کاربرد جوشکاری تعمیری

📖 زمان مطالعه : ۷ دقیقه ⏲️

کاربرد جوشکاری تعمیری مربوط به صنایع مختلف اعم از صنایع ساختمانی، تولید انواع ماشین آلات صنعتی و… می باشد. کاربرد جوشکاری تعمیری اصولا برای بازگرداندن قطعات و ابزارات مورد استفاده به چرخه تولید می باشد. از آنجایی که زمان و هزینه زیادی صرف می شود تا این قطعات تهیه شوند، تعمیرات قطعات هم از لحاظ اقتصادی و هم صرفه جویی در زمان بسیار ایده آل می باشد. ماشین آلات و تجهیزات ساختمانی و صنایع معدن که برای خاکبرداری و سایر امور مورد استفاده قرار می گیرند اکثر اوقات به علت تماس با خاک دچار ساییدگی می شوند از این رو برای تعمیر این وسایل از لایه های مقاومی استفاده می شود که بر روی این ابزارات پوشش داده شود .با کاربرد جوشکاری تعمیری در این حوزه کمک شایانی در صرفه جویی در قطعات به عمل می آید.

نگهداری و کاربرد جوشکاری تعمیری

نگهداری از قطعات فلزی، ابزارآلات صنعتی و کاربرد جوشکاری تعمیری دو عنوان کاری کاملا جدا از هم می باشند. اما نگهداری و تعمیر در جوشکاری ویژگی ها و خصوصیات مشترکی هم دارند به عنوان مثال برای نگهداری و تعمیر نیاز است تا فردی که از قطعات نگهداری می کند و جوشکار هر دو اطلاعات کافی در مورد ترکیبات، خواص مواد، نحوه نگهداری آن ها و واکنش شیمیایی مواد در موقعیت های گوناگون داشته باشند. در کنار نقاط مشترک نگهداری و کاربرد جوشکاری تعمیری برخی از عوامل و شرایط موجب تفاوت های این دو از یکدیگر می شود. نگهداری و مراقبت از قطعات و ابزارات در زمان توقف کار یا تعمیرات صورت می گیرد.با نگهداری مناسب میتوان از سلامت قطعات ابزار آلات در  شرایط  مختلف مانند: توقف های طولانی در حین کار و تغییرات در موقعیت های مختلف حفاظت کرد.در واقع بخشی از وظایف تعمیر و نگهداری قطعات صرف بازیافت و نوسازی قطعاتی می شود که دچار شکستگی، ترک، خمش و… شده اند. در برخی مواقع برای تعمیر ماشین آلات، اجزای تشکیل دهنده آن را از یکدیگر جدا نمی کنند و در همان محل با کاربرد جوشکاری تعمیری اجزای آسیب دیده تعمیر می شوند. صرفه جویی در زمان و هزینه از عوامل موثر در تعمیر و نگهداری قطعات است.

شرکت اورین الکتریک ، تولید کننده انواع دستگاه جوشکاری رکتی فایر ، تکفاز و سه فاز اینورتری ، دستگاه جوشکاری CO2 ، و دستگاه جوش آرگون و برش پلاسما ، آماده ارائه و فروش محصولات تولیدی و همچنین خدمات درخواستی به مشتریان محترم ، می باشد . به منظور تماس با کارشناسان و ارائه راهنمایی و مشاوره ، با شماره ☎️   ۰۹۱۲۱۲۶۰۱۴۲ و سایر شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

شماره تماس اورین الکتریک

 

کاربرد جوشکاری تعمیری برای اصلاح قطعات

در فرآیند تولید قطعات یا در حین استفاده از قطعات در کار ممکن است عیوبی در قطعات به وجود آید. کاربرد جوشکاری تعمیری  بسته به نوع ایراد و علت آن به چند گروه تقسیم می شود:

·       تکمیل جوشکاری در زمان تولید قطعات: با توجه به نحوه تولید قطعات تکمیل جوشکاری متفاوت خواهد بود.به عنوان نمونه کاربر جوشکاری تعمیری در حوزه ریخته گری برای رفع تخلخل، تغییر ابعاد قطعات، برطرف کردن حفره ها و… می باشد. در اینگونه موارد باید شرایط ورود حرارت و تنش های احتمالی را نیز در نظر گرفت زیرا ممکن است قطعه غیرقابل قبول شود.

·       تصحیح جوشکاری هایی که مطابق با استانداردها نیستند: کیفیت و تلرانسهای قطعات ساخته شده باید مطابق با استانداردهای جوشکاری باشد. در صورتی که در ساخت قطعات استانداردها رعایت نشود باید قطعات را اصلاح کرد بعد از آن قطعات مجددا بازرسی می شوند و آزمایشات کنترل کیفیت روی آنها انجام می گیرد.

·       کاربرد جوشکاری تعمیری در حین استفاده از قطعه: چنانچه در حین کار قطعه دچار ترک، شکستگی، خمش و…شود یا در فلز پایه یا جوشکاری مشکلی به وجود آید برای کاربرد جوشکاری تعمیری باید مراحلی را انجام داد که عبارتند از : علت ایجاد عیب، بررسی کلیه مواد مصرفی و استانداردها، برنامه ریزی برای تعمیر

 

کاربرد جوشکاری تعمیری در استفاده از قطعات

در زمانی که قطعات مصرفی در زمان کاربرد آن در صنایع دچار مشکل می شود در مرحله ی اول باید مشکل به وجود آمده را علت یابی کرد می توان با استفاده از آزمایش های گوناگون علت مشکل وجود آمده را شناسایی کرد و با رفع آن از بروز مشکل پس از بازسازی جلوگیری کرد.دلایلی که سبب بروز عیب در قطعات شده اند عبارتند از:

·       تنش های ایجاد شده در حین استفاده بیشتر از حد مجاز

·       خطای مهندس محاسب به هنگام طراحی قطعات

·       انتخاب نادرست ماده مصرفی برای قطعات

·       تغییر فلز پایه یا ماده مصرفی با مواد نامناسب

·       ایرادات مراحل ساخت قطعه

پس از علت یابی مشکل به وجود آمده برای رفع ایرادات باید اقداماتی را انجام داد که عبارتند از:

·       چنانچه ایرادات قطعات ناشی از طراحی قطعات باشد باید طراحی را تغییر داد به عنوان مثال تغییر در ابعاد قطعات، تغییرات اعمال شده در طراحی قطعات در حد امکان باید جزئی باشند.

·       فلز پایه و مواد که برای جوشکاری استفاده می شود را باید تغییر داد

·       در جوشکاری و اجرای مراحل آن باید تغییر ایجاد کرد

·       استفاده از ابزارات و ماشین های مختلف برای پرداخت در جوشکاری

 

کاربرد فلز پایه و جوش در تعمیرات

در صورتی که نوع فلز پایه ی انتخابی در آیین نامه ها ذکر نشده باشد بایستی ترکیب های شیمیایی فلز پایه آنالیز شود.زمانی که از فولادهایی استفاده می شود که دارای عمر بالای ۳۰ سال هستند باید به هنگام کاربرد جوشکاری تعمیری به آن توجه کرد.برای بررسی خواص مکانیکی فلز پایه باید از آن ها تست تنش گرفته شود تا میزان خصوصیات مقاومت کششی، مقاومت تسلیم، افزایش طول، خواص ضربه، ویژگی های سطح مقطع مشخص شود.موادی که برای جوشکاری استفاده می شود باید از نظر شیمیایی آنالیز شوند.موادی که برای کاربرد جوشکاری تعمیری استفاده می شوند باید افزایش طول مناسبی داشته باشند، مواد مصرفی برای جوش باید مقاومت تسلیمی کمتری داشته باشند.جوشکاری تعمیری باید مطابق با آیین نامه ها و دستورالعمل ها اجرا شود.در زمان کار احتمالا بازرس یا مشتری از کار بازدید خواهد داشت پس از اتمام کار اولین قطعه، باید آزمایشات لازم روی آن صورت گیرد.

 

برنامه برای جوشکاری تعمیری

برای کاربرد جوشکاری تعمیری باید برنامه ای طراحی شود که بازرس و مشتری آن را تایید کنند این برنامه به این ترتیب می باشد.

۱.   برای کاربرد جوشکاری تعمیری، باید قطعات به طور کامل تمیز شوند و هیچ گونه گردوغبار و آلودگی نداشته باشند

۲.   نوع ماده ای که برای جوشکاری استفاده می شود را باید از ابتدا انتخاب کرد.

۳.   از قطعات و تجهیزات تعمیری صورت برداری شود

۴.   روش های برداشتن عیوب قطعات به نحوی که مجدد ایجاد نشوند

۵.   رعایت دستورالعمل ها و آیین نامه های مربوط به کاربرد جوشکاری تعمیری

۶.   برای انجام عملیات ترمیمی رعایت ترتیب و توالی عملیات بسیار مهم است

۷.   عملیات حرارتی (پیش گرم  کردن، سرد کردن، میزان دما)

۸.   عملیات پس از اتمام جوشکاری (چکش زنی، پرداخت)

۹.   بازرسی قطعات جوشکاری شده پس از اتمام کار

 

انتخاب روش مناسب برای جوشکاری ترمیمی

وسعت و میزان ترمیم مورد نیاز قطعات از نکات مهم برای کاربرد جوشکاری تعمیری می باشد.زمانی که برای جوشکاری ترمیمی روش خاصی از جوشکاری را انتخاب می کنید باید پارامترهای بسیاری را برای بالا بردن کیفیت و بازدهی تولید در نظر بگیرید. در موقعیت های مختلف با توجه به محدودیت های کار و مزایای روش مورد استفاده باید روش مورد نظر خود را انتخاب کنید.برای این که در انتخاب روش جوشکاری ترمیمی موفق تر عمل کنید می توانید هریک از روش های جوشکاری را برحسب رسوب بر کیلوگرم فلز جوش طبقه بندی کرد.به غیر از موارد ذکر شده عوامل دیگری نیز برای انتخاب روش جوشکاری وجود دارد این عوامل عبارتند از: جنس و کیفیت فلز پایه، نوع اتصال و ضخامت قطعات، شرایط جوشکاری، عوامل بیرونی، قطعات و تجهیزات در دسترس.

برای جوشکاری قطعات فلزی معمولا از روش های جوشکاری با الکترود دستی و فلزی، جوشکاری زیر پودری، جوشکاری با گاز محافظ و جوشکاری با قوس پلاسما استفاده می شود.

 

انتخاب فلز پرکننده مناسب

یکی دیگر از عوامل تعیین کننده جوشکاری ترمیمی، بررسی خواص شیمیایی و مکانیکی الکترود می باشد.به عنوان مثال نوع شکست قطعه  از عوامل تاثیر گذار انتخاب الکترود می باشد. زمانی که نیاز به یک اتصال مقاوم باشد می بایست از نوعی الکترود استفاده کرد که در برابر خوردگی مقاومت بالایی داشته باشد و دارای استحکام کافی باشد.زمانی یک قطعه دچار شکست می شود که به دلیل نوع استفاده از قطعه تحت تنش قرار بگیرد.بنابراین الکترود باید دارای ویژگی هایی باشد تا بتواند انقباض فلز جوش را تحمل کند.از جمله مواردی که باعث کاهش تنش می شود، افزایش سطح مقطع در محل عیب می باشد. برای نوعی از جوشکاری تعمیری فلز چدن نیاز به یک نوع مواد پرکننده خاص می باشد و برای تعمیر فلز چدن از الکترود دستی استفاده می شود. الکترود های مختلفی برای شرایط گوناگون طراحی شده اند.برخی از قطعات قبل از استفاده ماشین کاری می شوند و برخی دیگر از قطعات نیز برای استفاده در ریخته گری نازک می شوند. یکی از ویژگی های برخی از الکترودها این است که در جوش های خود از ایجاد تخلخل جلوگیری می کنند و دارای یک عامل تصفیه کننده هستند.

انقباض در جوشکار تعمیری

چنانچه انقباض موجود در قطعات بیشتر از حد استاندارد باشد برای ادامه کار جوشکاری این ایراد باید رفع شود. قطعات زمانی دچار انقباض می شوند که فلز جوش انجماد پیدا می کند و حجم آن به میزان زیادی کاهش پیدا می کند. اگرچه وقوع چنین شرایطی اجتناب ناپذیر است می توان با اقداماتی میزان انقباض را تا حد بسیار زیادی کاهش داد.یکی از کارهایی که توسط آن می توان انقباض را کاهش داد استفاده از فیکسچر و خال جوش زدن یک قسمت از فولاد می باشد. زمانی که تعداد لایه های جوشکاری را افزایش دهیم می توانیم انقباض به وجود آمده را تا میزان زیادی کاهش دهیم.

 

اعوجاج زاویه ای در جوشکاری تعمیری

زمانی که اجزای جوش از یک راستا خارج شوند سبب اعوجاج زاویه ای می شود. عوامل کاهش دهنده اعوجاج زاویه ای عبارتند از:

·       استفاده اندک از فلز جوش برای دستیابی به اتصال مناسب

·       رسوب فلز در حداقل ترین مقدار ممکن

·       پروفیل هایی با ریشه های باریک و سطح مقطع بزرگ نباید ایجاد شوند

·       توازن بین فلز جوش و ریشه اتصال بین قطعات

·       اجزای تشکیل دهنده جوشکاری در زوایای مختلف قرار گیرند

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *