در جوشکاری MIG/MAG این مقدار باید ۱۹ میلی متر باشد در غیر اینصورت افزایش مقدار آن باعث افزایش پاشش جرقه های جوشکاری می شود.

۲-زاویه کار خیلی شیب دار است

منظور از  زاویه کار (Work Angle)، همان زاویه محور بین الکترود و سطح کار است که شیب داشتن زیاد آن می تواند از عوامل پاشش زیاد جرقه های جوشکاری شود. یک جوشکار ماهر و با تجربه به خوبی می داند که نباید در دو حالت یعنی زاویه به سمت عقب Drag Angle (یا جوشکاری پس دستی) و زاویه به سمت جلوLead Angle( یا جوشکاری پیش دستی ) از ۱۵ درجه بیشتر باشد.

 ۳-کثیفی سطح

مواردی چون زنگ زدگی، روغن، رنگ و سایر آلاینده های سطحی نیز باعث بروز این مشکل در جوشکاری می شود از این رو باید قبل از شروع حتما تمام سطوح را تمیز کنید

۴-نوع (مد) انتقال فلز

یکی دیگر از عواملی که باعث پاشش زیاد هنگام جوشکاری می شود مدهای اتصال کوتاه و انتقال قطره ای در انتقال فلز است. شما برای کاهش پاشش یا اسپاتر نیاز به مد اسپری در جوشکاری MIG/MAG دارید.

۵-تغذیه نامنظم

فراهم نشدن تغذیه مناسب برای سیم جوش خود باعث بروز ایجاد نوسانات جریان برق می شود و در ادامه بر روی قوس تاثیر می گذارد و باعث ایجاد پاشش زیاد می شود. دقت داشته باشید که از تثبیت سرعت تغذیه سیم جوش مطمئن شوید.

۶-کیفیت مواد مصرفی

سیم جوش های ضعیف و البته قیمت پایین شاید باعث صرفه جویی در هزینه جوشکاری شود اما مشکلات را دو چندان می کند که بهتر است به خرید سیم جوش با کیفیت بپردازید.

 ۷-گاز محافظ اشتباه

یکی از موارد نادر که می تواند باعث بروز پاشیدن زیاد جرقه های جوشکاری شود کیفیت پایین گاز محافظ است. با اینکه گاز محافظ آرگون قوس صاف تری دارد و گاز CO2 ارزان تر است اما پاشش زیادتری دارد از این رو بهتر است به جای صرفه جویی به فکر کیفیت کار باشید.

فواید و مضرات اسپری جوشکاری

با اینکه شما می توانید به راحتی پاشش زیاد هنگام جوشکاری را کم کنید اما یکی از معایب این وسیله ایجاد تخلخل در جوش است. از این رو توصیه می شود ابتدا علت پاشش زیاد را پیدا کنید و سپس نسبت به رفع آن اقدام کنید.

جلوگیری از پاشش جرقه جوشکاری با نانو اسپری

وجود اسپری جوشکاری به نام آنتی اسپاتر Anti Spatter Spray  باعث شده است که خیال جوشکاران از جود جرقه های زیاد جوشکاری راحت شود چون با پاشیدن روی سطح فلز باعث کاهش آن خواهید شد.

البته جالب است بدانید که حتی شما با استفاده از اسپری ضد جرقه خواهید توانست آنرا داخل تورچ جوشکاری به کار ببرید تا مانع از تجمع زیاد جرقه های جوشکاری در این بخش شود.

اسپری جوشکاری چیست؟

اسپری نانو آنتی اسپایر جزو  وسایل خوب در صنعت جوشکاری است که باعث کاهش پاشش زیاد جرقه های جوشکاری می شود و علاوه بر آن باعث افزایش عمر قطعات جوشکاری می شود. از نکات مفید این نوع اسپری این است که هیچ مواد مضری برای لایه ازون ایجاد نمی کند و ترکیبات مورد استفاده آن کاملا غیر خورنده است.

مایع اسپری جوشکاری بر پایه آبی و فاقد سیلیکون است که همین مانع از جلوگیری چسبندگی ذرات فلزی مذاب در حین جوشکاری می شود.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *