مزایا و معیاب جوشکاری co2

📖 زمان مطالعه : ۷ دقیقه ⏲️

جوشکاری co2 از جمله پرکاربردترین روش‌ های جوشکاری در ایران می باشد. شاید با شنیدن این جمله جا خورده باشید و یا با خود بگویید که در بیان پرکاربرد بودن این متد جوشکاری، اغراق شده است اما با نگاهی گذرا به کاربردهای مختلف روش جوشکاری co2 به این موضوع پی خواهید برد که بیشتر صنایع تولید فلز که با جوشکاری co2 سرو کار دارند، در صورت نبودن این روش جوشکاری به مشکل برخورد خواهند کرد. در این قسمت با ما همراه باشید تا با این روش جوشکاری co2 به طور مختصر و کوتاه آشنا شویم و در مورد مزایا و معایب جوشکاری co2 مطالب بیشتری را بیان کنیم.

جوشکاری co2 چیست؟

جوشکاری co2، که گاهاً به آن جوشکاری مگ (mag) هم گفته می شود، از گاز co2 به عنوان پرکاربردترین ماده در صنایع مختلف استفاده می‌ گردد. چرا که گاز دی اکسید کربن یکی از ارزانترین گازها در روش قوس الکتریکی با گاز محافظ (gmaw) می باشد. جوشکاری co2 با اینکه در طبقه گازهای فعال (metal active gas) قرار می گیرد، ارزان تر از گاز آرگون در روش جوشکاری (tg) می باشد.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

گاز کربن دی اکسید با توجه به اینکه از خاصیت محافظتی بسیار بالایی برخوردار است، نسبت به گاز آرگون بسیار ارزان تر می‌ باشد. به این خاطر که قیمت تمام شده جوشکاری با گاز co2 ده برابر کمتر از گاز آرگون می باشد. به همین دلیل این گاز کربن دی اکسید بیشتر در صنعت متالوژی وابسته به فولاد مورد استفاده قرار می گیرد.

این مدل جوشکاری، بهترین روش جوش زدن صفحات نازک و نیمه نازک فولادی است. به طوری که این متد پس از جوشکاری مقاومتی بیشترین میزان به کارگیری را در بدنه سازی خودروها در شرکت ایران خودرو دارد.

جوشکاری co2 به چه صورت انجام می شود؟

برای جوشکاری قوسی با استفاده از گاز کربن دی اکسید، سیم جوش (الکترود) جمع آوری می شود. این سیم جوش با استفاده از موتور تغذیه و به صورت خودکار و مداوم، وارد تورچ (مشعل جوش) می گردد.

با به وجود آمدن جریان الکتریکی در سیم جوش، قوس الکتریکی بین نوک الکترود و فلز به وجود می آید، حرارت قوس باعث شده تا بعد از ذوب شدن سیم و فلز پایه، اتصال مطلوبی در شکاف مورد نظر ایجاد گردد. برای جوش زدن فلز به وسیله گاز اکسیژن و نیتروژن، نباید اتمسفر تحت تاثیر قرار گیرد تا از این طریق محافظت گاز co2 از محل مشعل جوشکاری در حوضچه جوش تامین گردد.

یکی از راه های اینکه بفهمیم آمپر و ولتاژ دستگاه جوشکاری co2 با یکدیگر تطابق دارد، این است که صدای ریز و مداوم قطعات سیم جوش در هنگام کار با دستگاه شنیده شود. به همین منظور، لازم است تا  اتصال منفی دستگاه به درستی انجام شود. این تنظیم کردن اگر به درستی صورت نگیرد، پوشش و جرقه جوشکاری بیش از حد معمول خواهد بود.

دلایل استفاده از گاز co2 در جوشکاری 

گاز کربن دی اکسید که از آن بیشتر برای محافظت از قوس الکتریکی در جوشکاری فولاد های کربنی استفاده می شود، دارای معایبی از جمله بالا بردن اکسیداسیون فلز شده و همچنین باعث تغییر خواص متالورژی فلز جوشکاری می شود ولی با همه اینها این گاز دارای مزایای بسیاری برای استفاده شدن در جوشکاری می باشد،

دلایل استفاده از این گاز به شرح زیر است :

  • افزایش بهبود نفوذ جوش
  • پایین آمدن هزینه
  • اکسیداسیون
  • ترکیب شدن با سایر گازها
  • جلوگیری از رخداد برخی عیوب جوشکاری
  • افزایش ایمنی

​مزایای جوشکاری co2

به طوری کلی می توان گفت، پایین بودن هزینه تمام شده این گاز در جوشکاری، باعث شده است تا بیشتر از سایر گازها از جمله گاز آرگون، مورد استفاده قرار گیرد.

از مزیت های جوشکاری co2، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مفید بودن این فرایند در بیشتر فلزات مغناطیسی و غیر مغناطیسی
  • کم بودن جرقه در حین جوشکاری
  • عدم صرف کردن زمان به تعویض الکترود به دلیل تغذیه مداوم سیم جوش
  • از این شیوه می توان در تمام وضعیت ها استفاده کرد
  • کم بودن سرباره حذف شده
  • سهل بودن مشاهده حوضچه مذاب و قوس الکتریکی
  • بالا بودن رسوب سیم جوش در محل اتصال
  • استفاده از الکترود با قطر کم و بالا رفتن چگالی به تبع آن
  • بهبود یافتن چقرمگی منطقه جوش

آموزش جوشکاری

می توان از جوشکاری به عنوان یکی از مشاغل سخت و طاقت فرسا نام برد. به دلیل آنکه کار با دستگاه جوش و شرایط کار، بسیار سخت و دشوار است. با همه این سختی ها که در این حرفه مشاهده می شود، اما بازار کار در این شغل همیشه داغ است؛ چرا که بخش عظیمی از تجهیزات صنعتی و ساختمانی، با استفاده از جوشکاری به یکدیگر متصل می شوند.

یکی از راه های فراگیری آموزش جوشکاری co2 این است که برای یادگیری اصول و فنون جوشکاری، به موسسات و آموزشگاه های خدمات فنی و حرفه ای مراجعه کنید و بعد از طی مراحل آموزش، قادر خواهید بود تا وارد بازار کار شوید.

علاوه بر نوع جوشکاری در خشکی، نوع دیگری از جوشکاری که در آب نیز صورت می گیرد، وجود دارد که این مدل جوشکاری همراه با اصول فنون جوشکاری نیازمند یادگیری غواصی نیز می باشد.

معایب جوشکاری co2 

در جوشکاری co2 اتصالات قطعات فلزی و ایمنی در بدنه خودرو بسیار مهم می باشد و در اثر به وجود آمدن برخی عیوب در محل جوش منطقه مجاور آن، قطعه دچار شکستگی شده و باعث به وجود آمدن خطرات جانی و مالی می شود.

در جوشکاری co2 به دلیل آنکه ادوات و تجهیزات مورد استفاده بیشتر از سایر روش های جوشکاری است، عیوب هم افزایش می یابد و برای کاهش این عیوب لازم است تا از مواد مصرفی مناسب، مرغوب و خالی از رطوبت استفاده شود. همچنین باید سیم جوش متناسب با زاویه جوشکاری تعیین گردد و محل قطعه جوش باید هیچگونه کثیفی، رطوبت، چربی و زنگ زدگی نداشته باشد.

وجود ورقه هایی با خاصیت گالوانیزه در حین جوشکاری فلز روی، باعث بالا رفتن میزان حساسیت می شود. در این حالت از جوشکاری، بخار شدن باعث تولید دود سفیدی می شود که با به وجود آوردن مشکلات تنفسی و عدم رویت، جوشکاری را سخت خواهد کرد.

از جمله عیوب دیگر جوشکاری co2 می توان به مناسب نبودن مواد در فلز قطعه کار، سیم جوشی که مورد مصرف قرار می گیرد و عدم مهارت جوشکار در نحوه انجام دادن عملیات جوشکاری و همچنین پس گرم و پیش گرم کردن نام برد.

برخی دیگر از مواردی هم هستند که می توانند در افزایش یا کاهش عیوب جوشکاری co2 تاثیر گذار باشند. این موارد عبارتند از:

اثر عوامل مختلف و متفاوت اعم از نوع اتصال، مناسب نبودن مواد مصرفی شامل فلز قطعه‌ کار، گاز CO2، پارامترهای جوشکاری مانند ولتاژ، جریان سرعت تغذیه سیم، قطر، سرعت حرکت تورچ، نوع دستگاه.

نکات جوشکاری co2

اول از همه لازم است به این نکته اشاره شود که جوشکاری co2 نسبت به سایر جوشکاری ها بسیار به صرفه است؛ اما باید گفت این نوع جوشکاری برای سازه هایی که نیازمند استحکام بسیار بالایی است، توصیه نمی شود و هم چنین استاندارد (iso)، این نوع سازه ها را تایید نمی کند.

حال می توان به چند مورد از نکات کاربردی جوشکاری co2 اشاره ای کرد، از جمله:

  • صدا جوشکاری co2 باید مانند زنبورک بوده و باید به صورت کاملاً یکنواخت باشد. همچنین در این فرآیند نباید شاهد قطع و وصل در حین جوشکاری باشیم.
  • قطر سیم های co2 باید ۶/۰ و ۸/۰ و ۱ و ۲/۱  و ۵/۱ میلیمتر باشد.
  • برای جلوگیری از زنگ زدگی در طول انبارداری نباید سیم های مصرفی، هیچ کندگی از فلز مس روی آنها باشد و همچنین شاهد تخریب شدگی لایه مسی نباید باشیم.
  • هیچ وقت نباید به سر تورچ co2 ضربه وارد شود و در حد امکان باید با اسپری مخصوص تمیز شود.

خطرات

بیان تمامی مشکلات و خطرات بهداشتی که بدن فرد بر اثر جوشکاری دچار آن می شود، مشکل است. به خاطر آنکه شاید فیوم های مورد استفاده شامل چند نوع ماده مضر باشد و هر نوع گاز ایجاد شده در جوشکاری قسمت خاصی از بدن شخص جوشکار مثل ریه، قلب، کلیه و سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می دهد، در تماس بودن با هریک از این گازها اثرات بلند مدت و کوتاه مدتی برای سلامت افراد دارد که می توان گفت:

اثرات کوتاه مدت (حاد):

  • بروز بیماری تب فیوم بر اثر تماس با فیوم فلزاتی مثل روی منیزیم و مس و اکسید های آن
  • برخی ترکیباتی که در فیوم وجود دارد مثل فیوم کادمیم می تواند در زمان کوتاهی، جان آدم را بگیرد
  • در حین جوشکاری، گاز های خطرناک زیادی ممکن است متصاعد شود. به طور مثال در اثر واکنش دادن گاز اکسیژن و نیتروژن موجود در هوا، اشعه فرابنفش منتشر می شود که می تواند گاز اوزون و اکسید های نیتروژن تولید کند.
  • از جمله بیماری هایی که جوشکار در اثر رعایت موارد بهداشتی دچار آن می شود، به موارد زیر می توان اشاره کرد: بیماری های قلبی، بیماری های پوستی، ورم معده، ورم روده کوچک و علاوه بر آن جوشکارانی که در معرض فلزات سنگین مثل کروم و نیکل بوده اند، به بیماری های کبدی دچار می شوند.

اثرات بلند مدت (مزمن):

  • با مشاهده جوشکارانی که با شعله، فلزات را برش می دهند و کارگرانی که در کوره مشغول به کار بوده اند، این نتیجه بدست می آید که میزان ابتلا این اشخاص به سرطان ریه، حنجره و دستگاه ادراری نسبت به حد معمول بسیار بیشتر است. البته این موضوع چندان جای تعجب ندارد؛ چرا که مواد سمی حاصل از دود جوشکاری مثل کادمیوم، نیکل، بریلیوم، برم و آرسنیک دلیل این موضوع است.
  • اشخاصی که این ذرات فلزی را تنفس کرده اند، به انواع بیماری های تنفسی از جمله آسم، برونشیت، ذات الریه و … دچار می شوند.
  • جوشکارانی که با سطوحی دارای آزبست سروکار دارند، ممکن است در اثر رعایت نکردن نکات ایمنی و آموزش نادرست، به بیماری های آزبستوز، سرطان ریه و بیماریهای ناشی از آن دچار شوند.
  • از جمله دیگر خطراتی که سلامت شخص جوشکار را به خطر می اندازد، می توان به گرما بیش از اندازه اشاره کرد. بدین صورت که در اثر گرمای شدید و جرقه های به وجود آمده، شخص دچار سوختگی می شود. در تماس بودن خاکستر داغ و تراشه فلزات و جرقه های به وجود آمده در حین جوشکاری باعث جراحات چشمی می شود و علاوه بر آن تماس طولانی مدت با گرما باعث می شود تا شخص دچار استرس گرمایی گردد.

نکات ایمنی

نمی توان گفت به صورت کامل در فرایند جوشکاری از تولید گاز مونوکسید کربن جلوگیری کرد. در صورت عدم استفاده از ماسک تنفسی در فضای بسته، شخص دچار خفگی شده و باعث می شود آسیب جدی به بدن شخص وارد گردد. به منظور جلوگیری از سوختگی دست، باید از دستکش استفاده شود.

 

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *