نکات ایمنی در جوشکاری فورجینگ‌

📖 زمان مطالعه : ۷ دقیقه ⏲️

جوشکاری فورجینگ همان جوشکاری با گاز اکسیژن و استیلن است  که واکنش این دو گاز، حرارت لازم برای جوشکاری را فراهم می آورد . نکات ایمنی در جوشکاری فورجینگ باید رعایت شود تا از آسیب های احتمالی جلوگیری شود و کار بدون نقصی ارائه گردد. در این مقاله به بررسی اطلاعاتی در رابطه با نکات ایمنی در جوشکاری فورجینگ خواهیم پرداخت تا جوشکاری ایمن و صحیحی داشته باشید.

نکات ایمنی در جوشکاری فورجینگ

با توجه به اینکه جوشکاری فورجینگ کاربردهای بسیاری دارد و در پروژه های ساختمانی زیادی از آن استفاده می شود ، باید با نکات ایمنی آن آشنا بود. آموختن نکات ایمنی و دانش لازم برای کار با کپسول های استیلن و اکسیژن سبب می شود کار به شکلی اصولی پیش برود و از خطرات پیشگیری نمود. با رعایت نکات ایمنی در جوشکاری فورجینگ از صدمات احتمالی به جوشکار جلوگیری خواهد شد و به دلیل وجود گازهای خطرناک، از آتش سوزی و انفجار جلوگیری به عمل خواهد آمد.  یکی از  نکات ایمنی در جوشکاری فورجینگ این است که از ابزارهایی که ناقص یا صدمه دیده می باشند، استفاده نکنید. دستکش های چرمی که مخصوص جوشکاری هستند استفاده کنید و لباس هایی که عایق باشند به تن کنید. استفاده از کفش مخصوص که تخت لاستیکی داشته باشد و پنجه آن فلزی باشد، از دیگر نکات ایمنی در جوشکاری فورجینگ خواهد بود.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

دانش کافی از جمله نکات ایمنی در جوشکاری فورجینگ

یکی از نکات ایمنی در جوشکاری فورجینگ این است که برای کار با دستگاه و تجهیزات جوشکاری حتما از افرادی استفاده شود که در این زمینه آموزش دیده اند و  به منظور استفاده از تجهیزات گواهینامه کتبی دارند ، طوری که این گواهینامه تاریخ اعتبار داشته باشد . در محل جوشکاری ضوابط کارگاهی وجود دارد و دارای مقرراتی می باشد که ملزم به رعایت آنها هستیم . همچنین در آیین نامه حفاظتی نکاتی ذکر شده است که رعایت آنها در واقع رعایت  نکات ایمنی در جوشکاری فورجینگ خواهد بود.

ذکر نکات ایمنی در جوشکاری فورجینگ

از جمله نکات ایمنی در جوشکاری فورجینگ این است که دقت کنید کابل های برق دچار زدگی نشده باشند و پوشش عایق خود را همچنان حفظ کرده باشند. ایزوله بودن محلی که کابل ها به هم متصل می شوند و هم چنین محلی که کابل ها به دستگاه متصل می شوند نیز مهم است. وقتی گاز استیلن و اکسیژن می سوزند، حرارتی ایجاد می کنند که برای محافظت در برابر اشعه آن باید از عینک دودی مخصوص استفاده کرد. دقت کنید که هرگز از جوشکاری با لنز استفاده نکنید. از دیگر نکات ایمنی در جوشکاری فورجینگ این است که لباس جوشکار و لوازمی که استفاده می کند، مناسب باشد و روی آن روغن و چربی باشد تا منجر به آتش سوزی نگردد. هیچ وقت اتصالات گازی و هیدرولیک را دستکاری نکنید  و اگر عملکرد هر کدام دچار مشکل شده بود، آن را اطلاع رسانی کنید .

اگر محل جوشکاری در ارتفاع است و یا با خطراتی همراه می باشد، کمربند و یا تجهیزاتی که مورد نیاز است را همراه داشته باشید. در محل نگهداری کپسول ها از کشیدن سیگار خودداری کنید تا با خطر انفجار رو به رو نشوید. در زمانی هایی که کارگاه تعطیل می شود و با به استراحت می پردازید ، شیر کپسول ها را ببندید و دقت کنید که در مجاورت کپسول ها سیم و کابل  برق وجود نداشته باشد. جنس لباس و دستکش جوشکاری بهتر است نخی یا کتان باشد . در صورتی که به هر دلیل  شلنگ گاز دچار آتش سوزی شد ، در ابتدا به بستن اتصال ها و سپس گاز کپسول بپردازید و جعبه کمک های اولیه همیشه در دسترس باشد.

استفاده از قطعات استاندارد در جوشکاری

تمام دستگاه ها و تجهیزاتی که برای جوشکاری استفاده می شوند باید استاندارد باشند و از دانش روز بهره گرفته باشند. اگر قطعاتی که استفاده می کنید ، استاندارد نبوده و از تجهیزات تحویلی نباشند ، کل دستگاه دچار اختلال در عملکرد می شود  و این مصرف کننده است که باید مسئولیت عواقب آن را بپذیرد. دقت کنید که شلنگ های گاز دچار پارگی نشده باشند  و نسوخته باشند. این موارد را برای شیلنگ هیدرولیک نیز رعایت نمایید. در مسیر مشعل تا کپسول  شیر یک طرفه ایمنی گاز را به کار ببرید. زمانی که اره را تعمیر می کنید و نیاز به سرویس دوره ای دارد و یا زمانی که قصد دارید تیغه اره را تعویض کنید، برای قطع برق اقدام کنید. این ها همگی از  نکات ایمنی در جوشکاری فورجینگ است که باید رعایت گردد. برای خرید دستگاه و تجهیزات استاندارد و پیشرفته در رابطه با جوشکاری فورجینگ با شماره تماس های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید و راهنمایی های لازم را از کارشناسان ما دریافت نمایید.

نکات ایمنی در رابطه با کپسول های استیلن

فاصله ای که کپسول گاز استیلن از محلی که جوشکاری در آن رخ می دهد باید حداقل چهارده متر باشد. این گونه جرقه با احتمال کمی به کپسول برخورد می کند و احتمال وقوع آتش سوزی کمتر می شود. اگر شیر خروج استیلن دچار یخ زدگی شد، برای باز کردن آن نباید از شعله آتش استفاده کرد بلکه با آب گرم یا کیسه شن داغ می توان مشکل را رفع نمود. نحوه قرارگیری کپسول استیلن ، اکسیژن و حتی کپسول های خالی باید به طور قائم باشد و برای اینکه واژگون نشوند، باید با استفاده از تسمه آنها  را به دیوار محکم کرد. اگر کپسول استیلن دچار سقوط شود علاوه بر ضربه محکمی که به جوشکار می زند و موجب  آسیب و حتی  معلولیت می شود، با احتمال زیادی منفجر خواهد شد. شیری که مربوط به باز و بسته شدن گاز است نباید عیب و نقصی داشته باشد و باید سالم کار کند. برای رعایت نکات ایمنی عملکرد مناسب دستگاه تنظیم فشار را نیز در نظر بگیرید.

نکات ایمنی به منظور جلوگیری از انفجار

یکی دیگر از نکات ایمنی در جوشکاری فورجینگ این است که کپسول استیلن دمایی متناسب با حرارت طبیعی داشته باشد. برای این منظور از قرار دادن کپسول استیلن در برابر نور خورشید باید خودداری کرد و آن را دور از کوره و تنور قرار داد. اگر حرارت کپسول زیاد شود، استیلن تجزیه می گردد و بدین ترتیب با بالا رفتن فشار درون کپسول روبرو خواهیم بود. در این لحظه است که خطر انفجار ما را تهدید خواهد کرد. برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقی باید به طور مداوم حرارت بدنه کپسول را چک کرد و اگر دمای آن از حرارت دست بیشتر بود باید به طور موقت جوشکاری را متوقف کرد تا کپسول فرصت داشته باشد دمای خود را کاهش دهد .

نکات ایمنی در رابطه با شیر کپسول اکسیژن

 از نکات ایمنی در جوشکاری فورجینگ  می توان به توجه به شیر کپسول اکسیژن اشاره کرد. شیر کپسول اکسیژن نباید به طور ناگهانی و کامل باز شود  زیرا در این صورت شیر تقلیل فشار را خواهد سوزاند و منجر به آتش سوزی می گردد. وقتی  اکسیژن متراکم به طور سریع جریان پیدا می کند، شیر تقلیل فشار قابلیت خود را از دست خواهد داد. از روغن کاری این شیر نیز باید اجتناب کرد چون در صورتیکه شیر کپسول اکسیژن آلوده باشد  تقلیل فشار را با باز کردن شیر خواهیم داشت  و سوختگی شدیدی را در جوشکار شاهد خواهیم بود.

نکات ایمنی در رابطه با سیلندرها

برای حمل سیلندر نباید از جرثقیل های سقفی استفاده کرد. هم چنین دقت کنید که سیلندرهای اکسیژن و استیلن کنار هم و در یک انبار نباشند و فاصله ای که از هم باید داشته باشند، حداقل سه متر خواهد بود. برای باز و بسته کردن شیر سیلندر تنها باید از دست استفاده کرد ، ابزار و آچاری که فاقد استاندارد باشند برای این کار مناسب نخواهند بود. دقت کنید که سیلندر ها را نغلتانید و یا پرتاب نکنید چون بسیار خطرناک خواهد بود. شیر سیلندر را باید طوری بست که محکم باشد و فاقد نشتی باشد . هر زمان که قصد باز کردن شیر را دارید این کار را به آهستگی انجام دهید و آن را خیلی کم باز کنید. بهتر است که سیلندر ها در فضای باز باشند اما اگر در فضای بسته قرار گرفتند، دقت کنید که تهویه مناسبی وجود داشته باشد.

نکات روشن و خاموش کردن مشعل 

اگر قصد دارید که مشعل را روشن کنید ابتدا به باز کردن شیر کپسول اکسیژن بپردازید و سپس شیر کپسول استیلن را باز کنید. خاموش کردن مشعل عکس روشن کردن است و ابتدا باید به باز کردن شیر کپسول استیلن بپردازید و سپس شیر کپسول اکسیژن را باز نمایید. برای اینکه قطعات لوله گاز استیلن از هم جدا نشوند و محکم باشند، باید از بست برای اتصال آنها استفاده کرد . شلنگ هایی که استفاده می کنید تا جایی که ممکن است یک تکه باشند . برای انبار کردن کپسول ها دقت کنید که از حرارت و نور مستقیم خورشید دور باشند و اشعه و سرمای شدید نیز وجود نداشته باشد. نحوه قرارگیری کپسول ها نیز باید به شکل عمود باشد. کپسول هایی که خالی هستند باید شیرشان بسته باشد و برای نصب کلاهک حفاظتی آنها اقدام کرد. روی بدنه کپسول ها تاریخ تولید درج شده است که باید به آن دقت کنید تا کپسول قدیمی استفاده نکنید. هم چنین اگر کپسول دچار عیب شده از استفاده آن خودداری نمایید.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *