نکات مهم ایمنی در جوشکاری که باید انجام دهید

📖 زمان مطالعه : ۴ دقیقه ⏲️

با وجود اینکه شغل جوشکاری یکی از مشاغل پر سود محسوب می شود اما خطرات و مشکلات زیادی از جمله برق گرفتگی و سوختگی دارد از این رو خیلی مهم است که جوشکار با پوشیدن لباس کار، ماسک جوشکاری باعث کاهش این خطرات شود. تمام جوشکاران و مسئولین کارگاه ها باید در زمان فرآیند جوشکاری و برشکاری به خوبی نکات ایمنی را رعایت کنند و با انجام یک سری مسائل و پوشیدن کلاه ماسک و لباس باعث کاهش خسارات مالی و جانی شوند. قطعا رعایت نکردن نکات ایمنی در جوشکاری به خصوص در فصول گرم سال و محل های مرطوب می تواند باعث ایجاد خسارات زیاد و حتی مرگ جوشکار شود. از این رو افزایش سطح اطلاعات و به کار بردن نکات ایمنی می تواند باعث کاهش این موارد خطرناک و حفظ جان جوشکار و افزایش سرعت کار جوشکاری شود.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

 

کلاه ماسک و لباس جوشکار خیلی مهم و ضروری است

 

با توجه به وجود دو اشعه ماورا بنفس و مادون قرمز هنگام کار با جوشکاری، از این رو خیلی مهم است که جوشکار از عینک و کلاه ماسک جوشکاری استفاده کند تا مانع از آسیب به پوست صورت، چشم و انجام حوادث ناگوار چون برق گرفتگی چشم شود. خیلی مهم است که شما از کلاه ماسک های جوشکاری اتوماتیک برای فرآیند جوش زدن سازه ها و فولاد ها استفاده کنید چون ماسک دستی عملا پیشرفت کاری شما را کاهش می دهد و دلیل آن درگیر شدن یک دست شما برای گرفتن کلاه ماست است.

به دلیل اینکه در محل های گرم و هوای رطوبت ممکن است شوک الکتریکی به جوشکار وارد شود از این رو پوشیدن لباس ضد عایق و ضد آب خیلی مهم است و هنگام عملیات جوشکاری و برشکاری باید حتما دستکش بپوشید چون احتمال سوختگی دست شما با جابجا کردن گیره الکترود وجود دارد.

  1. عینک و کلاه ماسک دو وسیله ایمنی ضروری برای جلوگیری از آسیب جشم و صورت در برابر اشعه قوس الکتریکی است.
  2. یک جوشکار با پوشیدن لباس کار و پیش بند می تواند در برابر ذرات فلزی مذاب شده مصون بماند.
  3. ذرات مذاب در حین جوشکاری به اطراف پرتاب میشوند از این رو استفاده از دستکش برای جوشکار کاملا ضروری و حیاتی است به خصوص اینکه برای تمیز کردن درزها قبل از جوشکاری باید دستکش به دست داشته باشید.
  4. با توجه به ساطع اشعه ماوراء بنفش و مادون قرمزی حین جوشکاری و آسیب جدی به چشم و صورت برای جوشکاری کوتاه مدت باید از کلاه ماسک دستی و برای جوشکاری بزرگ، در ارتفاع باید از کلاه ماسک جوشکاری اتوماتیک استفاده کنید.
  5. حتما هنگام توقف کار توسط جوشکار باید کلید اصلی دستگاه مدار قطع شود.
  6. برای کاهش ایجاد حوادث هنگام اتمام کار جوشکاری یک محل و رفتن به محل دیگر باید بقیه جوشکاران را مطع کند.
  7. هنگام جوشکاری داخل مخازن باید تمهیدات لازم برای بیرون کشیدن جوشکار هنگام بروز مواقع خطرناک صورت گیرد و حتما در این مواقع باید یک فرد مسلط به جوشکاری باید به فرد کمک کند.

نکات ایمنی و مهم برابر برق گرفتگی

 

تمام جوشکاران که قصد جوشکاری در فصول گرم سال و محل های مرطوب و حتی زیر آب را دارند باید حتما مهارت های لازم را دیده باشند. قطعا شوک گرفتگی یکی از مشکلات جوشکاری در زیر آب و مناطق مرطوب و گرم است که باید با پوشیدن لباس های عایق بندی و ضد آب و استفاده از الکترودهای روکش دارد مانع از بروز مشکلات گردند.

  1. توجه داشتن باشید که هنگام استفاده از دستگاه جوشکاری سیار باید محل بازرسی شود و خطرات احتمالی برای ایجاد حریق را در نظر بگیرید.
  2. تخلیه لوله ها و مخازن مواد آتشگیر قبل از جوشکاری ضروری است.
  3. جوشکاری کردن کنار مخازن و محل های حاوی گاز یا مایع قابل احتراق کاملا خطرناک است، از این کار باید امتناع کنید.
  4. برخی اوقات ممکن است به خاطر کم بودن قطر کابل عملا کابل زود گرم شود ، عایق آن بسوزد از این رو باید در استفاده از چنین کابلهای برقی امتناع کنید.

نکات ایمنی برای کابل ها

  1. باید کابلهای جوشکاری همیشه تمیز نگهداری شوند و از آلوده شدن به روغن و گریس و قرار گرفتن در گودال آب، روغن یا کف مخازن جلوگیری به عمل آید.
  2. برخی اوقات ممکن است برای انجام کار جوشکاری نیاز به طول کابل بیشتر باشد و حتی چند کابل به هم متصل شود در این مواقع عایق پوش کردن آنها را فراموش نکنید.
  3. به منظور جلوگیری از حادثه در کارگاه ها باید حتما کابل های بلند مرتب باشند تا زیر دست و پا گیر نکنند و مشکل ایجاد نشود.
  4. در صورتی که به صورت مدام در کارگاه یا مکانی هستید که باید مدت زمان زیادی آنجا جوشکاری کنید بهتر است به جای تهیه کابل های بلند به فکر سیمکشی دائمی باشید.
  5. اگر در مکانی عملیات جوشکاری به طور مداوم در حال اجرا است, یک سیم کشی دائمی می تواند از وجود کابل های طویل در محیط کار و احتمال آسیب دیدن آنها جلوگیری به عمل آورد.

نکات ایمنی و مهم هنگام استفاده از ماشین و دستگاه جوشکاری

اینکه با خود فکر کنید چون جوشکار هستید به راحتی قادر هستید نقص و عیب  دستگاه جوش را برطرف کنید و به تعمیر دستگاه جوشکاری بپردازید فکری کاملا اشتباه است از این رو تنها به تخصص خود بپردازید و تعمیر دستگاه جوش را به افراد متخصص بسپارید.

توجه داشته باشید که خرید بهترین دستگاه جوش متناسب با کار شما می تواند تا حد زیادی مانع از بروز مشکلات جوشکاری شود، قطعا یک جوشکار خوب و ماهر باید اطلاعات کافی در زمینه نوع دستگاه جوش به کار رفته را بداند.

  1. جوشکار برای نصب یا تعمیر ماشین جوشکاری نباید اقدام کند و کار را به تکنسین ورزیده بسپارد.
  2. با توجه به اینکه در اکثر مواقع امکان جابجایی دستگاه جوش وجود دارد از این رو خیلی مهم است که در تمام کارگاه ها یا محل ساختمان پریزهای برق متناسبی وجود داشته باشد.
  3. با توجه به اینکه برخی از ماشین های جوش با بنزین یا موتور دیزلری کار می کنند و باعث ایجاد دود می شوند بنابراین ایجاد تهویه مناسب هنگام جوشکاری کاملا ضروری و حیاتی است چون در غیر اینصورت امکان خفگی جوشکار بالا می رود.
  4. با توجه به اینکه ترانسفورماتورهای جریان متناوب معمولاً با هوا سرد می‌شوند بنابراین چنانچه ترانسفورماتور از نوعی باشد که با مایع خنک شود باید نوع مایع به هیچ وجه آتش گیر نباشد. در ضمن باید اطراف ترانسفورماتور با ورق‌های فولادی به ضخامت مناسب یا وسایل دیگری پوشیده شود تا مانع از صدمه دیدن سیم پیچی ترانسفورماتور گردد.
این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *